دستان توانا بدون ذهن‌های ماهر،مشکل امروز مهارت‌آموزی در کشور

 

 

کمبود نیروی ماهر ، یکی از مشکلات اساسی امروز کسب‌و‌کارها در ایران است؛ آنچه واحدهای فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها نتوانسته‌اند تأمین کنند و در نهایت این بخش خصوصی است که دست به کار شده و با ایجاد مراکز آموزش عملی حرفه‌ای در تلاش است نیروهایی تربیت کند که نه‌تنها دستان بلکه مغزهای ماهری داشته باشند.

صدیقه سید حسینی، مدرس دوره‌های آموزشی مرکز آباوید، مرکزی که در عرصه توان‌افزایی و مهارت‌آموزی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی (شامل میوه‌جات، سبزی‌جات، صیفی‌جات، ریشه‌ها) به صورت تخصصی و عملیاتی فعال است، در مصاحبه با مجله میکروسکوپ،  مرکز آباوید  را اولین آکادمی آموزشی کسب‌و‌کار در صنایع تبدیلی دانست و گفت: در این آکادمی افراد می‌توانند صفر تا صد تولید را در یک کارخانه شبیه‌سازی‌شده آموزش ببینند، و علاوه‌بر‌آن محیط کسب‌و‌کار خود را نیز بشناسند، بازار را ارزیابی و سپس اقدام به تولید کنند.

وی سپس با اشاره به جزییات، آموزش صفر تا صد در صنایع تبدیلی را این‌گونه توضیح داد: افراد علاقمندی که وارد این آکادمی می‌شوند کلیه موارد مرتبط با استراتژی تأمین کالا را فرا می‌گیرند؛ این‌که از کجا محصول را تهیه کنند؟ با چه قیمتی و از چه استانی؟ زیرا مهم است چگونه میوه‎‌ای برای چه محصولی تهیه شود که راندمان بالاتری در تولید و درنتیجه سودآوری بالاتری داشته باشد. همچنین یاد می‌گیرند که در چه فصلی و از کجا و چه بافتی خرید کنند. آن‌ها همچنین راهکارهای تولید محصولات متنوع با حداقل ضایعات را فرا می‌گیرند و می‌آموزند چگونه تولید را بهینه‌سازی و زمان را مدیریت کنند. یعنی یاد می‌گیرند که بار وررودی را در حداقل زمان فرآوری کنند. دانش‌پذیران ملزم می‌شوند هر کدام یک روز سرپرست باشند تا اصول اجرایی و مدیریتی را نیز یاد بگیرند و اجرا کنند. آن‌ها چیدمان نیرو را هم تجربه و درک می‌کنند که پرسنل واحد تولیدی نه‌تنها بر اساس نیاز سرپرست بلکه باید بر اساس استعداد و تیپ شخصیتی  چیده شوند. آن‌ها تخلیه دستگاه، انبارش محصول و راه‌های درآمدی و  حتی تولید محتوا را می‌آموزند و و یاد می‌گیرند برای فروش و صادرات چگونه برون‌سپاری کنند. گرچه در فروش نیز توانمند می‌شوند تا بتوانند واسطه‌ها را حذف کنند. یادگیری مشکلات تجهیزات مورد استفاده و  چگونگی تعمیر آن‌ها نیز بخش دیگری از آموزش دانش‌پذیران است. بنابراین آنها طی پنج روز آموزش در این آکادمی تبدیل به نیروهایی ماهر می‌شوند که می‌توانند یک کارگاه را در صنایع تبدیلی راه بیندازند و اداره کنند.

 

بیشتر بخوانید: مهارت‌آموزی به‌جای مدرک‌گرائی

 

وی که به‌عنوان وکیل و کارشناس سابقه فعالیت در مسائل خانواده در مراجع حقوقی را در رزومه کاری خود دارد، با توجه به روحیات و علاقمندی خود وارد بحث آموزش در حوزه دانشگاه و سپس مهارت و توان‌افزایی افراد شده که در نهایت او را به سمت مدیریت کارآفرینی سوق داده است. شروع فعالیت او به‌عنوان مدرس در شبکه 3 سیما با برنامه «میدون» بوده است و همچنان در آن برنامه به‌عنوان هیأت‌منصفه و مدرس در مسابقات کارآفرینی فعالیت دارد. همزمان با توجه به علاقمندی و تجربیات خود اولین آکادمی صنایع تبدیلی را در ایران به همراه همکارانی علاقمند به ثبت رسانده است.

وی به‌عنوان اولین بانوی فعال در آموزش صنایع تبدیلی، این صنعت را دومین کسب‌و‌کار هر کشور دانست و تأکید کرد: با صنایع تبدیلی می‌توان ضایعات را به حداقل رساند و محصولات بسیاری را استخراج نمود.

سید حسینی در پاسخ به اینکه خروجی آکادمی آباوید را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: تا به امروز حدود 97 نفر دانش‌پذیر داشته‌ایم که 64 نفر آنها مشغول به کار شده‌اند و یا کسب‌و‌کار خود را راه‌اندازی کرده‌اند. ما از شهرهای مختلف و حتی از کشورهایی چون عمان و پاکستان دانش‌پذیر داشته‌ایم و با 570 نفر از فعالان این حیطه در ارتباط هستیم.

این بانوی کارآفرین با اشاره به افزایش راندمان تولید و کاهش ضایعات به‌عنوان یکی از موضوعات مهم در فرایند تولید افزود: دانش‌پذیران تمام نکات را در مورد تبدیل میوه‌ها فرا می‌گیرند؛ به‌عنوان مثال روی سیب می توان 40 نوع فرآوری انجام داد که 10 تا از آن‌ها می‌تواند در این کارگاه انجام شود. ما قبل از تولید، حین تولید و پس از آن بارش فکری داریم و آموزش‌های لازم را برای تولید محصولات مختلف مانند مارمالاد، مربا، ترشی، سرکه ، شیره و غیره آموزش می‌دهیم. هیچ محصولی از این کارگاه آموزشی دور ریخته نمی‌شود و دانش‌پذیران می‌آموزند که چگونه از یک میوه نهایت استفاده را بکنند. مثلا در دوره قبلی از 120 کیلو سیب استفاده‌شده در کارگاه آموزشی تنها 700 گرم دور ریز داشته‌ایم.

سید حسینی در انتها با اشاره به دانش‌پذیران به‌عنوان فرزندان مجموعه آباوید خاطر‌نشان ساخت: پس از اتمام آموزش، دانش‌پذیران همچنان به‌عنوان فرزندان ما در این مجموعه باقی می‌مانند و همواره مشکلات خود را مطرح و برای آن راه‌حل دریافت می‌کنند. بسیاری از پروژه‌های پیشنهادی با هم‌فکری و همکاری اعضای گروه آباوید به نتیجه و درآمدزایی می‌رسد.

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *