رقابت کمتر در بازار جهانی کنسانتره سیب

sulmaz naseriبه گزارش انجمن جهانی سیب و گلابی (WAPA)، حجم محصول سیب 20 کشور عضو اتحادیه اروپا به‌اضافه بریتانیا در سال 2022 مقدار 12.17 میلیون تن پیش‌بینی شده است که افزایشی 1.3% نسبت به سال 2021 نشان می‌دهد و 7% بالاتر از میانگین متوسط 10 سال اخیر است. میزان موجودی کنسانتره آب‌سیب پایین‌تر از میانگین است، در نتیجه احتمالاً بخش تبدیلی حجم بزرگی از سیب را جذب خواهد کرد.

 

جذب بیشتر سیب در صنایع تبدیلی

اگر پیش‌بینی افزایش حجم محصول سیب در اروپا به واقعیت بپیوندد، این میزان محصول، سومین مقدار بزرگ محصول در ده سال اخیر خواهد بود. از این مقدار، پیش‌بینی می‌شود 658000 میلیون تن سیب ارگانیک باشد.

از آنجا‌که میزان موجودی کنسانتره آب‌سیب پایین‌تر از میانگین است، احتمالاً بخش تبدیلی حجم بزرگی از سیب را جذب خواهد کرد. به‌علاوه انتظار می‌رود محصول سیب چین به‌دلایل آب‌و‌هوایی 20% کاهش یابد. بنابراین تولید کنسانتره آب‌سیب ممکن است به‌طور چشم‌گیری پایین باشد که می‌تواند به رقابت کمتر در بازار جهانی بینجامد.

 

برای خواندن گزارش  کامل انجمن سیب و گلابی Prognosfruit_2022_Berlin_Eur 082022 کلیک کنید آب سیب

 

شرایط مطلوب رشد سیب در لهستان

شرایط رشد و برداشت در مناطق اصلی پرورش سیب در لهستان مساعد است. بارش طبق روال  معمول بوده و هوا خیلی گرم نبوده است. کارشناسان می‌گویند که در برخی مناطق، آب‌و‌هوا اندکی خشک بوده و برخی مناطق از تگرگ آسیب دیده‌اند. اما با توجه به پیش‌بینی حجم محصول امسال، نگرانی جدی وجود ندارد.

ماه گذشته انجمن جهانی سیب و گلابی  (World Apple and Pear Association) WAPAمیزان محصول سیب لهستان را برای فصل 2022/2023 ، 4.5 میلیون تن پیشبینی کرد، این پیش بینی برای محصول سال گذشته 4.3 میلیون تن بود. به‌گفته صنعتگران، با توجه به شرایط مطلوب رشد میوه، میزان محصول می‌تواند بیشتر از این مقدار نیز باشد.

فرایند‌کردن سیب از اواخر جولای با سیبی که درسردخانه‌ها مانده بود  و سیب تازه چیده‌شده آغاز شد ودر حال حاضر این صنعت سیب اول فصل با اسیدیته بالا (3-4% acid) را فرایند می‌کند. دوره اصلی فرایند کردن سیب از هفته سوم سپتامبر شروع می‌شود، بنابراین کارخانه‌ها فعلا با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند. لهستان با موجودی محدودی از محصول سیب سال گذشته وارد فصل 2022/2023 شده است و در حال حاضر برای سفارش‌هایی تولید می‌کند که قبل از شروع فصل گذاشته شده اند.

قیمت سیب تازه چیده شده در جولای با بیش از PLN0.50/kg (approx. 100 euro/t) شروع شد و سپس در اوایل آگوست تا PLN0.42-0.45/kg (approx. 90 euro / t سقوط کرد. در حال حاضر سطح قیمت ها در بازه PLN0.42-0.50/kg (90-100 euro/t). است. بالاترین قیمت این بازه مربوط به سیب با کیفیت بالا است که برای تولید آب‌میوه NFC (Not From Concentrate) استفاده می‌شود و یا میوه‌ای که تحویل کارخانه‌های دورتر از منطقه اصلی پرورش سیب می‌شود.

ماه گذشته سیب سردخانه فصل قبل با قیمت EUR0.53-0.60/kg خرید و فروش شد. قیمت پیشنهادی به خریداران برای کنسانتره سیب از میوه تازه فصل حاضر از لهستان بین EUR1350-1450/t با بریکس 70، اسیدیته 2.5-3 %، تحویل درب کارخانه در لهستان است. درحالی‌که ماه گذشته قیمت کنسانتره آب‌سیب از موجودی فصل قبل EUR1400-1500/t بود.

 

هزینه‌های بالای تولید کنسانتره

به گفته کارشناسان، تقاضا در شروع فصل خوب بوده است؛ خریداران اروپایی و ایالات متحده فعالانه به دنبال محصول هستند و هنوز برخی خریداران عمده درخواست‌های بزرگی دارند که باز مانده و تولیدکنندگان می‌توانند پاسخگوی آن‌ها باشند. تعیین روند قیمت برای باقی فصل دشوار است؛ زیرا از طرفی حجم بالاتر محصول که منجر به قیمت پایین میوه می‌گردد، بازار خرسی (Bearish Market)  یا نزولی را ایجاد می‌کند که در آن تمایل به فروش زیاد است و از طرف دیگر این بازار نزولی احتمالا با ایجاد تصور سودده بودن کنسانتره سیب (بازار گاوی یا صعودی: Bullish Market)، هزینه تولید کنسانتره را افزایش خواهد داد، همانطور که طبق گزارش‌ها در این فصل ،100 درصد افزایش یافته است. خطر تأمین گاز و برق نیز برای این صنعت وجود دارد و قیمت کود به‌طور ناباورانه‌ای بالا است.

کاهش قیمت کنسانتره در ترکیه

وضعیت تورم و نوسان ارزش لیر در ترکیه بهبود نیافته است. علاوه برآن، قیمت گاز و الکتریسیته نیز جهش قابل‌توجهی یافته است. اگرچه هنوز نسبت به گذشته گران است، قیمت‌های پیشنهادی کنسانتره از ترکیه گرچه هنوز نسبت به گذشته گران است، تا EUR1400-1450/t برای بریکس 70، اسیدیته پایین و تحویل درب کارخانه در ترکیه کاهش یافته است در حالی که در ماه گذشته EUR1500-1600/t بود.

 

چالش‌های برداشت، تحویل میوه و صادرات در اکراین

گزارشات نشان می‌دهد که حجم میوه در اکراین مشابه سال قبل است، اما تدارکات تولید و تحویل به دلیل درگیری بسیار، چالش‌برانگیز است. پیدا‌کردن میوه‌چین‌ها برای برداشت محصول و رانندگان کامیون برای تحویل میوه به کارخانه‌ها مشکل است. قیمت‌ها از اکراین EUR1150-1200/t  برای بریکس 70 و اسیدیته 2-3% و تحویل درب کارخانه در اکراین است. اگرچه این قیمت‌ها ارزان‌تر از بسیاری از نقاط تولید است، طبیعی است که صادرات محصول در حال حاضر با مشکل روبرو است.

 

میزان پایین برداشت سیب در چین

برداشت محصول سیب فصل 2022/2023 در چین نیز آغاز شده است. اما گزارش‌هایی وجود دارد که میزان محصول را 22% کمتر از فصل قبل نشان می‌دهد. یعنی میزان تولید امسال 35 میلیون تن خواهد بود که کمتر از 45 میلیون تن در فصل قبل است. در حال حاضر میوه با قیمت USD160-170/t دست‌به‌دست می‌شود درحالی‌که فصل گذشته USD 80- 90/t بود.

تولیدکنندگان مشتاق دریافت میوه فصل جدید در کارخانه‌هایشان هستند و گفته می‌شود این رقابت باعث افزایش قیمت شده است. پیشنهاد‌های قیمت از چین نیز دنباله‌روی قیمت‌های USD1550-1600/t، برای بریکس 70، اسیدیته پایین و FOB چین است که ماه گذشته  USD1250-1300/t بود. با این حال علی‌رغم کاهش میزان محصول سیب، 35 میلیون تن مطمئناً برای تأمین نیاز صنعت کافی است.

فرایندکنندگان معمولاً تولید خود را به نحوی تنظیم می‌کنند که با تقاضا هماهنگ باشد. فصل گذشته صنعت مقداری حدود 500000 t کنسانتره آب سیب تولید کرد. بنابراین موجودی کافی وجود خواهد داشت اما به نظر می‌رسد این موجودی می‌توانست گران‌تر باشد تا تولیدگنندگان را به کاهش بیشتر تولید آب‌میوه تشویق کند. قیمت‌گذاری بالا در چین می‌تواند موجب افزایش تفاضا از سمت بازارهای عمده چین مانند ایالات متحده امریکا برای محصول اروپا شود.

apple juice

حجم تولید پایین کنسانتره سیب در شیلی

در حال حاضر برداشت محصول سیب فصل 2022 در شیلی به پایان رسیده است. منابع محلی صنعتی اشاره می‌کنند که حجم تولید کنسانتره آب سیب امسال نسبت به سال قبل کمتر خواهد بود و این کاهش عمدتاً ناشی از کاهش تعداد فرایندکنندگان در این فصل است. بازده آب‌گیری امسال نسبت به سال قبل خوب اما اسیدیته آن نسبتاً پایین و حدود 1.7% بوده است. قیمت‌های پیشنهادی از شیلی حدود USD 1900-2000/t برای بریکس 70، اسیدیته پایین و FOB شیلی است. میوه‌ای که قبلاً توسط بازار تازه‌خوری یا صنعت آبمیوه جذب نشده، در حال حاضر در سردخانه انبار شده است. تولیدکنندگان آبمیوه می‌گویند که آنها عمدتاً بر اساس سفارش‌های دریافتی تولید می‌کنند.

 

افزایش تولید محصولات هسته‌دار در ترکیه

پیش‌بینی می‌شود که تولید گیلاس در ترکیه در سال تجاری 2022/2023 به 980,000 تن برسد که 14% بیشتر از سال تجاری 2021/20222 است. این افزایش نتیجه شرایط مطلوب آب‌و‌هوایی و بهبود باردهی میوه است. در مورد هلو و شلیل نیز پیش‌بینی می‌شود 6% بیشتر از سال تجاری 2021/2022 یعنی 940,000 تن باشد که نتیجه بارش کافی باران امسال و عدم خسارت ناشی از یخ‌زدگی است.

apple

برای مطالعه گزارش کامل میوه‌های هسته‌دار کلیک کنید:Stone_Fruit_Turkey_TU2022-00 082022

 

 کمبود باران در مناطق اصلی کاشت پرتقال در برزیل

محصول 2022/2023 برزیل در پیک خود است اما نگرانی‌هایی در مورد کمبود بارش باران در مناطق اصلی کاشت پرتقال وجود دارد.

 

کاهش تولید آب گریپ‌فروت در فلوریدا

منابع محلی در فلوریدا اشاره می‌کنند که میزان تولید امسال احتمالاً به دلیل یخزدگی در اوایل سال کمتر باشد.

 

grapeپایان زمستان انگور در آرژانتین

مناطق اصلی پرورش انگور در آرژانتین به تازگی از زمستان خارج شده است.

 

پایان فصل لیمو در آرژانتین

تولید کنسانتره از میوه در آرژانتین تا به الان بسیار خوب بوده است و تولیدکنندگان به حجم هدف تولید خود رسیده اند. فصل در حال حاضر رو به پایان است.

 

آغاز حمل آناناس از تایلند

انتظار می‌رود حمل اولین محموله محصول میوه تازه زمستانه تایلند در بازه ماه اکتبر صورت گیرد.

 

پایان برداشت انبه در کلمبیا

برداشت میوه تابستانه 2022 در کلمبیا همانظور که انتظار می‌رفت در هفته اول آگوست پایان یافت.

 

عرضه نا‌امید‌کننده پشن‌فروت

فصل اصلی سال در پرو پایان یافته و بر اساس گزارش‌ها، میزان تولید ناامیدکننده بوده است به‌طوری‌که عملاً محصولی برای عرضه وجود ندارد.

 

برای مطالعه گزارش کامل Juice Market کلیک کنید: Juice Market September 2022

 

تماس با ما

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *