جبران کمبود فیبر روزانه با نان کامل،تحقیقی از شرکت نووزایمز و لیندبرگ

 

 

فیبر مانند هر ماده معدنی، ویتامین یا پروتئین برای سلامت انسان اهمیت دارد اما ما معمولاً این جزء مهم غذایی را به اندازه کافی در وعده‌های غذایی روزانه خود دریافت نمی‌کنیم. یکی از راه‌های دریافت فیبر مصرف نان‌های حاوی فیبر بالا یعنی نان‌های حاوی دانه‌های کامل است. اما این نان‌ها معمولاً جذابیت حسی کم‌تری برای مصرف‌کنندگان دارند و برای افزایش این جذابیت، استفاده از آنزیم‌ها می‌تواند راهکار مناسب و مقرون به‌صرفه‌ای باشد.

امروزه توجه مصرف‌کنندگان به نان‌های با فیبر بالا یا مواد تشکیل‌دهنده طبیعی افزایش یافته است، اما هنوز میزان دریافت روزانه فیبر کافی نیست و درواقع یک کمبود فیبر (fiber gap) وجود دارد. یکی از روش‌های مناسب جبران این کمبود، استفاده از نان‌های کامل است؛ نان‌هایی که در آنها از دانه‌های کامل استفاده می‌شود. این نان‌ها معمولاً به عنوان نان‌های سالم‌تری شناخته می‌شوند، گرچه معیار ارزیابی مصرف‌کنندگان از نان سالم تنها محتوی فیبر بالا نیست بلکه مطالعات نشان می‌دهد که 38% مصرف‌کنندگان به لیست مواد تشکیل‌دهنده و ارزش غذایی نوشته‌شده روی بسته‌بندی نگاه می‌کنند تا ببینند چه مقدار حاوی مواد طبیعی است و البته طعم، ماندگاری و ظاهر نان نیز اهمیت دارد، بنابراین تولید نانی با محتوی فیبر بالا نباید به قیمت از دست‌رفتن کیفیت تمام شود.

 

آیا مصرف‌کنندگان نان کامل را می‌شناسند؟

استفاده از دانه‌های کامل به معنای ایجاد یک تفاوت بزرگ است. دانه‌های کامل سرشار از مواد غذایی مفید برای سلامت انسان هستند و از همین‌رو دولت‌ها، تشکل‌های مردمی و سازمانهای مرتبط در تمام دنیا، مصرف‌کنندگان را تشویق به استفاده بیشتر از دانه‌های کامل می‌کنند. اما مهم است که مصرف‌کنندگان زمانی که یک نان کامل می خرند، درباره سلامتی آن بدانند همان‌طورکه تولیدکنندگان، دولتها و سازمانهای دولتی، خصوصی و مردمی نیز باید بدانند چه چیزی مصرف‌کنندگان را ترغیب به خرید نان‌های کامل می‌کند و چه چیزی آنها را از مصرف چنین نان‌هایی باز می دارد.

شرکت نووزایمز به همراه شرکت بین‌المللی لیندبرگ (Lindberg International) تحقیقی روی 2000 مصرف‌کننده در سال 2021 انجام داده که به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد. توزیع جنسیت، سن و کشورهای انتخاب شده به‌خوبی در این تحقیق انجام شده است.

نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد 71% مصرف‌کنندگان می‌دانند نان کامل چیست و 29% باقیمانده هم تا حدی آن را می‌شناسند.

 

 

آیا مصرف‌کنندگان نان کامل را می‌شناسند؟

 

 

82% از مصرف‌کنندگان نان کامل را به‌عنوان محصولی سالم می شناسند

زمانی که از مصرف‌کنندگان پرسیده شد که چقدر نان کامل با تعریف آنها از سلامتی منطبق است، به طور متوسط 42% از آن‌ها پاسخ دادند که از نظر آن‌ها نان کامل بسیار سالم است. 40% نیز نان کامل را محصولی سالم می‌دانستند؛ بنابراین 82% به سلامت نان کامل باور داشتند. جالب است بدانید نتایج این تحقیق نشان داد که برای 91% مصرف‌کنندگان سلامت نانی که می خریدند اهمیت داشت.

 

 

 

پاسخ‌دهندگانی که فکر می‌کنند دانه‌های کامل تا حدی یا بسیار سالم هستند

 

از نان های اینستاگرامی تا نان‌هایی با غلات باستانی؛ 
شیوع کرونا مصرف‌کنندگان را به خرید نان سالم‌تر تشویق کرده است

مطالعه انجام‌شده نشان داد که 21% مصرف‌کنندگان در زمان شیوع کرونا شروع به خرید نان کامل کرده‌اند زیرا 68% آنها باور داشتند دانه‌های کامل انتخاب سالم‌تری هستند. 40% نیز باور داشتند نان‌های بسته‌بندی‌نشده سالم‌تر از نان‌های بسته‌بندی‌شده هستند.

 

 

مصرف بیشتر نان کامل در آینده

21% از مصرف‌کنندگان انتظار داشتند که در سال آینده نان کامل بیشتری بخرند که به معنای رشدی ثابت و مداوم برای این نوع نان است. با این حال، 38% از مصرف‌کنندگان عنوان داشتند که در صورتی به خرید نان کامل ادامه می‌دهند که تنوع بیشتری در این نوع وجود داشته باشد.

 

 

پاسخ‌دهندگانی که انتظار داشتند نان کامل بیشتری در سال 2022 بخرند

 

بیشتر بخوانید: جنگ فیبرها با چاقی و بیماری قلبی
62% از مصرف‌کنندگان زمان خرید نان کامل، نان گندم کامل را انتخاب می‌کنند

با وجود آنکه مصرف دانه‌های کامل در حال افزایش است، یک نوع خاص از نان جایگاه برجسته‌تری در این نوع دارد؛ 62% از مصرف‌کنندگان نان گندم کامل را از میان دیگر انواع نان‌های کامل انتخاب کردند.

 

 

انواع مقدم نان کامل

 

 

47% حاضرند برای تازگی، بیشتر بپردازند

مصرف‌‎کنندگان در پاسخ به این سوال که چه کیفیتی قیمت بالاتر نان کامل را برای آن‌ها توجیه می‌کند، تازگی، طعم، عدم وجود نگهدارنده و محتوی بالای دانه کامل را از میان بسیاری پارامتر دیگر انتخاب کردند و این نشان می‌دهد که جا برای بهبود نان کامل هم از نظر خصوصیات حسی و هم استفاده از نگهدارنده‌ها وجود دارد.

 

 

 

 

بیشتر مصرف‌کنندگان فکر می‌کنند نان کامل بسیار سریع خشک یا  بیات می‌شود

وقتی از مصرف‌کنندگان درباره این‌که آیا نان کامل بسیار سریع خشک یا بیات می‌شود پرسیده شد، 61% فکر می‌کردند گاهی، اغلب و همیشه چنین اتفاقی می‌افتد.

 

 

 

آیا فکر می کنید نان کامل بسیار سریع خشک یا بیات می شود

 

 

 

طعم و تازگی مهم‌ترین معیار خرید

طعم، تازگی و تاریخ انقضا بالاترین معیار در زمان خرید نان کامل بود؛ 89% از مصرف‌کنندگان طعم، 86% تازگی و 77% تاریخ انقضا را مهم‌ترین عامل می‌دانستند.

 

مهمترین خصوصیات نان زمان خرید نان کامل

 

 

 

32% می‌خواهند تازگی بهبود یابد

زمانی که از مصرف‌کنندگان پرسیده شد که اگر بتوانند نان کامل را بهبود بخشند، چه می‌کنند، بیشتر پاسخ‌دهندگان به قیمت اشاره کردند که همیشه مهم‌ترین معیار برای مصرف‌کنندگان است. اما به‌غیر از قیمت، مصرف‌کنندگان بیش‌ترین اشاره را به تازگی، طعم و بافت به عنوان موارد لازم برای بهبود داشتند. این‌ها در واقع فرصتی برای تولیدکنندگان است تا جایگاه محصولات خود را در بازار بر اساس چنین معیارهای اساسی تعریف کنند.

 

 

84% به مواد تشکیل‌دهنده و ارزش غذایی توجه می‌کنند

اکثریت مصرف‌کنندگان در زمان خرید نان کامل اغلب یا همیشه به مواد تشکیل‌دهنده یا ارزش غذایی توجه می‌کنند. تنها تعداد کمی از مصرف‌کنندگان هستند که به این موارد توجه ندارند.

 

 

آیا به مواد تشکیل‌دهنده و ارزش غذایی توجه می‌کنید؟

 

 

 

مواد تشکیل‌دهنده طبیعی و آشنا بیشترین اهمیت را دارند

با نگاه به برچسب یک نان کامل، ارزش غذایی یا مواد تشکیل‌دهنده  متفاوتی می‌بینیم. زمانی که از مصرف‌کنندگان پرسیده شد که چقدر به مواد تشکیل‌دهنده متفاوت و ارزش‌های غذایی اهمیت می‌دهند، 80% پاسخ‌دهندگان به مواد تشکیل‌دهنده طبیعی و 74% به مواد تشکیل‌دهنده آشنا اشاره کردند.

 

 

 

 

اهمیت ارزش غذایی و مواد تشکیل‌دهنده

 

 

 

مصرف‌کنندگان درباره فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی نظر مثبتی دارند

این مطالعه نشان داده است که مصرف‌کنندگان عموماً درباره تعداد ادعاها، مواد تشکیل‌دهنده یا ارزش‌های غذایی نان کامل شامل فیبر، پروتئین، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنزیم‌ها نظر مثبتی دارند.

 

نقش آنزیم‌ها در کیفیت نان کامل

نگاه سنتی به وجود فیبر در نان، جذابیت کمتر نان است، زیرا نان با محتوی فیبر بالا به طور سنتی، کوچک‌تر، متراکم‌تر و خشک‌تر است و زودتر بیات می‌شود. اما پیشرفت‌های امروز می‌تواند نان‌های کامل جذاب‌تر و سالم‌تری تولید کند. Valena Fiber EE G از شرکت نووزایمز مخلوطی آنزیمی است که ظاهر و حجم نان کامل را بهبود می بخشد به‌طوری که با استفاده از این آنزیم می‌توان نان نرم، مرطوب و با فیبر بالا تولید کرد که ماندگاری بیشتری نیز دارد.

از مزیت این آنزیم می‌توان به امکان استفاده از انواع فیبر، حذف امولسیفایرها، جذابیت حسی و افزایش ماندگاری اشاره کرد.

 

  • انعطاف در انتخاب نوع فیبر

فیبر به شکل‌های مختلفی استفاده می‌شود، اما برخی انواع آن برای مصرف‌کنندگان شناخته شده‌تر است، گرچه تولیدکنندگان ممکن است برای تهیه فیبری که ترجیح می‌دهند، با مشکل دسترسی یا محدودیت منابع روبرو باشند. بنابراین مهم است که بتوان در مواقع لازم از انواع فیبر مختلف بدون نگرانی از عملکرد آنها در نان استفاده کرد. آنزیم Valena Fibe EE G برای طیف وسیعی از فیبرها قابل استفاده است و بنابراین این انعطاف را به تولیدکنندگان می‌دهد تا از فیبری استفاده کنند که مناسب و در زمان مورد نیاز در دسترس است.

  • حذف امولسیفایر

بیشتر فرمول‌های نان شامل مقادیری امولسیفایر هستند و گرچه امولسیفایرها می توانند در ایجاد ویژگی‌های حسی خوب کمک کنند، گران و تأمین آن‌ها مشکل است، علاوه بر آن بسیاری از مصرف‌کنندگان هر روز بیش از پیش در استفاده از محصولات غذایی حاوی افزودنی‌های دارای e-numbers اجتناب می‌کنند و وجود چنین موادی با استفاده از امولسیفایرها اجتناب ناپذیر است. با استفاده از آنزیم Valena Fiber EE G می‌توان وابستگی به امولسیفایرهای گرانی را که به سختی هم در دسترس هستند کاهش داد و فرمولی ایجاد نمود که آنها را حذف کند یا کاهش دهد بدون آنکه آسیبی به جذابیت حسی نان وارد کند.

 

  • تازگی ماندگار

آنزیم Valena Fiber EE G به تولید نان کامل با حجم بیشتر و ماندگاری بالا کمک می‌کند و بافت را بهبود می‌بخشد.

 

  • دوستدار محیط زیست

آنزیم‌ها موادی طبیعی هستند، از طبیعت می‌آیند و بنابراین دوستدار مصرف‌کننده  محیط زیست هستند.

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *