مهارت‌آموزی به‌جای مدرک‌گرائی

حبیب‌الله حداد“آموزش رشته نان، شیرینی و شکلات در هنرستان‌ها می‌تواند به جبران عقب‌ماندگی‌های صنعت نان کمک کند”. به گفته یک تولیدکننده مواد اولیه صنعت نان، شیرینی و شکلات تنها کاهش 10 درصد ضایعات نان در کشور می‌تواند حداقل 100 میلیون دلار صرفه‌جوئی ارزی برای کشور ایجاد کند و این کار با توسعه آموزش و مهارت‌آموزی شاغلین در زنجیره این کسب‌وکار به‌خوبی امکان‌پذیر است. وی اعتقاد دارد که مدرک‌گرائی در کشور می‌بایست از بین برود زیرا ایران بیش‌ازپیش به نیروهایی نیاز دارد که در مسیر علاقه و استعدادهای خود آموزش‌های مهارتی دیده باشند.

 

 

شرکت گلنان پوراتوس، با درک این مهم حدود 5 سال است که با کمک وزارت آموزش‌وپرورش نسبت به تصویب این رشته مهارتی در شاخه کار و دانش اقدام و در راستای رسالت اجتماعی خود وارد حوزه آموزش‌های مهارتی شده و تاکنون نسبت به ایجاد 7 هنرستان مشابه در تهران و شهرستان‌ها اقدام نموده است، مدیرعامل این شرکت در تلاش است تا با گسترش این رشته در هنرستان‌های ایران گامی بلند در جهت جبران عقب‌افتادگی‌های کشور در این حوزه بردارد.

فقر مهارت در صنعت نان

حبیب اله حداد مدیرعامل شرکت گلنان پوراتوس در مصاحبه با مجله میکروسکوپ درباره دلیل ورود به عرصه آموزش گفت: ما در شرکت به تجربه دریافتیم که نیاز بالائی به آموزش در حوزه نان، شیرینی و شکلات وجود دارد. استقبال بالا و بازخورد خوب از دوره‌های متنوعی که شرکت به بهانه‌های مختلف و در راستای توسعه فعالیت‌های خود برگزار می‌کرد، به‌خوبی نشان داد تا چه حد افراد فعّال و علاقه‌مند در این زمینه تشنه دانش و مهارت هستند و چه اندازه عقب‌ماندگی و فقر مهارت بالأخص در خصوص نان وجود دارد.

وی از بین رفتن مدرک‌گرائی و رفتن به سمت دوره‌های کاربردی و مهارتی که بتواند مشکلی از مشکلات موجود کشور را حل کند، کلید رفع عقب‌ماندگی‌های تاریخی کشور دانست و با اشاره به مقاله‌ای که اخیراً مطالعه کرده، یادآور شد: در کشور سوئیس که در توسعه و پیشرفت زبانزد است، تنها 20 درصد فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها به دانشگاه می‌روند و 80 درصد بقیه بسته به علاقه و استعدادشان مسیرهای کوتاه‌تر آموزش‌های مهارتی را طی می‌کنند.

وی سپس تأکید کرد که تصویب این رشته مهارتی اقدامی در جهت هدایت جوان‌های علاقه‌مند به سمت کسب‌وکارهای پرجاذبه و زیبای نانوائی، قنادی و شکلات‌سازی است.

 

افزودن رشته نان، شیرینی و شکلات به هنرستان‌های موجود

حداد در ادامه در خصوص گسترش این رشته در هنرستان‌های کشور افزود: ما اولین هنرستان نان و شیرینی و شکلات را در منطقه احمدآباد مستوفی با 23 هنرجو افتتاح کردیم که به‌خوبی مورد استقبال قرار گرفت و تصور ما این بود که در یک برنامه درازمدت هرسال بتوانیم دو هنرستان را به هزینه خود در کشور ایجاد و راه‌اندازی کنیم، اما این کار ضمن داشتن هزینه بالا بسیار زمان‌بر بود، درحالی‌که ما می‌بایست سرعت کار را به نحوی بالا می‌بردیم. خداوند رحمان راه میانبری را نشانمان داد و آن ایجاد این رشته در هنرستان‌های موجود بود. با این روش که با کمک وزارت آموزش‌وپرورش محقق شده است، قادریم به رشته‌های موجود در هنرستان‌ها، رشته نان، شیرینی و شکلات را اضافه کنیم. به لطف خدا امسال تاکنون شش هنرستان با این روش راه‌اندازی شده و درمجموع نزدیک به 200 هنرجو در سطح کشور در این رشته مهارتی در حال آموزش هستند.

 

درباره اقدامات دیگر شرکت گلنان‌پوراتوس در راستای تحقق رسالت اجتماعی بیشتر بخوانید: مسئولیت اجتماعی و حفظ محیط زیست
مؤسسه فردوس ماندگار صدرا

مدیرعامل شرکت گلنان پوراتوس در ادامه در خصوص نحوه مدیریت این واحدهای آموزشی به مجله میکروسکوپ گفت: برای اینکه توسعه این واحدهای آموزشی و کیفیت آن‌ها دستخوش امور جاری شرکت نشود ما مؤسسه‌ای تحت عنوان «فردوس ماندگار صدرا» ثبت کردیم که کار رسیدگی به این هنرستان‌ها را انجام می‌دهد. تولید کتاب، جزوه و فیلم‌های آموزشی، تربیت مربیان این هنرستان‌ها، برگزاری آزمون‌ها و مسابقه‌های رقابتی بین این هنرستان‌ها، تجهیز کارگاه‌های آموزشی ازجمله اموری است که این مؤسسه در دستور کار خود دارد.

 

ارتباط هنرستان‌ها با هنرستان‌های پوراتوس در سایر کشورها

وی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت پوراتوس نیز در چارچوب انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود در کشورهای دنیا هنرستان‌های مشابهی ایجاد کرده است، توضیح داد: ما به‌عنوان شرکت گلنان پوراتوس در ایران به‌طور طبیعی از تجربه‌ها و محتوای آموزشی این هنرستان‌ها استفاده خواهیم کرد و حتی شاید در آینده نه‌چندان دور قادر باشیم بین هنرجویان خودمان در هنرستان‌های ایران و این هنرجویان خارجی، مسابقات مهارتی برگزار و با این کار ضمن ارتقاء مهارت‌های هنرجویان خودمان باعث ایجاد انگیزه هر چه بیشتر در آن‌ها شویم.

 

آینده‌ای روشن برای فارغ‌التحصیلان

کسب آسان پروانه کسب‌وکار

بنیان‌گذار اولین هنرستان نان، شیرینی و شکلات با تأکید بر آینده خوب فارغ‌التحصیلان این رشته گفت: هنرجوها پس از فارغ‌التحصیلی فرصت‌های بی‌شماری پیش‌رو دارند. می‌توانند در واحدهای صنعتی و یا کارخانه‌های مرتبط مشغول به کار شوند. حتی اکنون نیز کارخانه‌هایی هستند که روی این نیروها حساب بازکرده‌اند. این فارغ‌التحصیلان اگر سرمایه داشته باشند می‌توانند صاحب کسب‌وکار خود نیز بشوند. رایزنی‌هایی با اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم صورت گرفته تا هنرجوها بتوانند بدون نیاز به گذراندن مراحل پیچیده معمول، پروانه کسب‌وکار خود را پس از فارغ‌التحصیلی دریافت کنند.

 

حداد با اشاره به استقبال بسیار خوب دانش آموزان و هنرستان‌ها از این رشته ادامه داد: در شرایطی که نوجوانان و جوانان به دلیل شرایط اقتصادی و سطح درآمدی، آینده‌ای برای خود نمی‌بینند، آموزش و کسب مهارت می‌تواند از آن‌ها نیروهای مفید، ماهر و کارآمد بسازد. آن‌ها از طریق رسانه‌هایی چون مجله، اینترنت و یا تماس با آموزش‌وپرورش از وجود این رشته در هنرستان‌ها باخبر می‌شوند و ما روزبه‌روز درخواست‌های بیشتری از نقاط مختلف ایران برای برگزاری این رشته دریافت می‌کنیم و جالب اینجاست که استقبال دختران از پسران بیشتر بوده است.

هنرستان نان، شیرینی و شکلات

 

سرمایه‌گذاری در راستای رسالت اجتماعی

وی سپس در خصوص هزینه‌های راه‌اندازی و خدمات‌رسانی به هنرستان‌ها گفت: کل هزینه‌های موسسه فردوس ماندگار صدرا به‌وسیله شرکت گلنان پوراتوس و خیران به‌عنوان یک رسالت اجتماعی پرداخت می‌شود و دولت تنها بخش کوچکی از آن را بر عهده دارد.

او در مورد هزینه‌های ثبت‌نام افزود: ثبت‌نام در هنرستان گلنان پوراتوس واقع در احمدآباد مستوفی رایگان یا با هزینه ناچیز انجام می‌شود. در هنرستان‌های دولتی نیز برای ثبت‌نام در این رشته هزینه‌ای دریافت نمی‌شود؛ اما در هنرستان‌های غیرانتفاعی هنرجو شهریه پرداخت می‌کند و موسسه بر اساس قرارداد، خدمات مورد توافق را به هنرستان ارائه می‌دهد.

 

دورنمای یک حرکت ملی

بنیان‌گذار رشته نان، شیرینی و شکلات در هنرستان‌های ایران با ملی خواندن این‌چنین پروژه‌هایی، در خصوص دورنمای آن‌ها به مجله میکروسکوپ گفت: هدف اصلی این هنرستان‌ها پرورش نیروی کارآمد و دوری از مدرک‌گرایی است. در طی سه سال هنرجوها باید به‌گونه‌ای آموزش ببینند که بتوانند مهارت لازم را برای ورود به بازار کار کسب کنند. پس‌ازآن اگر علاقه‌مند به ادامه آموزش و کسب دانش و مهارت بیشتر باشند می‌توانند آن را در مقاطع دانشگاهی ادامه دهند. در همه جای دنیا شخصی که از مدارس نان فارغ‌التحصیل می‌شود باید چند سال در بازار کار کند تا بتواند برای ورود به دانشگاه پذیرفته شود و در به سطح master baker برسد. با این ساختار، به‌جای مدرک‌گرایی، مهارت گرایی ایجاد می‌شود که ما به دنبال گسترش آن با دورنمای پوشش 50 هنرستان در سطح کشور هستیم.

           

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

                                                       

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *