انتظارات برآورده نشده صنف نشاسته و گلوکز

 

محمد رسول مصائبی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنایع گلوکز، نشاسته و مشتقات آن در مصاحبه با میکروسکوپ درباره چالش‌های تأمین ذرت و گندم برای صنف نشاسته و گلوکز گفت:  تأمین مواد اولیه (ذرت) در سال گذشته به ویژه نیمه دوم سال با مطرح‌شدن حذف ارز ترجیحی برای واردات نهاده‌های دامی و با توجه به اینکه ذرت مورد نیاز صنف و صنعت نیز از همین محل تأمین می‌شد، دچار اختلالات بسیاری شد.در میکروسکوپ بخوانیم :

 

در حال حاضر نیز با ادامه جنگ روسیه و اوکراین و عدم صادرات غلات به کشورهای متقاضی واردات از سوی اوکراین به‌دلیل درگیر بودن مستقیم در جنگ، و عدم صادرات غلات توسط روسیه به‌دلیل تحریم های اعمال‌شده،  شاهد افزایش قیمت‌های جهانی گندم و ذرت  هستیم که مشکلات عدیده‌ای برای کشورهای واردکننده غلات به وجود آورده است و کشور ماهم از این قاعده مستثنی نیست.

 

عدم تأمین نقدینگی در پی افزایش قیمت گندم

مصائبی در ادامه، عدم تأمین نقدینگی را از عواقب افزایش قیمت گندم دانست و اظهار داشت: آزاد‌سازی قیمت گندم برای صنف و صنعت در سال جاری و تعیین قیمت 12000 تومان در ازای هر کیلوکرم گندم، تولیدکنندگان این صنف را با مشکل جدی عدم تأمین نقدینگی سرمایه در گردش روبرو نموده و تقاضای بازار را نیز به‌طور قابل ملاحظه‌ای پایین آورده است.

وی سپس درباره عدم عمل به تعهد شرکت مادرتخصصی‌بازرگانی دولتی ایران ابزار تاسف کرده و افزود: در این میان شرکت مادرتخصصی‌بازرگانی دولتی ایران هم از تحویل برخی گندم‌های خریداری‌شده در سال گذشته که فرایند قانونی صدور حواله و واریز کامل وجه آن از سوی تولیدکنندگان انجام شده، امتناع نموده که این امر علاوه بر انجام عمل خلاف شرع دور از انصاف و عدالت نیز هست.

در کل، افزایش قیمت مواد اولیه، بالا رفتن هزینه‌های تولید، افزایش نرخ حمل‌و‌نقل ، کمبود نقدینگی ، کاهش تقاضای داخل، کاهش صادرات و عدم تحویل گندم‌های خریداری شده در سال گذشته از سوی دولت، مشکلات عدیده ای را رقم زده است.

 

تسهیلات و تعدیل قیمتها؛ انتظارات صنف از دولت

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنایع گلوکز، نشاسته و مشتقات آن با ذکر این نکته که صنف نشاسته و گلوکز همواره موافق آزادسازی نرخ گندم بوده، افزود: آزادسازی نرخ گندم به معنای تک‌نرخی‌شدن آن برای جلوگیری از هرگونه رانت و فساد همواره مورد توافق صنف نشاسته و گلوکز بوده است ولیکن انتظاراتی هم از دولت محترم دارد مانند ایجاد تسهیلات برای تأمین نقدینگی موردنیاز ، تعدیل قیمت‌های انرژی مصرفی واحدهای تولیدی و عمل به تعهدات در مورد تحویل کامل مواد اولیه خریداری‌شده در سال گذشته.

 

صدور مجوز برای احداث کارخانه‌های تولید شیرین‌کننده‌ها

وی سپس در جای دیگری از مصاحبه در خصوص عدم صدور مجوز برای احداث کارخانه جدید تولید شیرین‌کننده‌ها و یا توقف طرح‌های توسعه برخی کارخانه‌های فعلی اظهار داشت: هیچ‌گونه محدودیتی از سوی این انجمن ایجاد نشده است. البته در صورت استعلام از مبادی ذیربط، توسط کارشناسان انجمن مشاوره لازم در مورد شرایط بازار داخل، وضعیت صادرات، توجیه اقتصادی احداث کارخانه، نحوه تأمین مواد اولیه و سایر موارد به عمل آمده است.

مصائبی در پایان از شرکت‌هایی نام برد که طی سال‌های اخیر مجوز احداث کارخانه را دریافت کرده‌اند: برای نمونه واحدهای تولیدی گلشهدهشت‌بهشت و آرد‌آذین‌نشاسته از منشاء ذرت در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ در استان اصفهان و واحد تولیدی صنایع الوند از منشاء گندم در استان همدان در سال جاری شروع به فعالیت کرده‌اندد.

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *