نوای شمس، منتورینگ (10 قاعده سوم)

انجمن مهندسی شیمی و پلیمر ایران، به‌عنوان یک تشکل صنفی منسجم و مقتدر؛ با هدف بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی این مرز و  بوم؛ حمایت و تعالی شرکت‌های نوپای این صنف مهندسی را در مأموریت‌های اصلی خود قرار داده است. رشد مستدام و پویای این شرکت‌های نوپا در گرو ایجاد بستری است که شکل‌گیری روابط ساختارمند و هدفمند از جنس منتورینگ را هدف قرار داده است. جریان هوشمند انجمن مهندسین پلیمر و شیمی ایران ما را بر آن داشته است که شکل‌گیری جمعی از عاشقان و پیش‌کسوتان صنعت به‌عنوان منتور را دنبال کنیم. بی‌شک بهره‌مندی از خرد جمعی، توان صاحب‌نظران و درایت پیش‌کسوتان، راه‌گشای تشکیل و رونق این جمع خواهد بود. با قواعد شمس تبریز در منتورینگ آشنا شوید.

 

10 قاعده اول و دوم منتورینگ را در پست‌های پیش خوانده‌اید.

قاعده 21 ازچهل قاعده شمس تبریزی

به هر کدام از ما صفاتی جداگانه عطا شده است؛ اگر خدا می‌خواست همه کاملاً مثل هم باشند، بی‌شک همه را مثل هم می‌آفرید. تحمیل عقاید صحیح خود به دیگران، محترم نشمردن اختلاف‌ها، بی‌احترامی است نسبت به نظام مقدس خدا.

دنیای این روزهای ما

برای بقا در دنیای کسب‌و‌کار نیاز است که ابتدا از ویژگی‌ها و صفات متمایز استارتاپ خود آگاهی داشته باشیم و برای حرکت رو به‌جلو به این ویژگی‌ها اعتماد کنیم. لازمه شروع یک کسب‌و‌کار موفق پاسخ این سوال است.

 

قاعده 22 ازچهل قاعده شمس تبریزی

عاشق حقیقی خدا وارد می‌خانه که بشود، آن‌جا برایش نمازخانه می‌شود اما آدم دائم‌الخمر وارد نمازخانه هم که بشود، آن جا برایش می‌خانه می‌شود. در این دنیا هر کاری که بکنیم، مهم نیتمان است، نه صورتمان.

دنیای این روزهای ما

تنها راه رسیدن به موفقیت، تمرکز روی هدف کسب‌و‌کار است. در بین گزینه‌های مختلف بهترین تصمیم، تصمیمی است که متناسب با هدفمان باشد. کسی که عاشق کسب‌و‌کار خود باشد، تمام تمرکزش را برای رسیدن به موفقیت کسب‌وکار قرار می‌دهد. به گفته برایان تریسی، اهداف، شما را قادر می‌سازند که نتیجه تغییرات را به نفع خود کنترل کنید.

قاعده 23 ازچهل قاعده شمس تبریزی

زندگی اسباب‌بازی پر زرق و برقی است که به امانت به ما سپرده‌اند. بعضی‌ها اسباب‌بازی را به قدری جدی می‌گیرند که به خاطرش می‌گریند و پریشان می‌شوند. بعضی‌ها هم همین که اسباب‌بازی را به دست می‌گیرند کمی با آن بازی می‌کنند و بعد می‌شکنندش و می‌اندازندش دور؛ یا زیاده بهایش می‌دهیم یا بهایش را نمی‌دانیم. از زیاده‌روی بپرهیز؛ صوفی نه افراط می‌کند و نه تفریط. صوفی همیشه میانه را بر می‌گزیند.

دنیای این روزهای ما

برای رسیدن به موفقیت در کسب‌وکار لازم است تمام تلاش خود را انجام دهیم اما سعی کنیم در این راه میانه‌رو باشیم و هر راهی را برای موفقیت انتخاب نکنیم. همان‌طور که طبق دستور قرآن باید در دین میانه رو بود؛ به‌طوری که حضرت ابراهیم، دین خویش را دین اعتدال و میانه بر می‌شمرد و از آن به «حنیف» یاد می‌كرد تا بفهماند كه میانه‌روی تا چه اندازه اصالت دارد و مهم است.

ده قاعده دوم منتورینگ را اینجا بخوانید

قاعده 24 ازچهل قاعده شمس تبریزی

حال که انسان اشرف مخلوقات است، باید در هر گام به خاطر داشته باشد که خلیفه خدا بر زمین است و طوری رفتار کند که شایسته این مقام باشد. انسان اگر فقیر شود، به زندان افتد، آماج افترا شود، حتی به اسارت رود، باز هم باید مانند خلیفه‌ای سرافراز، چشم و دل سیر با قلبی مطمئن رفتار کند.

دنیای این روزهای ما

اگر اطمینان دارید که ایده شما، یک ایده متمایز است و شما بهترین انتخاب را انجام داده‌اید، پس با اعتماد به آن ایده به پیش بروید و با قلبی مطمئن اطمینان داشته باشید این امواج خللی به اهداف و انگیزه‌تان وارد نمی‌کند.

قاعده 25 ازچهل قاعده شمس تبریزی

فقط در آینده دنبال بهشت و جهنم نگرد. هرگاه بتوانیم یکی را بدون چشم‌داشت و حساب و کتاب و معامله دوست داشته باشیم، در اصل در بهشتیم. هرگاه با یکی منازعه کنیم و به نفرت و حسد و کین آلوده شویم، با سر به جهنم افتاده‌ایم.

دنیای این روزهای ما

ما باید کسب‌و‌کار مورد علاقه خودمان را پیدا کنیم. کار، یک بخش جدا‌نشدنی از زندگی هر انسانی می‌باشد. بنابراین اگر می‌خواهیم که احساس خوشبختی داشته باشیم بهتر است تا کار مورد علاقه خود را بیابیم و به دنبال رویاهای خود برویم. این‌گونه می‌توانیم بهشت را روی زمین تجربه کنیم!

آینده همین امروز است؛ فرصت لذت‌بردن از آن را از دست ندهیم. اگر می‌خواهیم در مسیر خوسبختی باشیم، باید از تک‌تک لحظات آن لذت ببریم. کسب‌وکار ما جز جدایی‌ناپذیر زندگی‌مان است؛ لذت بردن از آن یعنی تجربه بهشت روی زمین. کسب‌و‌کار مورد علاقه خودتان را پیدا کنید و به دنبال رویاهای خود بروید.

 

ده قاعده اول منتورینگ را اینجا بخوانید

 

قاعده 26 ازچهل قاعده شمس تبریزی

کائنات وجودی واحد است. همه‌چیز و همه‌کس با نخی نامرئی به هم بسته‌اند. مبادا آه کسی را برآوری؛ مبادا دیگری را، به‌خصوص اگر از تو ضعیف‌تر باشد، بیازاری. فراموش نکن اندوه آدمی تنها، در آن سوی دنیا ممکن است همه انسان‌ها را اندوهگین کند و شادمانی یک نفر ممکن است همه را شادمان کند.

دنیای این روزهای ما

هر کسب‌وکاری، اکوسیستم مرتبط با خود را دارد. راه‌اندازی یک استارتاپ می‌تواند تأثیری مثبت یا منفی بر دیگر بازیگران آن اکوسیستم بگذارد. بنابراین، در هر تصمیم تمام جوانب را در نظر داشته باشید.

 

قاعده 27 ازچهل قاعده شمس تبریزی

این دنیا به کوه می‌ماند، هر فریادی که بزنی، پژواک همان را می شنوی. اگر سخنی خیر از دهانت برآید، سخنی خیر پژواک می‌یابد. اگر سخنی شر بر زبان برانی، همان شر به سراغت می آید. پس هر که درباره‌ات سخنی زشت بر زبان راند، تو شبانه‌روز درباره آن انسان سخن نیکو بگو. در پایان چهلمین روز می‌بینی همه چیز عوض شده. اگر دلت دگرگون شود، دنیا دگرگون می‌شود.

دنیای این روزهای ما

باید توجه کنیم که از طریق راه‌اندازی یک استارتاپ جدید وارد یک اکوسیستم استارتاپی می‌شویم که این اکوسیستم بازیگران مختلفی نیز دارد. اعمال ما هم از این اکوسیستم تأثیر می‌پذیرد و ما هم به عنوان یک عضو جدید می‌توانیم بر این اکوسیستم تأثیر بگذاریم.

 

قاعده 28 ازچهل قاعده شمس تبریزی

گذشته مهی است که روی ذهنمان را پوشانده. آینده نیز پس پرده خیال است؛ نه آینده‌مان مشخص است، نه گذشته‌مان را می‌توانیم عوض کنیم. صوفی همیشه حقیقت زمان حال را در می‌یابد.

دنیای این روزهای ما

برای موفقیت استارتاپ خود باید از گذشته درس بگیریم اما در گذشته نمانیم که مهم‌ترین مسئله، اتخاذ تصمیمات درست برای حال حاضر با استفاده از تجربه شکست‌های قبلی است.

قاعده 29 ازچهل قاعده شمس تبریزی

تقدیر به آن معنا نیست که مسیر زندگی‌مان از پیش تعیین شده. به همین سبب، این که انسان گردن خم کند و بگوید: «چه کنم، تقدیرم این بوده»، نشانه جهالت است. تقدیر، همه راه نیست؛ فقط تا سر دو راهی هاست. گذرگاه مشخص است اما انتخاب گردش‌ها و را ه‌های فرعی در دست مسافر است؛ پس نه بر زندگی‌ات حاکمی و نه محکوم آن.

دنیای این روزهای ما

لازم است به این باور برسیم که این ما هستیم که آینده و زندگی خودمان را می‌سازیم. باید برای رسیدن به اهدافمان تمام تلاش خود را بکنیم. طبق گفته کوکو شانل کسانی که پدید می آورند، محدود هستند؛ کسانی که در این امر ناتوانند، بی‌شمارند. بنابراین، دستۀ دوم بیشتر هستند، پس سعی کنیم پدیدآورنده باشیم.

 

قاعده 30 ازچهل قاعده شمس تبریزی

صوفی حقیقی آن است که اگر دیگران، سرزنشش کنند، عیبش بجویند، بدش بگویند، حتی به او افترا ببندند، دهانش را بسته نگه دارد و درباره کسی حتی یک کلمه حرف ناشایست نزند. صوفی عیب را نمی‌بیند، عیب را می پوشاند.

دنیای این روزهای ما

کسب‌وکار ما آماج انتقادها، بلاها و چالش‌های مختلف است؛ تلاش کنیم آن‌ها را رفع کنیم و به این سطح از فعالیت بسنده نکنیم. در هر بخش از جامعه که می‌توانیم نقص و عیبی را برطرف کنیم، دست به کار شویم.

 

 

برای تهیه نوای شمس و منتورینگ و دیگر کتاب‌های دنیای این روزهای ما به سایت انجمن مهندسین پلیمر و شیمی ایران مراجعه کنید یا با شماره  ۴-۸۸۹۹۶۰۰۲-۰۲۱ داخلی ۱۱۸ تماس بگیرید.

 

 

با ادامه این قواعد در باب منتورینگ  همراه باشید

10 قاعده آخر را اینجا بخوانید

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *