ایران‌گرین 2022، بزرگ‌ترین گردهمایی غلات و دانه‌های روغنی در ایران

 

 

ایران‌ گرین ،بزرگ‌ترین گردهمایی فعالان صنعت غلات و دانه‌های روغنی ایران، در تاریخ ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت‌ماه در هتل اسپیناس پالاس تهران با حضور شرکت‌کنندگان ایرانی و خارجی برگزار شد و میزبان تعداد زیادی از تولیدکنندگان، بازرگانان، صادرکنندگان، آسیابانان، نانوایان و ارائه‌دهندگان خدمات مرتبط با این صنعت از ایران و دیگر کشورهایی چون سوئیس، فرانسه، برزیل، روسیه و … بود.

در گردهمایی بزرگ غلات ایران (Irangrain) که با همکاری اتاق بازرگانی ایران-سوئیس، انجمن غلات ایران، مجله نگاشته و اسپانسری تعدادی از شرکت‌های مطرح در حوزه غلات و دانه‌های روغنی برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بحث و گفتگو در خصوص مشکلات تأمین غلات، چالش‌های صنعت آرد و نان، راهکارها، دستاوردها و نوآوری‌های این حوزه پرداختند و فرصتی طلایی برای ایجاد تعامل، به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات و هم‌افزایی ایجاد گشت.

کنفرانس ایران‌گرین از بخش‌های افتتاحیه، پنل‌های گفتگو، تازه‌ها و اختتامیه تشکیل و در کنار آن به اسپانسرهای این گردهمایی، فضایی برای معرفی خود و خدماتشان اختصاص داده شده بود که امکان ایجاد تعامل بیشتر را فراهم می‌آورد.

استقبال بیش از انتظار از کنفرانس بزرگ غلات ایران

در بخش افتتاحیه کنفرانس ایران گرین ، شریف نظام‌مافی، رئیس هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران – سوئیس و مجری برنامه به معرفی کوتاهی از برنامه‌های این دو روز پرداخت و سپس حسین ضیائیان، رئیس کنفرانس ایران‌گرین، ضمن یاد از فوت‌شدگان دو سال گذشته از عدم برگزاری منظم کنفرانس پس از سال 2019 به‌دلیل شیوع کرونا اظهار تاسف کرد و درباره شکل‌گرفتن ایده برگزاری این کنفرانس توضیح داد: ۳ سال پیش این تصمیم گرفته شد و علت آن کمرنگ‌شدن حضور ایرانیان در کنفرانس‌های غلات خارجی به دلایل مختلف مانند تحریم‌ها بود؛ ما تصمیم گرفتیم برای حفظ ارتباط در این حوزه، مشابه چنین کنفرانس‌های خارجی را در ایران برگزار کنیم. برنامه ما برگزاری سالانه یک کنفرانس سراسری و ۳ استانی بود که اولی در تهران و بعدی در خوزستان برگزار شد و سپس به دلیل شیوع کرونا متوقف گشت.
وی سپس درباره میزان موفقیت این کنفرانس افزود: در همین زمان کوتاه این کنفرانس توانسته توجه بسیاری از کنفرانس‌های خارجی را به خود جلب کند به‌گونه ای که از سمت کنفرانس‌های بین‌المللی از ما دعوت به همکاری کرده اند و در تلاش هستیم کنفرانس بعدی را با همکاری دیگر کنفرانس‌های بین‌المللی و در کشورهای دیگر از جمله سوئیس برگزار کنیم.
وی دلیل این استقبال را تجاری نبودن کنفرانس دانست و اظهار داشت: تمام هزینه این کنفرانس از محل اسپانسرها پرداخت می‌شود.

عدم مشارکت با دست‌اندرکارن صنعت از کاستی‌های طرح اخیر دولت

در ادامه بخش افتتاحیه کنفرانس ایران‌گرین، دکتر حسین یزدجردی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران، درباره طرح جدید دولت مبنی بر هدفمند‌کردن یارانه ها سخن گفت. وی با اشاره به اینکه این طرح از 35 سال پیش مورد تقاضای فعالان صنعت غلات بوده است، از نحوه اجرای این طرح ابراز نگرانی کرده و گفت: خوشبختانه دولت وقت جسارت و شجاعت این طرح را داشته است اما اگر موفقیت آمیز نباشد، نمی‌توان انتظار داشت دولت دیگری آن را دنبال کند.
وی سپس عدم مشارکت با دست‌اندکاران صنعت را از کاستی‌های اصلی این طرح دانسته و اظهار داشت: ما در این صنعت قطعا تجربه‌های ارزشمندی داریم که می‌تواند به سیاستگ‌ذاران در اجرای طرح کمک کند.

یزدجردی در بخش دیگری از سخنان خود به بازار غلات دنیا اشاره کرد و عنوان داشت: از آنجایی که سال زراعی از اواخر ماه ژوئن و اوایل ماه جولای آغاز می‌شود، می‌توان گفت در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲، بخش زیادی از صادرات پیش از جنگ اوکراین و روسیه انجام گرفته و بنابراین این مناقشه تاثیر چندان زیادی بر تأمین غله دنیا در این سال زراعی نداشته است. همچنین علی‌رغم بالا رفتن قیمت جهانی گندم بلافاصله پس از آغاز جنگ، در حال حاضر از شدت آن کاسته شده و بازار ثبات نسبی پیدا کرده است. اما پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی 2022-2023، این مناقشه تاثیرات خود را نشان دهد؛ پیش بینی می‌شود میزان تولید کل غلات به حدود 2.3 میلیارد تن برسد که 28 میلیون تن کاهش نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. در مورد گندم، 5 میلیون تن کسری و در مورد ذرت 21 میلیون تن کسری پیش بینی می‌شود.
وی سپس خاطر نشان ساخت: در مجموع وضع تولید دنیا به‌گونه‌ای نیست که با قحطی مواجه شود اما برای کشورهای فقیر که توان خرید ندارند چالشی جدی ایجاد خواهد شد.

 

زمان اندیشیدن به خودکفایی نیست

در انتهای بخش اول کنفرانس ایران گرین ، کاوه زرگران، رئیس انجمن تأمین‌کنندگان غلات، به بررسی بازار غلات در داخل ایران پرداخته و گفت: سرانه مصرف گندم در ایران ۱۴۱ کیلوگرم در سال است، یعنی غلات سهم 21 درصدی در مصرف غذایی هر خانوار دارد. میزان تولید گندم در ایران از سال 2019 که 13.5 میلیون تن بود کاهش چشمگیری داشته و در سال گذشته به حدود 7 میلیون تن رسیده که در 8.66 میلیون هکتار کشت می‌شود و از این میزان 5 میلیون هکتار آن به صورت کشت دیم است. در مورد جو تولید سال گذشته 2.5 میلیون تن بود که کمتر از نصف نیاز داخل را پوشش داد و تولید ذرت با کاهش و رسیدن به 1 میلیون تن بخش کوچکی از نیاز 9.7 میلیون تنی کشور را پوشش داد.
وی سپس با استناد به گزارش هواشناسی در ایران افزود: میزان بارندگی در تمام مناطق زیر کشت گندم به غیر از هرمزگان از سطح متوسط پایین‌تر بوده و بهبودی برای وضعیت بارش در سال‌های آینده پیش بینی نمی‌شود. تقریبا 88 درصد از ایران دچار خشک‌سالی بلندمدت است و بنابراین زمان اندیشیدن به خودکفایی نیست. ایران نیاز به حداقل ۲۵ میلیون تن غله و دانه‌های روغنی دارد و حداقل ۷ میلیون این مقدار باید در سال زراعی آتی از طریق واردات تأمین گردد.
رئیس انجمن تأمین کنندگان غلات همچنین خاطر نشان ساخت که که همه دنیا در حال افزایش ذخایر کالایی خود هستند.

لزوم ایجاد مسیرهای امن تبادل پول

در ادامه کنفرانس، پنل گفتگویی با عنوان “سیاست‌گذاری غلات ایران” با حضور شریف نظام‌مافی؛ رئیس هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران – سوئیس، حسین یزدجردی؛ رئیس کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران، محمد مرتضوی؛ رئیس انجمن آردسازان ایران، کاوه زرگران؛ رئیس انجمن تأمین‌کنندگان غلات ایران، حسین سلامی؛ مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام و طیور کشور و Vishvendra Chakravarity؛ مدیرعامل شرکت Bunge برگزار شد که در آن وضعیت تأمین غله در ایران و راهکارهای ممکن برای حل مشکل تأمین مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
شریف نظام‌مافی با اشاره به برزیل و اوکراین به عنوان منابع معمول تأمین غله در ایران و با توجه به اینکه تأمین غله از برزیل از ابتدای سال و از اوکراین از بهمن ماه آغاز می‌شود، درباره امکان جایگزینی منابع دیگری چون آمریکا، رومانی و بلغارستان در صورت ادامه مناقشه تا بهمن ماه، دیگر حاضران در پنل را به گفتگو دعوت نمود.
زرگران درخصوص مشکلات بانکی توضیح داد: تا زمانی که برجام به سرانجام نرسد، درباره مسیرهای بانکی برای انتقال ارز نمی‌توان صحبت کرد و مسیر رسمی و مجازی وجود نخواهد داشت و مسیرهای مورد تایید ارگانهای داخلی از طریق عمان و عراق است. اما شرکتهای تأمین‌کننده‌ای که حساس به تراکنش‌های مالی هستند از طریق این مسیرها کار نخواهند کرد.

تامین دانه های روغنی در معرض خطر بزرگ‌تری است

یزدجردی نیز در خصوص تحریم‌ها اضافه کرد: مسئله تحریم‌ها روی تجارت غلات اثر بسیاری دارد. برای روی‌آوردن به منابع دیگر غلات نیاز داریم مسیرهای پرداخت را باز کنیم. از ماه مارس در آمریکا کشت زمستانه انجام شده و به دلیل گران‌تر بودن مواد اولیه‌ای چون کود، این کشت گران‌تر انجام می‌شود. قیمت غلات همچنین وابستگی زیادی به شرایط آب‌و‌هوایی دارد. سال گذشته قیمت گندم 90% و امسال 135% افزایش داشته است.

وی سپس در خصوص منابع احتمالی واردات غلات اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت غلات افزایش خواهد داشت، پیش‌بینی می‌شود مناطق دیگری نیز به کشت گندم روی آورند، اما خرید از آمریکا یا بسیاری مناطق دیگر نیاز به مسیرهای بانکی برای پرداخت دارد. در مورد غلات این شانس وجود دارد که بتوانیم با استفاده از روابط سیاسی از روسیه غلات وارد کنیم؛ سال گذشته 8 میلیون تن تقاضای خرید از روسیه داشتیم. اما در مورد دانه‌های روغنی مانند سویا و آفتابگردان، از‌آنجا‌که ما وابستگی زیادی به اوکراین داشتیم و روسیه سویا ندارد، با مشکل بزرگ‌تری روبرو هستیم. در هر صورت باید هر‌چه سریع‌تر راه تجارت با سایر کشورها را بیابیم و غلات مورد نیاز کشور را تأمین کنیم.

خرید تضمینی گندم راه حل پایداری نیست

رئیس انجمن تأمین‌کنندگان غلات با اشاره به وضعیت بارندگی در ایران درباره خرید تضمینی گندم گفت: ما کشور خشکی هستیم و کشت گندم ارتباط زیادی با میزان بارندگی دارد. بنابراین حتی اگر قیمت 50 هزار تومان برای خرید تضمینی به کشاورز پیشنهاد شود اما آبی برای آبیاری وجود نداشته باشد، مشکل کمبود گندم حل نخواهد شد. همانطور که می‌بینیم در جنوب کشور کشاورزان به سمت کشت سایر صیفی‌جات رفته‌اند زیرا کشت گندم به‌صرفه نیست. بنابراین تا زمانی که در کشور مشکل آب وجود دارد باید کمبود گندم را با واردات جبران کنیم.

 

عدم یکپارچگی نهادهای ناظر و سیاست‌گذار؛ مشکل تخلیه و تحویل بار

مدیرعامل شرکت Bunge در ادامه پنل به مشکلات دیگر در زمینه فروش غلات به ایران اشاره کرد: متاسفانه نهادهای ناظر و سیاست‌گذار به‌صورت جزیره‌ای کار می‌کنند، هرکدام استانداردهای متفاوت دارند و به یکدیگر متصل نیستند که باعث می‌شود مشکلات متعددی در زمینه تخلیه و تحویل بار ایجاد شود. این عدم یکپارچگی کار با شرکت‌های بزرگی مانند Cargill و Gange را که سیاست‌های خاصی دارند و از یک رویه بین‌المللی پیروی می‌کنند مشکل می کند.
وی سپس دلایل تأخیر در تخلیه بار را تشریح کرد: عدم تسویه مالی با کشتی‌ها یکی از دلایل تأخیر در تخلیه بار است. از‌آنجا‌که امکان گشایش اعتبار اسنادی وجود ندارد، کشتی‌ها باید منتظر پرداخت شوند و باید روزانه 40 هزار دلار پرداخت کنند. امکانات داخلی ایران نیز مناسب نیست؛ در زمان‌های اوج واردات، امکانات برای تخلیه کشتی‌ها کم است و ترافیک ایجاد می‌شود. گرچه زیرساخت‌هایی فراهم شده که تحلیه بتواند ظرف سه روز انجام شود.

 

بانک‌های خصوصی چابک تر هستند

Vishvendra Chakravarity سپس درباره بانک‌های فعال اضافه کرد: بانک شهر و بانک سامان بیشترین همکاری را با بخش خصوصی داشته‌اند، بانک‌های بعدی گردشگری و اقتصاد نوین هستند. این بانک‌ها به‌صورت چابک در کنار بخش خصوصی کار می‌کنند و نسبت به بانک های دولتی مارجین پایین‌تری دارند.

پنج سال سیاه و امید به تغییر

یزدجردی با ارائه پیش‌بینی از پنج سال آینده صنف آرد، پنل گفتگو را به اتمام رساند: متأسفانه پنج سال گذشته ساله‌ایی سیاه بودند. عدم افزایش قیمتها از سال 1393 وضعیت نقدینگی کارخانه‌ها را بحرانی کرد. سال‌های آینده اما بستگی به عملکرد دولت دارد. با قیمت‌گذاری پشت درهای بسته، قیمت آرد را سرکوب کرده‌اند و این وضعیت نانواها را هم نگران کننده می‌کند. ارائه یارانه از ابتدا تا انتهای زنجیره تأمین باید انجام شود. با‌این‌حال امیدواریم روندی که آغاز شده به‌خوبی به پایان برسد و سهم و سود هر بخش به خوبی مشخص و در اختیار آن بخش قرار گیرد.

 

پنجاه سال تلاش برای بهبود کیفیت نان صنعتی از زبان رئیس هیئت‌مدیره نان سحر

در بخش بعدی کنفرانس، مهدی خان‌محمدی رئیس هیئت‌مدیره گروه صنعتی نان سحر، از روند بهبود کیفیت نان صنعتی در ایران و شکل‌گیری گروه سحر گفت؛ از سال 1350 گفت که نان‌های ماشینی و صنعتی در کنار نان‌های سنتی به طور محدود به سبد ایرانیان وارد شد و از سال‌های پس از 1357 که از 17 کارخانه نان ماشینی و صنعتی دولتی و 50 کارگاه خصوصی، برخی با خروج شرکت‌های خارجی و آغاز جنگ تحمیلی راکد و از چرخه تولید خارج گشتند.
وی با اشاره به تلاش گروه صنعتی سحر در بخش خصوصی اضافه کرد: بخش خصوصی نه‌تنها راکد نشد، بلکه با کمک صنعتگران و ماشین‌سازان وضعیت خود را حفظ نمود و حتی ارتقا داد مانند گروه سحر که در بسیاری موارد چون تولید مواد اولیه و دستگاه‌آلات پخت‌و‌پز نه تنها به خودکفایی بلکه صادرات رسید و در کنار آن با درک نیاز صنعت به آموزش، آموزشگاه و دانشگاه تاسیس نمود.
رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی نان سحر، در انتها با ابراز خرسندی از پیشرفت نان صنعتی در ایران اظهار داشت: امروز در ایران بالای 200 نوع نان با طعم و مزه‌های مختلف و برای تمام سنین تولید می‌شود مانند نان‌های فراسودمند، نان برای بیماران سلیاک، نان با خمیر‌ترش و بسیاری دیگر که امروز نیازی به واردات آنها وجود ندارد.

معرفی اولین اپلیکیشن تخصصی صنایع توسط شرکت نوونورددارو

در ادامه این بخش الهه محققی مدیر فروش شرکت نوونورددارو، تأمین کننده آنزیم‌های صنایع مختلف از جمله صنعت آرد و نان، بر نیاز امروز صنعت به تعامل برای ایجاد هم‌افزایی که خود لازمه رشد صنعت است، تاکید کرد و شناخت، اعتماد و ابزارهای کارا را از نیازهای اصلی ارتباط موثر خواند و سپس در همین راستا اپلیکیشن تخصصی صنایع را به‌عنوان ابزار ارتباطی معرفی کرد: این نوآورانه همگام با پیشرفت ارتباطات در بستر دیجیتال و با توجه به نیاز امروز صنایع به ارتباطات در بستری اختصاصی و تخصصی ایجاد شده است.


وی ضمن معرفی تلاش‌های 30 ساله شرکت نوونورددارو برای ارتقای صنعت در کنار تأمین مواد اولیه و خدمات، ایجاد اپلیکیشن یونیزیم را به عنوان یک شبکه اجتماعی اختصاصی صنایع در راستای همین تلاشها دانست و از تمامی فعالان صنعت برای فعالیت در این بستر و حمایت از این استارت‌آپ دعوت کرد و خاطر نشان ساخت: برای آنکه بتوانیم صنعتی رو به رشد داشته باشیم نباید خود را از مشکلات و مسائل آن دور بدانیم همانگونه که از دستاوردها و پیشرفت‌های آن جدا نیستیم و به این منظور باید هرکدام به عنوان حلقه‌ای از صنعتی که در آن فعال هستیم قدمی برای حل مسائل آن برداریم و خود را مسئول بدانیم و یکی از قدم‌های موثر آن است که خود در مسیر رشد قرار بگیریم و با تعامل مثبت با تمامی حلقه‌های زنجیره صنعت، به رشد خود و دیگران در این زنجیره کمک کنیم.
محققی ابراز امیدواری کرد که این استارت‌آپ Unizym بتواند قدم موثری برای ارتقای صنعت باشد.

شرکت‌های پیشرو در نوآوریهای صنعت

بخش انتهایی روز نخستین کنفرانس ایران گرین ، به تازه‌های صنعت اختصاص داشت که در آن Khaled Raed؛ مدیر‌عامل بخش خاورمیانه شرکت پتکوس آلمان، بهرام نوریانی؛ نماینده شرکت پینگل در ایران، متین صادقی؛ مدیرعامل شرکت Sefar، شبنم گرکانی؛ مدیر فنی فروش شرکت پاکفن، ایمان رحیمی؛ مدیر فروش شرکت بولر و نیلوفر منان؛ مدیر بخش صنایع غذایی شرکت مکس‌بین‌الملل، از تازه‌های صنعت برای ارتقای تولید سخن گفتند.

تمرکز روی محصولات اطمینان‌بخش در زمان بحران
روز دوم کنفرانس بزرگ ایران‌گرین با بررسی تاثیر کرونا در رفتار بیزینس‌های آرد آغاز شد. مهرزاد جمشیدی؛ رییس هیأت مدیره انجمن بین‌المللی آسیابان در منطقه خاورمیانه و آفریقا با اشاره به عوامل تغییر رفتار خرید یعنی ترس و انزجار توضیح داد: عکس‌العمل طبیعی ما در مقابل ترس، اقدام و حرکت به جلو و در مقابل انزجار، پا پس کشیدن، فاصله‌گرفتن و روی‌آوردن به منابع اطمینان‌بخش است و این عکس‌العمل‌ها طرز تفکر و قضاوت ما را در دو جهت مختلف تغییر می‌دهد. در بحث خرید، ترس از شیوع کرونا مردم را به سمت خرید بیشتر و انزجار از آن، به سمت خرید اقلامی سوق داد که به آنها اطمینان و عادت بیشتری داشتند. بنابراین در شرایط بحرانی چون شیوع کرونا، تنوع در تولید جوابگو نیست و تولیدکنندگان باید روی محصولات اصلی خود تمرکز کنند.

انفجار پلتفرم‌های آنلاین

وی سپس انفجار پلتفرم‌های تجارت آنلاین را از دیگر پیامدهای شیوع کرونا دانست و اضافه کرد: خرید آنلاین تبدیل به گرایش‌ها و عادت‌های ما شده است؛ اتفاقی که در حالت طبیعی ۱۰ سال به طول می‌انجامید در تنها ۸ هفته اتفاق افتاد. درمان تلفنی، آموزش و حتی سرگرمی آنلاین از مواردی بوده‌اند که رشد قابل توجهی پیدا کرده‌اند. دیجی‌کالا نمونه‌ای از این پلتفرم‌ها است که رشد فروش 151 درصدی داشته. اما هنوز در ایران ۹۶.۸ درصد فروش به صورت سنتی انجام می‌شود و تلگرام، اینستاگرام و فروش آنلاین در مجموع تنها 2 تا 3 درصد در فروش سهم دارند؛ بنابراین در این حوزه فرصت برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

ظهور نانوایان خانگی جدید

جمشیدی پخت نان در خانه را به‌عنوان دیگر پیامدهای شیوع کرونا در صنعت آرد و نان دانست و اظهار داشت: از سال ۲۰۱۶ مصرف آرد در خانه‌ها کاهش یافته بود اما طی شیوع کرونا در آمریکا ۲۵ درصد رشد داشت؛ نه فقط در بخش فروش آرد بلکه تمامی تجهیزات و افزودنی‌های آن برای مصرف خانگی و این پدیده موادی چون خمیر ترش را دوباره به دستورهای پخت نان بازگرداند. اما نکته جالب توجه این است که پخت نان در حال گسترش میان گروهی متفاوت است، آنها خانم‌های خانه‌دار سنتی نیستند بلکه افراد مدرنی هستند که در خانه نان می‌پزند. بنابراین بازار هدف تغییر کرده؛ ماهیت آرد از B2B به B2C تغییر یافته است.

باید دست از سیاست‌های غلط بکشیم

رییس هیات‌مدیره انجمن بین‌المللی آسیابان، در انتهای سخنرانی خود به تغییر مفهوم امنیت غذایی به‌عنوان دیگر پیامد شیوع کرونا اشاره و تاکید کرد: زمان خودکفایی گذشته است. امنیت غذایی تعریف جدیدی دارد و آن توان سرپرست خانوار برای تامین غذای سالم و مقوی برای خانواده است. بنابراین در شرایطی که دچار خشک‌سالی نه‌تنها در ایران بلکه دیگر کشورهای خاورمیانه هستیم، با وجود تحریم‌ها و مشکلات واردات، مناقشات در دنیا و تورمی که توان سرپرست خانوار را کاهش داده، باید دست از سیاست‌های غلط برداریم و همگام با روند بازارهای بین‌المللی پیش رویم یعنی نیاز خود را با بهترین شرایط از مناطق دیگر که وضعیت مساعدتری دارند تأمین کنیم.

تفاهم‌نامه ایران و اوراسیا، تفاهم‌نامه ای که مهجور مانده

در ادامه، مهدی کاظم‌نژاد، مشاور وزیر، عضو هیئت‌علمی و دانشیار وزارت کشاورزی، به بررسی و تحلیل تأمین غلات و دانه‌های روغنی با نگاهی به موافقت‌نامه ایران و اوراسیا پرداخت: اوراسیا یک اتحادیه اقتصادی متشکل از کشورهای روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس است و ظرفیت خوبی برای تأمین غلات دارد زیرا تأمین‌کننده ۱۴ درصد از گندم دنیا، ۱.۵ درصد از ذرت، ۱۷ درصد از جو و ۲۸ درصد از دانه‌های روغنی دنیا است و با توجه به اتفاقات اخیر در دنیا جذابیت بیشتری یافته است. ایران با اوراسیا موافقت‌نامه ای امضا نموده است که آبان ۹۸ اجرایی شد و تخفیف‌های تعرفه‌ای و فریز بخشی از تعرفه‌ها، ترانزیت، عبور موقت و تخصیص خط اعتباری بخشی از آن است. اما متأسفانه هیچ‌کدام از طرفین هنوز از تمام ظرفیت‌های این موافقت‌نامه استفاده نکرده‌اند؛ واردات ایران از اوراسیا ۱‌۲ میلیارد دلار و صادرات ایران به اوراسیا ۱.۶ میلیارد دلار است که می‌تواند بسیار بیش از این باشد.

الگوی تجاری دولت‌ها و تاجران باید تغییر کند

وی درباره اهمیت تغییر الگوی تجاری دولت‌ها و تاجران گفت: شرایط ایجاد‌شده در دنیا، افزایش عوارض صادرات غلات در روسیه، ایجاد محدودیت در میزان صادرات، تغییر ذخایر در اوکراین و کاهش صادرات، تاثیر خود را از چند ماه آینده نشان خواهند داد بنابراین رفتار دولت‌ها و تاجران باید تغییر کند. استفاده از حداکثر ظرفیت‌های تفاهم‌نامه میان ایران و اوراسیا می‌تواند تجارت را تسهیل و واردات را تسریع کند. در کنار آن باید کشت قراردادی توسعه یابد و برای کشت برخی اقلام سیاست‌های تشویقی اعمال گردد. اعمال سیاست‌های حمایتی غیر قیمتی مانند یارانه کشت و سیاست‌های بیمه ای می‌تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در بخش کشاورزی و صنایع، سیاست‌های پاداش بهره‌وری همزمان با تغییر الگوی کشت به سمت غلات و دانه‌های روغنی و تولیدات گلخانه‌ای برای سبزی و صیفی‌جات از دیگر نیازها برای تغییر الگوی تجاری دولت‌ها و تاجران است.

استراتژی‌های مهم برای امنیت غذایی در بحران پیش رو

در ادامه، فریال مستوفی، رئیس مرکز سرمایه‌گذاری اتاق تهران درباره تحولات سرمایه‌گذاری در پسا‌کرونا سخن گفت: قیمت بالای مواد اولیه و هزینه‌های جانبی و همچنین نبود آینده روشن از جنگ اوکراین و روسیه، احتمالا ممنوعیت صادرات از کشورها و ذخیره منابع در آنها و به دنبال آن افزایش بیشتر در قیمت غلات را به دنبال خواهد داشت که البته برخلاف توصیه سازمان ملل به عدم ممنوعیت صادرات، عدم احتکار و توقف خودکفایی در راستای حفظ امنیت غذایی در دنیا است. جنگ تجاری چین و آمریکا خود بر امنیت غذایی در دنیا تاثیر منفی بسیار داشته است.
وی سپس به پیشنهاد مک‌کنزی درخصوص استراتژی‌های امنیت غذایی اشاره کرد: از حداکثر ظرفیت های کشت استفاده کنید. فن‌آوری‌ها و ماشین‌آلات پیشرفته را به‌کار برید، روشهای کشاورزی را به‌روز، از گیاهان حفاظت و بذرهای مورد استفاده، کودها و گیاهان را تقویت کنید. در بحث آب به دلیل بحران آب سرمایه گذاری کنید. مصرف آب را با نوسازی سیستم آبیاری و زهکشی کاهش دهید و فاضلاب را بازیافت کنید.

افزایش قیمت اتانول در پی اختلال در تأمین ذرت

بخش بعدی کنفرانس ایران‌گرین به گفتگویی درباره جایگزینی اوکراین و روسیه برای تأمین غلات دنیا اختصاص داشت که در آن، Swithun Still؛ مشاور غلات، Filipe Pohlman Gonzaga؛ رئیس هیئت مدیره GreenEmission و یاشار غریبی؛ تحلیل‌گر حوزه غلات، درباره منابع احتمالی جایگزین برای روسیه و اوکراین در تأمین غلات به بحث و تبادل نظر پرداختند؛ در این گفتگو درباره امکان جایگزین کردن هند به عنوان منبع تأمین غلات، مشکلات برداشت و تخلیه غلات در اوکراین، بمباران خطأهای ریلی اوکراین توسط روسیه و … و أاثیر این عوامل روی واردات ایران به‌ویژه در بخش دانه‌های روغنی صحبت شد و در انتها به نکته مهمی درباره اتانول اشاره شد که بیانگر احتمال افزایش قیمت و میزان دسترسی به آن در پی اختلال در تأمین ذرت بود.

سپس پنل سوم گردهمایی بزرگ غلات ایران درباره استاندارد، بازرسی، حمل و نقل و دعاوی مرتبط برگزار شد که در آن غلامرضا رفیعی؛ وکیل دعاوی بازرگانی بین المللی، اسماعیل احمدی؛ رییس انجمن ممیزی و بازرسی ایران و مدیر عامل شرکت بازرسی BSJ، فرناز دستمالچی؛ رییس پژوهشکده صنایع غذایی و فرآورده‌های کشاورزی استاندارد و مجید ورشوساز؛ عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی ایران به پرسش و پاسخ درباره حل و فصل اختلافات و دعاوی در تجارت غلات، تأثیر قوانین گفتا 123 و 124 در تجارت غلات با ایران، نقش و اهمیت استانداردهای ملی و بین‌المللی در تجارت غلات ایران و چالش‌ها و راه حل‌ها در حمل‌و‌نقل بین‌المللی غلات پرداختند.

در بخش آخر کنفرانس ایران‌گرین، حمیدرضا مستانی؛ نایب‌رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کارخانجات روغن‌کشی نوید خلیج فارس درباره هم‌افزایی صنعت، تجارت و کشاورزی به‌عنوان کلید توسعه پایدار در غلات سخن گفت. وی خاطر‌نشان ساخت که با توجه به اینکه غلات 70 درصد کشت کل صنعت کشاورزی ایران را تشکیل می‌دهد، هم افزایی در صنعت، تجارت و کشاورزی برای رشد امری ضروری است.

سپس Filipe Pohlmann Gonzaga از کاربرد Blockchain در تجارت غلات برای انتقال پول سخن گفت. محمدعلی اصل سعیدی پور؛ رییس بندر امیرآباد درباره وضعیت این بندر اظهار نظر کرد، علیرضا توکلی، مدیرعامل شرکت بازرسی تایکو، بازرسی کشتی در حوزه غلات را بررسی و محمدرضا نجفی، نمایندگی شرکت پتکوس آلمان، تکنیک‌های علمی در پیش‌بینی تجارت ذرت را معرفی کرد. Nabil Mseddi، مدیر AG Flow Co. درباره جریان تجارت و اهمیت آن در عرضه و تقاضا صحبت و استارتاپی در این حوزه را معرفی کرد، سپس هاله حسین‌زاده، مدیر بانکداری بین‌الملل بانک سامان از سرویس‌های بزرگ بانک سامان در حوزه تجارت و سیدحسین سلیمی؛ رئیس کمیته سرمایه‌گذاری خارجی اتاق ایران از سرمایه‌گذاری و برگشت سود شرکت‌های خارجی سخن گفتند.
سخنرانی Yury Goncharov، مدیرعامل شرکت Archeda – Product درباره همکاری مابین کارآفرینان غلات ایران و روسیه، پایان‌بخش سخنرانی‌های کنفرانس بزرگ غلات ایران بود.

کنفرانس ایران‌گرین 2022 با سخنرانی شریف نظام‌مافی، دعوت به برگزاری هرچه بهتر کنفرانس‌های آینده، اهدای تندیس به اسپانسرهای کنفرانس و پذیرایی شام پایان یافت تا رویدادی بزرگ در صنعت غلات کشور در چنین روزهای پرافت‌و‌خیز صنعت رقم خورد.

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *