هر گردی گردو نیست

 

به گفته مؤسسان فروشگاه سبوس، هر محصولی که با ادعای ارگانیک به فروش می‌رسد، لزوماً ارگانیک نیست. افراد و گروه‌های بسیاری هستند که تحت عنوان ارگانیک محصولات مختلفی ارائه می‌دهند اما گواهی ارگانیک ندارند و محصولاتشان مطابق با معیارها و شاخص‌های تعیین‌شده نیست.در میکروسکوپ بخوانیم :

 

فروشگاه سبوس که در سال 1386 با برگزاری اولین نمایشگاه محصولات ارگانیک فعالیت خود را آغاز کرده، حال در تهران دارای 5 فروشگاه در مناطق مختلف است که در آن‌ها به گفته مؤسسان خود، سعی دارد کل محصولات سبد غذایی خانوار ایرانی را به‌صورت سالم ارائه دهد.

حسن محمدی و نوشین محب علی، مؤسسان فروشگاه سبوس در مصاحبه‌ای با مجله میکروسکوپ به سؤالاتی در خصوص محصولات سالم و ارگانیک، آغاز به فعالیت فروشگاه، اهداف و مشکلات سر راه آن پاسخ می‌دهند.

 

از چه زمانی به فعالیت درزمینهٔ محصولات سالم و ارگانیک روی آوردید؟

پیش از برگزاری اولین نمایشگاه محصولات ارگانیک در سال 1386، به کمک دکتر بسکی، آقای دکتر فرخنده و مظفر پور بیش از 100 همایش در سطح کشور در مورد اهمیت و ضرورت تغذیه سالم برگزار کردیم. در یکی از این همایش‌ها با کشاورزی به نام آقای موسویان آشنا شدیم که حاصل این آشنایی شکل گرفتن دغدغه غذای سالم و محصولات کشاورزی عاری از سموم و مواد شیمیایی بود. در آن زمان مدیریت یکپارچه آفات (Integrated Pest Management (IPM بسیار بر سر زبان‌ها افتاده بود.

ما سپس ارتباطی با سازمان ملل و تمام کشاورزانی که به کمک سازمان ملل، کشاورزی پایدار را در پیش‌گرفته بودند، برقرار و به کمک آن‌ها نمایشگاهی برای عرضه محصولات این گروه از تولیدکننده‌ها برگزار کردیم که تبدیل به اولین نمایشگاه محصولات ارگانیک در ایران در سال 1386 و آغازگر این حرکت در ایران شد. در این مسیر، کشاورزان بسیار دیگری نیز به ما پیوستند و ما هم آغاز به توانمندسازی کشاورزان و کار روی اقلام ضروری مانند نان به‌صورت سالم و بدون جوش‌شیرین در شهرهایی مانند تفرش کردیم.

پس‌ازآن دو نمایشگاه دیگر یکی در میدان خراسان و دیگری در مترو شهید بهشتی تهران برگزار کردیم که بسیار استقبال شد به‌گونه‌ای که تا مدتی به‌صورت هفتگی تحت عنوان جمعه‌بازار محصولات ارگانیک برگزار می‌شد تا اینکه مدیر فرهنگی مترو تغییر کرد و فعالیت ما متوقف شد.

اولین فروشگاه سبوس در گیشا شروع به کار کرد و به دنبال آن بیش از 10 فروشگاه در تهران و دیگر شهرهای ایران تأسیس کردیم که با برنامه‌های توانمندسازی برای بانوان درزمینهٔ تولید محصولات غذایی سالم و کشاورزی شهری همراه شد که همچنان ادامه دارد.

این فروشگاه‌ها فضایی برای افراد و فعالان اقتصادی ایجاد کرده که محصولات سالم خود را ارائه دهند و هر روز تولیدکنندگان بیشتری در این مسیر قدم می‌گذارند.

 

چه تضمینی برای ارگانیک و سالم بودن محصولاتی که تحت عنوان طبیعی و ارگانیک عرضه می‌شوند، وجود دارد؟

ارگانیک تعریف جهانی خاص خود را دارد و برای اینکه یک محصول ارگانیک باشد باید بر اساس معیارها و شاخص‌های از پیش تعیین‌شده‌ای سنجیده شود و گواهی ارگانیک دریافت کند. این‌گونه نیست که مثلاً فردی در روستا دام و طیور را با خوراک حاوی ذرت و سویای ترا ریخته پرورش دهد و ادعای ارگانیک داشته باشد، بلکه باید از یک مجموعه سوم گواهی ارگانیک دریافت کند. در ایران در حال حاضر برخی شرکت‌های خصوصی زیر نظر اداره استاندارد و جهاد کشاورزی این گواهی را صادر می‌کنند. گرچه معیارها در ایران هنوز با معیارهای جهانی فاصله دارد.

بنابراین بهتر است بیشتر روی سلامت محصولات تمرکز نمود تا ارگانیک بودن آن‌ها. در ایران هم هستند افراد و گروه‌هایی که تحت عنوان ارگانیک در حال فعالیت هستند اما محصولاتشان به معنای واقعی ارگانیک نیست. در حال حاضر نوع ارگانیک تمام محصولات موردنیاز خانوار مانند برنج، روغن، عسل و غیره با گواهی ارگانیک شرکت‌های خصوصی ایرانی در کشور عرضه می‌شود، اما اینکه بر اساس معیارهای جهانی چقدر ارگانیک هستند، جای بحث دارد. گرچه در مقایسه با نمونه‌های صنعتی دیگری که در بازار عرضه می‌شوند از کیفیت بالاتری برخوردارند.

ما در فروشگاه‌های سبوس روی سلامت محصولات بر اساس استانداردهای تعیین‌شده تأکید داریم و در صورتی به همکاری با افراد و واحدهای تأمین‌کننده ادامه می‌دهیم که محصولات خود را بر اساس معیارهای تعیین‌شده برای محصولات سالم تولید و عرضه کنند.

 

چرا گروه سبوس بر تغذیه سالم تمرکز دارد؟

غذای ناسالم یکی از مهم‌ترین علت ایجاد بیماری‌هایی است که بشر با آن دست‌به‌گریبان است. منشأ بیماری‌هایی چون ناباروری، سرطان، ام‌اس و سایر بیماری‌های مزمن قلبی و عروقی به بحث تغذیه برمی‌گردد و برای پیشگیری از آن‌ها باید رژیم غذایی خود را اصلاح و سالم کنیم. خانواده‌های ایرانی باید بدانند که دلیل ضرورت استفاده از محصولات سالم چیست. باید آگاه شوند که استفاده از محصولات طبیعی و سالم برای داشتن جامعه‌ای سالم لازم است. خود نام سبوس را هم ما به دلیل اهمیت سبوس در داشتن یک تغذیه سالم انتخاب کرده‌ایم. زمانی که ما آغاز به کار کردیم کمتر افرادی از ارزش‌های تغذیه‌ای سبوس آگاهی داشتند و اهمیت تغذیه سالم را می‌دانستند یا حتی نام ارگانیک به گوششان خورده بود. حال بسیاری دیگر از فروشگاه‌ها در سطح کشور برای عرضه چنین محصولاتی در حال فعالیت هستند که بسیاری از آن‌ها پیش‌تر به‌نوعی عضو گروه سبوس بوده‌اند.

 

میزان استقبال مردم از این نوع محصولات چقدر بوده است؟

دو قشر مصرف‌کننده عمده محصولات ما هستند. قشر جوان و تحصیل‌کرده که می‌خواهند سبک زندگی سالم و درست داشته باشند مانند گیاهخواران و کسانی که علاقه‌مند به طب سنتی و یا حفظ محیط‌ زیست هستند و گروه دیگر، قشر سالمند که یا بیمارند یا برای پیشگیری به توصیه پزشکان و دوستان به مصرف محصولات ما روی آورده‌اند.

 

ازنظر قیمت این محصولات چه جایگاهی در بازار دارند؟

محصولات غذایی صنعتی که در حال حاضر در بازار موجودند، بسیار ارزان‌تر از محصولات ارگانیک هستند زیرا هزینه تولید محصولات ارگانیک بالاتر است اما از طرف دیگر هزینه‌های درمانی که به‌واسطه مصرف محصولات ناسالم به وجود می‌آید بسیار بالاتر است. به‌عنوان‌مثال برنج سفید و نان سفید عامل بروز یبوست است که ما در بسیاری از بیماری‌ها است. با مصرف نان و برنج سبوس‌دار می‌توان از ایجاد یبوست جلوگیری کرد. از طرفی خود سبوس با داشتن ویتامین‌های گروه ب برای بهبود استرس و بیماری‌های اعصاب و روان مفید است.

 

دورنمای گروه سبوس چیست؟

هدف ما سالم ساختن تمام سبد غذایی یک فرد است یعنی نان، تخم‌مرغ، نمک، روغن، برنج، ادویه و غیره و تا حد زیادی هم موفق شده‌ایم. امروز ما توانسته‌ایم تمام اقلامی را که برای یک رژیم سالم نیاز است، به‌صورت محصولات طبیعی، سالم و یا ارگانیک در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم.

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *