معرفی چند کتاب در حوزه طراحی خدمات

متین‌فر ، اصطلاح طراحی خدمات به عنوان پاسخی به نیازهای صنایع برای بهبود نوآوری و ارائه خدمات در حال ظهور است. طراحی اخیراً به دلیل اثر نوآوری در زمینه طراحی محصول به یک موضوع داغ در خدمات تبدیل شده است. مهارت‌های طراحی سنتی، مانند مشتری – بصیرت، درک فرهنگی، خلاقیت و توانایی ایجاد محصولات جذاب و مطلوب اکنون در طراحی خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه بیش از 70 درصد کل ارزش افزوده در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) که متشکل از 38 کشور است، از خدمات ناشی می‌شود. خدمات مبتنی بر بازار (به استثنای خدماتی که معمولاً توسط بخش دولتی ارائه می‌شود؛ مانند آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و غیره) به محرک اصلی برای بهره‌وری و رشد اقتصادی تبدیل شده است، به‌ویژه با افزایش استفاده از خدمات فن‌آوری اطلاعات. در نروژ، از هر 10 شغل جدید، 8 شغل در صنایع خدماتی ایجاد می‌شود. تمام رشد خالص اشتغال از خدمات ناشی می شود؛ امروز از هر چهار کارمند سه نفر در زمینه ارائه خدمات کار می‌کنند. پس خوب است بدانیم طراحی خدمات چیست و برای آشنایی بیشتر با آن چه منابعی را می‌توانیم مطالعه کنیم.

 

 

کتاب چگونه خدمات بهتری طراحی کنید

این کتاب حاصل پروژه AT-ONE در زمینه طراحی خدمات است که در نروژ با همراهی سازمان‌های پژوهشی و آموزشی و صنعت ایجاد شده است. این پروژه روش‌ها، دانش و نوآوری‌های خدماتی را توسعه داده و مرکز نوآوری خدمات را برای خدمت به صنعت نروژ ایجاد کرده است. پروژه AT-ONE به طور مشترک توسط شرکای صنعتی و شورای تحقیقات نروژ (NFR) تامین مالی می‌گردد.

تجربه نشان می دهد بسیاری از سازمان‌ها به نوآوری خدمات از دیدگاه نوآوری محصول نگاه می‌کنند و بنابراین از همان روش‌ها، فرآیندها و اصطلاحات توسعه محصول استفاده می‌نمایند. در‌حالی‌که پروژه AT-ONE روی عناصر محصول و خدمت هر دو متمرکز می‌شود تا بتواند یک خدمت را به‌درستی ایجاد کند و توسعه دهد. هدف آن به حداکثر رساندن پتانسیل نوآوری در مراحل اولیه طراحی خدمات است. این روش مقیاس‌پذیر و هم برای پروژه‌های کوتاه و هم تحولات بزرگ روشی مناسب است .

 

 

هندبوک نوآوری خدمات

این کتاب راهنمای جامعی در مورد طراحی خدمات است: مناسب برای افرادی که می‌خواهند برای اولین بار اقدام به ارائه خدمات نمایند. این افراد با خواندن این کتاب با حوزه خدمات آشنا می‌شوند و ذهنیت استراتژیک مورد نیاز برای بهره‌برداری از پتانسیل نوآوری در حوزه خدمات را در خود توسعه می‌دهند.

پس اگر قصد دارید وارد حوزه خدمات شوید و یا یک کسب‌و‌کار خدمات محور را مدیریت کنید،  خواندن این کتاب نگاهی سیستماتیک به شما می‌دهد که کمک می‌کند بتوانید نوآوری ایجاد کنید، ارزیابی نمایید و آن را توسعه دهید .

 

 

 

فصل‌های آغازین این کتاب درباره منشأ طراحی خدمات است و  در خصوص ارتباط آن با نوآوری صحبت و همچنین نقش استراتژیک آن را در سازمان‌های خدماتی بررسی می‌کند.

سپس در فصل‌ دوم گام به گام فرد را برای راه‌اندازی یک پروژه طراحی خدمات راهنمایی می‎‌کند. در فصل سوم با تشریح اهمیت ارزیابی طراحی خدمات در حمایت و تقویت نوآوری در طول فرایند طراحی خدمات، دستورالعمل‌های عمل‌گرایانه‌ای برای راه‌اندازی و اجرای استراتژی ارزیابی خدمات ارائه می‌دهد و فصل پایانی طراحان خدمات را به کسب مهارت‌های بین رشته‌ای تشویق می‌کند تا بتوانند مهارت طراحی خدمات را در خود ارتقا دهند.

 

کلان‌روندهای فناوری

 

این کتاب روایتی است از فناوری‌های درحال توسعه و نوظهور از دریچه نگاه 8 موسسه برتر مشاوره مدیریت جهان.

در این کتاب به بررسی موارد زیر پرداخته شده است:

  • روندهای تاریخی فن‌آوری
  • کلان‌روندها و فن‌آوری‌های در حال ظهور
  • اثرات فن‌آوری بر کسب‌وکارهای گوناگون (سلامت، خودرو، الکترونیک، صنایع پیشرفته و …)
  • نقشه راه تغییر
  • استراتژی‌هایی برای بهره‌برداری بهینه از فن‌آوری
  • رهبران فن‌آوری و …

 

 

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی
دنبال کنید:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *