قیمت‌های دور از انتظار و تقاضای تأمین نشده

 

گزارش بازار آبمیوه، می ۲۰۲۲ ، سولماز ناصری ، رویدادهای اخیر، عرضه میوه و کنسانتره را با چالش‌هایی روبرو ساخته است، از جمله افزایش تقاضا برای کنسانتره سیب چین، کاهش صادرات از اوکراین و واردات به روسیه، قیمت بالای سیب در لهستان در پی دخالت دولت در عرضه، قیمت‌های دور از انتظار به‌دنبال افزایش هزینه‌های سربار و بیش از آن که می‌توانید در گزارش بازار آبمیوه ماه می بخوانید.

دخالت دولت در عرضه سیب در لهستان

مقدار موجودی سیب سردخانه‌ای در لهستان برای ارائه به تولیدکنندگان هنوز مشخص نیست زیرا دولت در عرضه دخالت کرده است. انتظار می‌رود دولت لهستان برای 200،000 تن سیب به کشاورزان مبلغ PLAN 1.00/kg (0.2 Euro/kg)  را پیشنهاد دهد و پيش‌بينی میشود این برنامه تا اواسط ماه می اجرایی گردد.  اما هنوز موانعی بر سر راه آن قرار دارد که باید برداشته شود. قیمت‌گذاری فعلی برای سیب برای فرایند‌کردن، حدود PLN0.65-0.70/kg (135-140 Euro/t ) است که به‌نوبه خود نسبتاً گران است و با توجه به قیمت‌گذاری دولت حدود PLN 0.30/ kg بالاتر ازاین قیمت، تولیدکنندگان می‌گویند تهیه سیب با قیمت مناسب برای آنها سخت‌تر خواهد شد.

کسانی که سیب در سردخانه دارند، منتظر افزایش PLN 0.30/ kg هستند تا بتوانند از طریق برنامه دولت، پیش از عرضه سیب به تولیدکنندگان تا جایی که امکان دارد، بفروشند. گرچه محصول سیب در فصل 2021/2022 در لهستان خوب بود، حجم بالایی نداشت و همچنین بازار تازه‌خوری هم قوی نبود. تحلیل‌گران تخمین می‌زنند که حدود 500،000-700،000 تن سیب در سردخانه های لهستان موجود باشد که بیشتر از نیاز بازار تازه‌خوری و صنایع تبدیلی است.

قیمت‌های پیشنهادی از لهستان برای کنسانتره آب سیب با بریکس 70، اسیدیته 2.5-3% و تحویل درب کارخانه لهستان، EUR1400-1450/ ton است که در مقایسه با ماه پیش (EUR1350- 1450/tons) افزایش نشان می‌دهد و همه تولیدکنندگان AJC نیز قادر به عرضه نیستند.

در فصل پیش رو، شرایط رشد سیب در لهستان مطلوب است، یخ‌زدگی اتفاق نیفتاده است و از اوایل ماه می درختان شروع به شکوفه دادن کرده‌اند. منابع آگاه این صنعت در اروپا گفته‌اند که شکوفه‌‌دهی به دلیل سرمای هوا 2 تا 3 هفته تأخیر داشته‌است که منجر به تعویق‌افتادن برداشت خواهد شد. پیش‌بینی اولیه از میزان میوه بلافاصله بعد از گل‌دهی مشخص خواهد شد اما کارشناسان می‌گویند باید ریزش معمول ماه ژوئن (June fall، یکی از ریزش های میوه که معمولا در ماه ژوئن اتفاق می‌افتد) را ببینند بعد بتوانند پیش‌بینی بهتری از تولید ارائه دهند.

 

 

حجم بالای تقاضا در انتظار تأمین

موردی که این روزها زیاد بحث می‌شود، هزینه‌های سربار جدید و بسیار بالای تولید به‌ویژه هزینه‌های انرژی و کارگر است. این هزینه‌ها برای تولیدکنندگان که تلاش می‌کنند آن را به خریداران انتقال دهند، دردسر‌ساز شده است. هنوز گمان می‌رود که بسیاری از خریداران عمده هم در اروپا و هم در آمریکای شمالی سفارش‌های قابل توجه تامین‌نشده دارند و هم تولیدکنندگان و هم تاجران می‌گویند مرتبا درخواست‌‌هایی دریافت می‌کنند که از حجمی که در‌حال‌حاضر می‌توانند تأمین کنند، بالاتر است. به‌گفته تحلیل‌گران بازار، بیشتر خریداران انتظار قیمت پایین‌تری را در این وقت سال داشتند و اگر می‌دانستند که بازار تا این میزان سخت و نامنعطف خواهد بود، زودتر خرید خود را انجام می‌دادند.

 

کاهش صادرات کنسانتره از اوکراین

در پی جنگ در اوکراین و تأثیر آن در سیستم عرضه و تقاضا در هر دو کشور درگیر، احتمالا واردات روسیه کاهش یابد اما به صفر نرسد. روسیه معمولا سالانه 80،000 تن کنسانتره آب سیب (AJC) واردات می‌کند. اوکراین یک تولید‌کننده عمده AJC با اسیدیته بالا است که در سال‌های اخیر حدود 60،000 -100،000 تن AJC روانه بازار کرده است. احتمال دارد که تولیدکنندگان در اوکراین نتوانند از طریق بندر اٌدسا صادرات کنند و خواهند توانست حجم های کوچکی را از طریق شبکه جاده ای منتقل کنند که در این صورت نیز گفته می‌شود تهیه بشکه بسیار مشکل است.

همچنین هفته پیش با برداشته‌شدن محدودیت تجارت، صادرات AJC از لهستان به بلاروس امکان‌پذیر شد و به‌گفته تحلیل‌گران انتظار می‌رود بازار تنگاتنگ باقی بماند تا زمانی که محصول بعدی سیب لهستان به چرخه تولید وارد شود.

 

قیمت بالای سیب در ترکیه

در این میان قیمت عرضه سیب در ترکیه بسیار گران و حدود EUR 0.18-0.20/ kg است که قیمت‌گذاری AJC با اسیدیته 1.4-1.8% ، بسته‌بندی بشکه و تحویل درب کارخانه در ترکیه را به EUR 1400+/tons می‌رساند در حالی که در ماه گذشته EUR1400-1550/tons بود. تجار در اروپا می‌گویند که تولیدکنندگان ترک در حال حاضر تقریباً کنسانتره‌ای برای فروش ندارند.

 

چین در مواجهه با کمبود میوه

تولیدکنندگان چینی با مشکل یافتن میوه کافی مواجه هستند که منجر به قیمت نسبتاً مقطوع ۱۲۰۰ USD/ton  AJC با بریکس 70، اسیدیته پایین و FOB چین شده است در حالی که در ماه گذشته حدود USD 1000-1250/ton بود.

کمبود عرضه از سمت اوکراین، خریداران آمریکای شمالی را وادار خواهد کرد تا برای مقادیر بیشتر AJC به چین نگاه کنند. اما هنوز علاوه بر اسیدیته پایین مشکلات جدی هم برای حمل از چین به دلیل محدودیت‌های کرونا و انباشت در حمل‌و‌نقل وجود دارد.

 

محصول نرمال آب‌پرتقال در برزیل

تخمین فعلی تولید از محصول فصل 2022/2023 در برزیل در حدود 300-340 میلیون جعبه است که حاکی از محصول نرمال می‌باشد.

 

کاهش تولید گریپ‌فروت در آمریکا

وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA) پیش‌بینی میزان تولید محصول گریپ‌فروت فلوریدا را در فصل 2021/2022 حدود 300،000 جعبه کاهش داده و به میزان 3.6 میلیون جعبه رسانده است.

 

شرایط برداشت مساعد لیمو در آرژانتین

تولید‌کنندگان در آرژانتین شروع به فرایند‌کردن محصول لیمو 2022 کرده‌اند و شرایط برداشت محصول مساعد است.

 

کاهش حمل انگور از آرژانتین به آمریکا

تولیدکنندگان در آرژانتین با پرونده ضد- قیمت‌شکنی (Anti-dumping case) مواجه هستند که از سوی ایالات متحده آمریکا تشکیل شده است و تا ماه اکتبر ادامه خواهد داشت. بنابراین میزان حمل به ایالات متحده آمریکا کاهش خواهد یافت و این ناشی از عدم قطعیت در رابطه با میزان عوارض گمرکی است که ممکن است برای محموله‌هایی که از اواسط ماه می تا اکتبر تحویل داده خواهند شد، از سوی ایالات متحده آمریکا اعمال شود.

 

شرایط برداشت مساعد آناناس در تایلند

شرایط برداشت در تایلند مساعد است و تحویل میوه به کارخانه‌ها در حال سرعت‌گرفتن است.

 

پیک تابستانه انبه در کلمبیا

صنعت در کلمبیا وارد پیک محصول تابستانه شده است و شرایط برداشت مساعد است.

 

افزایش دوباره قیمت پشن‌فروت در ویتنام

قیمت میوه در ویتنام در ماه گذشته کاهش یافته بود اما اخیراً دوباره به قیمت اولیه بازگشته است.

 

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *