کنسانتره سیب چین تحت تأثیر سیاست کووید 19 صفر

sulmaz naseriسولماز ناصری: بر اساس گزارش Juice Market، محصول قابل قبول سیب در لهستان و کم‌بودن محصول و دیگر عوامل چون سیاست کووید 19 صفر در چین باعث شده است کنسانتره آب سیب بیش‌تری در لهستان تولید شود تا جایی که مقدار آن به بیش 350،000 تن رسیده، درحالی‌که در چین حدود 250،000 تن است. همچنین قیمت کنسانتره آب سیب در لهستان می‌تواند کمتر از چین یا حتی کشورهای دیگر باشد.

 

برداشت قابل‌توجه سیب در لهستان علی‌رغم کمبود نیروی کار

برداشت محصول سیب فصل 2022 در لهستان رو به اتمام است و بیشتر سیبی که برای فرآوری به کارخانه‌ها می‌رود، سیب سردخانه‌ای است. به‌گفته منابع صنعتی، این صنعت هنگام برداشت سیب با کمبود نیروی کار به‌ویژه در مناطق اصلی پرورش سیب که نزدیک‌تر به اوکراین است، مواجه گشته است.

برداشت سیب در لهستان پراکنده بوده؛ مقداری سیب خیلی زود، اما بیشتر آن خیلی دیر برداشت شده است. در نتیجه از سیب سردخانه تا حدی نرم‌تر و آب‌دهی آن کم‌تر از میزان مورد انتظار است. به‌علاوه هنوز مقداری سیب در پای درخت‌ها وجود دارد که برخی منابع این صنعت تخمین می‌زنند به حدود 500،000 تن می‌رسد.

پیش‌بینی‌های رسمی در مورد تولید خوب است. گرچه انجمن جهانی سیب و گلابی WAPA (World Apple and Pear Association)، تولید را 4.5 میلیون تن پیش‌بینی کرده، به‌گفته منابع خبری این صنعتف در این فصل می‌تواند به 4.5 تا 5 میلیون تن برسد. اما دولت لهستان آن را محافظه‌کارانه‌تر و 4.2 میلیون تن پیش‌بینی می‌کند.

اسیدیته آب‌میوه تولیدی، 2.3-2.4% و میزان آب‌دهی سیب لهستان نسبت به سال‌های قبل پایین‌تر است.

تولیدکنندگان در حال حاضر برای سیب قیمت PLN/kg 0.40-0.48 (90-100 Euro/t) پرداخت می‌کنند، این قیمت ماه گذشته PLN/kg 0.40-0.43 (90-95 euro/t) بود.

 

سهم بازار تبدیلی به تازه‌خوری رسیده است

پیشنهادهای قیمت برای کنسانتره لهستان با بریکس 70، اسیدیته 2.5-3% و تحویل درب کارخانه در لهستان EUR/t 1500-1600 و مشابه ماه قبل اما قیمت‌های لحظه‌ای بر اساس همین شرایط تحویل، حدود 1450-1500 EUR/t است. نسبت سهم بازار تازه‌خوری به بازار تبدیلی به 50/50 نزدیک شده است که به‌گفته تحلیل‌گران ناشی از قیمت بسیار بالای انرژی است.

 

قیمت‌دهی لحظه‌ای به دلیل بازار غیرقابل پیش‌بینی انرژی

بیشتر تولیدکنندگان کنسانتره در حال حاضر برای بازار به‌صورت لحظه‌ای قیمت می‌دهند، و این به دلیل غیر‌قابل پیش‌بینی بودن آینده قیمت انرژی است. مدیریت قراردادها برای تحویل مدت‌دار بسیار مشکل است، بنابراین قیمت در این قراردادها بالاتر است.

هر دو خریداران اروپایی و آمریکایی که هنوز خرید نکرده‌اند، در انتظار پیشنهادهای قیمت نزدیک‌تر به EUR/t 1400، تحویل درب کارخانه لهستان هستند. تاجران می‌گویند که تقاضا بسیار بالا است و درخواست‌های پاسخ داده نشده زیادی وجود دارد. سطح قیمت‌ها می‌تواند در بهار دوباره افرایش یابد اما بستگی به میزان مصرف در چند ماه آینده و در نتیجه میزان کنسانتره فروش نرفته در انبار اروپا و چین دارد. به‌گفته تحلیل‌گران در کوتاه‌مدت، ریسک زیادی وجود دارد که قیمت نزولی شود.

 

از بین رفتن محصول سیب در مولداوی در پی جنگ اوکراین

سطح قیمت‌ها در مولداوی و اوکراین حدود  1250-1300 EUR/t برای کنسانتره با اسیدیته 2-2.3%، بریکس 70 و تحویل درب کارخانه است که در مقایسه با قیمت ماه گذشته، EUR/t 1300-1350، کاهش نشان می‌دهد. مولداوی به دلیل جنگ اوکراین با مشکل مواد اولیه مواجه بوده است؛ جنگ اوکراین باعث شده حدود 15 درصد از محصول در مولداوی از بین برود.

عمده آب‌میوه اوکراین از طریق لهستان صادر ‌می‌شود اما حمل‌و‌نقل آب‌میوه به دلیل کمبود کامیون و صف‌های طولانی در مرز لهستان که تا یک هفته به طول می‌انجامد، دشوار است.آب‌سیب

 

افزایش قیمت کنسانتره سیب در ترکیه

در این میان ترکیه هنوز با قیمت بالای میوه  0.20 EUR/kg دست‌و‌پنجه نرم می‌کند که منجر به قیمت تورمی کنسانتره EUR/t 1800-1900 با اسیدیته پایین، بریکس 70، تحویل درب کارخانه در ترکیه و بسته‌بندی بشکه شده است. این قیمت ماه گذشته EUR/t 1700-1800 بود.

 

افزایش قیمت کنسانتره سیب در ایتالیا

قیمت‌های پیشنهادی در ایتالیا EUR/kg 1650-1700  برای کنسانتره با اسیدیته 2%، بریکس 70، تحویل درب کارخانه ایتالیا است که در مقایسه با ماه گذشته که EUR/kg 1600-1650 بود، افزایش نشان می‌دهد.

 

اتمام کنسانتره در بازار شیلی

به‌نظر می‌رسد که تولیدکنندگان در شیلی تمام موجودی کتسانتره سیب خود را فروخته‌اند. اما اگر همچنان کنسانتره‌ای در بازار موجود بود، انتظار می‌رفت خریداران برای بریکس 70، اسیدیته 1.6-1.8% و FOB شیلی 2100-2000 USD/t بپردارند که نسبت به ماه گذشته که USD/t بود، افزایش نشان می‌دهد. تقاضا در شیلی پایدار بوده و در این فصل هم مانند همیشه عمده تولید به ایالات متحده آمریکا صادر شده است. بهار در شیلی کمی خنک‌تر از سال‌های اخیر بوده اما روی‌هم‌رفته شرایط رشد برای فصل آینده مساعد است.کنسانتره سیب

 

کنسانتره سیب چین تحت تأثیر سیاست کووید

سیاست کووید 19 صفر در چین برداشت سیب و تولید کنسانتره آن را بسیار تحت تأثیر قرار داده است. تولید کم‌تر و قیمت بالا برای میوه (190-200 USD/t) موجب پایان زودتر تولید کنسانتره در این فصل شده است. میزان تولید AJC کمتر از میزان تولید تأیید شده فصل قبل (320،000 تن) و حدود 250،000 تن خواهد بود.

پیشنهاد‌های قیمت‌ برای کنسانتره چین با بریکس 70، اسیدیته پایین و FOB چین مشابه ماه گذشته در بازه  USD/t 1800-2000 است.

کمبود موجودی و قیمت‌گذاری بالا در چین موجب شده است که خریداران کنسانتره شیرین از بازار های اصلی چین مانند اروپا، روسیه، ایالات متحده‌آمریکا، آفریقای‌جنوبی و ژاپن برای جبران کمبود، لهستان را مد نظر قرار دهند. انتظار می‌رود لهستان امسال 350،000 تن کنسانتره آب سیب تولید کند اما اسیدیته آن بالای 2% خواهد بود.

 

افزایش سیب فرایندی در اروپا

انتظار می‌رود در 2022/2023 (جولای 2022-ژوئن 2023) میزان فرایند سیب در اروپا در مقایسه با مدت مشابه 2021/2022، 12.5% افزایش یابد و به مقدار 4.4 تن برسد. این افزایش در نتیجه قیمت‌های بالای انرژی است که باعث افزایش هزینه‌های انبارش و سردخانه شده و کشاورزان و تعاونی‌ها را ترغیب کرده است که فقط بهترین کیفیت‌ها را انبار و کیفیت‌های پایین را برای فرایند‌کردن به کارخانه‌ها روانه کنند. با‌این‌حال، این مسئله در برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحولات مخالفی را به‌دنبال دارد.

انتظار می‌رود در لهستان، آلمان، اتریش، فرانسه، ایتالیا، اسلونیا، اسپانیا و اسلواکی حجمی از سیب که به بخش تبدیلی می‌رود، افزایش و در مجارستان، رومانی، لیتوانی و پرتقال کاهش یابد. سهم سیب فرایندی تفاوت فاحشی بین اعضای اتحادیه دارد که از 0% در کشورهای اسکاندیناوی تا بالای 60% درصد در لهستان متغیر است. هم‌چنین این سهم از سیب که فرایند می‌شود از سالی به سال دیگر متفاوت است. پیش‌بینی می‌شود سهم متوسط سیب فرایندی EU-27 (27 کشور عضو اتحادیه اروپا) 39% کل عرضه 2022/2023 باشد، در‌حالی‌که در سال قبل 31% بود. فرایندکنندگان عمده عضو اتحادیه لهستان، آلمان، ایتالیا، رومانی، مجارستان، فرانسه، اتریش، اسپانیا و جمهوری چک (به ترتیب نزولی میزان سیب فرایند شده در 2022/2023) هستند.

(منبع: USDA)

 

ریزش بیش از حد پرتقال در برزیل

میزان ریزش میوه در فصل حاضر 2022/2023 در برزیل بیشتر از حد معمول بوده است.

 

برآورد خسارت گریپ‌فروت در فلوریدا

به‌گفته منابع محلی در فلوریدا شدت خسارت وارد شده به گریپ‌فروت ناشی از گردباد Ian به اندازه خسارت وارد شده به محصول پرتقال جدی نبوده است.

پیش‌بینی کاهش محصول انگور در آرژانتین

تاکستان‌های آرژانتین در اوایل نوامبر یخ‌زدگی را تجربه کردند که احتمالاً موجب کاهش محصول 2023 خواهد شد.grape

رقابت در بازار آب‌لیموی آرژانتین

قیمت‌گذاری پایین‌تر در آرژانتین، رقابت تولیدکنندگان اروپایی را در این فصل دشوار خواهد کرد.

کاهش محصول آناناس در تایلند

تایلند میانه فصل زمستانه 2022 آناناس را رد کرده، اما منابع خبری این صنعت می‌گویند محصول در حد انتظار نبوده است.

محصول خوب انبه در کلمبیا

باران‌های شدید باعث مشکلاتی جزئی در مناطق پرورش انبه در کلمبیا شده است اما روی‌هم‌رفته محصول زمستانه خوب به نظر می‌رسد.

بهبود تولید پشن‌فروت در ویتنام

میزان تولید پشن‌فروت طی ماه گذشته در ویتنام بهبود یافته و گفته می‌شود بازده آب‌گیری خوب است.

 

برای جزئیات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید و با ما در تماس باشید:

Juice Market December 2022

 

 

 

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *