زنگ خطر کمبود کلسیم در ایران- قسمت دوم

کمبود کلسیم معضلی قابل تامل در کشور است. با توجه به صحبت های آقای دکتر عزیز اله کمال زاده فوق تخصص متابولیسم انرژی و پروتئین، عضو هیات علمی دانشگاه، رئیس اسبق کمیته ملی شیر مدارس کشور، مشاور ارشد تغذیه وزارت بهداشت و مشاور تغذیه برنامه جهانی  با پرتال خبری شرکت پگاه، مصاحبه ی با ایشان در مورد معضل کمبود کلسیم صورت گرفته بوده که بخشی از آن را قبلاً در میکروسکوپ آوردیم و حال ادامه صحبتهای ایشان را با هم بخوانیم.

پرتال خبری پگاه

دلایل پایین بودن سرانه مصرف شیر به نسبت میانگین جهانی چیست؟

متاسفانه سرانه مصرف شیر درکشور ما بسیار پایین است و با این روندی که به لحاظ قیمت پیش می رود، کاهش مصرف بیشــتر شــده است. شــیر یک غذای اصلی است و همه افراد در تمام گروه های سنی باید هر روز حداقل دو لیوان شیر یا معادل آن دو واحد ماست و پنیر مصرف کنند که منبع عمده کلســیم و فسفر است. علت پایین بودن مصرف شیر و لبنیات اولاً نبود فرهنگ کافی مصرف شــیرو لبنیات و ثانیا قیمت بالای شیر و لبنیات است. به نظر لازم است دو راهکار برای افزایش مصرف شیر و لبنیات درکشــور با هم اجرایی شوند. یکی برنامه های فرهنگ سازی وآموزشی است که از هر طریقی به خصوص از طریق متخصصین و پزشکان مردم را تشــویق به مصرف شیر و لبنیات کرد و دیگر اینکه شیر با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد مخصوصا در اختیار اقشار کم درآمد. یا باید قیمتها کنترل شود یــا یارانه به شــیر تعلق گیــرد و به خصوص برای گروه های آســیب پذیر مثل کودکان و دانش آموزان و ســالمندان برنامه توزیع شیر رایگان مدارس و ســالمندان راعملیاتی کرد یا در قالب بســته های غذایی به افراد نیازمند کمک شود.

توزیع شیر در مدارس چقدر می تواند به سلامت دانش آموزان کمک کند؟

طی دهه های گذشته، بیشتر كشورها نسبت به راهكارهای بهبــود وضع تغذیهای كودكان جامعه، توجه خاصی داشته اند وبه دلیل اهمیت ارزش غذایی شیر در اکثر كشورها، براهمیت توزیع این ماده غذایــی در مدارس و از طریق برنامه شیر مدرســه تاکید فراوان می شود. در كشورهایی كه برنامه شــیر مدرسه را درست اجرا كردهاند، افزایش رشــد جسمی و فكری و نیز ارتقای قدرت یادگیــری دانش آموزان مشاهده میشود. در ایران در سال های 80 تا 85 ، این برنامه به خوبی عملیاتی شد و ایران دارای بزرگترین برنامه توزیع شــیر مدارس از نظر افراد تحت پوشــش شد و مورد تشویق ســازمانهای بین الملــی WHO و FAO نیز قرار گرفت. بررســی های میدانی نشــان داد که ایــن برنامه نقش موثــری در افزایش قدرت یادگیری و فکری و افزایش رشد قدی و جسمی دانش آموزان داشــت. این برنامه تا اندزه ای با اثر بخشی کمتر نسبت به قبل طی سال های 86 تا 95 علی رغم مشکلات ادامه داشت اما متاسفانه از سال 96 این برنامه بسیار کاهش یافت و در سال های اخیر عملاً تعطیل شده است.

این اقدام چگونه می تواند میسر شود؟

با تخصیــص اعتبــار مناســب و توزیع فقط شــیر پاکتی با ماندگاری طولانی (شیرهای استریلیزه) از کارخانجات و برندهای مطمئن و توزیع منظم از ابتدای سال تحصیلی.

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *