افزایش قیمت در بازار کنسانتره سیب اروپا

 

سولماز‌ناصریسولماز ناصری– به گزارش Juice Market در فوریه ۲۰۲۲، به‌دنبال مشکلات حمل‌و‌نقل از آسیا، تقاضای کنسانتره سیب از ایالات متحده آمریکا برای محصول اروپایی افزایش یافته است و این منجر به افزایش تقاضا در بازار اروپا و به‌دنبال آن افزایش قیمت‌ها گشته است.

افزایش قیمت سیب به‌دنبال افزایش تقاضا

درحال حاضر تولید کنسانتره آب سیب  (AJC) به طور کلی فروکش کرده و شروع دوباره تولید به‌صورت محدود دیده می‌شود. هنوز انتظار می‌رود کمبود کنسانتره شیرین اتفاق بیفتد که به‌طور معمول به معنای افزایش اندک قیمت کنسانتره شیرین به‌دلیل کمبود آن به‌علاوه افزایش هزینه‌های انرژی، کارگر و حمل‌و‌نقل است. لهستان احتمالا در این فصل ارزان‌ترین منبع کنسانتره سیب بوده و صادرات چین هنوز  محدود به پرکردن خلاء کنسانتره است.

کارخانه‌های هلند در‌حال‌حاضر بعد از وقفه دسامبر شروع به فرایندکردن سیب‌های سردخانه‌ای که از محصول سیب 2021/2022 باقیمانده کرده‌اند. قیمت سیب نسبت به ماه گذشته اندکی بالاتر و حدود 110-140 EUR/tom است. تحلیل‌گران معتقدند که افزایش قیمت ماده‌اولیه به خاطر افزایش تقاضا در این فصل برای عرضه  کنسانتره سیب لهستان است. محصول سیب در لهستان در سال 2021/2022 بسیار خوب  و بیشتر از  4 میلیون تن بوده، اما تقاضا برای کنسانتره سیب از خارج از اروپا از حد معمول بالاتر بوده است که به مشکلات حمل‌و‌نقل از آسیا در طی شش ماه گذشته نسبت داده می‌شود. چین صادرکننده عظیم کنسانتره سیب به ایالات‌متحده است اما در این فصل به دلیل دسترسی پایین به  حمل‌و‌نقل، مسیر تامین مختل شده است. خریداران از ایالات متحده و بیشتر خریداران جهانی به اروپا روی آورده و عرضه افزایش یافته است.

قیمت گذاری بالا برای کنسانتره سیب، سناریوی حال حاضر

مهم‌تر از تقاضای بالا از بازارهای غیرهمیشگی، تولیدکنندگان لهستانی مجبورند با هزینه‌های افزایش‌یافته که انرژی و کارگری را نیز دربر می‌گیرد، دست و پنجه نرم کنند. پیشنهادهای قیمت از لهستان از 1250 تا بیش از 1300 Euro/ton  برای بریکس 70 و اسیدیته 2.5%-3% است که نسبت به ماه گذشته که  1100-1200 Euro/ton بود، افزایش نشان می‌دهد. طبق گفته کارشناسان، حتی سطح قیمت‌ تولیدکنندگان کوچک نیز ثابت مانده و به‌نظر نمی‌آید رو به کاهش باشد.

هم‌اکنون در بازار جهانی کمبود کنسانتره سیب با اسیدیته پایین وجود دارد که نتیجه تقاضای بالای بازار ایالت متحده امریکا و به نفع عرضه کنسانتره سیب شیرین‌تر است. حجم بالاتر محصول سیب این فصل در لهستان موجب آسودگی خیال خریداران شده و انتظار داشتند قیمت‌ها با افزایش میزان تولید کنسانتره کاهش پیدا کند. اما گلوگاه عرضه از چین که ناشی از بحران حمل‌و‌نقل بود، موجب شده تقاضا برای محصول اروپا بیشتر شود. هلند ارزانترین منبع کنسانتره سیب در این فصل بوده است.

سناریوی حال حاضر قیمت گذاری بالا است اما موجودی پایین برای خریدارانی که هنوز به‌دنبال خرید هستند، دردسرساز شده است. با این حال طی ماه گذشته معاملاتی وجود داشته و خریداران به‌تدریج می‌پذیرند که مجبور به پرداخت قیمت‌های بالاتری هستند. عرضه کنسانتره سیب طی دو ماه آینده افزایش خواهد یافت و کل تولید آن از محصول سیب فصل 2021/2022 تا به امروز، تا برداشت محصول سیب جدید باید جواب‌گوی تقاضا باشد، گرچه تحلیل‌گران می‌گویند که قیمت‌ها نه‌تنها کاهش نخواهد یافت حتی احتمال افزایش نیز وجود دارد.

شرایط رشد محصول سیب سال 2022/2023 در هلند هم‌اکنون مساعد به نظر می‌رسد. با‌این‌حال منابع صنعتی می‌گویند که زمستان احتمالا تا به الان کمی زیادی گرم بوده است.

 

افزایش قیمت‌ کنسانتره سیب شیرین در دیگر مناطق تولیدکننده

ترکیه یک تولیدکننده کلیدی AJC با اسیدیته پایین به‌شمار می‌رود و تقاضای بالا موجب شده که قیمت آن برای بریکس 70 ، اسیدیته پایین و تحویل درب کارخانه، از 1400 Euro/ton پایین نیاید که در مقایسه با ماه گذشته که 1350 EUR/ton برای تحویل در اروپا بود، افزایش نشان می‌دهد.سیب

عرضه در سایر مناطق تولیدکننده کنسانتره سیب با اسیدیته پایین مانند اسپانیا و ایتالیا مشابه و محدود است. برای محصول ایتالیا خریداران باید انتظار پرداخت بیش از 1500 EUR/ton برای بریکس 70 و تحویل درب کارخانه در ایتالیا را داشته باشند.

گفته می‌شود پیشنهاد قیمت از تولیدکنندگان پرتغالی 1400  Euro/ton برای بریکس 70، اسیدیته پایین و تحویل درب کارخانه است.

در شیلی تولیدکنندگان اظهار نظر قطعی در مورد فصل پیش رو را زیادی زود می‌دانند، و می‌گویند در ماه مارس در مورد چشم‌انداز فصل بهتر می‌توانند اظهارنظر کنند. انتظار می‌رود که قیمت AJC در شیلی در  این فصل بالاتر از فصل قبل باشد.

عرضه از چین به‌صورت محدود صورت می‌گیرد و هنوز مشکلات دسترسی به حمل‌و‌نقل وجود دارد. این مشکل می‌تواند با توجه به انباشت احتمالی بیشتر کشتی‌ها به‌دلیل تعطیلات سال نوی چینی ادامه‌دار باشد. پیشنهاد قیمت برای AJC با بریکس 70 و اسیدیته پایین 1050-1200 USD/ton است که در مقایسه با 1000-1150 USD/ton در ماه دسامبر 2021، افزایش نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: حجم تقاضای بالا برای کنسانتره سیب
عدم کمبود آب‌پرتقال

برخلاف دو فصل 2019/2020 و 2020/2021 که محصول پرتقال با کمبود نسبی مواجه بود، کمبود عرضه FCOJ برزیل (کنسانتره آب‌پرتقال منجمد) در میان‌مدت وجود ندارد.

 

کاهش محصول گریپ فروت در تگزاس

وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا پیش‌بینی کرده است که تولید محصول گریپ‌فروت تگزاس در 2021/2022 تا 1.6 میلیون جعبه کاهش می‌یابد.

 

فصل مشابه لیمو در آرژانتین

تولیدکنندگان در آرژانتین انتظار دارند که محصول لیمو امسال مانند سال قبل باشد.

آبمیوه

 

رشد مساعد انگور در آرژانتین

شرایط رشد انگور در آرژانتین  برای فصل 2022 مساعد است و می‌توان چشم‌اندازی مشابه سال قبل برای آن متصور شد.

 

تولید پایین‌تر از انتظار آناناس در تایلند

برداشت محصول زمستانه 2021/2022 تایلند تقریبا پایان یافته است. میزان تولید در طی فصل اندکی پایین‌تر از حد انتظار بود.

 

کاهش میزان تولید انبه در کلمبیا

برداشت محصول زمستانه 2021/2022 کلمبیا در حال پایان یافتن است. باران‌های شدید میزان محصول را  حدود 40%  کاهش داده است.

 

تأخیر در تولید آب پشن‌فروت

پرو  معمولا تا الان باید در حال تولید می‌بود اما محصول پشن‌فروت یک تاخیر را تجربه کرده است.

 

گزارش بازار آبمیوه دنیا را هر ماه در وب‌سایت مجله میکروسکوپ بخوانید.

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *