بازار کنسانتره، متاثر از جنگ اوکراین و روسیه

سولماز‌ناصریسولماز ناصری – به گزارش Juice Market، وضعیت محصول سیب در فصل آینده در اروپا خوب به‌نظر می‌رسد اما جنگ روسیه و اوکراین مهم‌ترین نگرانی در بازار کنسانتره سیب اروپا است.

 

 

جنگ اوکراین بازار کنسانتره در لهستان را مشوش کرده است

تولیدکنندگان لهستانی همچنان به تولید کنسانتره از سیب سردخانه‌ای محصول 2021/2022 مشغولند. موجودی سیب برای این وقت از سال خوب گزارش شده اما عدم قطعیت در مورد جنگ در اوکراین، بازار را مشوش کرده است.

قیمت میوه در حال حاضر حدود 110-125 Euro/ton و قیمت کنسانتره آب سیب حدود 1300-1400 Euro/ton با بریکس 70 و اسیدیته 2.5-2.8، تحویل درب کارخانه لهستان است که نسبت به ماه گذشته که 1250-1300 Euro/ton بود، افزایش نشان می‌دهد.

 

احتمال سخت‌شدن شرایط به‌دنبال کمبود گاز از سمت روسیه

علاوه بر نگرانی‌ها در مورد مناقشه اوکراین، هزینه‌هایی مانند انرژی، کارگر و حمل‌و‌نقل در حال حاضر نسبت به حالت معمول بالا است. کمبود گاز از سمت روسیه نیز احتمالا شرایط را بدتر می‌کند.

این موضوع خریداران نهایی را که قرارداد های خود را قبلا منعقد کرده‌اند به دردسر انداخته زیرا آنها انتظار داشتند سطح قیمت‌ها پایین باشد.

طبق گفته تحلیل‌گران بازار، بسیاری از خریداران به‌خصوص خریداران آمریکای شمالی، هنوز سفارش دارند.

 

سیبفروش کند در بازار سیب اروپا

بازار تازه‌خوری اروپا تأثیر مثبتی از جنگ اوکراین نگرفته و فروش کند بوده است. به همین دلیل انتظار می‌رود عرضه میوه برای بخش تولید تا رسیدن محصول جدید به اندازه کافی وجود داشته باشد اما پیش‌بینی می‌شود که قیمت غیر قابل چانه‌زنی بماند.

در لهستان شرایط رشد میوه برای فصل بعدی خوب به نظر می‌رسد؛ هوا خیلی سرد نبوده و باران کافی وجود داشته است.

 

قیمت بالای سیب در ترکیه

قیمت میوه در حال حاضر در ترکیه بسیار بالا است و این قیمت بالا در قیمت‌گذاری کنسانتره منعکس شده است. پیشنهاد قیمت 1400-1500 Euro/ton برای مقادیر محدودی با بریکس 70، اسیدیته پایین و تحویل درب کارخانه ترکیه وجود دارد. در‌حالی‌که قیمت در ماه گذشته 1400 Euro/ ton بود.

 

اتمام موجودی کنسانتره سیب در اسپانیا و ایتالیا

گزارش می‌شود که تولیدکنندگان اسپانیایی و ایتالیایی تمامی موجودی خود را فروخته‌اند و اگر خریداری بتواند کنسانتره در ایتالیا پیدا کند، باید انتطار داشته باشد برای کنسانتره با بریکس 70، اسیدیته پایین و تحویل درب کارخانه ایتالیا، قیمت 1500-1600 Euro/kg بپردازد. تولیدکنندگان پرتغالی نیز قیمت 1400 Euro/ton را برای کنسانتره با بریکس 70، اسیدیته پایین و تحویل درب کارخانه پرتغال پیشنهاد می‌دهند.

 

شرایط آب‌و‌هوایی، اصلی‌ترین نگرانی فصل سیب در چین

در چین فصل 2022 شروع شده است و بدون مشکل خاصی پیش می‌رود. منابع محلی می‌گویند نگرانی اصلی، شرایط آب و هوایی خواهد بود. به‌جز آن از نظر کشاورزان مشکلات ناشی از موانع لجستیکی وجود ندارد.

پیش‌بینی می‌شود که مقدار تولید کنسانتره مشابه سال قبل باشد. تقاضای پایداری از ایالات متحده آمریکا و آسیا وجود دارد و تولید‌کنندگان می‌گویند مرتبا از اروپا سفارش‌هایی دریافت می‌کنند.

 

پیش‌بینی محصول خوب سیب در نیم‌کره جنوبی

شیلی، آفریقای جنوبی و نیوزلند درنیم‌کره جنوبی منتظر محصول سیب و گلابی خوب و اندکی بالاتر از متوسط در فصل 2022 هستند. اما محصول برزیل و آرژانتین می‌تواند به‌ترتیب 30% و 10% کاهش داشته باشد.

در این میان، تنها تعداد کمی کارخانه در چین هنوز سیب فرایند می‌کنند، بنابراین تولید بهار خیلی قوی نبوده است. با این حال مقداری کنسانتره در بازار با بریکس 70، اسیدیته پایین و FOB چین با قیمت 1150-1200 USD/ton پیشنهاد داده می‌شود؛ ماه گذشته 1050-1200 USD/ton بود. در رابطه با شرایط رشد محصول سیب فصل2022/2023، خبرهای بدی به گوش نمی‌رسد.

 

بازار کنسانتره – گزارش Juice Market، فوریه 2022
تعطیلی تولید آب‌پرتقال در برزیل

هنوز تعدادی کارخانه که محصول پرتقال فصل 2022/2021 را در برزیل فرایند می‌کنند، وجود دارند اما بیشتر تولید‌کنندگان بزرگ در حال حاضر تعطیل هستند.

 

تولید پایدار آب گریپ‌فروت در آمریکا

وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا تولید محصول گریپ فروت فلوریدا را بدون تغییر 4.1 میلیون جعبه پیش‌بینی می‌کند.

 

آغاز تولید آب‌لیمو در آرژانتین

برداشت محصول لیمو2022 آرژانتین این ماه شروع خواهد شد و از ماه آینده یعنی آوریل فرایند خواهد شد.

 

کاهش تولید انگور در آرژانتین

اولین گزارش رسمی در رابطه با میزان تولید انگور فصل 2022 آرژانتین، 14% کاهش را نسبت به سال قبل پیش‌بینی می‌کند.

 

شرایط رشد مطلوب آناناس در تایلند

برداشت محصول تابستانه 2022 تایلند شش هفته دیگر شروع میشود و شرایط رشد مطلوب به نظر می رسد.

 

کاهش تولید انبه در کلمبیا

تولیدکنندگان آب‌میوه در کلمبیا انتظار دارند به‌دلیل باران‌های شدید در فصل اخیر، مقدار میوه زمستانه انبه حدود 40-60% کاهش پیدا کند.

 

فراوانی پشن‌فروت در پرو

تولید آب‌میوه در طی ماه گذشته در پرو بهبود یافته است و تمام مناطق پرورش پشن‌فروت در حال تأمین میوه کارخانه‌ها هستند.

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *