مسئولیت اجتماعی و حفظ محیط زیست

به گفته حمیدرضا حدادزاده، مدیر کارخانه گلنان پوراتوس در چشم‌انداز توسعه پایدار، پایداری زمانی محقق می‌شود که اقدامات انجام‌شده هم‌زمان برای مردم، محیط زیست و اقتصاد مفید باشد. گروه پوراتوس به‌عنوان مجموعه دوستدار محیط زیست، با سابقه‌ای بیش از یک قرن فعالیت در صنعت نان، شیرینی و شکلات، بر این باور است که آثار ناشی از ایفای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها، فراتر از ارزش‌های اقتصادی آن، باید به توسعه پایدار منجر شود. در جهت دستیابی به این آرمان، دو هدف مهم سرلوحه تمامی فعالیت‌های گروه پوراتوس قرار گرفته که عبارت است از رسیدن به صنعت سبز از طریق دستیابی به تفاضل صفر میزان گازهای گلخانه‌‎ای تولید و جذب‌شده (Carbon-Neutral) تا سال 2025 میلادی، همچنین رسیدن به موازنه و تعادل در مصرف آب (water balance) تا سال 2030 میلادی. برای رسیدن به هرکدام از این اهداف، برنامه‌های ویژه‎‌ای در دست اقدام است که در شرکت گلنان پوراتوس نیز به‌عنوان عضوی از گروه بزرگ پوراتوس پیگیری می‌شود.

 

در راستای اهداف توسعه پایدار

مدیر کارخانه گلنان درباره برنامه‌های توسعه پایدار گروه پوراتوس در گفت‌وگویی با میکروسکوپ، اظهار کرد: با توجه به هدف تعیین‌شده در ارتباط با کاهش گازهای گلخانه‌ای تولیدی، اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی از درختکاری تا استفاده از انرژی‎‌های تجدید پذیر در دستور کار قرار گرفته است. گروه پوراتوس در واحد‎های خود در سراسر جهان تاکنون موفق شده است تا 20 درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد (Co2 reduction) ولی برای رسیدن به Carbon Neutral که هدف سال 2025 پوراتوس است، هنوز راه سختی در پیش است که از سه روش زیر پیگیری خواهد شد:

 

  • استفاده از انرژیی‌های تجدید پذیر مثل انرژی‌های خورشید، باد، باران، امواج و زمین‌گرمایی

پوراتوس تاکنون موفق شده است در سایت‌های تولیدی خود 25000 مترمربع پنل خورشیدی نصب کند و اجرای این پروژه‌ها همچنان ادامه دارد تا سال 2023 میزان انرژی تولیدی پنل‌های خورشیدی نصب‌شده از سوی پوراتوس با میزان مصرف سایت‌های تولیدی پوراتوس در سراسر جهان برابر خواهد شد.

 

  • جبران تولید گازهای‎ گلخانه‎ای از طریق درختکاری (Carbon compensation)

در این پروژه تنها در سال 2020 پوراتوس موفق به کاشت 140 هزار درخت کاکائو و درخت سایه‌دار در جهان شده است و این تعداد تا سال 2023 به 590 هزار اصله درخت خواهد رسید.

  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی

پوراتوس با سرمایه‌گذاری 2.7 میلیون یورویی در سایت اصلی خود سال 2020 در بلژیک، موفق شده است 65 درصد برق مصرفی و 30 درصد گرمای موردنیاز سایت اصلی خود را از محل بازآفرینی انرژی مصرف‌شده تأمین کند.

 

فعالیت‌های شرکت گلنان پوراتوس در جهت توسعه پایدار

حمیدرضا حدادزاده درباره فعالیت‌های گلنان پوراتوس در جهت سیاست‌های شرکت مادر اظهار کرد: در دو سال اخیر با وجودِ مشکلات ناشی از کرونا، شرکت گلنان پوراتوس فضای سبز مناسبی اطراف کارخانه ایجاد کرده و موفق شده است دویست و پنجاه اصله نهال را در حریم سایت‌های تولیدی خود غرس کند. همچنین استفاده از پنل‌های خورشیدی در تولید انرژی را نیز در دست مطالعه دارد. برای دستیابی به هدف تعادل در مصرف آب (water balance) در بخش‌های مختلف مرتبط با منابع آب ازجمله پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف و ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب مجموعه و استفاده مجدد از پساب تصفیه‌شده اقدامات مهمی را در راستای حفظ محیط زیست در دست اجرا دارد.

وی سپس درباره تصفیه پساب کارخانه گلنان پوراتوس افزود: در مجموعه گلنان پوراتوس، بهسازی مدیریت پساب صنعتی و بهداشتی از سال 1390 با روش تصفیه بیولوژیک شروع  شد و با توجه به نیاز مجموعه و ارزیابی صورت گرفته، سال 1396 طرح توسعه و اصلاح تصفیه‌خانه با سرمایه‌گذاری  هفت میلیارد ریالی با همکاری مشاور و مجری ایرانی و زیر نظر واحد محیط زیست شرکت مادر به مرحله اجرا درآمد و سال 1397 به بهره‌برداری کامل رسید. از میان تمام روش‌های موجود برای تصفیه فاضلاب، روش تصفیه بیولوژیک انتخاب‌شده است و دلیل انتخاب این روش نیز به کار نبردن مواد شیمیایی مضر در مقایسه با دیگر روش‌های تصفیه فاضلاب، کاهش آثار مخرب زیست‌محیطی در زمان تصفیه فاضلاب و همچنین مصرف انرژی کمتر و هم‌زمان کیفیت پساب خروجی مناسب است.

فضای سبز کارخانه گلنان پوراتوس
فضای سبز داخل کارخانه گلنان پوراتوس که با آب تصفیه شده کارخانه آبیاری می شود

اقدامی مؤثر فراتر از استانداردهای تعیین‌شده

مدیر کارخانه گلنان پوراتوس سپس در خصوص موارد کاربرد آب خروجی تصفیه‌خانه‌ها عنوان کرد: پساب خروجی تصفیه‌خانه‌ها بر حسب شاخصهای مختلف و کیفیت آن، قابلیت بازگشت به منابع آبی زیرزمینی از طریق چاه جذبی، ورود به آب سطحی  و استفاده در آبیاری فضای سبز را دارد. با توجه به اینکه کشاورزی بزرگترین بخش مصرف‌کننده آب در سطح جهانی است و 70 درصد از منابع آب شیرین جهان را مصرف می‌کند، امروزه بیشترین مصرف پساب تصفیه‌خانه‌ها به آبیاری و توسعه کشاورزی و فضای سبز اختصاص داده می‌شود. کیفیت پساب خروجی تصفیه‌خانه گلنان پوراتوس نیز که به صورت روزانه و مداوم کنترل می‌شود، به استناد سنجش‌های صورت گرفته در طول دوره‌ها و فصول مختلف، با استانداردهای ملی و زیست‌محیطی مطابقت دارد. در حال حاضر پساب خروجی تصفیه‌خانه پس از گندزدایی برای آبیاری فضای سبز و پوشش گیاهی ایجادشده داخل کارخانه و محوطه سایت‌های تولیدی مورداستفاده قرار می‌گیرد. با توجه به گستردگی فضای سبز ایجادشده، این اقدام علاوه بر مزایای زیست‌محیطی در سطح کلان، منجر به کاهش مصرف آب برای بخش‌های آبیاری فضای سبز شده است. 

یکی از شاخصهای مهم تعیین کیفیت خروجی تصفیه‌خانه، COD (اکسیژن شیمیایی موردنیاز) است. مقدار استاندارد ملی برای این شاخص، عدد 100 میلی‌گرم بر لیتر است. خوشبختانه با تلاش‌های همکاران این مجموعه توانسته‌ایم پارامتر COD خروجی را به عدد کمتر از  50 میلی‌گرم بر لیتر کاهش دهیم که بسیار بهتر از استاندارد ملی برای پساب قابل‌مصرف در کشاورزی است. همچنین اقدام ارزشمند زیست‌محیطی دیگر در کارخانه گلنان پوراتوس، راه‌اندازی حوضچه ماهی با آب خروجی تصفیه‌خانه شرکت است که ماهی‎ها به‌خوبی، کیفیت آب خروجی تصفیه‌خانه را تحمل کرده اند.

شاخص‌های کیفی بالاتر

 وی در ادامه درباره نحوه کنترل و پایش کیفیت پساب تصفیه‌خانه‌ها افزود: این اقدامات در صنایع از سوی کارفرما صورت می‌گیرد  و سازمان محیط زیست با پایش‌های دوره‌ای در قالب طرح‌های خود‌اظهاری فصلی محیط زیست بر حُسن اجرای آن نظارت دارد و همچنین با سنجش‌های دوره‌ای اداره محیط‌زیست، چگونگی اجرای آن بررسی می‌شود. گفتنی است؛ با توجه به اهمیت و اولویت این موضوع برای مدیریت مجموعه گلنان پوراتوس، شاخص‌های کیفی پساب تصفیه‌خانه فراتر از فرآیند کنترلی سازمان محیط زیست، به‌صورت روزانه در سطح کارخانه کنترل و سنجش می‌شود.

 

 کمک به صنایع دیگر در راستای مسئولیت اجتماعی

حمیدرضا حدادزاده در پایان تأکید  کرد  حرکت در مسیر مدیریت تصفیه فاضلاب و پساب صنایع در کشوری با ویژگی‌های ایران به دلایل بهداشتی و کمبود آب، ضرورت تام دارد. وی ضمن یادآوری این نکته که برخی صنایع با روش‌های موجود تصفیه فاضلاب و مزایای میان‌مدت و بلندمدت استفاده از این روش‌ها آشنایی ندارند، پیشنهاد کرد: خوب است که این نیاز و مطالبه در سطح ملی مطرح و دانش موردنیاز برای اجرای این مفاهیم از سوی سازمان‌های مسئول ازجمله سازمان محترم محیط‌ زیست در اختیار مسئولان و کارشناسان صنایع و همچنین مشاوران شاغل در سطح ملی  قرار گیرد. در مجموعه گلنان پوراتوس تلاش شده است که با توجه به دسترسی به منابع اطلاعاتی به‌روز در مورد فرآیند مدیریت تصفیه فاضلاب و فعالیت‌های زیست‌محیطی، داده‌های ارزشمندی جمع‌آوری شود تا در جهت مسئولیت اجتماعی خود و در صورت نیاز صنایع مشابه این اطلاعات را در اختیار آنان قرار دهد.

 

گزارش تصویری تصفیه خانه کارخانه گلنان پوراتوس را می‌توانید اینجا ببینید.

 

برای مطالعه بیشتر در خصوص نقش صنایع در تصفیه و بازیافت آب مقاله زیر را مطالعه کنید:
بازیافت آب، راه‌حلی برای برون‌رفت از بحران خشک‌سالی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *