گرایش‌های مهم در انتخاب استراتژی کسب ‌و‌کار

شرکت‌های موفق، شرکت‌هایی هستند که بتوانند در برابر تغییرات خرد و کلان و گرایش‌های مهم اجتماعی که در آن فعالیت می‌کنند، عکس‌العمل‌های درست و به‌موقع نشان دهند. این عکس‌العمل‌ها نیازمند اتخاذ استراتژی‌های درست هست و تعیین این استراتژی‌ها نیاز به رصد دقیق و مداوم گرایش‌های اجتماع دارد. تغییرات و گرایش‌هایی که در سطوح مختلف ایجاد می‌شود، کوتاه یا درازمدت است و می‌تواند تأثیرات مثبت یا منفی بر روی عادات و ویژگی‌های مردم ایجاد کند. گرایش‌هایی که گاه در پی بحران‌های اقتصادی، اجتماعی یا سیاسی اتفاق می‌افتد.

 

گرایش‌های اجتماع به چهار دسته مهم گرایش‌های مگا، گرایش‌های مشتریان، فنّاوری و بازار دسته‌بندی می‌شوند.

 

گرایش‌های مگا

این گرایش‌ها عامل اصلی تغییر هستند. آن‌ها باعث توسعه بلندمدت در بخش‌های اصلی جامعه و لایه‌های زیرین آن اعم از اقتصاد، علم، فرهنگ و سیاست می‌شوند. این گرایش‌ها پایدار بوده و هرکدام از آن‌ها ممکن است طی سالیان دراز ایجاد شوند. شرایط اقتصادی، سیاسی، شوک‌های مربوط به سلامت مانند کرونا ازجمله عوامل ایجاد این گرایش‌ها و تغییرات هستند و بر بازار، مصرف‌کنندگان و تکنولوژی اثر می‌گذارند.

 

گرایش‌های مشتریان

تمایلات مشتریان، ارزش‌هایی را ایجاد می‌کند که با تصمیم‌هایی که شرکت‌ها و کارخانه‌ها در پی آن اتخاذ می‌کنند، بر روی گروه عظیمی از مشتریان اثر می‌گذارد. یک مثال در این زمینه، گرایش به سمت توسعه پایدار است. این گرایش بر روی عادت‌های معمول ما در مصرف کردن محصولات مختلف اثر گذاشته و ممکن است عادات و ویژگی‌هایی را نیز در آینده در ما ایجاد کند. در این شرایط وظیفه شرکت‌ها و کارخانه‌ها است که به نیازها و گرایش‌های مشتریان خود توجه کرده و گوش‌به‌زنگ باشند که چه گرایشی در این میان بیشتر رایج خواهد شد.

 

 گرایش تکنولوژی

تکنولوژی‌های جدید نیز فرصت‌های نابی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند. تجارت بدون فناوری قابل‌تصور نیست و در بحران کووید 19 اهمیت آن در اقتصاد بیش‌ازپیش مشخص شد.

 

 

گرایش بازار

گرایش‌های بازار الگوهای مشخصی هستند که نیازهای آتی بازار را نشان می‌دهند. در شرایط کنونی که غیر شفاف و نامعلوم است شرکت‌ها باید دقیق‌تر در مورد چگونگی تعامل با مشتریان خود فکر کنند؛ بنابراین ایده‌های جدید و کارساز در این شرایط رقابتی به رشد و بقای شرکت‌ها کمک خواهد کرد.

 

کرونا و دنیابحران کرونا نوعی از این گرایش‌ها است که تغییرات زیادی را در جوامع ایجاد کرده است. محدودیت‌های حضور در اجتماع، گسترش دورکاری، محدودیت‌های سفر، روش‌های خرید متفاوت، برگزاری آنلاین جلسات، شکل متفاوت تبلیغات، بازاریابی و فروش، تغییر در اولویت‌های مصرف‌کنندگان و عادات خریدشان، همگی تغییراتی بوده‌اند که در بیش از یک سال همه‌گیری کرونا ایجاد شده‌اند و برخی می‌توانند حتی پس از برطرف شدن این پاندمی همچنان ماندگار بمانند. گرچه همگان امیدوارند این شرایط هر چه سریع‌تر برطرف گردد، اما شرکت‌های موفق با توجه به شرایط دشوار حال حاضر که اقتصاد جهان را دچار بحران نموده است، به‌دقت در حال برنامه‌ریزی مناسب برای آینده خود هستند و هوشمندانه به سمت راهکارهایی رفته‌اند تا از طریق آن‌ها بتوانند حداکثر بهره را از این شرایط برای خود و مشتریانشان ایجاد کنند.

 

در ایران نیز سازمان‌های پیشرو و موفق ایرانی شرایط جدید موجود را پذیرفته، مدل کسب‌وکار خود را با این شرایط تطبیق داده و به تدوین مجدد برنامه‌های جامع برای رویارویی با این شرایط و خدمت‌رسانی به مخاطبین خود پرداخته‌اند.

 

برای ادامه خواندن درباره استراژی برخی شرکتهای موفق در دوران کرونا اینجا را کلیک کنید.

 

میکروسکوپ را در اینستاگرام دنبال کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *