نوای شمس، منتورینگ (10 قاعده دوم)

انجمن مهندسی شیمی و پلیمر ایران، به‌عنوان یک تشکل صنفی منسجم و مقتدر؛ با هدف بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی این مرز و  بوم؛ حمایت و تعالی شرکت‌های نوپای این صنف مهندسی را در مأموریت‌های اصلی خود قرار داده است. رشد مستدام و پویای این شرکت‌های نوپا در گرو ایجاد بستری است که شکل‌گیری روابط ساختارمند و هدفمند از جنس منتورینگ را هدف قرار داده است. جریان هوشمند انجمن مهندسین پلیمر و شیمی ایران ما را بر آن داشته است که شکل‌گیری جمعی از عاشقان و پیش‌کسوتان صنعت به‌عنوان منتور را دنبال کنیم. بی‌شک بهره‌مندی از خرد جمعی، توان صاحب‌نظران و درایت پیش‌کسوتان، راه‌گشای تشکیل و رونق این جمع خواهد بود

10 قاعده اول شمس تبریزی را در باب منتورینگ پیشتر خوانده‌اید. با ادامه این قواعد همراه باشید.

قاعده 11 ازچهل قاعده شمس تبریزی

قابله می‌داند که زایمان بی درد نمی‌شود؛ برای آنکه «تویی» نو و تازه از تو ظهور کند باید برای تحمل سختی‌ها و دردها آماده باشی.

دنیای این روزهای ما

هر دُر و گوهری قیمتی دارد؛ تلاش و کوشش نیز هزینه دست‌یابی به گوهر موفقیت است. برای قدم گذاشتن در هر حوزه باید با استفاده از تجربه متخصصین، آن تلاش‌ها را در جهت درست هدایت نمود و موفقیت را با حداقل هزینه به دست آورد. در حوزه استارتاپ‌ها نیز منتورها می‌توانند بهای موفقیت را به حداقل برسانند.

 

قاعده 12 ازچهل قاعده شمس تبریزی

عشق سفر است. مسافر این سفر چه بخواهد چه نخواهد، از سر تا پا تغییر می‌کند. کسی نیست که رهرو این راه شود و تغییر نکند.

 

دنیای این روزهای ما

کارآفرینی و ارزش‌آفرینی سفر به دنیای ناشناخته‌ها است. سفری که در شروع آن بسیاری از پیچ‌ و خم‌ها برای کارآفرین ناشناخته است. خالق یک ایده هیچ‌گاه در ابتدا از تمامی پیچ و خم‌های مسیر آگاهی ندارد و در این مسیر منتور می‌تواند ما را از بی‌راهه رفتن بر حذر دارد. با پای گذاشتن در این مسیر و طی آن، تغییرات بنیادی را تجربه خواهیم نمود، پس برای آن آماده باشیم.

 

قاعده 13 ازچهل قاعده شمس تبریزی

در این دنیا بیش از ستاره‌های آسمان، مرشدنما و شیخ‌نما هست. مرشد حقیقی آن است که تو را به دیدن درون خودت و کشف کردن زیبایی‌های باطنت رهنمون می‌شود. نه آن که به مریدپروری مشغول شود.

 

دنیای این روزهای ما

در زیست‌بوم بزرگ کارآفرینی چه بسیارند افرادی که به ظاهر متخصص جلوه می‌کنند اما آیا هر گردی گردو است؟ نقش منتور، رساندن کارآفرین به خودشناسی است تا با این شناخت بتواند هرچه بیشتر با استفاده از ویژگی‌هایشان به سمت موفقیت حرکت کند. اما آیا همه افراد فعال در زمینه منتورینگ می‌توانند ما را به خودشناسی برسانند؟ یا در این بین اهداف دیگری دارند؟

 

قاعده 14 ازچهل قاعده شمس تبریزی

تسلیم شو. بگذار زندگی با تو به جای مقاومت در برابر تغییراتی که خدا برایت رقم زده است، جریان یابد، نه بی تو. نگران این نباش که زندگی‌ات زیر و رو شود. از کجا معلوم زیر زندگی‌ات بهتر از رویش نباشد.

 

دنیای این روزهای ما

در مسیر خلق ایده با ناملایمات و مشکلاتی در مسیرمان روبه‌رو خواهیم شد که قسمت زیادی از آن‌ها از اختیار ما خارج بوده و در دایره تقدیر قرار می‌گیرد. آیا باید با هر مشکلی پا پس کشید؟ از کجا معلوم که این مشکلات باعث پیشرفت و موفقیت نشوند؟ شاید با تغییر اندکی که به علت یک مشکل کوچک در راه ایجاد می‌شود، اهدافی بزرگ‌تر نمایان شود! قسمتی از راه کارآفرینی را باید تسلیم مقدرات شویم و از زیر و رو شدن مسیر هراس نداشته باشیم. سنگ هر چه بیشتر ضربه بخورد، آثار هنری زیباتر و ظریف‌تری پدید می‌آید.

 

قاعده 15 ازچهل قاعده شمس تبریزی

خدا هر لحظه در حال کامل کردنِ ما است؛ چه از درون و چه از بیرون. هر کدام از ما اثر هنریِ ناتمامی است. هر حادثه ای که تجربه می‌کنیم، هر مخاطره‌ای که پشت سر می‌گذاریم، برای رفع نواقصمان طرح‌ریزی شده است. پروردگار به کمبودهایمان جداگانه می‌پردازد؛ زیرا اثری که انسان نام دارد در پی کمال است.

 

دنیای این روزهای ما

با طی کردن مسیر پر پیچ و خم و غلبه بر ناملایمات، این ما هستیم که کامل و کامل‌تر می‌شویم. هر ایده یک بوم نقاشی ناتمام است. باید دقت کنیم که نقشی که روی بوم خلق می‌کنیم، به زیبا کردن این اثر کمک می‌کند. پس باید از نقص‌های مسیر برای کامل کردن ایده و کسب و کارمان بهره بگیریم و به کامل شدن خودمان کمک کنیم.

 

10 قاعده اول منتورینگ را اینجا بخوانید

قاعده 16 ازچهل قاعده شمس تبریزی

خدا بی نقص و کامل است؛ او را دوست داشتن آسان است. دشوار آن است که انسان فانی را با خطا و صوابش دوست داشته باشی. فراموش نکن که  انسان هر چیزی را فقط تا آن حد که دوستش دارد، می تواند بشناسد. پس تا دیگری را حقیقتاً در آغوش نکشی، تا آفریده را به خاطر آفریدگار دوست نداشته باشی، نه به قدر کافی ممکن است بدانی، نه به قدر کافی ممکن است دوست داشته باشی.

 

دنیای این روزهای ما

پیمودن راهی بدون پستی و بلندی در توان هر ناتوان است اما برای پیمودن راه سنگلاخ باید عاشق بود. خالق ایده باید عاشق ایده خود باشد، هرچه عشق بیشتری توشه راه باشد، شناخت از مسیر موفقیت نیز بیشتر می‌شود. ایده کامل را دوست داشتن از هر کسی برمی آید اما کامل کردن ایده ناقص است که راه به سوی موفقیت دارد.

قاعده 17 ازچهل قاعده شمس تبریزی

آلودگی اصلی نه در بیرون و در ظاهر، بلکه در درون و دل است. لکه ظاهری هر قدر هم بد به نظر بیاید، با شستن پاک و با آب تمیز می‌شود. تنها کثافتی که با شستن پاک نمی‌شود، حسد و خباثت باطنی است که قلب را مثل پیه در میان می‌گیرد.

 

دنیای این روزهای ما

در مسیر کارآفرینی چه بسیارند آنان که با دیدن موفقیت یک ایده، سعی در تکرار آن و به دست آوردن موفقیت دارند اما آیا تکرار یک ایده موفق می‌تواند سبب موفقیت شود؟ در این مسیر باید حسد را از دل دور نمود که چون سمی تمام فضای کارآفرینی را مسموم می‌کند. موفقیت کسب‌و‌کار دیگران نه تنها مانعی برای موفقیت ما نیست بلکه فضا را برای کسب موفقیت‌های بزرگ‌تر ارتقا می‌دهد.

 

قاعده 18 ازچهل قاعده شمس تبریزی

تمام کائنات با همه لایه‌ها و با همه بغرنجی‌اش در درون انسان پنهان است. شیطان مخلوقی ترسناک نیست که بیرون از ما در پی فریب دادنمان باشد، بلکه صدایی است در درونِ خودمان. در خودت به دنبال شیطان بگرد، نه در بیرون و در دیگران. و فراموش نکن هر که نفسش را بشناسد، پروردگارش را  شناخته است. انسانی که نه به دیگران، بلکه به خود بپردازد، سرانجام پاداشش شناخت آفریدگار است.

 

دنیای این روزهای ما

انسان معجونی فشرده از تمامی کائنات است؛ برای یافتن روشنایی یا مقابله با پلیدی، باید آن را درون خودمان جست‌وجو کنیم. هرکسی با پاک نمودن
خودش از شیطان درون، غبار را از مسیر خود خواهد زدود و با روشن شدن مسیر، موفقیت پاداش این تلاش خواهد بود. نفس پاک و هدف درست در
نهایت به موفقیت خواهد انجامید.

 

قاعده 19 ازچهل قاعده شمس تبریزی

اگر چشم‌انتظار احترام و توجه و محبت دیگرانی، ابتدا این‌ها را به خودت بدهکاری. کسی که خودش را دوست نداشته باشد، ممکن نیست دیگران دوستش داشته باشند. خودت را که دوست داشته باشی، اگر دنیا پر از خار هم بشود، نومید نمی‌شوی، چون به زودی خارها گل می‌شود.

 

دنیای این روزهای ما

در مسیر کارآفرینی چه بسیار پیش خواهد آمد که از ایده ما آنچنان که انتظار داریم استقبال نشود. همواره باید در نظر داشته باشیم که نظر دیگران محترم
است اما باید بدانیم که گام اول علاقه و تمایل قلبی ما به کسب‌وکارمان است. اگر هزاران نفر نیز مخالف باشند، اما هدف درست انتخاب شده باشد و
عشق توشه راه باشد، در نهایت ایده راه خود را باز خواهد نمود.

 

10 قاعده اول منتورینگ را اینجا بخوانید

قاعده 20 از چهل قاعده شمس تبریزی

اندیشیدن به پایانِ راه کاری بیهوده است. وظیفه تو فقط اندیشیدن به نخستین گامی است که برمی‌داری، ادامه‌اش خودبه‌خود می‌آید.

 

دنیای این روزهای ما

برای پیمودن یک راه طولانی و خلق یک ایده بزرگ، هیچ‌گاه با اندیشیدن به پایان و عواقب کار نباید انرژی خود را تلف نماییم. همه مسیرهای طولانی با پیمودن قدم‌های کوچک طی می‌شوند. وظیفه یک کارآفرین تنها اندیشیدن به قدم پیش رِو بوده و باید به بهترین شکل ممکن خود را برای برداشتن آن قدم مهیا سازد. برای رسیدن به اهداف بزرگ، باید آن را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنیم؛ این گونه است که مخلوق محدود می‌تواند به موفقیت نامحدود دست یابد.

 

برای تهیه نوای شمس و منتورینگ و دیگر کتاب‌های دنیای این روزهای ما به سایت انجمن مهندسین پلیمر و شیمی ایران مراجعه کنید یا با شماره  ۴-۸۸۹۹۶۰۰۲-۰۲۱ داخلی ۱۱۸ تماس بگیرید.

 

 

با ادامه این قواعد در باب منتورینگ  همراه باشید

10 قاعده سوم منتورینگ را اینجا بخوانید

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *