چگونه محصولات شوینده تحت تأثیر تکنولوژی و فشارهای نظارتی تغییر می‌کنند

 

  تحلیلی بر ترندهای برتر صنعت شوینده،  فاطمه عمادالدین : تولیدکنندگان به طور مداوم فرمولاسیون‌های لباسشویی، ظرفشویی و محصولات مراقبت از پوست و سایر شوینده‌ها را تغییر می‌دهند تا آنها را پایدارتر، موثرتر و متناسب با فناوری و تکنولوژی امروزی کنند. بررسی موضوعاتی که امروزه در واحدهای تحقیق و توسعه شرکت‌های شوینده برتر دنیا مطرح و محور اصلی پرژوهشه‌ای روز است، موضوع این مقاله است.در میکروسکوپ بخوانیم :

 

برترین ترندها
  • جنبش سبز
  • هزینه مواد اولیه
  • فن‌آوری‌های دستگاهی
  • روندهای نظارتی

 

جنبش سبز

امروزه، ترجیح مصرف‌کننده باعث افزایش علاقه به محصولاتی شده که محافظت بیش‌تر و ایمن‌تر محیط زیست را هدف قرار می‌دهند. این حرکت نوآوری‌هایی را به‌دنبال داشته است مانند؛ تولید سورفکتانت‌های مشتق‌شده از روغن‌های طبیعی به جای نفت، جایگزینی بطری‌های قابل بازیافت به جای بطری‌های پلاستیکی، طراحی محصولات مناسب پوست‌های حساس (بدون سولفات، پارابن، رنگ، سفید کننده کلرینه و غیره)، طراحی فرمولاسیون‌های با قابلیت عدم استفاده از تست‌های حیوانی به‌وسیله شرکت‌های تأمین‌کننده مواد و تولیدکننده محصولات شوینده.

 

  • تولید سورفکتانت‌های مشتق‌شده از روغن‌های طبیعی

بیشتر شوینده‌های موجود در بازار از محصولات پتروشیمی ساخته می‌شوند. با این حال، علاقه به کاهش استفاده از محصولات مضر برای سلامتی انسان و محیط زیست منجر به توسعه شوینده‌هایی شده است که با ترکیبات سورفکتانت طبیعی و زیست‌تخریب‌پذیر با منشأ بیولوژیکی (گیاهی یا میکروبیولوژیکی) ساخته یا از مواد خام طبیعی سنتز شده‌اند.

 

  • جایگزینی بطری‌های قابل بازیافت به جای بطری‌های پلاستیکی

اخیراً، شرکت یونیلیور فن‌آوری جدیدی را برای عرضه اولین بطری مواد شوینده کاغذی معرفی کرده است. نمونه اولیه برای برند لباسشویی معروف OMO ساخته و اوایل سال 2022 در برزیل عرضه شده است. یونیلیور همچنین از همین فن‌آوری برای تولید بطری‌های مراقبت از مو بر پایه کاغذ استفاده می‌کند. این شرکت، توانسته است از این فن‌آوری برای بسته‌بندی محصولات مایع در اولین بطری‌های کاغذی که از خمیر کاغذ ساخته شده‌اند، استفاده کند. این بطری‌ها با یک پوشش اختصاصی که آب را دفع می‌کند،پوشانده می‌شوند که مواد بسته‌بندی کاغذی را قادر می‌سازد محصولات مایع مانند شوینده لباس‌شویی، شامپو و نرم‌کننده‌ها را که حاوی سورفکتانت‌ها، عطرها و سایر مواد فعال هستند، نگهداری کند.

این اقدام هوشمندانه یونیلیور، به‌طور فزاینده‌ای مصرف‌کنندگان را از تأثیر محصولات روی کره زمین آگاه و به آنها یادآوری می‌کند که این شرکت علاوه بر طراحی محصولات برتر و توسعه‌پایدار از نظر عملکردی به مسائل زیست‌محیطی و سلامت مردم و جامعه اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و در این راستا، شرکت یونیلیور به یک کسب‌و‌کار قوی‌تر و موفق‌تر تبدیل می‌شود.

 

 

 

  •    طراحی محصولات مناسب پوست‌های حساس

تولید محصولات ضد حساسیت بدون استفاده از موادی مثل  پارابن، سولفات، رنگ، اسانس، دی‌اکسان، سفید‌کننده کلرینه و غیره به ترندی مهم در بازار تبدیل شده است. به‌عنوان مثال، شرکت هنکل محصول جدیدی برای پوست‌های حساس طراحی کرده که علاوه بر مواد اولیه موجود در فرمولاسیون شوینده، از لحاظ جنس مواد مصرفی در بطری و مقوا صد درصد قابل بازیافت است. این محصول از نظر حساسیت پوستی تست شده و نشان کیفیت ECARF را دریافت کرده است.

 

هزینه مواد اولیه

مواد اولیه بسیاری از میان مواد نشکیل‌دهنده شوینده از نفت مشتق می‌شوند که این هزینه آن‌ها را به‌شدت به صنعت نفت، پالایش و نسبت مواد فرار موجود در آن‌ها وابسته می‌کند. از طرف دیگر سرعت حرکت به سمت مواد خام طبیعی یا مصنوعی جایگزین به‌شدت به هزینه‌های نسبی هر یک از آنها بستگی دارد.  در این راستا، با توجه به مسایل زیست‌محیطی، استقبال مردم از منابع با منشأ گیاهی و طبیعی باعث شده تحقیقات زیادی در راستای بهینه‌سازی فرایند‌های تولیدی و مدیریت هزینه‌ای آنها در حال انجام باشد.

 

فن‌آوری‌های دستگاهی

با ورود ماشین‌های شست‌و‌شو در صنعت شوینده و افزایش میزان کاربری این ماشین‌ها در منازل و شرکت‌های خدماتی، طراحی محصولات قابل استفاده در این تجهیزات، بازاری جدید و رو‌به‌رشد را برای شرکت‌های شوینده ایجاد نموده است. در این راستا ، به دلیل افزایش رو‌به‌رشد فن‌آوری‌ ماشین‌های ظرف‌شویی و لباس‌شویی، فرمولاسیون‌های مصرفی نیز بایستی همزمان شروع به توسعه و بهره‌گیری از فن‌آوری‌های جدید نمایند .

به‌عنوان مثال حرکت به سمت ماشین‌های لباس‌شویی با راندمان بالا که آب نسبتاً کمی مصرف می‌کنند، منجر به طراحی فرمولاسیون مواد شوینده جدید با راندمان بالا شده است. تمایل بیش‌تر مصرف‌کنندگان به خرید ماشین‌های جدیدتر جهت صرفه‌جویی در انرژی نیز بهبود مستمر شوینده‌های طراحی‌شده برای شستشو با آب کم‌تر و در دمای پایین‌تر را به‌دنبال دارد.

 

  • پادهای ظرف‌شویی و لباس‌شویی

با استفاده از فن‌آوری فیلم محلول در آب در صنعت مواد شوینده، اشکال جدیدی از مواد شوینده به‌وجود آمده است. «اگر بتوانیم مایع و جامد را با هم در یک ماده محلول در آب بسته‌بندی کنیم، عالی خواهد بود!»؛ با این مفهوم و مزیت فن‌آوری فیلم محلول در آب، مردم اکنون می‌توانند این نوع محصولات جدید را بسازند.

نگاه‌داشتن مواد به شکل اصلی باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود و در مرحله بسته‌بندی و تحویل، فیلم محلول در آب مصرف پلاستیک را حدود 95% کاهش می‌دهد. همچنین مشخص شده است که پادها راه‌حلی برای کمک به صرفه‌جویی در مصرف پلاستیک و کاغذ هستند. پیش‌بینی می‌شود در آینده غلاف‌های از پیش اندازه‌گیری‌شده یا بسته‌بندی‌های دیگری مانند مایع و پودر یا مواد دیگر ایجاد شود که نه‌تنها بهترین تمیزکنندگی را داشته باشند، بلکه به حفظ سلامتی سیاره زمین نیز کمک کنند.

 

  • نوار دوستدار محیط زیست

این محصول برای اولین بار در کانادا و ژاپن معرفی شد و در کشورهایی با الویت ویژه مسائل زیست‌محیطی با سرعت قابل توجهی در حال توسعه است.

نوارهای سازگار با محیط زیست، راه هوشمندتری برای تمیز‌کردن لباس‌ها هستند. هر نوار لباس‌شویی، قدرت پاک‌کنندگی فوق‌العاده بالا، ضد حساسیت‌بودن و سازگاری با محیط زیست را با هم در یک نوار ریز و از پیش اندازه‌گیری‌شده از مواد شوینده لباس‌شویی بدون حضور مایعات قرار می‌دهد. فرمولاسیون ضد حساسیت هوشمند، به‌طور موثر کثیفی و لکه‌ها را جستجو و از بین می‌برد و آن‌ها را تا زمان آب‌کشی به حالت معلق نگه می‌دارد. این کار شستن لباس‌ها را آسان‌تر، سالم‌تر، مقرون‌به‌صرفه تر و مهربان‌تر با سیاره زمین می‌سازد.

این نوارها ضد حساسیت و فاقد پارابن هستند. همچنین آلودگی حاصل از حمل‌و‌نقل را تا 94 درصد کاهش می‌دهند. به همین دلیل است که شوینده نواری دوستدار محیط زیست نسبت به شوینده‌های مایع و پودری، ردپای زیست‌محیطی بسیار کوچک‌تری دارد.

بسته‌بندی «Tru Earth» از پلاستیک صفر استفاده می‌کند و وزن سبک آن در مقایسه با شوینده مایع و پودری امروزی، مصرف سوخت حمل‌و‌نقل و انتشار کربن و در نتیجه گرمایش جهانی را تا 94 درصد کاهش می‌دهد.

هر نوار از مواد شوینده بدون مایع «Tru Earth»  فقط 3 گرم وزن دارد و قدرتی برابر با 40 گرم مواد شوینده مایع یا پودری درجه یک دارد.

 

برچسب‌های شوینده

همه قسمت‌های پیراهن به یک اندازه کثیف نمی‌شود. از این رو نیاز به «برچسب‌های شوینده» وجود دارد که برای قرار‌دادن در قسمت‌های خاص و برای لکه‌های ویژه (چربی، شکلات و غیره) طراحی شده‌اند. از آنجایی که اغلب مقدار اضافی مواد شوینده روی لکه‌ها قرار می‌گیرد، اختراع چیزی که مستقیماً روی کثیفی یا بوی بدن اعمال شود، اقدام موثری است. این محصول سبک‌تر از مایعات معمولی است و اثرات زیست‌محیطی کمتری دارد.

این ایده به‌وسیله یک طراح و محقق فرانسوی مطرح شده و جایزه ایده برتر کاربردی در صنعت شوینده و نساجی را به خود اختصاص داده است .

روندهای نظارتی

آژانس‌های نظارتی امروزه نظارت بیش‌تری روی مواد شیمیایی مختلف تشکیل‌دهنده محصولات شوینده و مراقبت شخصی دارند. محصولات حاوی فسفات، سورفکتانت‌هایی که قابلیت تجزیه زیست‌محیطی کمی دارند، مواد مضر موجود در اسانس‌ها، سورفکتانت‌ها و غیره از مواردی هستند در گروه نظارت بیش‌تر طبقه بندی می شوند.

یکی از این مواد نگران‌کننده، نگهدارنده‌ها هستند. نگهدارنده‌ها عوامل  بیوسیدال (زیست‌کش) هستند که برای جلوگیری از رشد کپک‌ها و باکتری‌ها به محصولات اضافه می‌شوند. اخیراً نگرانی فزاینده‌ای در مورد تأثیرات زیست‌محیطی آنها هنگام رها‌شدن در فاضلاب ایجاد شده است.

بسیاری از تحقیقات شرکت‌های شوینده و تأمین‌کننده مواد اولیه مصرفی شوینده‌ها بر مبنای الگوهای ارائه شده از سوی این آژانس‌ها انجام می‌شود که منجر به جایگزینی و یا بهینه‌سازی مواد اولیه مصرفی در محصولات شوینده شده است؛ با این هدف که محصولاتی تولید شوند که از محیط زیست، منابع طبیعی و مصرف کننده حفاظت کنند و سطح سلامت واقعی جامعه را ارتقا بخشند.

 

چشم‌انداز ترندهای جدید در بازار ایران

علی‌رغم ترندهای مطرح‌شده در بازار جهانی صنعت شوینده، به نظر می‌رسد با توجه به میزان دغدغه‌های زیست‌محیطی و فن‌آوری در بازار ایران، این ترندها یا اصلا شروع نشده‌اند، یا در بعضی موارد با سرعت بسیار کمی در حال پیشرفت هستند. در این راستا،  ورود به بازار با ایده‌ها و محصولات جدید می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای شرکت‌های شوینده باشد. بدیهی است پیشرو‌بودن در این امر، شرکت‌ها را از یکدیگر متمایز خواهد ساخت و با توجه به سرعت رو‌به‌رشد این ترندها و افزایش فن‌آوری‌های به‌روز در دنیا ، به‌روز‌رسانی محصولات جدید مطابق با این اهداف می‌تواند از نقاط قوت شرکت‌ها محسوب شود.

گرچه شرایط تحریم موجود در کشور، باعث شده بسیاری از محصولات و مواد اولیه جدید وارد صنعت شوینده کشور نشود، اما این فرصتی است برای تولید مواد اولیه و محصولات جدید.

و بدیهی است تأخیر در همراهی با ترندهای دنیا، باعث خواهد شد که با باز‌شدن درهای ورودی به روی محصولات خارجی‌، جایگاه برندهای داخلی در بازار محصولات جدید، پرسود و جذاب برای مصرف‌کننده به دلیل به‌روز نبودن محصولات مطابق با ترندهای روز دنیا، از دست برود.

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *