بسته‌بندی محصولات لبنی نیازمند تغییر و نوآوری

به گفته یک فعال صنعت لبنیات، گرچه در طی دهه‌های اخیر، نوآوری و تنوع زیادی در محصولات لبنی ایجادشده است، هنوز در بخش بسته‌بندی این محصولات نیاز به تغییرات به‌نحوی‌که محصولات برای مصرف آسان‌تر و جذاب‌تر باشند، وجود دارد.

 

مهدی رافعی، مدیرعامل شرکت صنایع غذایی نگین ارمغان مغان در رابطه با بسته‌بندی محصولات لبنی به مجله میکروسکوپ گفت: برخی بسته‌بندی‌ها بسیار قدیمی و سنتی است و در طی دهه‌ها تغییر خاصی برای آسان‌سازی مصرف در آن‌ها ایجاد نشده است.

او با اشاره به محصولاتی چون شیر و دوغ کیسه‌ای گفت: این محصولات، هم در حمل‌ونقل و هم در مصرف، محصولات آسانی نیستند و نیاز به تغییر در بسته‌بندی دارند؛ اما این تغییر باید به صورتی ایجاد شود که میان هزینه و ارزش تولیدی تعادل ایجاد گردد.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی نگین ارمغان مغان در خصوص ایجاد تعادل میان هزینه و ارزش محصول توضیح داد: اگر میان هزینه‌ای که برای بسته‌بندی صرف می‌شود و ارزشی که تولید می‌شود، تعادل برقرار نگردد، تغییر امکان‌پذیر نیست و درنهایت شکست می‌خورد. ارزش محصول در نظر مصرف‌کننده نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. باید بررسی نمود که مصرف‌کننده برای یک محصول با بسته‌بندی جذاب و استفاده آسان چقدر حاضر است بپردازد که این خود برمی‌گردد به اهداف بسته‌بندی؛ اینکه محصول چگونه به دست مصرف‌کننده می‌رسد، چگونه استفاده و نگهداری می‌شود و حتی از نظر زیست‌محیطی چه بر سر ضایعاتی که از آن به‌جا می‌ماند می‌آید. مثلاً در مورد شیر و دوغ کیسه‌ای که محصولاتی ارزان‌قیمت هستند اما حمل‌ونقل و مصرف آن‌ها آسان نیست، باید دید چگونه می‌توان میان هزینه بهبود بسته‌بندی آن‌ها و ارزش محصول نهایی در نظر مصرف‌کننده تعادل ایجاد کرد تا مصرف‌کننده هدف هنوز بتواند و بخواهد آن را خریداری کند.

وی سپس در خصوص مطلوبیت خرید برای خریدار اضافه کرد: گاهی اوقات بسته‌بندی آن‌قدر ضعیف است که مشتری به فکر جایگزین آن می‌افتد؛ بنابراین باید مطلوبیت خرید خریدار را به دست آورد که بدین منظور می‌توان از «اهرم مطلوبیت خریدار» استفاده کرد. این اهرم از شش عامل بهره‌وری مشتری، سادگی بسته‌بندی، راحتی استفاده، کاهش ریسک (فیزیکی و احساسی)، وجهه مناسب بسته‌بندی و سازگاری با محیط‌زیست تشکیل می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: گزارش آخرین تحولات و دستاوردهای صنایع بسته‌بندی ایران و جهان

 

واحد تولیدی با آگاهی از عوامل فوق و شناسایی شاخص‌های مرتبط، می‌تواند مطلوبیت بیشتری را به خریدار ارائه دهد. البته این مطلوبیت فقط بسته‌بندی نیست، اما تأثیر بسزایی دارد.

رافعی در ادامه با اشاره به فسادپذیری بالای محصولات لبنی تأکید کرد: بسته‌بندی در مورد محصولات لبنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا باید کیفیت محصول در شرایط تعیین‌شده به ط.ر کامل در بسته بندی موردنظر حفظ شود. در حال حاضر تمامی بسته‌ بندی‌های موجود ازنظر کیفی مورد تائید هستند اما ازنظر کاربرد برخی نیاز به نوآوری و تغییر دارند.

 

تابوی استفاده از چربی‌های گیاهی از زبان مهدی رافعی

 

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *