رهایی از جرم و بوی بد با فن‌آوری‌های بیولوژیک

نیازهای بشر امروز به محصولاتی که تمام جنبه­‌های پایداری شامل زیست­‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی را دربرگیرد، باعث شده فناوری‌های جدیدی به ­وجود بیاید تا بتواند این نیازها را پاسخ بدهد. فن‌آوری‌ بیولوژیک یکی از آن­ها است که استفاده از آن در محصولات پاک­‌کننده باعث شده بشر به مزایای بسیاری چون پاکیزگی بیشتر، اثرات زیست­‌محیطی مخرب کمتر، هزینه‌ پایین‌تر و سلامت و بهداشت بهتر دست یابد.

 

محصولات تمیزکننده‌ی سبز که عمدتاً از ترکیباتی چون کشت­‌های باکتریایی، آنزیم‌­ها و سایر ترکیبات بیولوژیک تشکیل شده‌­اند، در اواخر دهه‌ی 1990 پدیدار شدند. از آن زمان به بعد، به طور فزاینده­ای محبوب شدند، شناخت مصرف‌کننده از آن‌ها بیشتر شد و رشد تجاری داشتند. افزایش تقاضا برای چنین محصولاتی به نوبه خود منجر به نوآوری و توسعه چندین فن‌آوری جدید شد که برخی طول عمر کوتاهی داشته و به‌­سرعت ناپدید شدند و برخی دیگر در بازار حضور داشته و به تکامل خود ادامه دادند. بیوتکنولوژی یکی از مهم­ترین مواردی است که با تحول شرایط بازار، میزان آگاهی مصرف‌­کننده و نیز سهم بازار این محصولات، در حال رشد است.

 

فن‌آوری پیشرفته

اما توانایی تولید محصولات پاک­‌کننده بر مبنای بیوتکنولوژی نیاز به دانش و مهارت‌­های خاص فن‌آوری دارد که نسبتاً جوان بوده و در بازار بهداشت حرف‌ه­ای چندان رایج نیست. در­حالی­که صنعت محصولات پاک‌­کننده ده‌­ها سال است که تحت سلطه‌ مواد شیمیایی است. تعداد مواد شیمیایی مورد استفاده در فرمولاسیون محصولات تمیز­کننده که امروزه نامطلوب تلقی می‌­شوند و حتی در برخی کشور­ها ممنوع شده‌­اند، همچنان رو به افزایش است و با توجه به تأثیرات و نقشی که این مواد در عملکرد محصولات دارند، حذف آن‌ها نیازمند جایگزینی با محصولات یا تکنولوژی مناسب و به همان اندازه و حتی با کارآمدی بیشتر است.

به­‌عنوان مثال، تولید محصولات تمیز­کننده با مولکول‌­های فعال‌­زیستی و یا فعال‌­سطح نیاز به تدوین فرایندها، رویه‌ها و استانداردهای کیفیت ویژه دارد و ورود بیوتکنولوژی به لحاظ انرژی و منابع، خواه از نظر ابزار تحقیق، تجزیه و تحلیل عملکرد و ارزیابی پایداری و خواه در سطح استانداردها و انطباق با مقررات، نیاز به تعهداتی دارد. در این زمینه تحولات بسیاری رخ داده است و معیارها و فرایندهای اجرا شده اکنون توسط جامعه علمی به رسمیت شناخته شده است و این شرایط باعث ارتقاء تکنولوژی برای یافتن راه‌حل­‌های جایگزین در این زمینه شده است.

 

بُعد تازه‌­ای از نظافت با محصولات پاک‌­کننده بیولوژیک

در­ حالی ­که پاک­‌کننده­‌های شیمیایی سنتی توانایی انحلال و یا امولسیون کردن آلودگی را دارند، محصولات تمیز­کننده بیوتکنولوژی توانایی «شکستن» و از بین بردن آلودگی را از طریق هیدرولیز و تجزیه‌ بیولوژیکی دارند. روش پاک­ کردن بیولوژیکی علاوه بر اینکه زمان عملکرد مکانیکی کوتاهی دارد حین فرایند تمیز کردن و پس از آن، از مزایای زیادی نیز برخوردار است.

کاهش هزینه حمل­‌و­نقل و مصرف پلاستیک: با استفاده از فن‌آوری‌های بیوتکنولوژی، می­‌توان محصولات تمیزکننده‌­­ای با غلظت بالا تولید نمود که حاوی مقادیر بسیار کمی از مواد شیمیایی (عمدتاً سورفاکتانت‌­ها) هستند و می‌­توانند قبل از استفاده رقیق شوند. میزان غلظت بالای این محصولات باعث می­شود حمل‌­و­نقل و استفاده از پلاستیک کاهش یابد و راندمان بالای آن­ها امکان رقیق کردن بسیار بالای آن­ها را فراهم می‌­کند و بنابراین میزان مواد پاک‌­کننده‌ استفاده‌­شده کاهش می‌­یابد.

مضرات کمتر زیست­‌محیطی: دست‌یابی به پاک‌­کنندگی بسیار بالا بدون نیاز به استفاده از pH بالا، عوامل جداسازی‌­کننده، بیلدرها، حلال‌­ها و سایر موادی که در افزایش بار آلایندگی زیست­‌محیطی نقش دارند، با استفاده از فن‌آوری‌های بیوتکنولوژی امکان‌­پذیر می‌­شود. برخلاف محصولات پاک‌­کننده شیمیایی سنتی که بار آلودگی بالایی دارند، یک محصول تمیزکننده سبز، محصولی است که تأثیرات مخرب زیست‌­محیطی بسیار کم‌تری دارد.

برای نظافت حرفه‌­ا­ی، فن‌آوری‌های زیستی در حال رشد هستند و ما محصولات بیشتری را با استفاده از سورفاکتانت‌های زیستی مشاهده می­‌کنیم. اینها مولکول‌های فعال سطحی‌اند که توسط میکروارگانیسم­‌ها تولید می­‌شوند و خصوصیات محیطی و عملکردی منحصر به­‌فرد و قابل توجه دارند. سایر فن‌آوری‌های زیستی نیز در دست توسعه و در حال معرفی به بازار هستند. به­‌عنوان مثال، مواد جدید ضدعفونی­‌کننده، به جای ایجاد اختلال در کل فلور میکروبی موجود در محیط، از میکروارگانیسم­‌هایی استفاده می­‌کنند که پاتوژن­‌های میکروبی (باکتریوفاژها) را هدف قرار می‌دهند.

بهداشت و سلامت کارکنان: یک محصول پاک­‌کننده سازگار با محیط زیست، مفهوم بسیار گسترده‌­تری دارد و پارامترهای زیست­‌محیطی ، اجتماعی و اقتصادی را با هم ادغام می­‌کند. بنابراین فراتر از تأثیرات زیست‌محیطی، بهداشت و سلامت کارکنان و همچنین هزینه‌ استفاده باید در هنگام توسعه فن‌آوری‌های جدید محصولات پاک­‌کننده در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، در سال 2000 اولین چربی­‌زدای بیولوژیکی خنثی برای تمیز کردن کف آشپزخانه، ثبت، اختراع و به بازار عرضه شد. این محلول رقیق­‌شده‌ ضد چربی حاوی کمتر از 0.05 درصد ماده فعال است و کف آشپزخانه را با کارآیی بیشتری نسبت به چربی­‌زداهای قلیایی سنتی حاوی 25 برابر مقدار مواد فعال، چربی­‌زدایی می­‌کند. علاوه بر این، استفاده از این محصول برخلاف چربی­‌زداهای شیمیایی قلیایی، سطح موردنظر را لغزنده نمی­‌سازد و به دلیل خاصیت غیر­خورندگی، خطر سوختگی پوست یا چشم را به­‌همراه ندارد.

بنابراین می­‌توان گفت مواد ضدعفونی‌کننده‌ تولید شده با فن‌آوری‌های بیوتکنولوژی مستقیماً در کاهش خطرات مرتبط با کارکنان نظافتی، نقش و بر جنبه‌های محیطی و اجتماعی تاثیر مستقیم دارند.

کاهش هزینه: یک محصول تمیز­کننده که به نفع محیط زیست و سلامت کارگران است، در صورت داشتن دوز مصرفی بالاتر نسبت به محصولات شیمیایی سنتی، نمی­‌تواند راه‌حل پایداری باشد. اما استفاده از فن‌آوری‌های زیستی امکان تولید محصولات تمیزکننده‌­ای را فراهم می­‌آورد که جنبه‌ محیطی را به­‌گونه‌­ای موثر با جنبه‌ اقتصادی ادغام می‌­کند. از آنجا که به‌­عنوان مثال، کشت‌­های باکتریایی و عصاره‌­های آنزیمی حتی در غلظت‌­ها‌ی بسیار کم، عمل تمیز­کنندگی فوق‌­العاده و طولانی‌مدتی دارند، محصولات پاک‌­کننده بیولوژیکی را می‌­توان به میزان زیادی رقیق کرد و در نتیجه علاوه بر حفظ کارایی بالا، هزینه را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد.

کاهش بو: محصولات تمیز­کننده بیولوژیکی به دلیل نحوه‌ عملکرد و توانایی استخراج مقدار بیشتری آلودگی از سطوح، توانایی کاهش بو را دارند. به­‌خصوص در مورد سطوحی که متخلخل هستند و تمیز کردن آن‌ها دشوار است. به­‌عنوان مثال حذف بوی نامطلوب یکی از مشکلات همیشگی در سرویس­‌های بهداشتی است و راه‌­حل­‌های مرسوم، هرگز مسئله را حل نمی‌­کنند. توزیع گسترده خوشبو­کننده‌­های هوا برای پوشاندن بوی نامطلوب، استفاده از کف­‌شوی‌­های دوار و استریپ کف، برای از بین بردن عمیق جرم­‌ها و آلودگی‌­ها، به طور کامل موثر نبوده است. استفاده از خوشبو­کننده­‌ها مضر و به دور از راه‌­حل­‌های پایدار است. این محصولات اساساً ترکیبات آلی فرار(VOCs)  هستند و به کاهش کیفیت هوای داخل منجر می‌­شوند. آن‌ها همچنین باعث بروز ناراحتی و علائم متعددی می­‌گردند که به‌­عنوان Sick Building Syndrome شناخته می‌­شوند. استفاده بیش از اندازه و نامعقول این محصولات خوشبوکننده غالباً شکایت اطرافیان را نیز به دنبال دارد.

اما با کمک یک محصول بیولوژیکی، می‌توان تمام سطوح سرویس بهداشتی از جمله کف را تمیز کرد. استفاده از این محصول  باعث می‌شود تا جرم جمع شده در طول سال­‌ها، که منبع اصلی بوی بد است، از خلل و فرج سطح خارج شود. پس از چند روز استفاده، بوی بد به‌­تدریج از بین می‌رود. این روش امکان تمیز کردن بهتر سطوح را فراهم می‌­آورد، اما مهم‌­تر آنکه می‌­توان با استفاده از آن‌­ها از شر مواد خوشبوکننده‌ هوا نیز خلاصی یافت.

 

سخن آخر این‌که، ما به فن‌آوری‌های جدیدی نیاز داریم که راه­‌حل‌های واقعی و پایدار برای مشکلات زیست­‌محیطی و اجتماعی مرتبط با نظافت حرفه‌­ای ارائه دهند. بیوتکنولوژی نمونه‌ خوبی از سهم فناوری و ابتکار در این زمینه است.

 

http://www.europeancleaningjournal.com/magazine/february-march-2020/latest-news/the-role-of-biotechnology-in-sustainable-cleaning-products

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ S0278691517306270

 

درباره شوینده‌های پروبیوتیک بیشتر بخوانید: پروبیوتیک ها به خدمت نظافت می‌آیند

 

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *