راهکارهای حل مشکل بحران پلاستیک در جهان

تهیه کننده: سامان عابد پور

پیش بینی می شــود تا سال ۲۰۵۰ تعداد قطعات و ظروف پلاستیکی در اقیانوس ها از تعداد ماهی ها پیشــی بگیرند. این زباله های پلاستیکی در اقیانوس ها در حال از بین بردن موجودات دریایی هستند و افسوس که لوگوی بزرگترین برندهای دنیا بر روی آنها دیده میشود.

این میزان زباله پلاستیکی، ما را با خطرهای جدی روبرو ساخته است، به عنوان مثال میتوان به وجود میکرو پلاســتیک ها در بدن حیوانات و زنجیره غذایی انسان ها اشاره کرد که بسیار نگران کننده است، بنابراین شرکت های تولیدکننده باید تفکر خود را در مورد بسته بندی تغییر دهند و به دنبال استراتژی های متفاوتی در بسته بندی کالاهای خود باشند. در شرایط فعلی، آنچه بر سر بسته بندی محصولات مصرفی می آید خارج از کنترل کارخانه های تولیدکننده اســت، از این رو تولیدکننده همواره تلاش میکند از ارزان ترین بسته بندی استفاده کند. ولی اگر تولیدکننده با جمع آوری و بازگرداندن بســته بندی محصولات و استفاده مجدد از آنها بتواند همچنان صاحب بسته بندی باقی .بماند، چه اتفاقی می افتد؟ میتواند بســته بندی را به عنوان دارایی بلندمــدت در ترازنامه خود به حســاب آورد و با گذشــت زمان هزینه آن را مستهلک نماید. در این شرایط بر روی بسته بندی بادوام و باکیفیت سرمایه گذاری میکند

استراتژی پر کردن مجدد

اســتراتژی پر کردن مجدد چیست و چگونه میتوان آن را در فرآیند طراحی تولید پیاده سازی کرد؟
چگونه محیط می تواند از آن بهره مند شــود و چگونه میتوان تجربه آسان، پیوند دهنده و لذت بخشی را برای مشتریان فراهم کرد؟

پــر کردن مجدد با حذف مواد بســته بندی به تولیدکنندگان فرصت کاهش هزینه و به مصرف کنندگان خرید ارزان تر را میدهد. بدین ترتیب به نظر می رســد هم در تولیدکننــدگان و هم در خریداران انگیزه لازم وجود دارد پس کافی اســت آگاهی و زیرساخت های لازم برای چنین اقدامی ایجاد شود تا بتوانیم از میزان دفع روزانه ۲۸۰۰۰تن پلاستیک در اقیانوسها بکاهیم.

درواقع کاهش پلاســتیک مسئله ای حیاتی است که برخی شرکت ها و سوپرمارکت های بزرگ دنیا در حال کشف و تبدیل آن به فرصت هســتند. به عنوان مثال ایستگاه هایی برای پر کردن مجدد به عنوان مثال شوینده مایع البسه در اروپای مرکزی ایجادشده است. در این ایستگاه ها، مشتری هنگام ورود، یک بطری خالی از کالای موردنیاز را انتخاب کرده و کد آن را در ایستگاه اسکن می کند. همچنین برچسبی برای اطلاع مشتری از تاریخ انقضا محصول چاپ شده است. وقتی محصول به اتمام رسید، مشتری میتواند همان بطری خالی را مجدد پر کند.

 

در کنار این راهکار می توان به موارد بیشتری نیز فکر کرد مانند:
  • چسب ها و پوشش های بسته بندی انعطاف پذیر که برای بازیافت طراحی شده اند.
  •  ارائه چسب های برچسب دار برای ظروف PET که امکان پاک شدن دارند.
  •  به حداقل رســاندن پیچیدگی در مواد مورد اســتفاده برای تولید و ساده سازی ساختارهای بسته بندی در هر زمان ممکن

 

ورود استارتاپ های نوظهور

Loop ابتکار جدید شرکت مدیریت پسماند TetraCycle است که امسال در مجمع جهانی اقتصاد در داووس اعلام شــد که توســط شرکت های بزرگی در دنیا پشتیبانی و آزمایش می شود.

Loop یک راه جدید برای خرید اســت و در حدود ۳۰۰برند محصول، از مواد شــوینده تا شــامپو، از بستنی تا دهان شویه همه در بسته بندی قابل استفاده مجدد در آن وجود دارد. مشتریان پس از خرید این پکیج و بعد از اســتفاده از محصــولات آن، ظروف خالی را با یک Loop Tote در آســتان درب منزل خود قرار می دهند. ظروف خالی شــده توســط سرویس ویژه این برنامه تحویل گرفته، تمیز و دوباره پر و مجدداً برای مصرف کنندگان ارسال می شود.

Loopچگونه کار میکند؟

مشتریان باید به صورت آنلاین اکانت ساخته و جعبه لوپ خود را با خرید محصولات موردنظر پر کنند. مبلغ اجناســی که خرید میکنند معادل قیمت آن در سوپرمارکت یا فروشگاه نزدیک محل سکونت آنها خواهد بود.

علاوه بر قیمت روتین کالا، مشتری بایستی مبلغی را به عنوان سپرده برای هر بســته بندی در حساب کاربری خود داشته باشد. مبلغ سپرده از ۲۵ سنت به ازای هر بطری کوکاکولا تا ۴۷ دلار برای مخزن پوشک پمپرز متفاوت اســت. به ازای خرید ۵ تا ۷ آیتم، هزینه ارســال رایگان می شود که البته با ســایز و حجم محصولات هم ارتباط دارد.

مشتری محصولات را دریافت کرده و محتوی هر بسته را به طور کامل مصرف کرده و مجدداً ظرف خالی را داخل جعبه لوپ قرار می دهد نیازی به شستن ظروف هم نیست. سپس راننده UPS جعبه های خالی لوپ را جمع آوری می کند.

مشــتری می تواند به خرید خــود ادامه داده و یا خرید خود را متوقف کرده و سپرده خود باز پس گیرد. هنگامی که بسته بندی ها دیگر قابل اســتفاده مجدد نباشند، شرکت تتراسایکل آنها را بازیافت می کند.

در حال حاضر Carefeure در فرانسه و Tescoدر امریکا که بزرگترین فروشگاه های خرده فروشی در دنیا هستند، از شرکای پروژه لوپ محسوب می شــوند و پیش بینی می شود جعبه های لوپ در قفسه فروشگاه ها نیز قرار گیرند.

مدیران این مجموعه از طراحان خواســتند بسته بندی ها را به گونه ای طراحی کنند که تا حداقل ۱۰۰بار قابل استفاده باشند. برای اینکه تکرار استفاده از بسته بندی ها بیشتر شود در ساخت ظروف لوپ از مواد اولیه مقاومی همچون اســتنلس اســتیل، آلومینیوم، شیشه و پلاستیک های مهندسی شده استفاده شده است.

ازاین رو در این طرح، از بسته بندی هایی متفاوت و مقاومتر استفاده شده است. این، خریداران را قادر می سازد کالاهای معمولی را در بسته بندی های بادوام جدیدی که جمع آوری، تمیز، دوباره پر و دوباره اســتفاده می شود، خریداری کنند. این مصرف کننده نیســت که خود آن را دوباره پر میکند بلکه شرکتی است که این کار را از طرف آنها انجام می دهد.

 

ابتکار برندEcover

برند Ecover محصولات خانگی ســازگار با محیط زیست که متعلق به SC Johnson است، بطری هایی را معرفی کرده است که میتواند بیش از ۵۰بار به طور مستقیم توسط مصرف کنندگان استفاده شود. این ایستگاه برای جایگزینی مجدد مایعات، صابون دســتی، شــوینده لباسشویی و تمیزکننده های همه کاره در سراسر انگلستان دارای ایستگاه های پر کن است. این شرکت این ابتکار را «دوباره پر کردن» می نامد و می گوید طی سال گذشته تقاضای بیشــتری نسبت به گذشته داشته است. این یکی از شــرکت های آزمایش Waitrose اســت.

نمونه هــای دیگری در بازار لوازم آرایشی و بهداشــتی در حال آزمایش است که سالانه حدود ۱۲۰ میلیارد واحد بسته بندی را به خود اختصاص می دهد. Lush که یک برند در زمینه محصولات آرایشــی است به طور مداوم در حال نوآوری است تا محصولی را بدون هیچگونه بســته بندی عرضه کند، همچنین دارای محصولاتی مانند رژ لب بدون ضایعات است که در پایان سال ۲۰۱۸وارد بازار کرده اســت. اینها شارژهایی هستند که میتوانند در هر ظرف رژ لب دیگری که مصرف کننده قبلاً در خانه داشته یا با یک کیف بازیافتی از Lushخریداری کرده، بارها و بارها اســتفاده شــوند.

 

در همین میان، خرده فروشی محصولات بهداشت و زیبایی انگلیس با برند ،Boots اخیراً فروشگاه جدید مفهومی سلامتی را در لندن افتتاح کرده است که شامل محصولات مراقبت از پوســت قابل شــارژ بانام تجاری Beauty Kitchen است. برند مراقبت از پوست Olay فروش الیاف مرطوب کننده Regenerist Whip خــود را از اکتبر ۲۰۱۹به طور آزمایشــی آغاز کرد. این پدها در شیشه های موجود قرار می گیرند و باعث می شود مصرف کنندگان هر بار که محصولشان تمام می شود نیازی به تهیه نوع جدید نداشته باشند. این گروه تخمین میزند که اگر پنج میلیون شیشه دوباره پر شود، یک میلیون پوند پلاستیک پس انداز شده است. پدها نیز قابل بازیافت هستند.

 

برای آنکه درباره راهکارهای کاهش پلاستیک بیشتر بدانید، مصاحبه با آیه حمداوی را بخوانید

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *