اول ایمنی بعد کار

 

365 روز بودن حادثه در شرکت گلنان پوراتوس

 

حتما تا به حال شعار “اول ایمنی بعد کار” و یا “ایمنی مسئولیتی همگانی است” را شنیده‌اید، ولی آیا تا به حال عمیقاً به مفهوم آن‌ها فکر کرده‌اید؟!

 

متأسفانه هر روز در گوشه و کنار شهر، کشور و حتی جهانی که در آن زندگی می‌کنیم شاهد حوادثی هستیم که یا آسیب جدی به فرد حادثه‌دیده وارد می‌کند و یا این‌که برای او چشم‌انتظارانی به جای می‌گذارند که دیگر هیچ‌گاه شاهد برگشت این عضو به خانه نخواهند بود و این عدم بازگشت چقدر می‌تواند تلخ، غم انگیز و  غیر قابل جبران باشد.

در عین‌حال این رویدادها روی دیگری از سکه را نیز می‌تواند به ما نشان دهد و آن مفهوم سترگ و ارزشمند ایمنی است که همواره با رویکردهای پیش‌بینانه و پیش‌گیرانه سعی در عدم رخداد حوادث دارد.

ما در گلنان پوراتوس به عنوان تولید کننده پیش‌رو در صنعت نان ، شیرینی و شکلات همواره سعی بر آن داریم که با حفظ رویکردهای کاربردی پیش‌گیرانه، محیط کاری عاری از مخاطرات شغلی برای همکاران خود که اصلی‌ترین سرمایه‌های شرکت ما محسوب می‌شوند، فراهم آوریم و همواره در راستای حفظ سلامت و ایمنی آن‌ها کوشا باشیم. ما متعهد شده‌ایم با مشارکت و حس مسئولیت‌پذیری، تمام تلاش خود را در قالب یک کار تیمی تمام‌عیار برای رسیدن به هدف محیط کاری امن و به دور از حادثه به عمل آوریم. امروز ماحصل تمامی این تلاش‌های تیمی اولین 365 روز بدون حادثه (حوادث منجر به استراحت پزشکی بیش از یک روز) در گلنان پوراتوس است که قطعاً موفقیتی عظیم برای یکایک خانواده گلنان پوراتوس و مدیریت این شرکت به شمار می‌رود. این تلاش در سالیان گذشته نیز در مجموعه اتفاق می‌افتاد ولی رخداد برخی حوادث خفیف با شدت اندک به دلایل گوناگون، اجازه ثبت رکورد روزهای بدون حادثه طولانی را به ما نمی‌داد.

در صورتی که بخواهیم کمی درمورد جزییات و علل ریشه‌ای این موفقیت و عوامل تاثیرگذار در آن صحبت کنیم، موارد ذیل قابل اشاره‌تر خواهد بود:

  • شناسایی خطرات محیطی با همکاری پرسنل، اولویت‌بندی کردن ریسک‌ها و اقدامات کنترلی به‌موقع
  • برگزاری جلسات ایمنی ماهیانه و هم‌سو کردن کلیه اعضای تیم در راستای نیل به این هدف‌گذاری
  • برگزاری کلاس‌های آموزشی منظم جهت پرسنل با هدف توانمند‌سازی و افزایش آگاهی پرسنل نسبت به خطرات محیطی و همچنین دانستن وظیفه و ایفای نقش خود در این موضوع
  • تدوین قوانین، مقررات، دستورالعمل‌ها و روش‌های اجرایی و اشتراک‌گذاری با کلیه واحدهای مرتبط
  • نظارت دایم و پایش مستمر بر حسن اجرای قوانین
  • تلاش در جهت ایجاد فرهنگ و فرهنگ مراقبت و جلوگیری از فرهنگ مقصر‌سازی در صورت بروز خطا و رویداد (Culture of care & Safety Culture VS. Blame Culture)

ما در تلاشیم با ادامه روند کار تیمی و تلاش برای قرار دادن ایمنی در  DNA  (قرارگرفتن در سلول وراثتی و انتقال از فردی به فرد دیگر و از نسلی به نسل دیگر) فعالیت‌های مجموعه که منجر به تکثیر فرهنگ ایمن انجام دادن کار به صورت نفر به نفر گردد، به موفقیت‌های بسیار بزرگ‌تری در ثبت و نگه‌داشت روزهای کاری بدون حادثه دست یابیم. ما هم‌قسم شده‌ایم تا؛ نه‌تنها عمل ناایمن انجام ندهیم بلکه از کنار هیچ عمل و یا شرایط ناایمنی نیز بی‌تفاوت عبور نکرده و چشم خود را به‌روی آن نخواهیم بست.

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 پادکست میکروسکوپمیکروسکوپ دیجیتال

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *