تأثیر آنزیم در آهارزنی کاغذ

تاثیر استفاده از نشاسته خام از طریق اصلاح با آنزیم αآمیلاز برای آهار‌زنی سطحی کاغذ به‌عنوان جایگزینی برای نشاسته اکسیدی:

این تحقیق با هدف اصلاح نشاسته با آنزیم α-آمیلاز و مقایسه آن با نشاسته اکسیدی برای آهار سطحی کاغذ انجام شد. نشاسته خام تحت شرایط مختلف دمایی و زمانی با افزودن α-آمیلاز، برای دست­یابی به گرانروی متناسب با نشاسته اکسیدی برای آهار زنی کاغذ پایه آماده‌سازی شد. سپس نمونه‌های کاغذ صنعتی با نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم و نشاسته اکسیدی آماده شده به روش غوطه­‌وری مورد آهار‌زنی سطحی قرار گرفتند و نهایتاً ویژگی­‌های فیزیکی و مکانیکی کاغذ­های آهار‌زنی شده اندازه­‌گیری و مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس نتایج  این تحقیق، گران‌روی نشاسته اکسیدی با غلظت 5 درصد، در دمای 95 درجه سانتی­‌گراد طی آماده‌سازی به 51/17 سانتی پوآز رسید و برای دست­‌یابی به این مقدار گرانروی نشاسته با α-آمیلاز در دمای 85 درجه سانتی­‌گراد با مصرف 005/0 درصد بر مبنای وزن خشک نشاسته آماده شد. همچنین نتایج پخت نشاسته با افزودن α-آمیلاز نشان داد که با تغییر دما، مدت زمان، غلظت آنزیم و نشاسته خام، امکان دست­‌یابی به طیف متنوعی از گران‌روی وجود دارد. ارزیابی ویژگی­‌های فیزیکی و مکانیکی نشان از بهبود بیشتری در ویژگی­‌های کاغذ شامل شاخص‌­های مقاومت به کشش طولی (30درصد) و عرضی (28 درصد)، پارگی طولی (15 درصد) و عرضی (7 درصد)، ترکیدگی (15 درصد)، لهیدگی کنگره (7 درصد) و لهیدگی حلقه کاغذ (30 درصد) آهار‌زنی شده با نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم در مقایسه با نشاسته اکسیدی داشت. به‌طور کلی استفاده از آنزیم α-آمیلاز در مقایسه با نشاسته اکسیدی امکان آماده­‌سازی اقتصادی نشاسته با گران‌روی متنوع برای شرایط مختلف جهت ارتقاء معینی در ویژگی­‌های کاغذ را فراهم می­‌آورد که می­‌تواند برای کاربرد صنعتی مورد توجه قرار گیرد.

پژمان رضایتی چرانی*1، سونیا کلانتری چروده2، احمد عزیزی موصلو3

1- ستادیار گروه مهندسی صنایع سلولزی، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه صنعتی خاتم‌­الانبیاء بهبهان، ایران

*نویسنده مسئول:  تلفن همراه: 09111851546، تلفکس: 06152731662، ایمیل:  rezayati@bkatu.ac.ir

2- دانش‌­آموخته کارشناسی ارشد گروه مهندسی صنایع سلولزی، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه صنعتی خاتم‌­الانبیاء بهبهان، ایران

تلفن همراه: 09397948146، تلفکس: 06152731662، ایمیل: sonia1.kalantri@gmail.com  

3- استادیار گروه مهندسی صنایع سلولزی، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه صنعتی خاتم‌­الانبیاء بهبهان، ایران

تلفن همراه:  09177917723،  تلفکس:  06152731662، ایمیل: azizi1353@gmail.com

 

مقدمه

کاغذ به‌‌عنوان یک محصول بسیار مهم مصرفی در هدایت حساس‌ترین نیازهای بشر به‌­ویژه در زمینه­‌های ارتباطی، بهداشتی، آموزشی و امنیتی محسوب می­‌شود. اگر‌چه استفاده از کاغذ به دلیل توسعه و انطباق رسانه‌­های الکترونیکی در بسیاری از بخش‌های جامعه کاهش داشته است اما، تقاضای جهانی کاغذ سالانه افزایش یافته و در 20 سال اخیر از  300میلیون تن در سال به بیش از 400  میلیون  تن رسیده است [1]. با وجود تقاضای روزافزون مصرف جهانی کاغذ، صنعت کاغذ همواره با چالش‌­های مداوم روبه است. به عنوان مثال، پیچیدگی­‌های زیست‌محیطی جامعه امروزی موجب شده است که شاخص‌­های کنترلی زیست‌محیطی در صنایع کاغذسازی نیز مشابه دیگر صنایع مورد توجه قرار گیرد [2]. اگر چه کاغذ از الیاف سلولزی به عنوان ماده اصلی و زیست‌تخریب­‌پذیر تولید می­‌شود، اما در تولید کاغذ، علاوه بر الیاف سلولزی از بسیاری از مواد شیمیایی متنوع برای بهبود کمیت تولید و کیفیت محصول نهایی استفاده می­‌گردد که پتانسیل بروز چالش‌­های زیست محیطی را دارند [2]. با وجود تقاضای روزافزون مصرف جهانی کاغذ و چالش­‌های زیست‌محیطی متداول در تولید آن، پیشرفت سریع تکنولوژی و استفاده از روش زیست‌فناوری مانند بکارگیری آنزیم­‌ها در صنعت خمیر و کاغذ می­‌تواند برخی از این چالش‌ها را به فرصتی جهت کاهش استفاده از خمیرکاغذ بکر، کاهش مصرف انرژی، کاهش مصرف مواد شیمیایی مضر،.. و در نهایت کاهش هزینه تولید کاغذ تبدیل کنند [3-5].

در صنعت خمیر و کاغذ، از آنزیم‌­ها به‌منظور دست‌یابی به اهدافی هم‌چون کمک به پالایش الیاف [6]، بهبود آب‌گیری [7]، کنترل مواد چسبناک [8]، مرکب‌زدایی [9]، تصفیه پساب [10]، تقویت رنگ‌بری [4] و اصلاح گران‌روی نشاسته [11-13] استفاده می­‌شوند. اصلاح گران‌روی نشاسته با آنزیم نسبت به روش­‌های شیمیایی مثل اکسیدی دارای مزایای قابل‌توجه­ی است که موجب شده است امروزه بسیاری از صنایع کاغذسازی جهان فرآیند اصلاح گران‌روی نشاسته را از روش­‌های متداول اکسیدی به آنزیمی تغییر دهند [14, 15]. از مهم‌ترین این مزایا می­‌توان به امکان اصلاح  هدفمند گران‌روی نشاسته با انتخاب‌پذیری بیشتر نسبت به روش‌­های شیمیایی در محل مصرف (واحد کاغذسازی) متناسب با شرایط کاربرد در خط تولید اشاره نمود. ضمن اینکه به دلیل عدم نیاز به استفاده از مواد شیمیایی برای اصلاح نشاسته، کاغذ نهایی عاری از ترکیبات آلی هالوژن‌دار (AOX) خواهد بود [16]. در‌صورتی‌که نشاسته اکسیدی متداول لازم است در مبدأ تحت شرایط ویژه با استفاده از انواع مواد شیمیایی بعضاً هالوژن­‌دار مانند کلریت سدیم و یا هیپوکلریت سدیم اصلاح شود [17] و پس از انتقال به واحد کاغذسازی امکان تغییر هدفمند گران‌روی آن متناسب با شراط تولید وجود ندارد. عموماً آنزیم­‌های اصلاح‌کننده گران‌روی نشاسته برای آهار‌زنی کاغذ از نوع α- آمیلاز هستند [18] که  25 درصد سهم بازار آنزیم­‌های صنعتی را به خود اختصاص می­‌دهند [19] و از طریق هیدرولیز زنجیره اصلی بسپارهای نشاسته (آمیلوز و آمیلوپکتین) به‌صورت قندهای منوساکارید، دی‌ساکارید و اولیگوساکارید هنگام پخت در دمای بیش از 70 درجه سانتی‌گراد موجب کاهش گران‌روی می­شوند[20]. تقریباً اغلب کارخانه‌­های کوچک و بزرگ کاغذسازی از نشاسته برای آهار سطحی کاغذ با هدف ارتقاء ویژگی کاغذ نهایی استفاده می­‌کنند. علی‌رغم تحقیقات گسترده برای استفاده از آنزیم α- آمیلاز در اصلاح نشاسته و به‌کارگیری آن در صنایع کاغذسازی، هنوز تحقیقاتی در خصوص بومی­‌سازی اصلاح آنزیمی گران‌روی نشاسته برای صنایع کاغذسازی در ایران گزارش نشده است. لذا در این تحقیق، با توجه به اهمیت مزایای اقتصادی و زیست‌محیطی و فرآیندی اصلاح گرانروی نشاسته برای مصرف در صنایع کاغذسازی کشور به‌ویژه در بخش آهار‌زنی سطحی کاغذ، اصلاح گران‌روی نشاسته خام با استفاده از آنزیم α- آمیلاز  جهت مقایسه با نشاسته اکسیدی، اصلاح‌شده روش شیمیایی، برای آهار زنی سطحی نمونه‌های کاغذ صنعتی به­‌منظور بهبود ویژگی­‌های فیزیکی و مکانیکی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

 

مواد و روش­‌ها
مواد

آنزیم α-آمیلاز با نام تجاری Termamyl 2X از شرکت نوو‌نورد‌دارو نماینده شرکت نووزایمز در پخش آنزیم، کاغذ صنعتی فلوتینگ از صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا)، نشاسته خام و نشاسته اکسیدی از شرکت پارس‌ خوشه‌پرداز‌ شیراز  و  پودر پلیمر آلکیل‌کتن‌دایمر [21] صنعتی نیز از صنایع کاغذ پارس تهیه شدند.

روش‌­ها

برای آماده‌سازی (پخت) نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم، ابتدا نشاسته خام مورد نیاز به داخل آب با دمای محیط (27 درجه سانتی‌­گراد) ضمن هم‌­زدن ملایم به مدت 3 دقیقه اضافه شد. سپس مطابق شرایط پخت (جدول 1)، دمای آن طی 15 دقیقه افزایش و به دمای پخت رسید و سپس آنزیم اضافه شد و دمای آن برای مدت 10 دقیقه ثابت باقی گذاشته شد و بعد پودر AKD به محلول نشاسته ساخته شده افزوده گردید. برای آماده‌­سازی نشاسته اکسیدی نیز رویه اخیر فقط بدون مرحله افزودن آنزیم انجام شد. توضیح اینکه در طول مدت آماده­‌سازی و پخت نشاسته، مواد به‌طور پیوسته با سرعت ثابت هم‌­زده شد. مرحله آماده­‌سازی و اصلاح گران‌روی نشاسته خام با آنزیم α-آمیلاز تا محدوده گران‌روی نشاسته اکسیدی پخته شده در غلظت برابر انجام شد. در تحقیق حاضر سعی شد اثر دما، غلظت نشاسته در سوسپانسیون و درصد AKD بر گران‌روی ارزیابی شود و بنابراین مدت حرارت‌­دهی برای رسیدن به دمای پخت و مدت زمان پخت ثابت در نظر گرفته شد تا از پیچیدگی بیشتر عوامل اجتناب شود. آزمون گران‌روی نشاسته در دمای 60 درجه  سانتی­‌گراد طبق استاندارد آیین‌نامه تاپی (08 – om230T) انجام شد. برای تعیین گران‌روی از دستگاه بروکفیلد DV-I با پروانه (اسپاندل) شماره 61 مستقر در آزمایشگاه تحقیقات صنایع کاغذ پارس با سرعت 100 دور در دقیقه استفاده شد.

پس از دست‌یابی به شرایط مناسب جهت دست­‌یابی به اصلاح نشاسته به گران‌روی معادل نشاسته کاتیونی (ردیف 9 جدول1)، کاغذهای پایه صنعتی فلوتینگ از صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا) با نشاسته پخته شده با اطلاعات ردیف 1 ،2 ،7 و 9 جدول 1 از طریق روش غوطه‌وری آغشته­‌سازی و سپس خشک و ویژگی­‌های آن‌ها برای مقایسه عملکرد دو نوع نشاسته مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از آماده‌سازی هر دو نوع نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم و نشاسته اکسیدی با گران‌روی و غلظت­‌های برابر، اقدام به غوطه‌­وری نمونه‌­های کاغذ طی مدت 30 ثانیه شد. سپس کاغذهای غوطه­‌وری شده در محیط مسقف آزمایشگاه با دمای 41 درجه سانتی­‌گراد و به مدت یک شبانه‌روز هوا­‌خشک شدند.  شکل  1 تصویر شماتیکی روش کار در این تحقیق را نشان می‌دهد. در ادامه، کاغذهای هوا‌خشک‌شده مطابق با شرایط آیین­‌نامه تاپی (03sp- 402T) کلیماتیزه و ویژگی­‌های فیزیکی شامل درصد خشکی (02 om- 240T)، ضخامت (05 om- 414T)، گراماژ (02 om- 410T)، مقاومت به عبور هوا (02 om- 547T)، جذب آب (09 om- 441T) و مکانیکی شامل مقاومت به کنگره ای شدن (CMT) (99 om- 809T)، لهیدگی حلقه (RCT) (97 cm- 817T)، مقاومت به پارگی (04 om- 414T)، مقاومت به ترکیدگی (00 om- 570T)، و مقاومت به کشش (01 om- 494T) کاغذها ارزیابی شدند. توضیح اینکه مقاومت به کشش و پارگی در دو جهت ماشین و عمود بر ماشین مورد سنجش قرار گرفت. به­‌منظور مقایسه میانگین­‌های مقادیر ویژگی­‌های فیزیکی و مکانیکی کاغذها از آزمون تجزیه واریانس در قالب طرح کاملاً تصادفی استفاده شد. برای مقایسه میانگین‌ها از آزمون دانکن با استفاده از نرم‌افزار SPSS (Statistical package for social science) استفاده شد و با سطح اعتماد 95 درصد مورد ارزیابی قرار گرفت.

آهارزنی

شکل1- خلاصه تصویری شرایط و روش  پخت نشاسته و آهار زنی کاغذ

 

نتایج و بحث

امروزه نشاسته در صنایع کاغذسازی معمولاً بر اساس نوع کاربرد، نیاز به اصلاح و آماده­‌سازی دارد که در تحقیق حاضر یکی از پر‌طرفدارترین روش­‌های اصلاح نشاسته یعنی اصلاح آنزیمی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن با روش اصلاح اکسیدی مقایسه شده است که در ادامه نتایج حاصل ارائه و مورد بررسی قرار می­‌گیرد.

 

اثر شرایط پخت نشاسته با آنزیم بر گرانروی

جدول 1 نتایج پخت نشاسته اصلاح شده با آنزیم α-آمیلاز برای رسیدن به گران‌روی معادل نشاسته اکسیدی را نشان می­‌دهد. معمولاً با افزایش دمای پخت گران‌روی کاهش می­یابد [22]، بر اساس نتایج  این تحقیق کاهش آن در صورت استفاده از آنزیم شدید­تر بوده است. گران‌روی نشاسته پخته شده اکسیدی در دمای متداول 95 درجه سانتی­‌گراد با افزودن 1درصد AKD، 17.51 سانتی‌پوآز بدست آمد. اما در صورت استفاده از دمای 95 درجه سانتی­‌گراد حتی با تغییراتی در غلظت نشاسته و آنزیم  و درصد AKD برای پخت و اصلاح نشاسته خام با آنزیم طبق نتایج ردیف‌­های 15 تا 18 جدول 1، گران‌روی نهایی کمتر از مقدار مربوط به نشاسته اکسیدی حاصل شد به‌طوری‌که برای دست­‌یابی به گران‌روی برابر نیاز به مصرف درصد آنزیم کم‌تر و یا استفاده از دوغاب نشاسته غلیظ‌­تر بود. به‌عنوان مثال، با افزایش غلظت آنزیم از 0.005 درصد به 0.007 درصد در دمای 95 درجه سانتی­‌گراد ملاحظه شد که گران‌روی به‌شدت کاهش می‌یابد (از 10.50 به 6.50 سانتی‌پوآز).  توضیح این‌که آنزیم α-آمیلاز با گسستن زنجیر­های آمیلوز سبب کوتاه‌شدن مولکول­‌های نشاسته شده و گران‌روی آن را که مرتبط با درجه بسپارش است کاهش می­‌دهد[23]. در‌نتیجه برای تعیین شرایط مناسب، ابتدا اقدام به کاهش دمای حداکثر و سپس اقدام به استفاده از غلظت کم‌تر آنزیم  شد. بنابراین از بین شرایط تحت بررسی، تیمار­هایی که توانستند با حداقل مصرف آنزیم و در دمای کمتر به گران‌روی معادل نشاسته اکسیدی برسند، انتخاب شدند که ردیفهای 7 و 9 معرف این شرایط بود. در ادامه نشاسته خام اصلاح‌شده طبق شرایط ردیف‌های 7 و 9 و نشاسته اکسیدی طبق شرایط ردیف  1 و 2 برای غوطه‌وری نمونه­‌های کاغذ با هدف آهار‌زنی آن‌ها به‌کار گرفته شدند.

 

جدول1- شرایط اصلاح نشاسته (گرم کردن طی 15 دقیقه برای رسیدن به دمای ماکزیم و پخت در آن دما به مدت 10 دقیقه) و تعیین گران‌روی آن در دمای 60 درجه سانتی­گراد.
ردیف نوع اصلاح دمای پخت، ℃ غلظت، % آنزیم مصرفی، % AKD، % گران‌روی (℃60)، cPa
1 اکسیدی 95 5 0 1 17.51
2 اکسیدی 95 5 0 1.8 17.50
3 خام 80 5 0.005 1 24.154
4 خام 80 5 0.007 1 10.80
5 خام 80 5 0.005 1.8 19.50
6 خام 80 10 0.007 1.8 27.81
7 خام 85 5 0.005 1 16.50
8 خام 85 5 0.007 1 9.50
9 خام 85 5 0.005 1.8 17.70
10 خام 85 10 0.007 1.8 25.50
11 خام 90 5 0.005 1 18.5
12 خام 90 5 0.007 1 8.40
13 خام 90 5 0.005 1.8 19.50
14 خام 90 10 0.007 1.8 16.50
15 خام 95 5 0.005 1 10.52
16 خام 95 5 0.007 1 6.50
17 خام 95 5 0.005 1.8 14.52
18 خام 95 10 0.007 1.8 11.71

 

ویژگی‌­های کاغذهای پایه صنعتی و کاغذ­های آغشته­‌سازی شده

ویژگی­‌های نمونه­‌های کاغذها قبل و بعد از آغشته­‌سازی در جدول 2 نشان داده شده است. این ویژگی­‌ها برای درک صحیح از مقدار جذب نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم و نشاسته اکسیدی توسط کاغذ پایه، قابلیت دو نوع نشاسته مورد استفاده برای آهاردهی کاغذ­ پایه همراه با دو سطح متفاوت استفاده از AKD می­تواند مفید باشد. به دلیل اینکه کاغذهای پایه از نوع صنعتی و دارای جهت­‌گیری الیاف صفحه در راستای ماشین کاغذ بودند، مقاومت­‌های مرتبط با جهت­‌گیری الیاف شامل مقاومت به کشش، مقاومت به پارگی در دو جهت ماشین کاعذ و عمود بر آن تعیین و ارزیابی شد.

 

جدول 2- ویژگی­‌های کاغذهای فلوتینگ صنعتی قبل و بعد از آهاردهی با نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم و نشاسته اکسیدی*
خصوصیات – شرایط بدون آهاردهی آهاردهی با نشاسته اکسیدی آهاردهی با نشاسته اصلاح شده با آنزیم
AKD، % 1 8/1 1 8/1
گراماژ ، gr/m2 a(1)117 e(1)140 c(1)134 d(1)137 b (1) 131
ضخامت، (میکرومتر) a(5)170 b(5)195 b (5)185 b(10)190 b  (5)195
شاخص مقاومت به کشش طولی،(Nm/g) a(0.07)23.74 c(0.02)35.02 b(0.02)33.33 d(0.03)44.12 d(0.020)44.18
شاخص مقاومت به کشش عرضی،(Nm/g) a(0.01)9.8 b(0.02)13.75 c(0.01)14.01 e(0.02)19.61 d(0.02)18.63
شاخص مقاومت به ترکیدن، kPam2/g a(0.01)1.34 b(0.01)1.98 c(0.01)­2.60 b(0.240)2.30 d(0.02)2.62
شاخص مقاومت به پارگی طولی، (mNm2/g) a(0.02)3.95 b(0.01)4.76 d(0.1)5.20 c(0.01)5.01 e(0.02)5.32
شاخص مقاومت به پارگی عرضی، (mNm2/g) a(0.01)5.36 c(0.03)6.30 b(0.01)6.07 d(0.02)6.44 e(0.03)6.74
CMT, N a(1)120 b(2)192 d(3)215 c(2)205 e(3)230
RCT, N a(0.2) 0.7 ab(0.1)0.8 ab(0/0)0.8 b(0.10)1 ab(0.1)0.8
آزمون کاپ (g/m2) d(2)192 c(3)169 a(2)159 b(2)164 a(1)158
مقاومت به عبور هوا (ثانیه) a(1)10 b(0)20 c(1)25 d(1)30 e(2)41
رطوبت (درصد) a(0/0)7.2 a(0/0)7.2 a(0/0)7.2/7 a(0/0)7.2 a(0/0)7.2
*: اعداد داخل پرانتز مربوط به خطای استاندارد است.
 گراماژ

گراماژ کاغذ یکی از شاخص‌­های مهم محسوب می­‌شود که اکثر ویژگی­‌های کاغذ را معمولاً تحت تاثیر قرار می­‌دهد [24]. به‌طور معمول هر چه‌قدر نفوذ نشاسته در ضخامت کاغذ و یا جذب نشاسته توسط کاغذ هنگام آهار‌زنی بیش‌تر باشد می­‌تواند افزایش بیش‌تری در گراماژ کاغذ حاصل شود. میزان نفوذ نشاسته پخته‌شده وابسته به گران‌روی و غلظت آن است [22] و معمولاً هر چه گران‌روی و یا غلظت نشاسته کم‌تر باشد امکان نفوذ آن در ساختار کاغذ بیش‌تر خواهد شد. اما آن‌چه در مبحث اصلاح نشاسته اهمیت دارد این است که معمولاً طی اصلاح نشاسته گران‌روی آن به‌صورت هدفمند کاهش داده می‌شود تا قابلیت چسبندگی آن در هنگام استفاده در کاغذ تا حد ممکن حفظ شود. بنابراین در صورت اصلاح نشاسته از روش اکسیداسیون و یا آنزیم برای دست­‌یابی به گران‌روی مناسب برای آهار‌زنی کاغذ، تأثیر روش اصلاح نشاسته در صورت استفاده از گران‌روی تقریباً یکسان قابل رصد است. بر اساس نتایج، گراماژ نمونه‌­ها (جدول 2) با جذب نشاسته افزایش یافته است و استفاده از AKD که معمولاً برای کنترل قابلیت جذب مایعات استفاده می‌شود سبب محدود شدن جذب نشاسته شده است. در ضمن این نتایج نشان می­‌دهد با‌وجودی‌که گران‌روی هر دو نوع نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم و نشاسته اکسیدی، تقریباً برابر بوده است (ردیف­های 1 ،2 ،7 و 9 جدول 1)، نشاسته اکسیدی نسبت به نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم، جذب بیش‌تری داشته است و این اختلاف در هر دو سطح مصرف AKD معنی‌دار بوده است.

 

ضخامت

ضخامت کاغذ در صورت برابری گراماژ می­‌تواند شاخصی از فشردگی مواد تشکیل‌دهنده محسوب شود که معمولاً از طریق دانسیته معرفی می­‌شود. به دلیل اینکه با معرفی دانسیته به­‌جای گراماژ و ضخامت نوسانات این دو قابل مشاهده نیست، در این قسمت به معرفی ضخامت کاغذ­ها اقدام شد تا به‌صورت شفاف‌­تری همراه با گراماژ بتوان کاغذها را با هم مقایسه نمود.  بر اساس نتایج  جدول 2، ضخامت کاغذ با جذب هر دو نوع نشاسته افزایش داشته است، اما بین ضخامت کاغذهای آغشته شده با هر دو نوع نشاسته تحت هر یک از سطوح افزایش AKD اختلاف معنی‌­داری مشاهده نشده است که به تأثیرپذیری یکسان ضخامت کاغذ از هر دو نشاسته اصلاح‌‎شده به دو روش متفاوت مربوط می­‌شود.

 

پادکست اولگوش دهید: پادکست اول – آنزیم‌ها؛ حقایق و باورهای اشتباه

 

آزمون Cobb

مقدار جذب آب توسط کاغذ (Cobb) شاخصی است که در اثر تغییر می‌­تواند در هنگام تبدیل کاغذ به کارتن، در قابلیت چسب­‌خوری اثر کند [25]. اصلاح نشاسته به صورت اکسیدی و توسط آنزیم، به دلیل عدم تغییر ماهیت آب‌دوستی نشاسته معمولاً تاثیری بر میزان جذب آب ندارد. اما استفاده از AKD که بسپاری آلی با بار کاتیونی آب‌گریز است معمولاً برای کنترل مقدار جذب آب کاغذ استفاده می‌شود [26]. به دلیل قایلت استفاده از AKD در محیط قلیایی و خنثی و در نتیجه امکان استفاده از انواع پرکننده­‌های قلیایی، امروزه اکثر صنایع کاغذسازی جهان از آن برای کنترل جذب آب در پایانه تر استفاده می­‌کنند [27]. بر اساس نتایج استفاده از AKD (جدول 2) برای کنترل جذب آب کاغذ، استفاده از 1 درصد AKD تاثیر بیش‌تری در کاهش جذب آب هنگام استفاده همراه نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم نسبت به نشاسته اکسیدی دارد در‌حالی‌که در صورت استفاده از 1.8 درصد AKD  تاثیر آن در کنترل جذب آب برای هر دو نوع نشاسته مورد بررسی به لحاظ آماری یکسان بوده است.

 

مقاومت به عبور هوا

مقاومت به عبور هوا کاغذ یکی از ویژگی‌­های کاغذ است که بسته به کاربرد کاغذ در برخی کاربردهای ویژه مثل تهیه انواع فیلتر بحرانی محسوب می‌شود و با توجه به نوع مرفولوژی الیاف، پرکننده، آهارهای مصرفی و شرایط تولید می­‌تواند تغییر کند [28]. در صورت آهاردهی با نشاسته مقاومت به عبور هوا  نسبت به نمونه‌های بدون آهاردهی به طور معنی‌­داری افزایش داشته است، به‌­طوری‌که مدت زمان عبور هوا از کاغذ بیشتر شده است و در مقایسه دو نوع اصلاح نشاسته، با اصلاح آنزیمی نسبت به اصلاح اکسیدی، مقاومت به عبور هوا کاهش بیشتری یافته است (جدول 2). معمولاً تاثیر انواع نشاسته در آهار‌زنی کاغذ متفاوت گزارش شده است [29]. بنابراین این نتایج می­‌تواند ناشی از اختلاف عملکرد نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم نسبت به نشاسته اکسیدی باشد به‌طوری‌که ملاحظه می‌شود در تیمارهای آهاردهی مورد بررسی با کاهش گراماژ از  140 به 131 با فرض اینکه کاغذها یکسان بوده است و انتظار می‌رود تعداد الیاف قرار گرفته در راستای ضخامت کاغذ یکسان باشد، این اختلاف گراماژ می‌تواند ناشی از اختلاف مقدار جذب نشاسته باشد و از سویی با وجود ضخامت برابر و بعضاً بیشتر کاغذهای آهاردهی با نشاسته  اصلاح‌شده با آنزیم در مقایسه با نشاسته اکسیدی پیش‌بینی می­‌شود نشاسته  اصلاح‌شده با آنزیم بیش‌تر روی سطح کاغذ باقی مانده است و نشاسته اکسیدی بیشتر جذب کاغذ شده است. بنابراین نشاسته  اصلاح شده با آنزیم با تشکیل لایه­‌ای ضخیم‌تر از نشاسته اکسیدی در سطح کاغذ توانسته است مقاومت به عبور هوای بیشتری داشته باشد. توضیح این‌که در صورت صحت این پیش‌بینی می‌توان انتظار افزایش بیش‌تری از مقاومت‌ها را نیز در صورت استفاده از نشاسته  اصلاح‌شده با آنزیم نسبت به نشاسته اکسیدی در آهاردهی سطحی کاغذ داشت.

 

مقاومت به کشش

مقاومت به کشش معمولاً شاخصی از اتصال بین الیاف، مقاومت الیاف و طول الیاف تشکیل‌دهنده کاغذ است که بدیهی است در صورت آغشته­‌سازی آن، هر چه نشاسته بین الیاف بیش‌تر نفوذ کند می­‌تواند به صورت چسب سبب بهبود اتصال بین الیاف شود [30]. به‌علاوه، اتصال بین الیاف به عواملی همچون مقدار، صافی و هم‌راستا قرارگیری سطح اتصال الیاف نیز وابسته است [31, 32]. بر اساس نتایج جدول 2، نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم تحت هر دو سطح استفاده از AKD در مقایسه با نشاسته اکسیدی توانسته است موجب بهبود مقاومت به کشش طولی بیش‌تری شود. در مورد مقاومت کششی در راستای عمود بر جهت الیاف نیز نتایج مشابهی به دست آمد (جدول 2).  با توجه به اینکه گراماژ کاغذها در اثر استفاده از نشاسته اکسیدی افزایش بیش‌تری نسبت به نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم داشت (جدول 2)، به طور معمول انتظار افزایش بیش‌تر در مقاومت به کششی در صورت استفاده از نشاسته اکسیدی نسبت به نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم است، اما با توجه به برآوردهای اعلام شده در قسمت مقاومت به عبور هوا  در مورد تشکیل لایه ضخیم‌تری از نشاسته  اصلاح‌شده با آنزیم در سطح کاغذ نسبت به نشاسته اکسیدی، به‌­نظر می‌­رسد افزایش بیش‌تر مقاومت به کشش با نشاسته  اصلاح‌شده با آنزیم ناشی از مقاومت به کشش بیش‌تر لایه نشاسته تشکیل شده در سطح کاغذ در اثر آهاردهی بوده است که توانسته با وجود جذب کم‌تر در ضخامت کاغذ که از نتایج گراماژ قابل استنباط است، سبب بهبود معنی­‌دار در مقاومت به کشش کاغذ در هر دو جهت شود. این پدیده با فرض برابری غلظت و گران‌روی تقریبی دو نشاسته مورد استفاده می‌تواند ناشی از اصلاح مناسب‌ت­ر گران‌روی توسط آنزیم نسبت به نوع اکسید باشد.

 

مقاومت به پارگی

مقاومت به پارگی از جمله شاخص­‌هایی است که عمدتاً وابسته به  طول، استحکام تک تک الیاف و کیفیت اتصال بین آن‌ها است [33] که معمولاً استفاده از نشاسته به عنوان چسب از طریق بهبود قدرت اتصال بین الیاف موجب افزایش مقاومت به پارگی می‌شود [30]. با وجود یکسان بودن نوع کاغذها قبل از آهاردهی با دو نوع نشاسته، اختلاف مقاومت به پارگی آن‌ها عمدتاً می‌تواند به نوع نشاسته وابسته باشد که از لحاظ آماری نیز معنی‌دار بوده است. در این مورد نیز مشابه مقاومت به کشش، اثر نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم در بهبود مقاومت به پارگی بیش‌تر از نشاسته اکسیدی در هر دو راستای الیاف و عمود بر آن بوده است (جدول 2). بر اساس این نتایج انتظار می­‌رود در صورت استفاده از نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم، بهبود بیش‌تری در این شاخص به دست خواهد آمد.

 

مقاومت به ترکیدن

تغییرات مقاومت به ترکیدن کاغذ معمولاً هم‌راستا با مقاومت به کشش گزارش شده است [34]. بر اساس نتایج جدول 2، مشاهده شد که مشابه اثرگزاری بر مقاومت به کشش، نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم در صورت مصرف AKD کمتر (1 درصد) بیش از نشاسته اکسیدی موجب بهبود این ویژگی شده است اما با افزایش مصرف AKD از 1 درصد به 1.8 درصد، تاثیر دو نوع نشاسته مشابه بوده است. این نتایج تأیید می‌­کند که در صورت اصلاح آنزیمی نشاسته برای آهار سطحی کاغذ، بهبود مقاومت به ترکیدگی می­‌تواند مشابه استفاده از نشاسته اکسیدی و بعضاً حتی بیش‌تر از آن حاصل شود. عموماً بهبود مقاومت به ترکیدگی کاغذ برای تولیدکنندگان کاغذ به‌ویژه از منابع بازیافتی اهمیت ویژه‌­ای دارد که این نتایج دلالت بر امکان جایگزینی نشاسته اکسیدی با نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم برای تولید کاغذ از منابع بازیافتی بدون هر گونه افت مقاومت به ترکیدگی است.

 

آزمون کنگره­ میانی، CMT

آهارزنی کاغذ

عموماً عامل مقاومت کنگره­ میانی برای کاغذهایی که برای تولید لایه کنگره‌­ای (فلوتینگ)  میانی کارتن  استفاده می­‌شوند کاربرد دارد.  این ویژگی برای تولید کارتن می­‌تواند بحرانی باشد و به همین منظور یکی از شاخص‌های تعیین کیفیت کاغذ مصرفی برای کنگره‌ای شدن به حساب می‌­آید [35]. استفاده از نشاسته معمولاً از طریق افزایش شقی کاغذ موجب افزایش مقاومت کنگره می‌شود [30]. نتایج جدول 2، مقاومت کنگره کاغذهای پایه و آهارزنی شده با نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم و نشاسته اکسیدی را نشان می­‌دهد. مشابه دیگر ویژگی­‌های کاغذ، اثر نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم در بهبود این ویژگی بیشتر از نشاسته اکسیدی بوده است که دلیل آن انتظار می‌­رود مشابه همان دلایلی باشد که در مورد مقاومت به کشش بیان شد و شقی خیلی زیاد لایه نشاسته سطح کاغذ می­‌تواند منتهی به افزایش CMT شود. بنابراین، در صورت جایگزینی نشاسته اکسیدی به­‌وسیله نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم انتظار می­‌رود بهبود بیشتری در این شاخص حاصل آید.

 

 

آزمون لهیدگی حلقه، RCT

مقاومت به لهیدگی­ به‌عنوان یکی از ویژگی­‌های مهم کاغذ برای تولید کارتن محسوب می­‌شود. این ویژگی بیش‌تر به خصوصیات الیاف کاغذ وابسته است [36, 37]. مقاومت به لهیدگی حلقه کاغذهای پایه و آهار­زنی شده با نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم و نشاسته اکسیدی در جدول 2 نشان داده شده است. بر اساس این نتایج، اثر نشاسته اصلاح شده با آنزیم و اکسیدی در بهبود این ویژگی بر خلاف دیگر ویژگی­‌های مورد بررسی نسبت به کاغذ پایه چندان قابل توجه نبوده است و گروه‌­بندی آماری به روش دانکن نیز اثرات نوع نشاسته را در گروه­‌های کاملاً متفاوت دسته­‌بندی نکرده است و بنابراین در صورت جایگزینی نشاسته اکسیدی به‌وسیله نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم انتظار می­‌رود تغییر چندانی در این شاخص حاصل نشود. همچنین در مقایسه با مقاومت کنگره، استفاده از نشاسته معمولاً تاثیر چندانی بر این ویژگی نداشت.

 

مقایسه اقتصادی استفاده از نشاسته اکسیدی با نشاسته اصلاح‌شده با α- آمیلاز برای آهارزنی کاغذ

بر اساس نتایج  جدول2، گراماژ کاغذهای آهار‌زنی شده با نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم کم‌تر از کاغذهای آهار‌زنی شده با نشاسته اکسیدی بوده است. با وجود جذب کم‌تر نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم، تأثیرگذاری مثبت نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم از نشاسته اکسیدی بر ویژگی­‌های مقاومتی کاغذ بیش‌تر بوده است، بنابراین می‌­توان نتیجه‌­گیری کرد که برای بهبود ویژگی­‌های مکانیکی کاغذ به مقدار معین به روش آهار سطحی، نیاز به نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم کم‌تری نسبت به نشاسته اکسیدی است. با مقایسه قیمت روز نشاسته خام (هر کیلوگرم 3400 تومان) و نشاسته اکسیدی (هر کیلوگرم 4500 تومان)  ملاحظه می‌شود که نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم به ازای هر کیلوگرم 1100 تومان ارزان‌تر از نشاسته اکسیدی است. با توجه به مصرف آنزیم مورد نیاز برای اصلاح  نشاسته (در حد ماکزیمم 0.007 درصد) و قیمت هر کیلوگرم آنزیم مصرفی 150 هزار تومان در نظر گرفته شود، برآورد می­‌شود که استفاده از نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم نسبت به نشاسته اکسیدی به ازای مصرف هر کیلوگرم  1000 تومان صرفه اقتصادی خواهد داشت. علاوه‌بر‌آن، برای آماده‌سازی نشاسته اکسیدی و نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم در این تحقیق  به ترتیب از دمای 95 و 85 درجه سانتی­‌گراد استفاده شد که نشان از نیاز به انرژی گرمایی کم‌تر برای نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم می­‌باشد. نهایتاً می­‌توان نتیجه گرفت که در مقایسه با استفاده از نشاسته اکسیدی، استفاده از نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم به دلیل نیاز به مصرف کم‌تر و هزینه کم‌تر نشاسته خام و مصرف انرژی گرمایی کم‌تر برای آهار‌زنی سطحی کاغذ اقتصادی‌تر است.

 

نتیجه‌­گیری

به‌طور‌کلی نتایج این تحقیق نشان داد با تغییر دما و غلظت آنزیم α-آمیلاز در اصلاح نشاسته خام، امکان دست­‌یابی به نشاسته پخته‌شده با گران‌روی مختلف وجود دارد. استفاده از آنزیم α-آمیلاز برای اصلاح نشاسته به دمای پخت کم‌تری نسبت به دمای لازم برای آماده‌سازی نشاسته اکسیدی نیاز دارد. ارزیابی ویژگی­‌های فیزیکی و مکانیکی کاغذهای آغشته‌شده با دو نشاسته اصلاح‌شده نشان داد نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم در قیاس با نشاسته اکسیدی در درصد برابر می­‌تواند بهبود بیش‌تری در اغلب ویژگی­‌های کاغذ فراهم آورد. بنابراین استفاده از آنزیم α-آمیلاز در اصلاح نشاسته می­‌تواند امکان اصلاح و آماده‌سازی اقتصادی­ نشاسته با گران‌روی متنوع را برای آهارزنی سطحی کاغذ فراهم ‌آورد. انتظار می‌­رود جایگزینی نشاسته اصلاح‌شده با آنزیم با نشاسته اکسیدی متداول در صنایع کاغذسازی با توجه به صرفه اقتصادی مورد توجه صنایع کاغذسازی کشور قرار گیرد.

 

سپاس‌گزاری

نویسندگان کمال تشکر خود را از شرکت پارس خوشه‌پرداز شیراز برای ارسال نشاسته­‌های خام و اکسیدی، از شرکت نوونورددارو نماینده شرکت نووزایمز برای ارسال آنزیم α-آمیلاز، شرکت چوب و کاغذ ایران برای ارسال نمونه کاغذ فلوتینگ، و صنایع کاغذ پارس و جناب مهندس علی یارحسینی برای مساعدت در سنجش گران‌روی نشاسته و اندازه­‌گیری برخی ویژگی‌های کاغذ اعلام می­‌دارد.

 

بیشتر بخوانید: استفاده از نشاسته اصلاح‌شده آنزیمی در کاغذنشاسته اصلاح‌شده آنزیمی در کاغذ

 

مراجع

[1] FAOSTAT, World Paper and board production from 1998 to 2018. 2019, ForesSTAT database on website. Figures from 2019[latest access on 21.07.09].

[2] Kamali, M., Alavi-Borazjani, S.A., Khodaparast, Z., Khalaj, M., Jahanshahi, A., Costa, E. and Capela, I., 2019. Additive and additive-free treatment technologies for pulp and paper mill effluents: Advances, challenges and opportunities. Water Resources and Industry, p.100109.

[3] Ghosh, D., Saha, B., Singh, B.J.I.E.A., 2019. Enzymes for Pulp and Paper Applications. 287-321.

 [4] Singh, G., Kaur, S., Khatri, M. and Arya, S.K., 2019. Biobleaching for pulp and paper industry in India: Emerging enzyme technology. Biocatalysis and agricultural biotechnology, 17:558-565.

[5] Irfan, M., Ghazanfar, M., Rehman, A.U. and Siddique, A., 2019. Strategies to Reuse Cellulase: Immobilization of Enzymes (Part II). In Approaches to Enhance Industrial Production of Fungal Cellulases (pp. 137-151). Springer, Cham.

[6] Tripathi, S., Verma, P., Mishra, O.P., Sharma, N., Bhardwaj, N.K. and Tandon, R., 2019. Reduction in Refining Energy and Improvement in Pulp Freeness through Enzymatic Treatment–Lab and Plant Scale Studies.78(01):50-54.

[7] Tan, Z., FOSTER III, C.A. and Pelletier, J.R., Basf Se, 2019. Methods of Modifying Pulp Comprising Cellulase Enzymes and Products Thereof. U.S. Patent Application 16/332,284.

[8] Ballinas-Casarrubias, L., González-Sánchez, G., Eguiarte-Franco, S., Siqueiros-Cendon, T., Flores-Gallardo, S., Duarte-Villa, E., De Dios-Hernandez, M., Rocha-Gutiérrez, B. and Rascon-Cruz, Q., 2019. Chemical Characterization and Enzymatic Control of Stickies in Kraft Paper Production (doi: 10.20944/preprints201911.0100.v1).

[9] Kumar, N.V., Rani, M.E., 2019. Microbial enzymes in paper and pulp industries for bioleaching application. [latest access on 12/17/2019].

[10] Ali, M. and Sreekrishnan, T.R., 2001. Aquatic toxicity from pulp and paper mill effluents: a review. Advances in environmental research, 5(2), pp.175-196.

[11]Hashim, S.O., 2019. Starch-Modifying Enzymes. In: . Advances in Biochemical Engineering/Biotechnology. Springer, Berlin, Heidelberg pp.1-24.

[12] Yujuan, Z., Shengtao, M., Jingjing, W., Hongqi, D., 2013. Preparation of enzymatic starch modified by TEMPO oxidation and its application on surface sizing. 01:111-116.

[13] Maurer, H.W., 2001. Enzyme conversion of starch for paper sizing and coating. Starch and starch products in surface sizing and paper coating. Tappi, Atlanta, GA, 65.

[14] Yakubu, A., Saikia, U. and Vyas, A., 2019. Microbial Enzymes and Their Application in Pulp and Paper Industry. In Recent Advancement in White Biotechnology Through Fungi (pp. 297-317). Springer, Cham.

[15] Saffarzadeh, A., 2015. GAW technologies GmbH report number O0037020 Pars paper industries, Iran.

[16] Bajpai, P., 2018. Enzymatic Modification of Starch for Surface Sizing, Biotechnology for Pulp and Paper Processing. Springer, pp. 431-442.

[17] Singh, J., Kaur, L., McCarthy, O.J., 2007. Factors influencing the physico-chemical, morphological, thermal and rheological properties of some chemically modified starches for food applications—A review. Food Hydrocolloids, 21[38]: 1-22.

[18] Meimoun, J., Wiatz, V., Saint‐Loup, R., Parcq, J., Favrelle, A., Bonnet, F. and Zinck, P., 2018. Modification of starch by graft copolymerization. Starch‐Stärke, 70(1-2):1600351.

[19] Maurer, H.W., 2001. Starch and starch products in surface sizing and paper coating. Tappi Press.

[20] Kraus, J.K. and Hebeda, R.E., Unilever Bestfoods North America, 1993. Method for retarding staling of baked goods. U.S. Patent 5, 209,938.

[21] Goodarzi, V., Jafari, S.H., Khonakdar, H.A. and Seyfi, J., 2011. Morphology, rheology and dynamic mechanical properties of PP/EVA/clay nanocomposites. Journal of Polymer Research, 18[38]: 1829-1839.

[22] Shirazi, M., Esmail, N., Garnier, G. and Van de Ven, T.G.M., 2005. Starch penetration into paper in a size press. Journal of dispersion science and technology, 25[39]:457-468.

[23] Rezayati Charani, P., Azizi mossello, A., and Kalantari Charvadeh, S.,2019. Paper surface sizing by Starch Modified with Alpha-Amylase: a review. Journal of Environmental Science Studies, 4[39]: 2063-2073.

[24] Gülsoy, S., Hürfikir, Z., Turgut, B., 2016. Effects of decreasing grammage on the handsheet properties of unbeaten and beaten kraft pulps. Türkiye Ormancılık Dergisi, 17[38]: 56-60.

[25] Navaranjan, N., Dickson, A., Paitakari, J. and Iimonen, K., 2013. Humidity effect on compressive deformation and failure of recycled and virgin layered corrugated paperboard structures. Composites Part B: Engineering,  45[38]: 965-971.

[26] Mattsson, R., 2002. AKD sizing: dispersion colloidal stability, spreading and sizing with pre-flocculated dispersion (Doctoral dissertation, Luleå tekniska universitet). p. 34.

[27] Bildik, A.E., Hubbe, M.A. and Gurboy, K.B., 2016. Alkyl ketene dimer [21] sizing of paper under simplified treatment conditions. Tappi Journal, 15(8): 545-552.

[28] FAIDIY, Y., MOBARAK, F., AUGUSTIN, H., 1972. Influence of starch addition on filler retention and paper properties of straw and wood pulps.

[29] Lee, H.L., Shin, J.Y., Koh, C.H., Ryu, H., Lee, D.J. and Sohn, C., 2002. Surface sizing with cationic starch: Its effect on paper quality and papermaking process. Tappi J, 1[38]: 34-40

[30] Ghasemian, A., Ghaffari, M. and Ashori, A., 2012. Strength-enhancing effect of cationic starch on mixed recycled and virgin pulps. Carbohydrate Polymers, 87(2):1269-1274.

[31] Borodulina, S., Motamedian, H.R., Kulachenko, A., 2016. Effect of fiber and bond strength variations on the tensile stiffness and strength of fiber networks. International Journal of Solids and Structures,154: 19-32.

[32] Larsson, P.T., Lindström, T., Carlsson, L.A. and Fellers, C., 2018. Fiber length and bonding effects on tensile strength and toughness of kraft paper. Journal of materials science, 53[39]3006-3015.

[33] Page, D. and MacLeod, J.M., 1992. Fiber strength and its impact on tear strength. Tappi journal, 75[38]: 172-174.

[34] Rezayati-Charani, P. and Mohammadi-Rovshandeh, J., 2005. Effect of pulping variables with dimethyl formamide on the characteristics of bagasse-fiber. Bioresource Technology, 96(15): 1658-1669.

[35] Zeydi, F.B., Atoii, G.A., Ramezani, O., Nazarnezhad, N., 2014. Optimum Consumption Levels of China Clay and GCC in Mixed NSSC/OCC Fluting Paper. Lignocellulose, 3(2):169-175.

[36] Shi, B., Mleziva, M.M., Thompson, B.M. and Zelenak, R.J., Kimberly Clark Worldwide Inc, 2017. Hybrid fiber compositions and uses in containerboard packaging. U.S. Patent 9,816,233.

[37] Ochoa de Alda, J.A.G., 2008. Feasibility of recycling pulp and paper mill sludge in the paper and board industries. Resources, Conservation and Recycling, 52(7): 965-972.

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 پادکست میکروسکوپمیکروسکوپ دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *