آسیب‌پذیری کمتر درمقابل نوسانات قیمت مواد اولیه‌ی شوینده با آنزیم‌ها

با وجود بحران‌هایی که این روزها با آن‌ها روبه‌رو هستیم، تغییر فرمولاسیون محصولات شوینده با آنزیم‌ها می‌تواند آسیب‌پذیری ما را در مقابل عدم قطعیت بازار و نوسانات قیمت ، کاهش دهد و فرصت‌های جدیدی را برای‌مان به ارمغان بیاورد.

 

تغییرات شدید آب و هوایی، همه‌گیری جهانی و فشار روی زنجیره‌ی حمل و نقل، اخیراً منجر به فشار قیمت و عرضه روی مواد خام اصلی در صنعت شوینده شده که به بهره‌وری عملیاتی ضربه زده، عدم اطمینان را افزایش داده و بر کسب و کارها هزینه‌ی زیادی را تحمیل کرده است.در میکروسکوپ بخوانید :

 

راه‌های دستیابی به ساختار هزینه و عرضه‌ی پایدارتر 

یک چالش کلیدی در صنعت در حال حاضر، ساخت شوینده‌ای است که کمتر در برابر نوسان قیمت و در دسترس بودن مواد خام، آسیب‌پذیر و برای محیط‌ زیست و افرادی که از آن استفاده می‌کنند ایمن‌تر باشد. یک راه حل، جایگزینی موادی چون سورفکتانت با آنزیم‌ها است.

با جایگزینی مقدار مشخصی از سورفکتانت‌ها با آنزیم‌ها، این امکان وجود دارد که هزینه‌ی فرمولاسیون بدون به خطر انداختن عملکرد کاهش یابد.

 

رویدادهای محلی و جهانی که عرضه‌ی مواد شیمیایی را مختل می‌کنند.

از آوریل 2020 که کووید-19 به سطح همه‌گیری جهانی رسید، قیمت مواد خامی که اغلب در تولید مواد شوینده استفاده می‌شوند، نوسان داشته و در بسیاری از موارد به طور چشمگیری افزایش یافته است.

رویدادهای آب و هوایی شدیدی که رخ داده نیز تأثیر زیادی بر بازار مواد شیمیایی داشته است. انجماد عظیم در تگزاس در ابتدا یک رویداد محلی بود، اما طبق گزارش‌های سرویس اطلاعاتی مستقل کالا (ICIS)، توقف فعالیت حدود 20% از صنایع شیمیایی ایالات متحده آمریکا، در نهایت به اختلال در زنجیره‌ی تأمین مواد در سطح جهان منجرشد.

تأمین مواد اولیه‌ی شیمیایی عامل اصلی تغییرات حال حاضر است و منجر به افزایش قیمت و کمبود در تمامی نقاط جهان شده است. یخزدگی بزرگ در تگزاس یا انسداد کانال سوئز تنها برخی از آخرین اتفاقات در زنجیره‌ی اختلالاتی است که سال‌های اخیر رخ داده و به تأمین مواد شیمیایی بین‌قاره‌ای ضربه زده است.

کمتر از چهار سال پیش، قلب صنایع شیمیایی آمریکا در خلیج مکزیک بر اثر طوفان هاروی فلج شد. گرچه تگزاس تا به حال از طوفان هاروی یا گردبادهای قطبی در امان مانده اما به دلیل تغییرات آب و هوایی، صنایع شیمیایی ممکن است مجبور شوند هر پنج سال یک بار برای رخدادهای آب و هوایی آن قرن آماده باشند.

 

نوسانات قیمت و کمبود مواد اولیه‌ی شیمیایی؛ نگرانی بزرگ تولیدکنندگان شوینده

وقتی یک محصول شوینده عمدتاً از مواد شیمیایی تشکیل شده و هزینه‌ی سورفکتانت به تنهایی تا 50% هزینه‌ی مواد خام شوینده را در بر گیرد، می‌توان دریافت که تولیدکنندگان تا چه اندازه تحت تأثیر تأمین این مواد قرار می‌گیرند. در حالی که آنزیم‌ها از طبیعت سرچشمه می‌گیرند و بخشی از یک زنجیره‌ی ارزش متفاوت با عرضه‌ی مطمئن‌تر و قیمت‌های پایدارتری هستند و این تفاوت می‌تواند به محافظت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محصولات شوینده در برابر نوسانات قیمت و عدم موجودی مواد شیمیایی کمک کند.

 

ساختار هزینه در محصولات معمول لباسشویی

 

غلبه بر افزایش قیمت مواد خام با فرمولاسیون جدید بدون فدا کردن عملکرد

بیولوژیکی کردن مواد شوینده به معنای کاهش عملکرد نیست. در واقع در دو مطالعه‌ی اخیر (برای شوینده‌های پودری و مایع)، شرکت نووزایمز نشان داده است که جایگزین کردن 30 درصد از سورفکتانت‌های پایه نفتی با آنزیم‌ها منجر به بهبود عملکرد می‌شود. حتی با کاهش 45 درصدی سورفکتانت با آنزیم، محصول شوینده در ازبین‌بردنِ اکثر لکه‌ها عملکرد بهتری نسبت به شوینده‌ی شاهد داشته است.

در عین حال جایگزینی سورفکتانت‌ها با آنزیم‌ها می‌تواند بسته به هزینه‌های پایه و فرمولاسیون تا 10 درصد در هزینه صرفه‌جویی کند. به ویژه آن که نوسانات قیمتی آنزیم‌ها در مقابل دیگر مواد اولیه‌ی محصولات شوینده بسیار کمتر است.

 

شاخص قیمت LAS در مقابل آنزیم‌ها

 

 

شاخص هزینه و عملکرد

 

آنزیم‌ها می‌توانند در دوره‌های زمانی ناپایدار و نامشخص، برای کسب و کارها ارزشی حیاتی به ارمغان آورند. دوره‌ی زمانی کنونی نیز مصرف‌کنندگان و کسب و کارها را در سراسر جهان وادار کرده تا در مورد فرایندها، سیستم‌ها و عادت‌های خود تجدید نظر کنند و راه حل‌های پایدارتری برای حفظ تعادل و محافظت از سلامت عمومی، اقتصاد، محیط زیست و سود و زیان کسب و کار خود داشته باشند.

زمانی تولید و توزیع‌کنندگان مواد شوینده می‌توانند برای مصرف‌کننده ارزش ایجاد کنند که بتوانند با وجود وقفه در عرضه‌ی مواد اولیه‌ی کلیدی، به تقاضای رو به افزایش برای محصولات شوینده با قیمت و عرضه مناسب پاسخ دهند.

آنزیم‌ها بخشی از راه حل ایجاد یک زنجیره‌ی تأمین قوی و در نتیجه ارزش پایدار برای مصرف‌کنندگان هستند.

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *