از نان های اینستاگرامی تا نان‌هایی با غلات باستانی؛ 

 

گرایش‌های مهم در بازار نان ، علی‎رغم تمام مشکلاتی که در صنعت نان با آن روبرو هستیم، اینکه مردم همچنان عاشق محصولات نانوایی هستند به معنای آن است که می‌توان امید داشت این صنعت به رشد پیش‌بینی شده 4.8% طی پنج سال تا سال 2023 برسد، بنابراین باید هر چه بیشتر گرایش‌های مهم در بازار نان را بشناسیم تا با این رشد همراه بمانیم.

با وجود تغییرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که به طور مداوم جهانی را که در آن زندگی می‌کنیم تحت تاثیر قرار می‌دهد، حداقل یک چیز در ما ثابت مانده است؛ ما عاشق محصولات نانوایی هستیم! این شاید دلیلی برای امیدوارکننده‌بودن صنعت نانوایی باشد؛ با تصویری از رشد 4.8 درصدی در صنعت نانوایی طی 5 سال  (2019-2023)،  بنابراین مهم است که گرایش‌های مهم دنیای نان را بشناسیم و بدانیم چه تاثیری در رفتار مشتری دارند.

سه گرایش مهم وجود دارد که در حال تغییر چشم‌انداز نانوایی است و پیش‌بینی می شود که در سالهای آتی هم ادامه یابد.

نان در شبکه‌های اجتماعی

محصولات نانوایی یک مزیت مهم دارند و آن ظاهر خوشمزه است و این ظاهر خوشمزه بیش از هر زمان دیگری برای مصرف‌کننده‌ای که به دنبال به اشتراک گذاردن تصویری جذاب و لذت بخش در شبکه‌های اجتماعی است، اهمیت دارد. به عنوان مثال شیرینی رنگین‌کمانی را در نظر بگیرید که در یک فروشگاه شیرینی‌پزی در شهر نیویورک معرفی شد؛ این مخلوقات رنگارنگ در اسنپ‌چت به چنان شهرتی دست یافتند که پس از آن، آخر هفته‌ها بیرون از آن فروشگاه هم به عنوان شیرینی‌های خاص با بالاترین سرعت فروخته می‌شدند. حتی یک نانوایی در لندن محصولاتی مشابه آن، مخصوص پست‌کردن در پیج‌های اینستاگرامی انگلیسی طراحی کرد.

وقتی صحبت از اینستاگرام می‌شود، باید به یاد داشته باشیم که بر اساس گزارشات، 30% از کاربران، محصولی را که خریده‌اند در یک پلتفرم پیدا کرده‌اند. بنابراین می‌توانید تصاویری جذاب از محصولات  نانوایی خود پست کنید و اگر از هشتگ‌های مناسب استفاده کنید، می‌توانید مطمئن باشید که مشارکت خوبی را جذب می ‌نید. البته مدل رنگین‌کمانی برای هر محصولی جالب نیست، می‌توانید از رنگهای دیگر مانند رنگ بنفش استفاده کنید که هم رنگ غذاهای طبیعی و سالم است و هم رنگ استاندارد شبکه‌های اجتماعی.

 

خلق یک تجربه سالم‌تر و پرمعنا از خوردن 

نگرش مصرف‌کنندگان به غذا به عنوان یک منبع ضروری انرژی در حال تغییر است و مصرف‌کنندگان بیش از پیش غذا‌خوردن را به عنوان فرصتی برای تجربه یک طعم و بافت جدید می‌بینندو به‌ویژه به محصولاتی توجه می‌کنند که ادعای طبیعی و سالم‌بودن دارند.

یکی از روش‌های پاسخ تولیدکنندگان به این گرایش، گنجاندن دانه‌های مغذی و سالم مانند دانه چیا در محصولات نانوایی است. این دانه‌ها در عین حال که مزیت ذاتی برای سالم‌تر کردن محصول را دارند، از نظر میزان پروتئین و یا کلسیم هم غنی هستند. روش دیگر برای داشتن یک محصول سالم و باکیفیت، بهبود بافت و پوسته نان است که به آن کیفیتی خانگی میدهد، حتی اگر به طور عمده تولید شده باشد. آنزیم‌ها به طبیعی‌ترین روش می‌توانند در بهبود رنگ پوسته، حجم، بافت و حس دهانی موثر باشند.

نتایج یکی از مطالعات Mintel نشان داد که 47% از مصرف‌کنندگان حاضرند برای نانی طبیعی و سالم بیشتر بپردازند. بنابراین زمان آن رسیده است که لیبل محصولات خود را به گونه‌ای طراحی کنید که پیام طبیعی و سالم بودن را ساده و واضح منتقل کنند و بدانید که برای نسل بعدی ادعا کافی نیست، باید بتوانید آن را ثابت کنید.

محصولات نانوایی صنعتی با مواد اولیه محلی

مصرف‌کنندگان روز‌به‌روز بیشتر از گزینه‌های هیجان‌انگیز استقبال می‌کنند  و در مورد محصولات نانوایی، این می‌تواند به معنای گزینه‌های ترکیبی مانند کرونات (cronut)، دافین (duffin) و کرتزل (Cretzel) باشد. این محصولات اغلب به عنوان محصولات دستی یا خانگی برای بازارهای خاص و سطح بالاتر تعریف می‌شوند. استفاده نانوایان از مواد اولیه محلی در دستور پخت محصولات نانوایی نیز در حال افزایش است که به خوبی با نیازهای مصرف‌کننده هماهنگ است یعنی محصولی “محل‌ تر” با اثر کربن کمتر که حس مثبت بیشتری در خریدار ایجاد می‌کند و نانواها را قادر می‌سازد محصولات متنوع‌تر و دستورپخت های خلاقانه‌تری ارائه دهند.


تولیدکنندگان نان می‌توانند با استفاده از تولید به روش صنعتی هم این گرایش را دنبال کنند. به‌عنوان مثال نانی که با خمیر ترش تولید می‌شود به راحتی نیاز مصرف‌کننده را برای دریافت غذای “قابل اعتماد” برآورده می‌سازد زیرا جایگاه یک محصول طبیعی و با‌کیفیت و تولید‌شده به روش خانگی را دارد اما می‌تواند به روش صنعتی تولید شود. محصولات خانگی علی‌رغم طعم عالی، نیاز مصرف‌کننده را برای ماندگاری، کاملا برآورده نمی‌سازند اما می‌توان در تولید صنعتی از آنزیم‌های ماندگاری برای برآوردن این نیاز به‌خوبی بهره برد. این آنزیم‌ها نرمی، رطوبت و حالت ارتجاعی نان را بهبود و با داشتن قابلیت تجزیه‌زیستی نیاز به مواد شیمیایی را کاهش می‌دهند که می‌تواند پاسخگوی نیاز برای محصولی سالم و طبیعی هم باشد.

 همگام با این گرایش، برخی تولیدکنندگان نیز نان‌هایی را دوباره زنده کرده‌اند که با غلات باستانی مانند اسپلت و کاموت تولید می‌شود و یک تجربه خوردن کاملا متفاوت به همراه دارد. پیش‌بینی می‌شود که اندازه بازار غلات باستانی تا سال 2025 به حدود 800 میلیون دلار برسد.

هر کدام از این گرایش‌ها در بازارهای مختلف ممکن است درجه اهمیت متفاوتی داشته باشد، اما آنچه واضح است این است که شناخت این گرایش‌ها در سطح جهان و در منطقه‌ای که زندگی می‌کنید می تواند به شما کمک کند همیشه یک قدم جلوتر از رقبای خود باشید و عکس‌العمل بهتری در مواجهه با چالشها و بحرانها نشان دهید.

www.novozymes.com

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *