میکروسکوپ به اوراسیا هم رسید

مدیر اجرایی و سر ویراستار فصلنامه میکروسکوپ با دعوت خانم «گلبخت خدای برگن» از واحد کنسولی سفارت قزاقستان در تهران، روز یکشنبه 24 مرداد 1400 مطابق با 15 آگوست 2021 در جشن سالگرد استقلال جمهوری قزاقستان شرکت و از نمایشگاه عکسی که به همین مناسبت برگزار شده بود، دیدن کردند.

به گزارش خبرنگار ما، در این مراسم که با پخش سرود ملی کشور قزاقستان آغاز شد، «گامزات خایروف» رایزن بازرگانی سفارت قزاقستان طی سخنانی، ضمن خوش‌آمد گویی به میهمانان عنوان کرد: دستاوردهای قزاقستان در طول سال‌های استقلال بسیار چشمگیر بوده و توانسته است با ایجاد یک دولت پیشرفته مدرن آن‌هم با اقتصادی پویا و در حال رشد موفق به حفظ صلح و وفاق اجتماعی در جامعه چندملیتی قزاقستان شود. علاوه بر این دولت قزاقستان با اتخاذ تصمیمات مهم تاریخی، رفاه نسل‌های آینده را سرلوحه کار خود قرار داده است.

قزاقستان

قزاقستان، چهارمین مرکز بزرگ زرادخانه هسته ای جهان

وی سپس ادامه داد: قزاقستان که چهارمین مرکز بزرگ زرادخانه هسته‌ای در جهان است، در راستای ایجاد فرصت‌های باز برای مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم و سایر کشورهای خارجی با تعطیلی بزرگ‌ترین سایت آزمایش‌های هسته‌ای خود بنام «سمی پلاتینسک» گام مؤثری را در راستای توسعه صلح جهانی برداشت. رایزن بازرگانی سفارت قزاقستان سپس به معرفی این کشور پرداخت و ادامه داد: قزاقستان با حفظ صلح و آرامش، با تمام کشورهای جهان روابط دوستانه‌ای دارد. این کشور با مساحتی حدود «2/724/900″ کیلومترمربع نهمین کشور پهناور جهان است و با این وجود، با جمعیتی بیش از “18/755/000” نفر بزرگ‌ترین کشور محصور در خشکی بوده و تراکم جمعیتی اندکی دارد و بیش از 70 درصد مردم آن نیز مسلمان هستند. در سال 1998 پایتخت قزاقستان به شهر آستانه در شمال این کشور یعنی شهر «نورسلطان» (آستانه سابق) انتقال یافت، این پایتخت جدید در مدت‌زمان کوتاهی توانست استانداردهای نوین شهرسازی را اعمال کرده و در رکوردی جدید، با تصمیم سازمان بین‌المللی یونسکو موفق به کسب عنوان «شهر جهانی» شود.

شهر نور سلطان یک سکوی مهم بین المللی

گامزات خایروف تصریح کرد: امروزه شهر نور سلطان یک سکوی مهم بین‌المللی است که در آن تصمیمات مهم جهانی رقم می‌خورد، نور سلطان میزبان اجلاس سازمان امنیت و همکاری اروپا “OSCE”، «نمایشگاه بین‌المللی Expo-2017» و اولین اجلاس سازمان همکاری اسلامی “OIC-2017” درزمینهٔ علم و فناوری بود. قزاقستان امروزی بزرگ‌ترین قطب اقتصادی آسیای مرکزی است و اقتصاد این کشور تا حد زیادی به بخش کشاورزی متکی است. همچنین قزاقستان بیشترین تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه را در میان جمهوری‌های تازه استقلال‌یافته دارد و نیز از اعضای مهم سازمان همکاری شانگهای است.

منابع غنی قزاقستان

وی خاطرنشان کرد: این کشور دارای منابع زیرزمینی بسیار غنی است و از سال ۱۹۹۳ تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش انجام شده است. همچنین تخمین زده می‌شود که قزاقستان صاحب دومین منابع بزرگ اورانیوم، کروم، روی و سرب و سومین در منگنز، چهارمین در مس و در مورد زغال‌سنگ، آهن و طلا نیز در بین ۱۰ کشور اول دنیا قرار دارد، همچنین یازدهمین منابع بزرگ در نفت و هم در گاز طبیعی را در اختیار دارد.

تولید ذرت

لازم به ذکر است که پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در خصوص این کشور عنوان کرده که «در سال 2019 تولید ذرت در قزاقستان به میزان 900 هزار تن بوده است که 800 هزار تن مصرف داخلی را تشکیل داده است. در سال 2020 میزان تولید ذرت 958 هزار تن بوده است که در مقایسه با 20 سال قبل، سه برابر شده است، در مدت دو دهه تولید ذرت در قزاقستان سالانه به‌طور متوسط 6.3 درصد رشد داشته است. با توجه به کاهش بهره‌وری کاشت گندم، از سال 2013 وزارت کشاورزی قزاقستان به تشویق پروژه‌هایی برای کاشت ذرت بجای گندم پرداخته است.

تولید جو

تولید جو در سال 2020 به میزان 3.659 میلیون تن و حجم جو صادراتی قزاقستان در سال 2020 به میزان 1.2 میلیون تن بوده است. بر اساس آمارهای شورای بین‌المللی غلات (IGC) در سال 2020، قزاقستان از نظر تولید جو در رده دهم جهانی قرار دارد. در سال 2019 ارزش جو صادراتی از سوی قزاقستان به کشورهای دیگر به حدود 300 میلیون دلار بالغ گردیده است. قزاقستان در سال 2020 تولید کنجاله سویا 171 هزار تن بوده است. از 2018 تا 2020 صادرات کنجاله سویا در قزاقستان به میزان 45 هزار تن در سال بوده است که بیشترین میزان صادرات در 20 سال گذشته محسوب می‌شود.

همکاری با نشریه میکروسکوپ

در خاتمه، اعلام می‌شود که با عنایت به ارتباط دیرینه و دوستانه بین مدیران فصلنامه میکروسکوپ و بخش‌های مختلف کنسولی سفارت قزاقستان خصوصاً بخش رایزنی بازرگانی، در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و انجام هماهنگی‌های لازم در زمینه بسترها و فرصت‌های ویژه موجود جهت سرمایه‌گذاری و انجام هرگونه فعالیت‌های مشترک تجاری و اقتصادی بین ایران و قزاقستان، همکاران ما در میکروسکوپ صمیمانه، آماده پاسخگویی، مشاوره و هرگونه همکاری در هریک از موارد فوق هستند.

قزاقستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *