مصاحبه شغلی یک خیابان دو طرفه است

 

کاملیا ریاحی :  به گفته کارشناسان، فردی که به دنبال کار است علاوه بر ارسال رزومه‌های متعدد، شبکه‌سازی با همتایان و انجام مصاحبه، می بایست پیش از انتخاب آن موقعیت شغلی، دو سؤال مهم از استخدام‌کنندگان و کارفرمایان بالقوه بپرسد تا مطمئن شود شغلی که انتخاب می‌کند و برای آن انتخاب می‌شود، متناسب با اهداف و زندگی او است.در مییکروسکوپ بخوانیم :

 

بر اساس داده‌های اداره آمار کار (Bureau of Labor Statistics Data)، تعداد ۱۱.۳ میلیون فرصت شغلی در بازار کار فعلی برای حرفه‌ای‌های جوانی که به دنبال شروع سریع حرفه خود هستند، وجود دارد. اما همان‌طور که برای یک شغل درخواست می‌دهید و وارد مصاحبه می‌شوید، مهم است مطمئن شوید آن شغل متناسب با اهداف حرفه‌ای شما است.

 

CNBC  (Consumer News and Business Channel)  دو سوالی را که هر جویای کار برای اولین مصاحبه خود باید از کارفرمایان بالقوه بپرسد این‌گونه شرح می‌دهد؛

 

  • چه انتظاراتی از این شغل وجود دارد؟

جکی میچل، یک مربی شغلی و زندگی است. مربیان شغلی به مشتریان خود کمک می‌کنند تا زندگی حرفه‌ای خود را بهبود بخشند. آن‌ها به تعادل کار و زندگی افراد کمک می‌کنند. به نقل از CNBC جکی میچل در شرکت مشاوره خود از یک جویای کار می‌خواهد که از کارفرمای بالقوه خود  بپرسد: “انتظارات شما از شخصی که در این موقعیت شغلی قرار می‌گیرد چیست؟”
و سپس از خود بپرسد: “آیا این انتظارات با آنچه من به دنبال آن هستم هم‌سو است؟”

میچل می‌گوید: «این‌ها سؤالاتی هستند که ما باید حتما بپرسیم و با پرسیدن آن‌ها به‌جرأت می‌توان گفت این پیغام را به کارفرما می‌دهید که شما در موقعیت ناامیدی نیستید». مطمئناً شما نمی‌خواهید از خود تصویر شخصی را ارائه دهید که می‌گوید “اوه، من به یک کار نیاز دارم. باید هر طور شده آن را به‌دست بیاورم.”.
اگر تاکنون حقیقتاً چنین تفکری داشتید، در بسیاری از مواقع موفق به گرفتن شغل مورد نظر نشده‌اید و زمان آن است که این باور را تغییر دهید.

پرسیدن این سوالات به شما کمک می‌کند در نظر کارفرما جسور، مطمئن و قاطع به نظر برسید. توصیه این است که محترمانه اما قاطع باشید زیرا نشان می‌دهد که می‌دانید چه می‌خواهید و از درخواست آن نمی‌ترسید. این‌گونه، شما به‌عنوان یک جویای کار معمولی وارد مصاحبه نمی‌شوید، بلکه فردی هستید که نه‌تنها می‌داند برای ارائه خدمات در آن موقعیت شغلی چه کند بلکه برای ایجاد ارزش افزوده در آن نیز برنامه‌هایی دارد.

 

 

  • آیا میتوانید فرهنگ سازمانی این شرکت را توصیف کنید؟

طبیعی است که کارمندان جوانی که برای اولین شغل خود درخواست می‌دهند، تحت فشار باشند. اما دبورا گریسون ریگل، کارشناس مدیریت که در مدارس بازرگانی وارتون و کلمبیا تدریس کرده است، می‌گوید باید مطمئن شوید که آن شغل یا آن شرکت با انتظارات شما از فرهنگ شغلی مطابقت دارد، تا متوجه شوید که شما مناسب این فضای کاری هستید یا خیر.

او توصیه می‌کند که از یک کارفرمای بالقوه این سؤالات را در مورد فرهنگ آن شرکت بپرسید:

  • آیا می‌توانید فرهنگ سازمانی را در این شرکت توضیح دهید؟
  • آیا می‌توانید برای من توضیح دهید که تجربه شما در ادغام و یکپارچگی”کار و زندگی شخصی” و همچنین نقش شرکت در آن چه بوده است؟
  • برخی از نقاط قوت شرکت چیست؟
  • برخی از فعالیت‌هایی که علاقه دارید شرکت انجام دهد چیست؟

گریسون ریگل می‌گوید: “به یاد داشته باشید که فرایند مصاحبه یک خیابان دو‌طرفه است. تنها این‌که آن شرکت شما را تأیید کند، اهمیت ندارد بلکه شما نیز باید در مورد خوب‌بودن و تناسب کار آن شرکت برای شخص خودتان تصمیم بگیرید. اگر به‌دنبال شغل هستید، درواقع این بازار شما در حال حاضر است و این بدین معنی است که شما باید انتخابگر باشید. اما به یاد داشته باشید که این شرایط برای همیشه دوام نخواهد داشت.”

 

درباره کیفیت زندگی کاری بخوانید

 

ویژگی‌های یک شغل خوب
یک شغل خوب چند ویژگی دارد:
  • اعتبار اجتماعی
  • حس مهم بودن
  • هویت
  • داشتن بازخورد
  • داشتن تنوع
  • آزادی عمل در انجام آن

اولین قدم هر شرکتی برای جذب نیروی کار ارزشمند، طراحی سازمانی و ساختار مشاغل است. به یاد داشته باشید که هیچ انسانی بی‌استعداد نیست فقط می‌بایست در جای مناسب (شغل مناسب) خود قرار گیرد.

مفهوم EVP (Employee Valuable Position) درواقع به ارزشی اشاره دارد که کارکردن در یک شغل در شما ایجاد می‌کند.

داوطلبان شغل یا “active” هستند و جویای کار، یا “Passive” هستند یعنی در حال حاضر مشغول به کار هستند ولی اگر پیشنهاد شغلی جذاب‌تری دریافت کنند، قابل جذب هستند. فقط کافی است EVP ای به آن‌ها داده شود که از سازمان/شغل فعلی خود نمی‌گیرند. پس درواقع اگر در جایگاه خود پسیو هستید بدانید که نیازهای شما چیزی است که مدیران منابع انسانی شرکت‌ها به‌دنبال یافتن آن هستند و پس از یافتن شما، حفظ چنین کارمندان ارزشمندی که سخت پیدا شده‌اند، هدف طولانی‌مدت آن شرکت خواهد بود.

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *