مارکت‌پلیس‌هایی برای فروش کالای دست دوم

این روزها شاهد ایجاد مارکت پلیس‌هایی (Marketplace) هستیم که در واقع ویترین‌های شخص اول برای وصل کردن مصرف‌کنندگان هستند. این ویترین‌ها C2B2C هستند یعنی مصرف‌کننده به کسب‌و‌کار به مصرف‌کننده. در این مارکت پلیس‌ها، مصرف‌کنندگان می‌توانند محصولاتی را که نمی‌خواهند، با پرداخت درصدی به مارکت‌پلیس به دیگر مصرف‌کنندگان بفروشند. کسب‌و‌کار مارکت پلیس اداره تراکنش‌ها و رسیدگی به کیفیت این محصولات را بر عهده دارد.

زمانی که مصرف‌کنندگان دیگر به محصولاتی که خریده‌اند اعم از پوشیدنی، فناوری یا مبلمان نیاز ندارند، اغلب سراغ لیست‌های همه‌کاره در مارکت‌پلیس‌های شخص ثالث می‌روند. اما این مارکت‌پلیس‌ها خطرات مختلفی را به‌همراه دارند که باعث می‌شود برخی کاربران بیشتر احتیاط کنند تا محصولات اشتباه را انتخاب نکنند یا در دام کلاهبرداران نیفتند. بنابراین یک سری از مصرف‌کنندگان هستند که می‌خواهند راه‌های ساده‌تری برای خلاص شدن امن‌تر و مطمئن‌تر از کالاهای قدیمی خود داشته باشند و از طرف دیگر مصرف‌کنندگانی هم هستند که به دنبال کالاهای با‌کیفیت اما با قیمت بهتر هستند. برندها با معرفی مارکت‌پلیس‌های C2B2C به خواسته هر دو دسته پاسخ می‌دهند و این مصرف‌کنندگان را به یکدیگر وصل می‌کنند.

 

برنامه “پس بده و دوباره بفروش” ایکیا

ایکیا یک برنامه جدید در ایالات متحده به نام “پس بده و دوباره بفروش (Buy Back and Resell)” معرفی کرده‌است. این برنامه قابلیتی را به اعضای وفادار “خانواده ایکیا” پیشنهاد می‌دهد که از طریق آن می‌توانند مبلمان کارکرده خود را به ارزش مشخصی (درصدی از قیمت اولیه) پس بدهند. در حال حاضر مصرف‌کنندگان می‌توانند تا یک سال هر محصولی از ایکیا را پس بدهند اما برنامه “پس بده و دوباره بفروش” این امکان را طولانی‌تر می‌سازد.

مارکت‌پلیس ایکیامحصولاتی که این غول مبلمان سوئدی بیشترین تمایل را برای پس گرفتن آنها دارد، میز، قفسه کتاب، دراور، کابینت و مواردی مشابه است که در آنها تا حدی زیادی چوب به کار رفته؛ زیرا چوب یکی از موادی است که این شرکت می‌تواند بازیافت کند.

برای پس دادن محصولات ایکیا، مشتریان باید فرم آنلاینی را پر کنند که پس از پر کردن آن باید محصول را به یکی از شعب ایکیا برای بازرسی و انجام فرایند پس گرفتن ببرند. بعد از بازگرداندن محصول، ایکیا یا آن را در بخش “همانطور که هست (As-is)” می فروشد یا بخش‌ها و مواد به کار رفته در آن را بازیافت می‌کند.

این در واقع نمونه‌ای از یک اقتصاد چرخشی است که می‌تواند ضایعات را کاهش دهد. با استفاده از مواد قابل بازیافت و امکان پس گرفتن کالاهای کارکرده، شرکت‌ها می‌توانند تاثیر منفی مواد غیر قابل تجزیه زیستی را روی محیط زیست کاهش دهند. مصرف‌کنندگان نیز با خرید چنین محصولاتی می‌توانند از یک فرایند تولید دوست‌دار محیط زیست محصولات حمایت کنند.

 

در میکروسکوپ بخوانید: الویت‌بندی ارتباط با مشتری در فرایند تحویل کالا

 

مارکت‌پلیس ریوالوگسترش خرید و فروش پوشاک دست دوم

ویتالیتی (vitality) یک شرکت پوشاک ورزشی در کلرادو است که محصولات ورزشی مختلف برای بدن‌سازی و تمرین تولید می‌کند. این شرکت اخیراً از یک مارکت‌پلیس فروش مجدد رونمایی کرده که به مشتریان کمک می‌کند لباس‌های استفاده شده خود را بفروشند و بدین ترتیب مانع دور ریخته شدن این لباس‌ها و اتلاف بی‌مورد می‌گردد.

در این مارکت پلیس لیست بلندی از محصولات قابل پس دادن وجود دارد و کاربران می‌توانند به سادگی وارد حساب کاربری خود شوند و موردی را که می‌خواهند پس دهند پیدا و انتخاب کنند و با وارد کردن جزییاتی شامل تصویر و قیمت، منتظر تأیید شوند. زمانی که درخواست آنها تأیید شد، محصول پس از حداکثر سه روز از فروش حمل می‌شود و فروشندگان می‌توانند مبلغ آن را به‌صورت کارت هدیه یا پرداخت نقدی دریافت کنند.

ویتالیتی با ایجاد مارکت‌پلیس اختصاصی فروش مجدد، امیداوار است بتواند در افزایش پایداری در بخش پوشاک ورزشی نقش داشته باشد.

 

 

 

مارکت‌پلیس ریوالو
خرید و فروش وسایل الکترونیک کارکرده

در فریم‌وورک (framework) مشتریان می‌توانند لپ‌تاپ، اجزای آن، بخش‌های به روز شده و محصولات جانبی را بخرند و بفروشند. فریم‌وورک شرکتی است که از طریق مارکت‌پلیس خود که یک ویترین C2B2C است، محصولات قابل تعمیر، قابل شخصی‌سازی و به روز‌رسانی می‌سازد. این مارکت‌پلیس ماژول‌های مختلفی برای لپ تاپ فریم‌وورک دارد؛ مانند کیبوردها، قاب‌ها، حافظه و ابزار ذخیره‌سازی، کارت‌های توسعه و مادربورد. مشتریان می‌توانند یک لپ‌تاپ فریم‌وورک را پیش‌سفارش دهند و بخش‌های تعویضی، بخش‌های به‌روز شده و تجهیزات جانبی آن را از طریق این سایت از دیگر مشتریان بخرند.

این مارکت‌پلیس به مشتریان اجازه می‌دهد محصولات نو، کارکرده و تعمیر شده و ماژول‌ها را بفروشند و از کالاهای کارکرده خود درآمد ایجاد کنند. با این روش مشتریان می‌توانند طول عمر محصولات خود را افزایش دهند و آنها را مطابق با خواست و نیاز خود بسازند. همچنین باعث ایجاد جامعه‌ای از توسعه‌دهندگان (developers) و علاقمندان می‌شود که می توانند برای برای لپ‌تاپ‌های فریم‌وورک ماژول بسازند و به اشتراک بگذارند.

 

در میکروسکوپ بخوانید:هوش مصنوعی در خدمت تبلیغات

 

مارکت‌پلیس فریم‌وورکسرویسی برای ساخت پلتفرم‌های فروش مجدد

ریوالو (Revolve) سرویسی است برای کسب‌و‌کارها تا پلتفرم‌های فروش مجدد شخص اول ایجاد کنند و بدین ترتیب مصرف‌کنندگان می‌توانند تکنولوژی، پوشاک، ابزار یا محصولات جانبی قدیمی خود را به صورت آنلاین و بدون دردسر بفروشند. ریوالو کار بررسی کیفیت، قیمت‌گذاری، لیست‌کردن و تحویل کالا را انجام و همچنین روی اعتبار و شرایط محصولات تضمبن صددرصد می‌دهد.

برندها می‌توانند با استفاده از این سرویس، اقتصاد چرخشی را به برند خود اضافه کنند. آنها با تشویق مشتریان خود به فروش کالاهایشان از طریق ریوالو می‌توانند تأثیر منفی خود را روی محیط زیست کاهش و وفاداری مشتری را افزایش دهند و علاوه بر این، درآمد اضافه ایجاد کنند. برای ترغیب مشتریان به استفاده از ریوالو، برندها می‌توانند مشوق‌هایی چون تخفیف، کوپن یا امتیازات وفاداری در نظر بگیرند.

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 پادکست میکروسکوپمیکروسکوپ دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *