نوشیدنی های شخصی سازی شده سلامت محور

“سلامتی بزرگترین ثروت است.” این جمله ای است که در دوران کرونا بیش از پیش به مفهوم آن پی برده ایم. در این روزها توجه مردم به مصرف نوشیدنی های سالم که باعث ارتقای سلامت جسمی و روانی می شود افزایش داشته است.

ارتقای سلامتی در چندین سطح

نوشیدنی های سلامت محور یکی از محصولات مورد توجه این روزها محسوب می شوند. مطالعه ای که بر روی 23 هزار نفر در 18 کشور توسط شرکت تحقیقات بازار GURU انجام گرفت، نشان داد که 64% مردم بواسطه پاندمیک کرونا بیشتر از گذشته به سیستم ایمنی خود توجه نشان می دهند. از اینرو به دنبال مواد غذایی و ترکیباتی هستند که سیستم ایمنی آنها را ارتقا می دهد.

شرکت تحقیقات بازاربین المللی Mintel نیز یافته های این نظرسنجی را تأیید می کند. این شرکت در آینده روند قابل توجهی را در رشد فروش محصولاتی که سلامتی ذهنی و عاطفی را تقویت می کنند و در نتیجه زمینه جدیدی برای تغذیه سالم و آگاهانه ایجاد می کند، پیش بینی می کند. نمونه هایی از نوشیدنی های سلامت محور که این خواسته های مصرف کننده را برآورده می کنند، قبلاً جایگاهی در بازار برای خود ایجاد کرده اند، که در ذیل به آنها اشاره می کنیم.

مثالهایی از نوشیدنی های سلامت محور

یک شرکت آمریکایی طیفی از نوشیدنی ها را بر پایه کامبوجای تخمیر شده و پوره میوه، زنجبیل و برخی عصاره های گیاهی وارد بازار کرده است. باکتری های اسید لاکتیکی که در کامبوجای تخمیر شده وجود دارند باعث قویتر کردن سیستم ایمنی و سلامتی هاضمه می شوند.

شرکتی دیگر در امارات متحده، آب آشامیدنی غنی از ویتامین D را به بازار عرضه کرده است.

یک تولید کننده نوشیدنی در انگلیس، نوشیدنی تولید کرده که با شربت افرا شیرین شده و حاوی اسپرسو، رزماری و جینسینگ است که تمرکز را بهبود می بخشد. این شرکت نوشیدنی های دیگری نیز دارد که از ترکیبات طبیعی مثل: انواع روغن ها، ویتامین ها، گیاهان و میوه ها تشکیل شده اند.

قابل ذکر است، نوشیدنی هایی که با سرکه سیب غنی شده اند قابلیت سم زدایی داشته و میزان قند و چربی خون را کاهش داده و متابولیسم بدن را افزایش می دهد.

“شخصی سازی کردن” مفهومی برای برای نوشیدنی های سلامت محور

کلید واژه ای که به طور فزاینده ای در ارتباط با نوشیدنی های سالم شنیده می شود “شخصی سازی” این محصولات است.

بطور مثال شرکت نستله محصولی را در چین وارد بازار کرد که مشتری را قادر می سازد خودش نوشیدنی غنی از ویتامین و سلامت خود را با مخلوط کردن ترکیبات طبیعی درست کند.

بدین منظور تولید کننده ساشه هایی حاوی ترکیبات مغذی اعم از: میوه ها، سبزیجات، مغزها، دانه ها، ریشه ها و میکروآلگ ها را در اختیار مصرف کننده قرار داده و برای تکمیل کردن آن نیز بسته های حاوی شیر، غلات و برخی ترکیبات گیاهی را به مشتری عرضه می کند. همه این ترکیبات در یک ظرف جداگانه قابل اختلاط و مصرف هستند. با این راهکار مصرف کننده ساشه های حاوی ترکیب مغذی مد نظر خود را انتخاب کرده آن را در ظرف اصلی با مقداری آب مخلوط کرده، به دمای مد نظر رسانده و سپس مصرف می کند.

یک شرکت ژاپنی هم ایده های جالبی در این زمینه ارائه کرده است. این شرکت اسموتی های شخصی سازی شده بر مبنای ثبت نام ماهانه مشتریان برایشان ارسال می کند. شرکت دیگری از یک کارشناس تغذیه بهره می برد تا به مشتریان کمک کند غذا و نوشیدنی مناسب خود را انتخاب کنند.

یک استارت آپ دانمارکی، توصیه های تغذیه ای برای ایجاد تعادل فلور میکروبی روده به مشتریان ارائه می دهد. یک شرکت کانادایی نیز بر اساس اطلاعات DNA افراد ترکیب تغذیه ای مناسب آنها را ارائه می دهد.

نوشیدنی های غنی شده با فیبر خصوصاً در آسیا بسیار رونق یافته است. این نوشیدنی ها به سلامت گوارش و روده ها کمک می کنند.

Mintel که یک شرکت تحقیقات بازار بین المللی است پیش بینی کرده که تا 10 سال آینده مصرف کنندگان به طور فزاینده ای به سمت نوشیدنی ها و غذاهای شخصی سازی شده می روند. تا آن زمان تست DNA نیز رایج و عملی خواهد شد. بعلاوه دانش مصرف کنندگان درباره اهمیت میکروبیوم و ارتباط مغز، دستگاه هاضمه و احساسات بیشتر خواهد شد.

بازاری با گرایش به نوشیدنی هایی با قند کاهش یافته

بنا به گفته سازمان سلامت جهانی (WHO)، بیش از یک چهارم جمعیت جهان اضافه وزن دارند. بیشتر از 400 میلیون نفر نیز مبتلا به بیماری دیابت هستند. پس تعجبی ندارد که در نتایج تحقیقات بازار شرکت Gurus مشخص شد که در آینده شمار بیشتری از مصرف کنندگان به دنبال مصرف نوشیدنی هایی با قند کمتر خواهند بود. این شرکت افزود که حدود 40% مصرف کنندگان بطور آگاهانه محصولات غذایی را انتخاب می کنند و شکر کاهش یافته نقش مهمی را در بازار بازی خواهد کرد.

مداخله دولت در این زمینه  نیز می تواند تأثیر قابل توجهی داشته باشد. به عنوان مثال، انگلستان توانست با وضع مالیات بر نوشیدنی های بدون الکل، ظرف دو سال متوسط قند موجود در نوشابه را بیش از 30 درصد کاهش دهد.

 امروزه آب نارگیل نیز به طور فزاینده ای به عنوان ماده ای در آب میوه ها استفاده می شود. این ماده به کاهش کل قند آب میوه کمک می کند و این امکان را ایجاد می کند که بتوان ادعای صد در صد آبمیوه را حفظ نمود. به گفته Mintel، نزدیک به 20 درصد از نوشیدنی های آب نارگیل جهانی که در سه سال گذشته به بازار عرضه شده اند شامل مخلوط آب میوه های مختلف بوده اند.

 حتی مصرف آب نارگیل به تنهایی بعنوان یک نوشیدنی کم کالری، سرشار از الکترولیت بوده و در سراسر جهان محبوبیت دارد. سه چهارم مردمان هند و40% مردمان برزیل این نوشیدنی را مصرف می کنند. در اروپا این نوشیدنی بیشتر بین جوانان و میانسالان رایج است.

تقاضا برای نوشیدنی های سلامت رو به افزایش است

به طور کلی ، در آینده مصرف کنندگان در سراسر جهان از فرآیندهایی که در بدن آنها اتفاق می افتد آگاهی بیشتری خواهند داشت. با این درک جدید از ارتباطات بیولوژیکی ، انتظار می رود که نوشیدنی های سالم و کم قند که موجب بهبود جسمی ، روحی و روانی می شوند، همچنان از تقاضای روزافزون بهره مند شوند

منبع : 

https://blog.drinktec.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *