چالش بازار خانگی، تبدیل محدودیت‌ها به فرصت

بحران کرونا نوعی از گرایش‌های مهم در انتخاب استراتژی کسب ‌و‌کار است که تغییرات زیادی را در جوامع ایجاد کرده است. محدودیت‌های حضور در اجتماع، گسترش دورکاری، محدودیت‌های سفر، روش‌های خرید متفاوت، برگزاری آنلاین جلسات، شکل متفاوت تبلیغات، بازاریابی و فروش، تغییر در اولویت‌های مصرف‌کنندگان و عادات خریدشان، همگی تغییراتی بوده‌اند که در بیش از یک سال همه‌گیری کرونا ایجاد شده‌اند و برخی می‌توانند حتی پس از برطرف شدن این پاندمی همچنان ماندگار بمانند. گرچه همگان امیدوارند شرایط حاصل از همه‌گیری گرونا هر چه سریع‌تر برطرف گردد، اما شرکت‌های موفق با توجه به شرایط دشوار حال حاضر که اقتصاد جهان را دچار بحران نموده است، به‌دقت در حال برنامه‌ریزی مناسب برای آینده خود هستند و هوشمندانه به سمت راهکارهایی رفته‌اند تا از طریق آن‌ها بتوانند حداکثر بهره را از این شرایط برای خود و مشتریانشان ایجاد کنند. یکی از این راهکارها ورود به بازار خانگی بوده است و شرکت‌های زیر نمونه‌هایی ایرانی از شرکت‌های موفقی هستند که این راهکار را دنبال کرده‌اند.

 

در دنیای اینترنتی امروز که رویکرد فعلی مخاطبین و جامعه به فضای دیجیتال است، شرکت گلنان پوراتوس برای اولین بار بستر فروش مستقیم دسته محصولات خود را به مصرف‌کننده نهایی از طریق فروشگاه آنلاین www.golnanpuratos.shop ایجاد نموده است. به گفته این شرکت، با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تلاش کسب‌وکارها در جهت تسهیل فرایند خرید برای مشتریان و افزایش روزانه تعداد فروشگاه‌های اینترنتی، تجارت الکترونیک با داشتن مزایایی چون راحتی خرید، صرفه‌جویی در وقت و هزینه، به دست آوردن اطلاعات دقیق از محصول و غیره، هم منافع خریداران و هم منافع صاحبان کسب‌وکار را برآورده می‌سازد. شیوع کرونا و سخت شدن دسترسی مشتریان به بسته‌بندی‌های کوچک و همچنین اشتیاقی که بین مصرف‌کنندگان حرفه‌ای نان و شیرینی برای استفاده از محصولات گلنان پوراتوس دیده شد، تیم فروش آن شرکت را بر آن داشت تا پروژه راه‌اندازی سایت را به‌طور فشرده و در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسانند تا این امکان را برای همراهان همیشگی خود در سراسر کشور فراهم سازند که به روشی جدید و با سهولت بیشتر محصولات شرکت را در بسته‌بندی‌های کوچک و به‌طور مستقیم تهیه نمایند. در این فروشگاه محصولات در هر سه حوزه نانوایی، قنادی و شکلات در دسترس مصرف‌کنندگان است.

 

درباره آینده فروش آنلاین بیشتر بدانید

 

رشد بازار خانگی در دوران شیوع کرونا

 

از دیگر شرکت‌هایی که با بررسی شرایط فعلی جامعه و نیاز مشتریان شروع به فعالیت در حوزه B2C نموده است، شرکت پرگاس نوین آذر کیمیا است. این شرکت که تا پیش‌ازاین بر روی فروش اصلاح‌کننده‌های آرد و بهبوددهنده نان، آنزیم، پودر کیک، ژل کیک و آرد متمرکز بوده است، با محصولاتی چون انواع پودر کیک و انواع آرد خانگی و بسته‌بندی انواع حبوبات، با برند «پرگاس» وارد بازار خانگی شده است. به گفته مدیرعامل شرکت پرگاس، میثم بقایی، کرونا گرچه در بعضی بخش‌ها باعث کاهش فروش شده اما در بخش B2C علی‌رغم مشکلات زیاد فعالیت در بخش خانگی و تفاوت آن با حوزه B2B، افزایش فروش را به دنبال داشته است. محصولات شرکت پرگاس در بسته‌بندی‌های 900 گرمی، 2 کیلویی و 5 کیلویی در حال حاضر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند افق کوروش به فروش می‌رسد. از برنامه‌های آتی این شرکت تولید رشته پلویی و پودرهای فوری مانند کاپوچینو و نسکافه برای صادرات است.

 

 

شرکت نان دوران سبوس نیز که یکی از تولیدکنندگان بهبوددهنده نان کشور است، در راستای تشخیص نیازهای اساسی و پایه‌ای مشتریان خود و رسیدن به آن‌ها اقدام به تولید پریمیکس های کیک در بسته‌بندی‌های کوچک‌تر کرده است که به‌صورت آنلاین یا مستقیم به مشتریان خود ارائه می‌دهد. در همین راستا در سال گذشته این شرکت اقدام به راه‌اندازی خط تولید پیوسته و بدون دخالت دست نان لواش کرده است که فروش آن به‌صورت مستقیم، از طریق سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یا به‌صورت آنلاین صورت می‌گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

شرکت بهبوددهنده رازی نیز با دارا بودن سابقه طولانی در زمینه شناخت و اصلاح انواع آردها، برای افزایش تنوع نان مصرفی خانوار ایرانی اقدام نموده است. ایران باوجود تنوع پایین نان همواره یکی از بزرگ‌ترین کشورها در زمینه مصرف نان در جهان می‌باشد و شرکت بهبوددهنده رازی خود را ملزم دانسته تا محصولات نانوایی جدید و متنوعی را وارد بازار مصرف ایران نماید.

این شرکت با رویکردی نوآورانه، سعی در ابداع و تولید نان‌های جدید با روش‌های آماده‌سازی متفاوت و مواد اولیه متنوع نسبت به نان‌های موجود در بازار نموده است. این نان‌های تولیدشده از انواع غلات با ارزش غذایی متناسب با نیاز جامعه و سازگار با ذائقه مردم از نظر عطروطعم و لطافت هستند.

همچنین شرکت رازی به دلیل شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامت هم‌وطنان و برای بالا بردن ایمنی و سلامت محصول غذایی خود، اقدام به خرید دستگاه آلات تمام اتوماتیک و بدون دخالت دست نموده است تا محصولی از هر نظر سالم و سلامت را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

 

 

 

شستشوی بیشتر اما ایمن‌تر

 

از بخش غذایی که بگذریم، شرکت‌های فعال دیگری را نیز در بخش بهداشتی خواهیم دید. شرکت‌هایی چون چسب گستر سیرجان که در زمینه تولید محصولات شوینده  و ضدعفونی‌کننده سطوح مانند شوینده‌های صنعتی و هتلی فعال است.

این شرکت به دنبال همه‌گیری کرونا که مسائل بهداشت محیطی و فردی را بیش‌ازپیش پررنگ کرده است، با ارائه محصولی کاربردی، با ادعای «بیولوژیک»، نیاز مصرف‌کنندگان خانگی را پوشش داده است. به گفته امیر ارجمند، مدیرعامل این شرکت، ورود به بخش خانگی  و حذف مصرف مواد شیمیایی و آلرژیک مانند سود و اسید در خانه‌ها و ارائه محصولی دوستدار محیط‌زیست همیشه یکی از اهداف این شرکت بوده، اما شرایط کرونا و شستشو و ضدعفونی کردن بیشتر سطوح و نیاز بازار به یک محصول ویژه که مناسب برای افراد با عارضه‌های پوستی و حساس به شوینده‌ها یا افراد با ریه‌های حساس در اثر بیماری کرونا باشد، باعث شد سریع‌تر به این سمت حرکت کنند.

در فرمولاسیون این محصول جدید و متفاوت از میکروارگانیسم‌های زنده استفاده شده است. مکانیسم عمل این شوینده بدین‌صورت است که ابتدا مانند باقی شوینده‌ها آلودگی و چربی‌ها را امولسیفاید کرده و به شکل معلق در می‌آورد و سپس بعد از برطرف کردن و جمع‌آوری آلودگی، میکروارگانیسم‌های موجود در محصول که پس از تمیز کردن سطح موردنظر بر روی سطح و حتی در خلل و فرج سطوح باقی می‌مانند، شروع به تخریب و مصرف این چربی‌های معلق می‌کنند؛ بنابراین این محصول هم می‌شوید و هم بستر رشد میکروارگانیسم‌های دیگر را با تشکیل فلور میکروبی از بین می‌برد. از چالش‌های این شرکت برای ورود به بازار خانگی، همچنین بحث مصرف زیاد پلاستیک و مواد بسته‌بندی اسپری‌های خانگی و همین‌طور لزوم استفاده از نگه‌دارنده‌های گاهی سرطان‌زا هنگام ارائه محصول رقیق بود و شرکت چسب گستر این چالش‌ها را با ارائه محصولاتی کنسانتره با بسته‌بندی‌های کوچک به‌صورت ساشه با برندهای «بایو سلامت» و «بایو اپتیمم تِک» پشت سر گذاشت. محتوی این ساشه‌ها می‌تواند به‌راحتی در خانه هنگام مصرف رقیق شود. بازار هدف این محصولات همچنین گروه‌های خاصی مانند خانم‌های باردار یا مادرانی که نوزاد دارند، هست و می‌تواند در شستشوی سطوح خاص مانند سنگ‌های  طبیعی، آهن، مس، آلومینیوم و… که در اثر استفاده از شوینده‌های شیمیایی تخریب می‌شوند، استفاده شود.

 

میرکروسکوپ را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *