افزایش قیمت سیب به‌دنبال کاهش عرضه از اوکراین

سولماز ناصریسولماز ناصری: بر اساس گزارش Juice Market، در ماه آوریل، بار دیگر وضعیت پیش آمده ناشی از حمله پوتین به اوکراین، می‌تواند منجر به افزایش قیمت سیب و کنسانتره آب سیب (AJC) شود؛ چرا که عرضه AJC از اوکراین کاهش خواهد یافت.

 

افزایش بیست درصدی قیمت سیب در لهستان

دولت لهستان در حال بررسی اختصاص یارانه به باغداران است تا بدین‌وسیله بتواند هزینه‌های تحمیل‌شده حاصل از عواملی چون انرژی و نیروی کار را کاهش دهد. قیمت سیب آبگیری در حال حاضر 0.15 Eu/Kg است که نسبت به ماه گذشته 20% افزایش نشان می‌دهد و تحلیل‌گران می‌گویند که احتمال دارد افزایش بیشتری را نیز شاهد باشیم.

 

دشواری تنظیم سطح تقاضا از روسیه

به‌دلیل جنگ اوکراین، احتمال آن می‌رود که شرایط بی‌ثبات قیمت‌گذاری AJC مدت بیشتری به طول انجامد؛ زیرا اوکراین یکی از بزرگتربن تولید‌کنندگان AJC در دنیا است و سالانه 50،000 تا 100،000 تن کنسانتره آب‌سیب عمدتا به اروپا و همچتین ایالات متحده آمریکا صادر می‌کند. روسیه نیز یکی بزرگترین مصرف‌کنندگان AJC است و سالانه حدود 100،000 تن واردات دارد که عمدتا از چین است.  تحلیل‌گران می‌گوبند تنظیم سطح تقاضا از روسیه در چند ماه آینده و حتی پس از آن دشوار است.

پیش بینی فصلی مشابه سال قبل در لهستان

قیمت‌ پیشنهاد‌شده برای کنسانتره با بریکس 70، اسیدیته 2.5-3% و تحویل درب کارخانه لهستان، در حال حاضر 1350-1450 EU/Ton  است که در مقایسه با ماه گذشته که 1300-1400 EU/Ton بود، افزایش نشان می‌دهد. دلیل چنین قیمهای بالایی، هزینه‌های اضافی و  بالای ناشی از قیمت میوه، آب،برق و گاز و کارگری است. گفته می‌شود نیاز بازار هنوز پوشش داده نشده و همچنان تقاضای فراوانی به سمت بازار روانه می‌شود. تولیدکنندگان به خرید میوه با قیمت روز ادامه می‌دهند تا با فرایند کردن آن به درخواست های بدون جواب مانده پاسخ دهند به‌ویژه اگر امسال اوکراین قادر به تولید و صادرات حجم بالایی نباشد.

تحلیل‌گران معتقدند یکی از عواقب مستقیم جنگ اوکراین این است که بازار تا‌به‌حال 10،000 تن کنسانتره را از دست داده است. یک بازرگان می‌گوید آنها درباره وضعیت عرضه که به مرور مشخص می‌شود، به مشتریان خود هشدار داده‌اند، اما به این موضوع نیز اشاره می‌کنند که تلاشی برای مذاکره مجدد روی قراردادهایی که قبلا بسته شده‌اند صورت نخواهد گرفت.

شرایط رشد میوه برای برداشت بعدی مساعد گزارش شده است، گرچه در برخی مناطق، فصل، کمی بیش از حد خشک است. هنوز برای اظهار نظر درباره تولید بسیار زود است، اما تحلیل‌گران می‌گویند اگر مشکلی پیش نیاید محصول سیب همانند سال قبل خواهد بود. انتظار می‌رود که شکوفه‌ها اوایل ماه بعد (ماه می) باز شوند.

سیب

ثبات نسبی قیمت کنسانتره سیب ترکیه

در این میان گزارش شده است که ترکیه AJC  با بریکس 70، اسیدیته پایین و در بسته بندی بشکه را تحویل درب کارخانه ترکیه با قیمت 1400-1550 EU/ton عرضه می‌کند در حالی که در ماه گذشته 1400-1500 EU/ton بود.

 

قرنطینه به مشکلات حمل و نقل در چین دامن زده است

وضعیت در چین همانند ماه گذشته است. مقادیر محدودی AJC در چین وجود دارد که با قیمت 1000-1250 USD/ton  برای بریکس 70، اسیدیته پایین و FOB  چین معامله می‌شود. قیمت در ماه گذشته 1200-1150 USD/ton بود. هزینه‌های حمل و نقل و کمبود کانتینر هنوز از مشکلات جدی در چین هستند و اقدامات سخت‌گیرانه قرنطینه کووید 19 نیز به این وضعیت دامن زده است. اما کارشناسان می‌گویند که هیج خبر منفی در رابطه با شرایط رشد محصول بعدی گزارش نشده است.

 

امید به برداشت خوب در شیلی علی‌رغم خشکسالی

باغ‌های شیلی از خشک‌سالی رنج می‌برند اما تولیدکنندگان هنوز امیدوارند که محصول خوبی برداشت کنند. به‌گفته یک تولیدکنند تا‌به‌حال 30% AJC مورد انتظار سال 2022 تولید شده است.

انتظار می‌رود مقدار محصول مشابه سال قبل باشد اما میزان تولید آبمیوه به دلیل کاهش تعداد تولیدکننده‌هایی که این فصل فرایند خواهند کرد، کاهش خواهد یافت. پیش‌بینی می‍شود که قیمت‌های امسال بالاتز از سال قبل باشد یعنی بیش از 1450 USD/ton برای بریکس 70، اسیدیته متوسط و FOB  شیلی. تقاضا از بازارهای معمول خوب است و تولیدکنندگان می‌گویتد درخواست‌های خوبی نیز از بازارهای جدید دریافت می‌کنند.

 

بازار کنسانتره، متاثر از جنگ اوکراین و روسیه
پیش‌بینی کمبود عرضه پرتقال در برزیل

تخمین فعلی تولید از محصول فصل 2022/2023  در برزیل درمحدوده 300-350 میلیون جعبه است.با‌این‌حال برخلاف افزایش میزان تولید، انتظار می‌رود عرضه پرتقال در طول فصل 2022/2023 به‌دلیل تقاصای بالای تولید‌کنندگان برای پرکردن دوباره استوک آبمیوه، با کمبود مواجه شود.

 

کاهش میزان گریپ‌فروت در پیش‌بینی اخیر آمریکا

ایالات متحده آمریکا  پیش‌بینی میزان تولید محصول گریپ‌فروت فلوریدا را در فصل 2021/2022 اندکی کاهش داده است.

 

لیموشرایط مساعد لیمو در آرژانتین

برداشت محصول لیموی سال 2022 در آرژانتین به تازگی شروع شده است. شرایط رشد و برداشت محصول مساعد است و کیفیت محصول مشکلی ندارد.

 

کاهش میزان انکور در آرژانتین

انتظار می‌رود میزان تولید انگور فصل 2022 در آرژانتین از  مقدار پیش‌بینی اولیه کمتر باشد.

گزارش آبمیوه

 

میزان محدود تولید آب‌آناناس

میزان تولید در تایلند تا زمانی که برداشت محصول تابستانه 2022 در اواخر این ماه شروع شود، محدود خواهد بود.

 

عرضه بیش از انتظار انبه در کلمبیا

برداشت عمده محصول تابستانه در کلمبیا زودتر شروع شده است و تولیدکنندگان محلی می‌گویند بیشتر از آنچه پیش‌بینی شده بود، میوه دریافت می‌کنند.

 

تأخیر در پیک تولید آب‌پشن‌فروت در اکوادر

پیک فصل تولید در اکوادر که معمولا این ماه شروع می‌شود، تأخیر داشته است.

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *