نشانه‌های شستشوی روی لباس چه می‌گویند

همگی ما حداقل یک‌بار با آسیب دیدن لباس طی شستشو، خشک یا اتو کردن مواجه شده‌ایم و شاید هنوز ندانیم که با خواندن برچسب اطلاعات شستشوی لباس و فهمیدن نشانه‌های شستشو می‌توان از این آسیب‌ها جلوگیری کرد و لباس را برای مدت‌زمان بیشتری نو و قابل پوشیدن نگاه داشت.

هزینه مربوط به پوشش، هزینه قابل‌توجه هر خانواری است  و سالم و قابل پوشیدن نگاه‌داشتن لباس برای مدت‌زمان طولانی‌تر می‌تواند این هزینه را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهد. یکی از راه‌های حفظ لباس درست تمیز کردن آن است. اینکه بتوانیم هر لباس را در شرایط مناسب آن بشوییم، خشک و اتو کنیم.  اما از کجا و چگونه بدانیم؟ این اطلاعات مهم به‌صورت نشانه‌هایی که پیام‌های خاصی می‌دهند روی برچسب لباس مشخص می‌شوند.

شکل این نشانه‌ها به سه دسته مهم تقسیم می‌شود:

  • تشت‌های شستشو که درباره نحوه شستشوی دستی و ماشینی و دمای شستشو اطلاعات می‌دهد
  • مثلث‌ها که درباره استفاده از سفیدکننده‌ها اطلاعات می‌دهند
  • مربع‌ها که می‌گویند لباس چگونه باید خشک شود
  • دایره‌ها که درباره خشک‌شویی لباس می‌گویند

ضربدر روی علامت‌ها به معنای انجام ندادن آن‌ها است

 

نشانه‌های نوع شستشو

یک تشت بدون هیچ علامتی نشان می‌دهد که می‌توانید لباس را درون ماشین لباسشویی و در شرایط معمولی یا نرمال بشویید. اگر اعداد دما درون تشت نوشته‌شده باشد یعنی لباس این بیشینه دما را در شستشو می‌تواند تحمل کند. البته شما می‌توانید همیشه لباس را در دمای پایین‌تری بشویید و این دما تنها دمای بیشینه را مشخص می‌کند. علامت دست درون تشت یعنی لباس در ماشین لباسشویی آسیب می‌بیند و بهتر است آن را با دست بشویید. اما برخی ماشین‌های لباسشویی در برنامه خود شستشوی دستی نیز دارند که می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: پیشواز سال جدید با لباس‌های تمیزتر – نکته‌های شستشو
نشانه‌های دمای شستشو

به‌جای استفاده از اعداد درون تشت، ممکن است بیشینه دمایی که لباس می‌تواند در آن شسته شود با نقطه نیز نشان داده شود. همیشه می‌توانید دماهای پایین‌تری را برای شستشو انتخاب کنید ولی از دنای مشخص‌شده بالاتر نروید تا لباس آسیب نبیند.

 

علامت چلاندن

گاهی چلاندن لباس باعث آسیب دیدن آن می‌شود بخصوص در مورد لباس‌های ظریفی چون ابریشم و تور. یا ممکن است در اثر چلاندن، لباس شکل خود را از دست بدهد مانند لباس‌های پشمی. این نشانه در مورد لباس‌های که با دست می‌شوییم یا خیس و آبدار از ماشین لباسشویی خارج می‌کنیم مهم است.

 

 

 

نشانه استفاده از سفیدکننده‌ها

دو نوع اصلی سفیدکننده وجود دارد نوع اکسیژنه و نوع کلرینه که ما بیشتر با عنوان وایتکس می‌شناسیم. نوع اکسیژنه ملایم‌تر و برای لباس ایمن‌تر است بخصوص لباس‌های رنگی. سفیدکننده‌های کلرینه خاصیت ضدعفونی‌کنندگی بیشتری دارند اما رنگ لباس را از بین می‌برند. به نشانه‌های شستشو روی لباس‌ها توجه کنید.

 

 

نشانه خشک‌کن

شکل مربعی که درون آن یک دایره است، درباره شرایط استفاده از ماشین‌های مجهز به خشک‌کن اطلاعات می‌دهد. تعداد نقطه‌های درون مربع درباره حرارتی که می‌توانید در خشک‌کن استفاده کنید می‌گوید.

 

بیشتر بخوانید: پیشواز سال جدید با لباس‌های تمیزتر – نکته‌های شستشو
نشانه خشک‌کردن در هوای آزاد

هر لباسی را نمی‌توان روی‌بند رخت آویزان کرد زیرا ممکن است شکل خود را از دست بدهد بنابراین مهم است بدانید هر لباسی را چگونه خشک کنید. مثلاً برخی لباس‌ها را باید درحالی‌که بیش‌ازحد معمول خیس هستند و چکه می‌کنند آویزان کنید تا چروک نشوند. یا برخی را باید روی سطح صاف پهن کنید تا خشک شوند وگرنه تغییر شکل می‌دهند.

 

نشانه خشک کردن نشانه آویزان کردن

 

 

نشانه‌های اتوکردن

حتماً تجربه کرده‌اید که برخی لباس‌ها با اتو کردن جمع می‌شوند یا به‌سرعت می‌شورند یا به اتو می‌چسبند بنابراین خوب است بدانید کدام لباس‌ها را و در چه دمایی می‌توانید اتو کنید.

 

نشانه اتو کردن نشانه اتوکردن

نشانه‌های خشک‌شویی

برخی لباس‌ها را نیابد با آب شست. این لباس‌ها را باید به خشک‌شویی سپرد تا با حلال‌های مناسب شسته شوند. این لباس‌ها روی برچسب خود یک دایره دارند که اگر توخالی باشد می‌تواند با هر حلالی شسته شود و اگر حروفی درون آن‌ها باشد برای خشک‌شویی‌ها مشخص می‌کند که چه حلالی برای تمیز کردن آن‌ها مناسب است.

نشانه خشکشویی

نشانه خشکشویی

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *