نوای شمس، منتورینگ (10 قاعده اول)

انجمن مهندسی شیمی و پلیمر ایران، به‌عنوان یک تشکل صنفی منسجم و مقتدر؛ با هدف بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی این مرز و  بوم؛ حمایت و تعالی شرکت‌های نوپای این صنف مهندسی را در مأموریت‌های اصلی خود قرار داده است. رشد مستدام و پویای این شرکت‌های نوپا در گرو ایجاد بستری است که شکل‌گیری روابط ساختارمند و هدفمند از جنس منتورینگ را هدف قرار داده است. جریان هوشمند انجمن مهندسین پلیمر و شیمی ایران ما را بر آن داشته است که شکل‌گیری جمعی از عاشقان و پیش‌کسوتان صنعت به‌عنوان منتور را دنبال کنیم. بی‌شک بهره‌مندی از خرد جمعی، توان صاحب‌نظران و درایت پیش‌کسوتان، راه‌گشای تشکیل و رونق این جمع خواهد بود.

 

قاعده ۱ از چهل قاعده شمس تبریزی

کلماتی که برای توصیف پروردگار به کار می‌بریم،همچون آینه‌ای است که خود را در آن می‌بینیم. هنگامی که نام خدا را می‌شنوی ابتدا اگر موجودی ترسناک و شرم‌آور به ذهنت بیاید، به این معنا است که تو نیز بیشتر مواقع در ترس و شرم به سر می‌بری. اگر هنگامی که نام خدا را می‌شنوی ابتدا عشق، لطف و مهربانی به یادت بیاید، به این معنا است که این صفات در وجود تو نیز فراوان است.

دنیای این روزهای ما

انسان آینه‌ افکار خویش است. این شرایط سخت زندگی و مشکلات نیستند که ما را از راه‌اندازی یک کسب و کار باز می‌دارند؛ بلکه رویکرد ما نسبت به شرایط است که تعیین‌کننده میزان موفقیت ما است. در واقع، به میزانی که هر فرد شروع کسب و کار را غیرممکن‌تر و سخت‌تر بیند، بازتابی از وجود ضعیف خودش را به محیط انعکاس می‌دهد. وجودی که تحت تأثیر نقاط ضعفی از جمله بدبینی، ترس و عدم مسئولیت‌پذیری قرار گرفته است.

 

قاعده ۲ از چهل قاعده شمس تبریزی

پیمودن راه حق کار دل است؛ نه کار عقل. راهنمایت همیشه دلت باشد، نه سری که بالای شانه‌هایت است. از کسانی باش که به نفس خود آگاهند، نه از کسانی که نفس خود را نادیده می‌گیرند.

دنیای این روزهای ما

با وجودی که عقل و منطق عاملی تعیین‌کننده در ایجاد و پیش‌برد کسب و کار است، چاشنی لذت می‌تواند سرعت پیمودن مسیر را دوچندان کند. اهمیت این موضوع تا حدی است که روند انجام کارها و پیش‌برد پروژه در کسب و کارهایی که انسان از انجام آن لذت می‌برد، بسیار بیشتر از کسب و کارهایی است که انسان تمایل قلبی به انجام آن ندارد. بسیار مهم است که انسان به صدای قلبش گوش فرا دهد و کاری را انجام دهد که عاشقانه دوستش دارد.

 

قاعده ۳ از چهل قاعده شمس تبریزی

قرآن را می‌توان در چهار سطح خواند. سطح اول معنای ظاهری است. بعدی معنای باطنی است. سومی بطنِ بطن است. سطح چهارم چنان عمیق است که در وصف نمی‌گنجد

دنیای این روزای ما

تمرکز، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که یک کارآفرین باید از آن برخوردار باشد. در واقع هر چه یک کارآفرین تمرکز بیش‌تری بر کار خود داشته باشد، زوایای پنهان شده کار خود را بهتر درک می‌کند و بدین شکل احتمال موفقیت خود را افزایش می‌دهد. از دید استیو جابز تمرکز یعنی گفتن نه، نه و دوباره نه به دیگران و عمیق شدن روی کار خود.

 

قاعده ۴ از چهل قاعده شمس تبریزی

صفات خدا را می‌توانی در هر ذره کائنات بیابی. چون او نه در مسجد و کلیسا و دیر و صومعه، بلکه همه جا هست. همانطور که کسی نیست که او را دیده و زنده مانده باشد، کسی هم نیست که او را دیده و مرده باشد. هر که او را بیابد تا ابد نزدش می‌ماند.

دنیای این روزای ما

بارها جمله «با خدا باش پادشاهی کن بی خدا باش هر چه خواهی کن » را شنیده‌ایم؛ جمله‌ای که به وضوح نشان‌دهنده اهمیت توکل به خداوند در اجرای امور است. در مسیر سخت و طاقت‌فرسای راه‌اندازی یک کسب‌وکار، ایمان به خداوند به عنوان یک محرک پیش‌رونده محسوب می‌گردد؛ یک اعتقاد عمیق قلبی که حتی سرسخت‌ترین کارآفرینان در جهت پیش‌برد اهداف خود و تسلیم نشدن به آن نیاز دارند. به گفته هنری فورد، مالک شرکت فورد، وقتی همه چیز تحت کنترل خداوند است، همه چیز در انتها بهترین خواهد شد؛ پس دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

 

قاعده ۵ از چهل قاعده شمس تبریزی

کیمیای عقل با کیمیای عشق فرق دارد. عقل محتاط است و ترسان و لرزان گام بر می‌دارد. با خودش می‌گوید: «مراقب باش آسیبی نبینی. » اما مگر عشق اینطور است؟ تنها چیزی که عشق می‌گوید این است: «خودت را رها کن. بگذار برود! » عقل به آسانی خراب نمی‌شود؛ عشق اما خودش را ویران می‌کند. گنج‌ها و خزانه‌ها هم در دل ویرانه‌ها یافت می‌شود؛ پس هرچه هست در دل خراب است.

دنیای این روزهای ما

کارآفرینان همواره در ابتدای شروع کسب و کار خود پر از دودلی و تردید هستند؛ جدال نفس‌گیر عقل و دل، به وضوح در راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار به چشم می‌خورد. نکته این‌که اکثر افراد تسلیم افکار منفی ذهنی خود می‌شوند و به میل عمیق قلبی خود جهت راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار گوش نمی‌دهند. اینطور است که خیلی از ایده‌ها می‌میرند و عملاً کارآفرینی شکل نمی‌گیرد. به قول معروف: «جگر شیر نداری سفر عشق مکن. »

 

قاعده ۶ از چهل قاعده شمس تبریزی

اکثر درگیری‌ها، پیش داوری‌ها و دشمنی‌های این دنیا از زبان نشأت می‌گیرد. تو خودت باش و به کلمه‌ها زیاد بها نده. در دیار عشق زبان حکم نمی‌راند؛ عاشق بی‌زبان است.

دنیای این روزهای ما

یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که افراد به دنبال خواسته‌های‌شان نمی‌روند، ترس از قضاوت دیگران است. بهترین کارآفرینان قادرند نیاز مداوم به تائید شدن را از بین ببرند. آیا آن‌ها به نظرات دیگران احترام می‌گذارند؟ قطعاً. اما صدای مغزشان همیشه از صداهای دیگری که می‌شنوند، بلندتر است. این همان چیزی است که آ ن‌ها را قادر می‌سازد از هنجارها سرپیچی کنند، مسیر خودشان را بسازند و چیزی مهم و بزرگ خلق کنند.

 

قاعده ۷ از چهل قاعده شمس تبریزی

در این زندگانی اگر تک و تنها در گوشه‌ انزوا بمانی و فقط پژواک صدای خود را بشنوی، نمی‌توانی حقیقت را کشف کنی. فقط در آینه انسانی دیگر است که می‌توانی خودت را کامل ببینی.

دنیای این روزهای ما

راز تحقق زنجیره ارزش در کسب‌وکارهای نوپا، در تعامل اعضای یک تیم استارتاپی با یکدیگر نهفته است. بی‌شک هیچ استارتاپی توسط یک نفر آغاز نشده است؛ استیو جابز در کنار استیو وزنیاک اپل را خلق کردند، همان‌گونه که برادران محمدی با یکدیگر سنگ بنای دیجی‌کالا را نهادند.

 

قاعده ۸ از چهل قاعده شمس تبریزی

هیچ‌گاه نومید مشو. اگر همه درها هم به رویت بسته شوند، سرانجام او کوره راهی مخفی را که از چشم همه پنهان مانده به رویت باز می‌کند. حتی اگر هم‌اکنون قادر به دیدنش نباشی، بدان که در پس گذرگاه‌های دشوار باغ‌های بهشتی قرار دارد.  شکر کن! پس از رسیدن به خواسته‌ات شکر کردن آسان است. صوفی آن است که حتی وقتی خواسته‌اش محقق نشده، شکر گوید.

دنیای این روزهای ما

در مسیر تأسیس و توسعه کسب‌و‌کار استارتاپی خود هرگز تسلیم نشوید. ناامیدی همانند سدی است که پویایی و تحرک را از تیم‌های استارتاپی می‌گیرد و آن ها را به سمت دره مرگ روانه می‌کند. اما موفقیت از آن کسی است که تسلیم این فرآیند ذهنی مسموم نشود؛ به گفته بروسلی، شکست یک فرآیند ذهنی است، کسی شکست نخواهد خورد مگر اینکه آن را به عنوان واقعیت قبول کند!

 

قاعده ۹ از چهل قاعده شمس تبریزی

صبر کردن به معنای ساکن ماندن و انتظار کشیدن نیست؛ به معنای آینده‌نگر بودن است. صبر چیست؟ به تیغ نگریستن و گل را پیش چشم مجسم کردن و به شب نگریستن و روز را در خیال دیدن است. عاشقانِ خدا صبر را همچون شهد شیرین به کام می‌کشند و هضم می‌کنند. می‌دانند زمان لازم است تا هلال ماه به بدر کامل بدل شود.

دنیای این روزای ما

راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار استارتاپی فرآیندی زمان‌بر است. در طول این فرآیند باید با صبر و بردباری فراوان مشکلات را به جان خرید و در انتظار موفقیت نشست. به گفته جک ما، مالک علی بابا، امروز سخت است، فردا بدتر خواهد بود اما پس‌فردا، خورشید طلوع خواهد کرد.

 

قاعده ۱۰ از چهل قاعده شمس تبریزی

به هر سو که می خواهی – شرق، غرب، شمال یا جنوب – برو اما هر سفری که آغاز می کنی، آن را سیاحتی به درون خود بدان! آن که به درون خود سفر می‌کند، سرانجام ارض را طی می کند.

دنیای این روزهای ما

تأسیس و توسعه یک کسب‌و‌کار استارتاپی را می‌توان به عنوان مسیری جهت رشد شخصیتی در نظر گرفت. مسیری که در طول آن یک کارآفرین تنها با شناخت خود و رفع نقاط ضعف خود می‌تواند موانع را یکی پس از دیگری از پیش رو بردارد و حرکتی رو به جلو داشته باشد. در واقع مسیر کارآفرینی و خلق یک اثر تجاری را می‌توان بستری برای تزکیه نفس و ارتقای شخصیت در نظر گرفت.

 

برای تهیه کتاب دنیای این روزهای ما به سایت انجمن مهندسین پلیمر و شیمی ایران مراجعه کنید یا با شماره  ۴-۸۸۹۹۶۰۰۲-۰۲۱ داخلی ۱۱۸ تماس بگیرید.
10 قاعده دوم منتورینگ را اینجا بخوانید

 

 

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *