دوباره پر کن، دوباره استفاده کن

 

نتایج نظرسنجی در خصوص بسته‌بندی‌های قابل پر شدن مجدد

 

گزارشی از بسته‌بندی‌های قابل شارژ: یونیلور یکی از شرکت‌های مطرح دنیا درزمینهٔ محصولات مصرفی خانوار، شعاری دارد تحت عنوان «دوباره پر کن، دوباره استفاده کن، دوباره فکر کن»

این در حالی است که در هر ثانیه 20.000 بطری پلاستیکی یک‌بارمصرف در جهان فروخته می‌شود و این آمار در راستای حفظ محیط‌ زیست نگران کننده است. ازاین‌رو بسیاری از شرکت‌های معتبر بین‌المللی به دنبال فرهنگ‌سازی و ارائه راهکارهایی با هدف کاهش مصرف پلاستیک هستند.

در همین راستا نشریه میکروسکوپ بر آن شد که نقطه نظرات برخی از مصرف کنندگان را در مورد بسته‌بندی‌های قابل پر شدن مجدد جویا شود. خلاصه نتایج آن را در زیر بخوانیم.

 

آیا شما حاضرید از بسته‌بندی‌های قابل شارژ شدن مجدد استفاده کنید

پیش از آنکه نتایج را بخوانید، از خود بپرسید آیا حاضرید یک‌بار یک بسته‌بندی را بخرید و سپس خودتان هر بار آن را از همان محصول پر کنید؟

شاید فهمیدن اینکه منظور از بسته‌بندی قابل پر شدن مجدد چیست سخت باشد؛ پس به سال‌ها قبل بازگردید، زمانی که شیشه نوشابه را به مغازه‌دار بازمی‌گرداندید تا شسته و دوباره پر شود. یا به خرید فله‌ای برخی محصولات فکر کنید که در مقادیر زیاد می‌خرید و سپس به بسته‌بندی موردنظر خودتان انتقال می‌دهید. ” دوباره پر کن، دوباره استفاده کن.”

 

میزان شناخت مصرف‌کنندگان از بسته‌بندی‌های قابل پر شدن

بسته‌بندی‌های قابل پر شدن مجدد در حال رواج یافتن در دنیا است و شرکت‌های بزرگی چون هنکل، یونیلیور در حال عرضه محصولاتی با چنین بسته‌بندی‌هایی هستند. در میان شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، 50 درصد شرکت‌کنندگان با بسته‌بندی‌های قابل پر شدن مجدد آشنایی داشتند و از انواع بسته‌بندی قابل شارژ شدن استفاده کرده بودند.

بسته‌بندی‌هایی که قابلیت پر شدن مجدد را دارند

با توجه به نقطه نظرات مصرف‌کنندگان، پر کردن مجدد محصولات شوینده در بسته‌بندی‌هایی که قابلیت پر شدن مجدد را دارند از بقیه ملموس‌تر بود. آن‌ها به بسته‌بندی‌های دیگری نیز اشاره کردند که می‌توانند مجدد پر شوند مانند:

 

قوطی قهوه و نسکافه

ظرف کره بادام زمینی

گالن آب معدنی

قوطی دارو

قوطی چای

قوطی شیر خشک

ظروف شیشه ترشیجات

ظرف سوهان

شیشه نوشابه های قدیمی

ظرف ماست

ظرف شکلات پذیرایی

بسته تخم مرغ

 

مشکلات استفاده از بسته‌بندی‌های قابل شارژ شدن

 

در میان شرکت‌کنندگان، تنها 34 درصد استفاده از بسته‌بندی‌های قابل شارژ را آسان می‌دانستند و مابقی به مشکلاتی اشاره کردند که استفاده از این نوع بسته‌بندی را با سختی روبرو می‌سازد مانند اینکه جمع‌آوری، حمل و جابجایی این نوع بسته‌بندی‌ها دردسرساز است. اکثر افراد بدون برنامه‌ریزی به خرید می‌روند و این به همراه داشتن بسته‌بندی قابل شارژ را هنگام خرید مشکل می‌سازد. همچنین اگر محل شارژ مجدد محصول به‌سادگی در دسترس نباشد و شارژ کردن بسته‌ها زمان‌بر باشد، عملاً تمایل مصرف‌کننده از بین می‌رود. از دیگر موارد نگرانی در خصوص این طرح، رعایت استانداردها و موارد بهداشتی بود که باعث می‌شد برخی تمایلی به این نوع خرید نشان ندهند.

تأثیر استفاده از بسته‌بندی‌های قابل شارژ روی قیمت محصول

 

از میان شرکت‌کنندگان 70 درصد باور داشتند این نوع خرید تأثیر چندانی در قیمت محصول ایجاد نمی‌کند. یکی از دلایل آن عدم اطلاع از هزینه‌های بسته‌بندی بود. به اعتقاد برخی از مصرف‌کنندگان هزینه بسته‌بندی تنها 15 درصد قیمت کل محصول است و بنابراین حذف آن تأثیر چندانی در قیمت ایجاد نمی‌کند. برخی اعتقاد داشتند هزینه بسته‌بندی به‌اندازه و نوع محصول بستگی دارد و در مورد بسته‌بندی‌های کوچک‌تر، هزینه بسته‌بندی درصد بالاتری از قیمت محصول است و بنابراین استفاده از بسته‌بندی‌های قابل شارژ در مورد محصولاتی که در اندازه‌های کوچک‌تر خریداری می‌شوند، می‌تواند روی قیمت محصول تأثیر بگذارد.

محصولاتی که می‌توانند در بسته‌بندی‌های قابل شارژ عرضه شوند

 

بیشتر شرکت‌کنندگان اتفاق‌نظر داشتند که محصولات شوینده و حبوبات می‌توانند در بسته‌بندی‌های قابل پر شدن مجدد عرضه شوند. مصرف بالا و ریسک پایین‌تر آلودگی می‌تواند از دلایل این پاسخ باشد.

 

کمک به محیط‌ زیست

از میان شرکت‌کنندگان در نظرسنجی 80 درصد به مؤثر بودن این بسته‌بندی‌ها در حفظ محیط‌زیست باور داشتند.

 

خرید فله

با توجه به شباهت‌های که خرید فله با خرید در بسته‌بندی‌های قابل پر شدن مجدد دارد، از شرکت‌کنندگان سؤال شد که آیا تمایل دارند برای مصرف روزانه خانواده خود، محصولاتی را در اوزان بالاتر و بسته‌بندی‌های اقتصادی خریداری و هر بار به ظروف مناسب قابل‌استفاده منتقل کنند. بیشتر شرکت‌کنندگان پاسخ مثبت دادند و 90 درصد آن‌ها اقلامی مانند چای، حبوبات، نمک، شکر، شوینده و غیره را صورت فله خریداری می‌کردند یا حاضر بودند چنین کنند.

 

 

 

آن‌ها معتقد بودند خرید فله ازنظر اقتصادی به‌صرفه است و به کاهش ضایعات کمک می‌کند. برخی اظهارنظر کردند که خرید فله دفعات خرید را و درنتیجه زمان و هزینه رفت‌وآمد را کاهش می‌دهد و حاضر بودند محصولات باکیفیت را به میزان زیاد و قیمت مناسب‌تر به‌صورت فله خریداری کنند.

اما درصدی که مطمئن یا مایل به خرید فله نبودند، نگهداری کالا را در حجم زیاد مشکل و باعث از بین رفتن آن می‌دانستند.

بیشتر بخوانیم : بسته بندی هایی که منقرض شدند .

گزارش آخرین تحولات و دستاوردهای صنایع بسته‌بندی ایران و جهان

حذف بسته‌بندی‌های اضافی

رویکرد جدیدی که در مورد برخی محصولات رایج شده است حذف بخشی از بسته‌بندی است مانند حذف بسته‌بندی مقوایی خمیردندان یا دیگر اقلام بهداشتی

برخی از شرکت‌کنندگان عقیده داشتند بسته‌بندی‌های مقوایی بلافاصله در هنگام مصرف محصول دور ریخته می‌شوند بنابراین استفاده از آن‌ها ضرورتی ندارد اما برخی دیگر حذف این بسته‌بندی‌ها را در مورد محصولات بهداشتی ازنظر حمل‌ونقل مشکل‌آفرین و باعث آسیب به محصول حتی ازنظر بهداشتی می‌دانستند.

 

حال دوباره از خود بپرسید:

آیا حاضرم از بسته‌بندی‌های قابل شارژ شدن در خریدم استفاده کنم؟

پاسخ‌ها و نقطه‌نظرهایتان را با پر کردن فرم نظرسنجی در آدرس زیر با ما در میان بگذارید:

lin2.link/mfignf

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 پادکست میکروسکوپمیکروسکوپ دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *