خشک کردن انجمادی؛ روشی موثر برای حفظ کیفیت و طعم غذا

محبوبیت اسنک‌ها، مواد اولیه و مکمل‌هایی که به روش انجمادی خشک می‌شوند در حال افزایش است؛ به‌ویژه در مورد غذاهای طبیعی که با خشک شدن به روش‌های معمول‌تر، در حین نگهداری ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند. خشک کردن انجمادی نه‌تنها حفظ کیفیت مواد غذایی را تا تاریخ مصرف آنها تضمین می‌کند بلکه بافتی پفکی در آن‌ها ایجاد می‌کند که جذابیت حسی به دنبال دارد.

هر چه مصرف‌کنندگان مطلع‌تر شوند، برندها را آگاهانه‌تر انتخاب می‌کنند. از طرفی شعار طبیعی بودن مواد تشکیل‌دهنده برای آن‌ها جذاب است و از طرف دیگر از هم‌سو نبودن این شعارها با آن‌چه امروز از تولید، منابع و اثر‌بخشی مواد تشکیل‌دهنده می‌دانند، خسته شده‌اند و بنابراین روی به برندهایی می‌آورند که برای حفظ استانداردهای بالاتری در تولید و کیفیت محصولات خود تلاش مضاعف می‌کنند. خشک کردن انجمادی یک یاز روش‌های نگهداری مواد غذایی است که می‌تواند حفظ کیفیت مواد غذایی را تضمین و به برندها کمک کند استانداردهای بالایی را در محصولات خود رعایت کنند.

 

از یک پاستیل نرم به یک شیرینی ترد

خشک کردن انجمادی (Freeze Drying) یک فرایند حذف آب است که معمولاً برای حفظ کیفیت، اجزای مغذی و طعم مواد فاسد‌شدنی استفاده می‌شود و حال اوف‌دا (uffda; unusually fun freeze dries articles) آن را برای تولید خرس‌های پاستیلی استفاده کرده است. این خرس‌های پاستیلی درواقع دیگر نرم یا پاستیلی نیستند، بلکه تبدیل به شیرینی‌های تردی شده‌اند که سرشار از طعم شدید میوه‌ای هستند.

این آب‌نبات‌های خرسی پاستیلی جدید و متنوع در کیسه‌های ایستاده‌ای بسته‌بندی شده‌اند که می‌توانند باز و دوباره کاملا بسته شوند تا هوا و رطوبت به آنها نفوذ نکند. استفاده از این نوع بسته‌بندی، نه‌تنها برای مصرف‌کننده راحتی بیشتر به ارمغان می آورد بلکه با ایجاد تمایز این محصولات را از رقبا بالاتر نگاه می‌دارد.خشک کردن انجمادی

خشک کردن انجمادی این روزها نه‌تنها برای میوه‌ها، سبزیجات و وعده‌های غذایی، بلکه برای محصولات شیرینی هم استفاده می‌شود و بنابراین تجربه‌ای جدید از طعم و بافت به‌وجود می‌آورد و به‌ویژه برای نفوذ در بازارهای کوچک اما خاص مناسب است.

در روش خشک کردن انجمادی، صنعت کشاورزی نیز نقشی حیاتی دارد تا مواد اولیه مناسبی را برای این فرایند تأمین کند و درها را به روی کشاورزی پایدار و کاهش ضایعات غذایی بگشاید.

 

آماده‌سازی ساده کیمچی در خانه

اوپن سس کلاب (Open Sauce club)، مکعب‌هایی از کیمچی ارائه کرده است که به روش انجمادی خشک شده‌اند. این محصول فاسد‌نشدنی و قابل نگهداری در دمای محیط می‌تواند در غذاهای متنوعی به آسانی استفاده شود. سرآشپزها و آشپزهای خانگی هر دو می‌توانند به یک میزان از سادگی استفاده از این محصول به روش‌های مختلف برای بهبود طعم غذا سود برند. به این صورت که یا آن را به صورت پرک روی نان یا برنج پخته بپاشند، یا به عنوان چاشنی روی سیب‌زمینی سرخ‌شده، برگر، پیتزا و غیره بپاشند یا با آب مخلوط و به روش سنتی استفاده کنند. خشک کردن انجمادی

کسب‌و‌کارهای دیگر هم می‌توانند از این ایده الهام بگیرند و غذاهایی را تولید کنند که در دمای محیط قابل نگهداری و استفاده از آنها آسان باشد. چنین محصولاتی می‌توانند پاسخی به نیاز آشپزهای خانگی یا سرآشپزها باشند؛ آنها که می خواهند هم غذاهای متنوع درست کنند و هم محدود به مواد اولیه تازه نباشند و بدین‌وسیله در زمان هم صرفه‌جویی کنند.

 

خشک کردن انجمادی
مکمل‌های قارچی برای حیوانات خانگی

شرکت پاوس (Pawse) یک مکمل عمل‌گرای قارچی برای حیوانات خانگی ارائه داده که بدون CBD فرموله شده و برای گربه و سگ هر دو مناسب است. مصرف این محصول با داشتن عصاره‌های ارگانیک تاییدشده به‌وسیله USDS از انواع  قارچ‌هایی چون چاگا (Chaga)، مایتک (Maitake)، ریشی (Reishi)، شیتاک (Shiitake) و ترکی تایل (turkey tail) مزایای بسیار زیادی به همراه دارد.

این جویدنی‌های نرم خشک‌شده به روش انجمادی با هدف تقویت واکنش‌های سیستم ایمنی، غدد مقعدی و واکنش‌های پوستی و آلرژی در حیوانات خانگی تولید شده‌است و در فرمول آن بیش از 20% بتا گلکان وجود دارد که ماده فعال کلیدی حاصل از قارچ‌های استفاده شده در آن است.

این جویدنی‌های قارچی عاری از نشاسته افزوده، میسلیوم، دانه‌ها، پرکن، گلوتن و مواد تشکیل‌دهنده اصلاح‌ژنتیکی‌شده هستند و فاکتورهای متنوعی را در حیوانات خانگی به طور مثبتی تقویت می‌کنند.

 

خشک کردن انجمادیسالسایی که سریع و فقط با آب آماده می‌شود

سالسا کویین (Salsa Queen) با مواد اولیه‌ای چون گوجه‌فرنگی، آب‌لیمو، گشنیز و پیاز، سالسایی ارائه کرده که به روش انجمادی خشک شده است. این محصول برداشت جدیدی از یک چاشنی کلاسیک ارائه می‌دهد. این محصول وگان، عاری از گلوتن و مواد نگه‌دارنده، در طعم‌های مختلف و میزان تندی متفاوت ارائه می‌شود.

این سالساهای خشک‌شده که برای مناسبت‌هایی چون کمپ و سفرهای جاده‌ای عالی هستند، می‌توانند با اضافه کردن آب داغ یا سرد آماده شوند. یعنی می‌توان با روشی بدون دردسر به قوامی مطلوب از سس سالسا رسید.

 

خشک کردن انجمادیاسنک‌های آناناس خشک‌شده با طعم لیموی تند

پینا پیکانته (Pina Picante) یک اسنک میوه‌ای لذت‌بخش از آناناس کاستا‌ریکا است که پیش از آن‌که به روش انجمادی خشک شود، با ترکیبی از ادویه‌ای خوش‌عطر و طعم پوشیده شده است. این اسنک استوایی فاسد‌نشدنی با مواد اولیه ساده و پاکی درست شده و ترکیب طعم اولیه آن، لیموی تند، فلفل دلمه‌ای، لیمو ترش و کمی نمک دریایی تعادل طعمی بسیار خوبی را در آن ایجاد کرده است.

 

 

 

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 پادکست میکروسکوپمیکروسکوپ دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *