بازار آب سیب در دستان لهستان

 

بالا‌بودن محصول سیب در لهستان، کاهش تولید کنسانتره در چین، کم‌شدن تعداد تولیدکنندگان در شیلی و چالش قیمت‌گذاری در ترکیه باعث شده ایالات متحده و آفریقای جنوبی چشم به کنسانتره سیب اروپا داشته باشند.sulmaz naseri

 

محصول سیب در لهستان و سایر نقاط اروپا به‌جز مجارستان، اندکی بالاتر از میزان متوسط گزارش شده است و بنابراین حتی با احتساب هزینه‌های دو برابر نسبت به سال گذشته، قیمت کنسانتره آب سیب   (Apple Juice Concentrate, AJC) لهستان نسبت به کشورهای دیگر پایین‌تر و در حال حاضر حدود 1400 Euro/t است. بر اساس گزارش‌های موجود، تولید AJC چین در این فصل احتمالاً با کاهش روبرو است و ترکیه نیز به دلیل نرخ ارز نامطلوب با چالش قیمت بالای AJC دست و پنجه نرم می‌کند. در شیلی تعداد تولیدکنندگان AJC کاهش یافته که منجر به تجربه بالاترین قیمت AJC؛ نزدیک به 1900 Euro/t شده است.

 

فراوانی محصول سیب در لهستان

شرایط رشد و برداشت سیب در لهستان مساعد است. با اینکه هوا سرد بوده، اما یخ‌زدگی شبانه وجود نداشته است. انجمن جهانی سیب و گلابی  (World Apple and Pear Association) WAP، محصول سیب لهستان را برای فصل 2022/2023 ، 4.5 میلیون تن پیش‌بینی می‌کند که در مقابل محصول سال گذشته که 4.3 میلیون تن بود، افزایش نشان می‌دهد. منابع خبری این صنعت می‌گویند که این مقدار در این فصل می‌تواند به 4.7 میلیون تن نیز برسد. قیمت‌گذاری میوه مشابه ماه گذشته و PLN0.41-0.50/kg (80-100 Euro/t) است. تحلیل‌گران می‌گویند که بعید است قیمت به پایین‌تر از PLN0.40/kg (80 Euro/t) کاهش یابد، در غیر اینصورت دولت مداخله کرده و حداقل قیمت تعیین می‌کند.

اسیدیته نسبت به این وقت از فصل بالا و حدود 3% است و بریکس هنوز به 11 نرسیده است. برخی منابع صنعتی اشاره می‌‌کنند که این امر می‌تواند حاکی از این باشد که باغداران به دلیل نگرانی از کاهش قیمت سیب، میوه‌ها را کال می‌چینند.

 

تقاضای بسیار در بازار کنسانتره لهستان

قیمت کنسانتره از لهستانEUR 1350-1400/t  برای اسیدیته 3-3.5% و بریکس 70، تحویل درب کارخانه لهستان پیشنهاد می‌شود و این در حالی است که ماه گذشته EUR 1350-1450/t بود. ظرفیت سردخانه‌ها پر است و به گفته تحلیل‌گران تولیدکنندگان کنسانتره احتمالاً به فکر خالی‌کردن سردخانه‌ها هستند.

گزارش ماه سپتامبر را اینجا بخوانید

طبق گزارش‌ها تقاضا بسیار زیاد است. از آن‌جایی که مقدار محدودی از محصول فصل گذشته به امسال منتقل شده بود، خریداران امیدوار بودند قیمت در طی برداشت محصول کاهش یاید اما این اتفاق تاکنون نیافتاده است. با این وجود هنوز میزان جذب بازار تازه‌خوری در اواسط اکتبر مشخص نیست.

مذاکرات برای بستن قرارداد در نمایشگاه آتی صنایع غذایی SIAL آغاز خواهد شد، اما تحلیل‌گران فکر نمی‌کنند آنجا قراردادهای سالیانه بسته شوند؛ خریداران مشتاق بستن قراردهای بلندمدت هستند اما طبق گزارش‌‌ها، تولیدکنندگان تمایلی به آن ندارند و اکثر آنها هنوز پیشنهاد قیمتی برای سال 2023 ارائه نداده‌اند.

 

ریسک افزایش قیمت در لهستان

به‌گفته تحلیل‌گران، هزینه‌های تولید در لهستان دو برابر سال گذشته است و به همین دلیل است که علی‌رغم فراوانی میوه، سطوح قیمت کنسانتره سیب بالاتر از آن چیزی است. احتمالاً طی نمایشگاه SIAL که 15 تا 19 اکتبر برگزار می‌شود، می‌توان دید بهتری در رابطه با قیمت‌گذاری آینده  بدست آورد (https://www.sialparis.com/). تحلیل‌گران به خریداران پیشنهاد می‌کنند که کنسانتره اسیدیته بالا را زودتر رزرو کنند زیرا با کمبود مواجه خواهد بود.

 

افزایش قیمت کنسانتره سیب ترکیه

همانند ماه گذشته، ترکیه با نرخ ارز نامطلوبی دست و پنجه نرم می‌کند که همراه شده است با تورم فزاینده. قیمت‌های پیشتهادی برای کنسانتره با بریکس 70، اسیدیته پایین و تحویل درب کارخانه در ترکیه حدود EUR1600-1700/t است، درحالی که ماه گذشته EUR1400-1450/t بود.

 

اکراین؛ ارزان‌ترین منبع کنسانتره

اکراین در حال حاضر احتمالاً ارزان‌ترین منبع کنسانتره است، اما به‌گفته واردکنندگان اروپایی صادرات محصول از اکراین به بازارهای اصلی بسیار مشکل است. پیشنهاد‌های قیمت از اکراین برای کنسانتره با بریکس 70، اسیدیته 3% و تحویل درب کارخانه در اکراین EUR1250/t است.آب سیب

 

مقدار کم سیب در چین

گزارش‌هایی وجود دارد که در این فصل تولید کنسانتره آب سیب در چین احتمالاً محدود و تنها به میزان 300000-350000  تن خواهد رسید. صنعت کنسانتره در چین معمولاً میزان تولید خود را به مقدار نزدیک به 500 000  تن محدود می‌کند تا با تقاضای مورد انتظار هماهنگ باشد، اما در فصل حاضر این میزان به دلیل مقدار کم سیب است. قیمت بسیار بالای میوه سیب حدود USD160-185/t  که نزدیک دو برابر قیمتی است که ماه گذشته دادوستد شد، مؤید تحلیل بالاست. بر اساس آخرین قیمت‌های پرداخت‌شده برای میوه، به‌گفته تجار اروپایی قیمت‌های پیشنهادی از چین در حال حاضر حدود USD1800/t برای کنسانتره با بریکس 70، اسیدیته پایین و FOB چین است. این قیمت ماه گذشته USD1550-1600/t بود.

قیمت‌گذاری بالا در چین احتمالا بر عرضه از لهستان در فصل حاضر فشار می‌آورد. بازارهای اصلی چین مانند ایالات متحده آمریکا و آفریقای جنوبی برای جبران حجم کم و قیمت بالای کنسانتره چین، هر جای اروپا را که بتوانند مد نظر قرار خواهند داد.

 

کاهش تولید کنسانتره سیب در شیلی

در حال حاضر برداشت محصول سیب فصل 2022 در شیلی به پایان رسیده است اما تولید‌کنندگان هنوز مقادیر محدودی از سیب سردخانه‌ای را فرایند می‌کنند. مقدار آب‌دهی نرمال و اسیدیته بین 1.8-1.6% است. به‎‌گفته منابع محلی، میزان تولید آب سیب امسال به دلیل کاهش تعداد تولیدکنندگان کم‌تر خواهد بود. قیمت فعلی کنسانتره شیلی حدود USD1900/t برای بریکس 70، اسیدیته 1.6-1.8%، FOB شیلی است درحالی‌که ماه گذشته که USD1900- 2000/t بود.

 

خسارت بزرگ به باغ‌های پرتقال و گریپ‌فروت در فلوریدا

به‌گفته منابع محلی در فلوریدا خسارت گردباد Ian به باغ‌های پرتقال و گریپ‌فروت بزرگ بوده است اما هنوز برای برآورد میزان خسارت زود است. شرایط در فلوریدا به دنبال این گردباد در 28 سپتامبر به‌طور کلی تغییر کرده است.

 

یخ‌بندان در باغ‌های انگور آرژانتین

مناطق پرورش انگور در آرژانتین در طول زمستان شرایط سردی را تجربه کرده‌اند و این دوره یخ‌بندان تا اواخر نوامبر ادامه خواهد داشت.

 

افزایش برداشت لیمو در آرژانتین

 

لیمو

برداشت محصول لیمو 2022 در آرژانتین به پابان نزدیک می‌شود. انتظار می‌رود تولید حدود 5% بیش‌تر از سال گذشته باشد.

 

 

 

آب آناناس

برداشت محصول زمستانه 2022 تایلند به خوبی در حال انجام است. عدم موجودی آبمیوه رقابت بر سر میوه را افزایش داده است.

 

موجودی پایین کنسانتره انبه

موجودی اندکی از کنسانتره انبه کلمبیا تا برداشت محصول زمستانه وجود دارد.

 

کاهش تولید آب پشن‌فروت

میزان تولید دوباره در سپتامبر کاهش یافت و به‌گفته تولیدکنندگان به نصف رسیده است.

 

برای جزئیات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید و با ما در تماس باشید:

Juice Market October 2022

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *