روندهای مهم صنایع‌غذایی در سال 2023

 

روندهای مهم صنایع‌غذایی در سال 2023،به گزارش Jeremy Gutsche، مدیرعامل Trend Hunter که روی گرایش‌ها و روندهای جهانی مطالعه می‌کند، دنیا درگیر هرج و مرج و آشفتگی فزاینده‌ای است و این آشفتگی، فرصتی برای شکار گرایش‌ها و روندهای بازار است، اگر به سلاح اسرارآمیز شناخت گرایش‌های مصرف‌کننده مجهز باشید. در این گزارش خلاصه‌ای از روندهای بزرگ پیش‌بینی شده در سال 2023 را می‌خوانید.در مجله میکروسکوپ بخوانید :

 

روندهای مهم صنایع‌غذایی در سال 2023،  به گفته Jeremy Gutsche ما مشتاقانه منتظر یک دوره پسا‌کرونای ساده‌تر بودیم درحالی‌که وضعیتی که در واقعیت در آن به سر می‌بریم جهانی است که با سرعت بیشتری در حال تغییر هم از نظر سیاسی و هم از نظر رسانه‌ای همراه با مشکلات زنجیره تأمین، تورم، بدهی و تعرضات ژئوپالیتیک است. این وضعیت گرچه پایان پاندمی که انتظار داشتیم نیست، چیزی است که بسیاری از فرضیه ها پیش‌بینی کرده بودند.

 

پیش‌بینی دوره هرج‌و‌مرج و آشفتگی در دنیا

چهار فرضیه زیر، مواردی است که وی در سال 2020 و 2021 به آن‌ها اشاره کرده بود:

  • فرضیه آشوب پسا‌کرونا

با مطالعه شیوع بیماری‌ها از رنسانس تا آنفولانزای اسپانیایی، به این بینش می‌رسیم که پس از هر شیوعی، ما هرگز وضعیت گذشته را دوباره تجربه نمی‌کنیم اما به‌سرعت هم به یک وضعیت نرمال جدید وارد نمی‌شویم. ما از یک دوره آشفتگی فزاینده عبور می‌کنیم که در آن مردم برای زمانهای از‌دست‌رفته و رقبایی که محصولات جدید ارائه می‌دهند آماده می‌شوند. بر اساس این فرضیه، یک دوره آشفتگی از سال 2022 تا 2023 پیش بینی می‌شود.

  • فرضیه نسل‌ها

ما بیشتر تمایل داریم وقایع جهان را با یک الگوی خطی تحلیل کنیم و بدین صورت دیگر الگوها را فراموش می‌کنیم. اما اگر الگوی نسل‌ها را مطالعه کنیم، درک عمیقی از زمان‌بندی زندگی بر اساس جنگ‌ها و آشوب‌های اصلی در طول تاریخ به دست می‌آوریم. این مطالعات الگوهایی را نتیجه می‌دهند که تاثیر چنین وقایعی را روی نسل‌هایی که پس از آن‌ها می‌آیند، نشان می‌دهد. اگر وضعیت دنیای امروز را بر اساس این الگوها بررسی کنیم، آشفتگی از سال 2008 تا 2028 قابل پیش‌بینی است.

  • نظم جهانی در حال تغییر

تحقیقاتی که Ray Dalio انجام داده نشان دهنده ملت‌هایی است که بر می‌خیزند و سپس سقوط می‌کنند. با بررسی 8 عامل متفاوت که او ارائه می‌دهد، برخواستن و سقوط امپراطوری‌ها طی چند صد سال پیش قابل پیش‌بینی است. بر اساس این فرضیه بحران و تنش فزاینده میان آمریکا و چین، تورم در حال افزایش، سونامی بدهی، تأمین پول بیشتر، پولاریته و جنگ ارز معکوس پیش‌بینی می‌شود.

  • سرعت بالای تغییر

این فرضیه درباره جهانی است که با سرعت به سمت تکنولوژی پیش می‌رود و پیش‌بینی می‌شود هوش مصنوعی و جهانی شدن دانش، انسان را بیش از پیش به سمت تغییراتی می‌برد که کمتر انسانی است. به کمک این فرضیه می‌توان به‌سادگی پیش‌بینی کرد که در 3 تا 5 سال آینده نوآوری‌های بیشتری نسبت به ده سال گذشته خواهیم داشت.

 

هر کدام از این فرضیه‌ها را که در نظر بگیریم، در می‌یابیم که تا چند سال آینده دوره‌ای از هرج و مرج و آشوب خواهیم داشت که در کنار چالش‌های بسیاری که با آن روبرو هستیم و خواهیم بود، فرصت‌هایی را در اختیار ما خواهد گذاشت که اگر بتوانیم گرایش‌های موجود را شکار کنیم، می توانیم به خوبی از آنها بهره ببریم. این گرایش‌ها و روندهای مصرف‌کنندگان در واقع سلاح‌های سری ما هستند که با شناخت آنها به درک و بصیرتی می‌رسیم که می تواند منجر به کالا و خدماتی شود که مورد نیاز این جهان در حال تکامل است.

در این دوره آشفتگی پرسش “در چه کسب و کاری باشیم” دغدغه هر مدیر‌عاملی است و پاسخ آن نیاز به بررسی به‌روز و جاری نیاز مصرف‌کنندگان دارد. در این گزارش می توانید جدیدترین ایده‌ها را در بازار غذا و نوشیدنی بخوانید که نتیجه مطالعات انجام شده روی 250 میلیون نفر است.

 

غذاهای وگان حتی برای کودکان

نگرانی از فعالیت‌های غیراخلاقی که به محیط زیست آسیب وارد می‌کند، روی تصمیم مصرف‌کنندگان برای خرید تاثیر گذاشته است و آنها تلاش می‌کنند فعالیت‌های اخلاقی را به نسل‌های بعدی نیز منتقل کنند تا با تاثیر دراز‌مدت تولیدات غیر اخلاقی مبارزه نمایند.

یکی از پیامدهای این نگرش را می‌توان در افزایش غذاهای وگان برای کودکان مشاهده کرد؛ با افزایش تعداد مصرف‌کنندگانی که رژیم نیمه‌گیاهخوار دارند، این رژیم از والدین به کودکان نیز منتقل می‌شود که در افزایش انتخاب گیاهی میان‌وعده‌ها و وعده‌های اصلی کودکان و نوشیدنی‌هایی که به مدرسه می‌برند، به‌خوبی مشاهده می‌شود.

 

 

 

 

از بینی تا دم

 

کاهش ضایعات نه‌تنها برای کاهش تاثیر تغییرات آب‌و‌هوایی مهم است بلکه می‌تواند این اطمینان را ایجاد کند که منابع زمین وقتی هنوز به آنها نیاز داریم به اتمام نمی‌رسند. نگرانی از شدیدتر‌شدن تغییرات آب‌و‌هوایی، مصرف‌کنندگان را بیش از پیش به اهمیت کاهش و حذف ضایعات غذایی آگاه ساخته است و این آگاهی آنها را به سمت برندهایی سوق می‌دهد که مدل‌های کسب و کار پایدار دارند. این مدل‌ها به‌ویژه زمانی تاثیرگذارند که ریشه در سنت‌های دیرینه دارند.

یکی از این مدل کسب‌و‌کارها خوردن از بینی تا دم است که تحت تأثیر اجتماعات بومی شکل گرفته است؛ اجتماعاتی که از تمام اجزای حیوانی که شکار می‌کردند، استفاده می‌نمودند. امروزه رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌هایی وجود دارند که از بخشهایی از حیوانات استفاده می‌کنند که پیش از این به ضایعات تبدیل می‌شد و بدین صورت مصرف اخلاقی و پایدار را ترویج می‌کنند.

 

 

گوشتی از ریز‌جلبکها

یکی از دلایل محبوبیت غذاهای جایگزین حتی در میان مصرف‌کنندگانی که گیاهخوار یا وگان نیستند، ترویج تولید پایدار است. جایگزین‌های سنتی‌تر لبنیات و گوشت اغلب برای محیط زیست مضر هستند، بنابراین فشار برای کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی، مصرف‌کنندگان را به سمت جایگزین‌های جدیدتری سوق داده است. گوشت گیاهی و جایگزین‌های دریایی بر پایه ریز‌جلبکها یکی از انواع این جایگزین‌های جدید هستند. ریز‌جلبکها کاربردهای مختلفی دارند که یکی از آنها ساخت شبه‌گوشت‌ها است که گسترش بسیاری یافته است. این محصولات برای رژیم‌های گیاهخواری، شبه‌گیاهخواری و وگان مناسب است و در عین حال توسعه پایدار را ترویج می‌کند.

شیرین‌کنندههای دوستدار محیط زیست

با رشد صنعت محصولات غذایی جایگزین، توقع مصرفکنندگان نیز بالا میرود؛ آنها نه‌تنها به دنبال طعم‌ها و مواد تشکیل‌دهنده پیچیده‌تر هستند، به تغذیه و توسعه پایدار نیز اهمیت می‌دهند. شیرین کننده‌های دوستدار محیط زیست از دسته موادی هستند که روز‌به‌روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند زیرا در کنار بهبود متعادل عملکرد و طعم، از موادی تولید می‌شوند که از بازیافتی‌ها به دست آمده‌اند. در عین حال در نظر مصرف‌کنندگان مغذی‌تر نیز هستند.

 

آشپزی بدون آلوده‌سازی محیط زیست

توسعه پایدار تبدیل به مسئله‌ای شده که مصرف‌کنندگان در زندگی معمول روزانه خود به آن فکر می‌کنند و با توجه به نگرانی موجود درباره شدید‌تر شدن تغییرات آب‌و‌هوایی بیش از پیش سعی می‌کنند فعالیت‌های خود را با آن تطبیق دهند و بنابراین به برندهایی روی می‌آورند که آنها را در مسیر سلامتی محیط زیست قرار می‌دهد. یکی از روندهای محبوب، استفاده از موادی برای آشپزی است که از نظر انتشار کربن خنثی هستند یعنی در تولید و مصرف آنها، جذب و انتشار کربن مساوی است به‌طوری که در عمل کربن اضافی وارد محیط زیست نمی‌کنند. هر روز بیش از پیش برندهایی را می‌بینیم که محصولاتی را با ادعای کربن خنثی ارائه می دهند؛ محصولاتی از شیر گیاهی تا روغن زیتون.

 

 

غذاهای وگان اقتصادی

زمانی که عواملی چون تورم، هزینه بالای زندگی و دستمزدهای ثابت دست به دست هم می‌دهند، مصرف‌کنندگان بیش از پیش مجبورند درآمد خود را بودجه بندی کنند و محصولاتی را در الویت خرید بگذارند که اقتصادی تر هستند. بنابراین با ادامه این روند، برندهایی بیش از پیش برای مصرف‌کنندگان ارزش پیدا می‌کنند که برای افراد به دنبال انتخاب‌های ارزان‌تر، محصولات غذایی ارائه می‌دهند.

سالم‌خوری و خوردن غذاهای گیاهی نیز معمولاً گران است و در شرایط موجود، برخی برندها در تلاشند تا تصور گران‌بودن گیاهخواری را تغییر و محصولاتی ارائه دهند که اقتصادی‌تر هستند؛ از محصولات مشابه فست فود گرفته تا وعده‌های غذایی پیچیده‌تر.

 

منویی از مواد ریزسبز

امروزه مصرف‌کنندگان درک بالاتری از مواد تشکیل‌دهنده غذا وآنچه برای بهبود سلامت‌شان نیاز است، دارند. با افزیش توجه مصرف‌کنندگان به تغذیه و الویت آن در رژیم غذایی، برندهای غذایی با برجسته‌کردن مواد تشکیل‌دهنده کلیدی در محصولات خود به این نیاز پاسخ می‌دهند. به‌عنوان مثال با استفاده از ریز‌سبزها در منوی رستوران‌ها پیامی بابت افزایش مواد مغذی به مشتری داده می‌شود.  ریزسبزها، سبزی‌های گیاهی هستند که درست پس از رشد برگ‌های لپه با یک مجموعه از برگ‌های واقعی چیده می‌شوند و از آنها به‌عنوان یک مکمل غذایی، برای جذابیت بصری و بهبود طعم و بافت استفاده می‌شود. آنها می توانند طعم شیرینی و تندی هم به غذاها اضافه کنند. امروزه بسیاری از مصرف‌کنندگان این ریزسبزها را در خانه کشت می‌دهند.

 

 

نوشیدنی متاورس

فضای متاورس به‌سرعت در حال جلب توجه توده‌های مردم است. با اینکه مردم از مواجهه با آخرین تکنولوژی‌های آی‌تی هیجان‌زده هستند، اما فضای متاورس حس ناشناخته‌بودن را به آن‌ها القا می کند. بنابراین برای ایجاد حس بهتر در مصرف‌کنندگان، محصولاتی دیجیتالی به بازار معرفی می شوند که با جهان ملموس هم در ارتباط هستند و بدین صورت به مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند با این تکنولوژی بهتر ارتباط برقرار و آن را هدایت کنند.

در صنعت نوشیدنی نیز این روند دیده می‌شود؛ شرکت‌هایی که ان‌اف‌تی های قابل جمع‌آوری در کنار محصولات فیزیکی خود به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند تا ارتباطی میان جهان قابل لمس و دیجیتال بسازند و حس آشنایی را به‌وجود آورند.

 

فروشگاه‌های رستورانی

غیرمعمول نیست که فروشگاه‌های خرده‌فروشی رستوران داشته باشند، اما جالب است بدانید که غذاخوری‌هایی که به‌عنوان فروشگاه عمل می‌کنند نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. این فضاهای صمیمی انواع مدرن‌تری نسبت به فضاهای غذاخوری موجود در خرده‌فروشی‌های بزرگ محبوب هستند که در آن‌ها مصرف‌کنندگان معمولا یک بار غذا‌خوردن را تجربه می‌کنند و این نتیجه تغییر عادات خرید مردم است.

با ادامه شیوع کرونا، نحوه خرید مردم و تعامل با برندها تغییر و تجارت الکترونیک محبوبیت رو به رشدی پیدا کرده است، با این حال امروزه مصرف‌کنندگان بیشتر به سمت تجربه خرید حضوری کشیده می‌شوند. گرچه لازم است راحتی و تجربه بهتر خرید آنلاین در فضاهای خرید حضوری نیز افزایش یابد، تا مصرف‌کنندگان خرید حضوری را به آنلاین ترجیح دهند.

 

شما میتوانید مطلب افت تولیدات صنایع غدایی را در نیمه اول سال 1401 را مطالعه کنید .

افت تولیدات صنایع غذایی در نیمه اول سال 1401

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 پادکست میکروسکوپمیکروسکوپ دیجیتال

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *