نقطه سر خط؛ بازگشت رانت و فساد در پی تثبیت نرخ ارز

به گفته مدیر روابط عمومی انجمن فرآورده‌های لبنی، تثبیت نرخ ارز 28500 تومانی توسط دولت تکرار سیاست‌های گذشته است؛ سیاست‌هایی که پیش از این به بن‌بست رسیده بود

بنی طبا نرخ ارز

سیدمحمد‌رضا بنی طبا، مدیر روابط عمومی انجمن فرآورده‌های لبنی، در مصاحبه با میکروسکوپ، با ابراز تأسف از تکرار سیاست‌های پیشین دولت در قبال ارز، تثبیت نرخ ارز را عامل ایجاد دوباره فساد، رانت و اخلال در عرضه اقلام اساسی دانست و تأکید کرد: تثبیت ارز  28500  تومانی که 13 تا 14 هزار تومان از ارز آزاد کمتر است، برای واردات اقلامی چون نهاده‌‎های دامی، گندم، روغن و سایر اقلام اساسی، ما را به همان نقطه‌ای باز می‌گرداند که پیش از این بودیم. این اقلام با ارز آزاد و نیمایی غیر تثبیتی وارد می‌شدند و برخلاف قبل واردات آن‌ها با ارز غیر تثبیتی به کمبود اقلام اساسی منجر نگشته بود، اما با تثبیت ارز برای واردات آن‌ها باید انتظار همان مسائلی را داشته باشیم که با آزادسازی نرخ ارز به دنبال بر طرف کردن آن‌ها بودیم.

 

عدم بازگشت منابع ارزی به سفره مردم

وی با اشاره به روند کاهشی مصرف لبنیات در پی حذف ارز 4200 تومانی از واردات اقلام اساسی، توضیح داد: این روند از اردیبهشت ماه که حذف ارز 4200 تومانی آغاز شد، هم‌چنان با همان شیب ادامه دارد و تغییری در آن ایجاد نشده است. با همین روند مصرف سرانه لبنیات به کمتر از 70 کیلوگرم کاهش یافته که در پی ایجاد تورم حدود 90 درصدی در مواد خوراکی و  کوچک شدن سفره خانوار رخ داده است. قرار بود منابع مالی حاصل از حذف ارز 4200 تومانی به صورت کالابرگ به سفره مردم باز گردانده شود اما عملاً چنین اتفاقی نیفتاد.

تثبیت نرخ ارز

بیشر بخوانید: سفره‌های بدون لبنیات؛ درد صنعت و مصرف‌کننده
کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت لبنیات

بنی‌طبا تثبیت نرخ ارز را حاصل عدم اجماع در سیاست‌گذاریهای اقتصادی دولت و ضربه‌ای دیگر بر پیکر صنعت لبنیات دانست و افزود: در پی این تصمیم، ما انتظار بازگشت قیمت‌گذاری دستوری و افزایش دامنه آن را داریم که قطعاً صنعت لبنیات را با مشکلاتی روبرو خواهد ساخت. چند‌نرخی شدن ارز نیز می‌تواند به کمبود اقلام اساسی منجر گردد و این‌ها همگی به ضرر تولید، تولیدکننده و سرمایه‌گذار است و آن‌چه شاهد آن خواهیم بود کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت لبنیات و بازاری  بیش از پیش خالی از تنوع محصولات است؛ یعنی دور افتادن بیش از پیش از روندهای جهانی.

 

رانت و فساد در پی تثبیت نرخ ارز

او با قابل پیش‌بینی خواندن تغییر در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت، اذعان داشت: منابع ارزی کماکان محدود است، تغییری در سیاست‌های خارجی رخ نداده و مشکلات همچنان حل نشده باقی مانده‌اند. کاهش ارزش پول با همان شدت ادامه دارد و چشم‌انداز 50 درصدی برای تورم پیش‌بینی می‌شود، بنابراین میشد انتظار داشت که آزادسازی نرخ ارز برای واردات اقلام اساسی با شکست مواجه شود و دولت دوباره به سیاست تثبیت ارز بازگردد. گرچه تثبیت نرخ روی 28500 تومان نسبت به 4200 تومان، منابع مالی قابل توجهی نسبت به ارز 4200 تومانی برای دولت ایجاد می‎‌کند اما همچنان به رانت و فساد منجر می‌گردد.

 

بازار نامطمئن صادرات؛ امیدی رو به افول

وی درباره رویکردهای صنعت لبنیات برای مواجه با این پیامدها افزود: گرچه تمام توصیه‌ها، پیشنهادات و برنامه‌های تشکل‌ها و فعالان سیاسی و اقتصادی از طریق اتاق بازرگانی به دولت منتقل شده، تأثیری روی سیاست‌گذاری‌ها نداشته است و صنعت لبنیات ناچار است همان‌گونه که پیامدهای پیشین را پشت سر گذاشته به طریقی از این دوره نیز بگذرد. افزایش صادارت و توسعه بازار بدهی می‌تواند کمک‌کننده باشد اما به نظر می‌رسد با کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت لبنیات روبرو باشیم که می‌تواند ما را بیش از پیش از روندهای جهانی در این صنعت دور نگه دارد.

مدیر روابط عمومی انجمن فرآورده‌های لبنی در انتها با ابراز تأسف از وضعیت صادرات صنعت لبنیات در مقایسه با کشورهای همسایه چون ترکیه افزود: حدود 90 درصد صادرات لبنیات ایران به کشور عراق است و اگر این بازار از دست برود این 90 درصد که راه‌حلی برای صنعت لبنیات برای برون رفت از این بحران است، از دست خواهد رفت.

 

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 پادکست میکروسکوپمیکروسکوپ دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *