شرایط ناپایدار تولید آب‌میوه در دنیا

سولماز ناصریگزارش بازار آبمیوه، آگوست 2022 – سولماز ناصری: بر اساس گزارش Juice Market، پیش‌بینی می‌شود که محصول سیب در اروپا 1% افزایش و گلابی 20% افزایش داشته باشد اما به دلیل شرایط آب‌و‌هوایی خشک و دیگر مسائل اخیر در اروپا، مقدار محصول ممکن است در هفته‌های آینده در کشورهای مختلف با کاهش روبرو گردد. همچنین عواملی چون هزینه‌های سربار و کمبود گاز، تولید آب‌میوه را در سایه‌ای از ابهام قرار داده است.

 

بر اساس گزارش اخیر Prognosfruit، مقدار محصول مورد انتظار در اروپا مشابه سال‌های گذشته و در حد توسط است. پیش‌بینی می‌شود که محصول سیب 1% و گلابی 20% افزایش داشته باشد اما شرایط آب‌و‌هوایی و مسائل اخیر در اروپا ممکن است این میزان را دستخوش تغییر نماید. همچنین پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های سربار، مشکلات حمل‌و‌نقل و کمبود گاز شرایط تولید آب‌میوه را ناپایدار نماید.

 

کمبود موجودی و تولید پایین آب‌میوه در لهستان

در حال حاضر تخمین زده می‌شود که حدود 100،000 تن سیب در سردخانه‌های لهستان موجود باشد که مقدار نسبتاً متوسطی برای این وقت از سال است. تولید کنسانتره آب سیب نیز به دلیل اینکه کارخانه‌ها مشغول فرایند‌کردن میوه‌های گروه توت هستند، چشمگیر نیست.

سیب‌های آب‌گیری با قیمت حدود PLN0.53-0.55/kg (112-117.-euro/t apples) معامله می‌شود و بر اساس گزارش‌ها، دسترسی به سیب با کیفیت قابل‌قبول برای تولید آب‌میوه (نه از کنسانتره:NFC) دشوار است؛ بنابراین قیمت تحمیلی به خریداران سیب برای تولید NFC تا بیش از  120Euro/t apples  یعنی  0.6PLN/kg می‌رسد.

بازار هنوز با کمبود کنسانتره سیب (AJC) روبرو است و پیشنهادهای قیمت در سطح بالای EUR/Ton 1400-1500  برای کنسانتره با بریکس 70، اسیدیته 2-3% و تحویل درب کارخانه در لهستان باقی مانده است. مشخص کردن قیمت‌های جدید پیش از به‌دست‌آمدن محصول میوه جدید مشکل است اما آنچه در حال حاضر مشخص است کم‌بودن موجودی و تولید پایین است؛ بنابراین به‌گفته کارشناسان پایین‌آمدن قابل توجه قیمت‌ها در بازه زمانی نزدیک، به دور از انتظار است.

هم‌اکنون نیاز بیشتر خریداران پاسخ داده می‌شود اما درصورت افزایش تقاضا پیش از رسیدن محصول جدید سال 2022، افزایش بیش از پیش قیمت‌ها نیز انتظار می‌رود.

شرایط مساعد رشد سیب در لهستان

شرایط رشد محصول در لهستان مطلوب بوده است و علی‌رغم گرمای زیاد بارش باران وجود داشته و انتظار می‌رود 4.5 میلیون تن محصول برداشت شود که در مقایسه با برداشت 4.3 میلیون تنی سال گذشته افزایش نشان می‌دهد، گرچه کارشناسان معتقدند هوای داغ اخیر ممکن است یک بار دیگر کاهش بریکس در این فصل را به دنبال داشته باشد.

برداشت محصول 2022 در لهستان در اواخر آگوست با مقادیر کوچک شروع می‌شود و جهش تولید کنسانتره در ماه سپتامبر اتفاق می‌افتد. اما هزینه‌های سربار به‌ویژه مربوط به تأمین گاز هنوز در لهستان یک تهدید به‌شمار می‌رود و به‌گفته منابع صنعتی، نگرانی در مورد میزان کافی گاز برای فرایند‌کردن میوه وجود دارد.

 

ترکیه در مواجهه با حجم محصول کمتر نسبت به سال گذشته

گفته می‌شود که تولیدکنندگان در ترکیه با مشکلات زبادی روبرو هستند؛ حجم محصول نسبت به فصل گدشته کمتر است و تقاضا در بازار تازه‌خوری بالا است. به‌علاوه ترکیه مجبور هست با تورم سربه‌فلک‌کشیده و همچنین ارزش پایین‌آمده لیر دست و پنجه نرم کند.

موجودی محدودی از کنسانتره در ترکیه وحود دارد که با قیمت 1500-1600 EUR/ton برای بریکس 70، اسبدیته 1.4-1.5 و تحویل درب کارخانه در ترکیه عرضه می‌شود.

گزارش پیش‌بینی بازار آب‌میوه را اینجا بخوانیدبازار آبمیوه

 

عرضه بسیار محدود کنسانتره از اکراین

واردات از اکراین و ملداوی با چالش‌های بزرگی به دلیل مسائل ترابری روبرو است. کامیون و کانتینر وجود ندارد و حمل‌و‌نقل دریایی به دلیل مناقشه تقریباً به صفر رسیده است. با این حال مقادیری کنسانتره با قیمت‌های حدود 1300 EUR/ton برای کنسانتره با بریکس 70، اسیدیته 2-3 و تحویل درب کارخانه اوکراین/مولداوی به اروپا می‌رسد.

 

پیش‌بینی ثبات قیمت کنسانتره سیب در چین

در چین تنها مقدار محدودی کنسانتره موجود است که در حال حاضر با قیمت حدود 1250-1300 EUR/ton برای بریکس 70، اسیدیته پایین و FOB چین  پیشنهاد می‌شود. محصول سیب فصل گذشته حدود 20%-30% به دلیل سرمازدگی کاهش داشت بنابراین از فصل قبل مقدار زیادی به فصل جدید منتقل نشده است.

فصل جدید در چین از ماه سپتامبر آغاز می‌شود و انتظار می‌رود قیمت‌ها حدوداً در سطح فعلی باقی بماند. به‌گفته تحلیل‌گران، تولیدگنندگان احتمالاً تمایلی به فروش سریع و در حجم خیلی زیاد ندارند.

 

دورنمای بهتر آب پرتقال در برزیل در فصل جاری

تولید آب پرتقال در برزیل به بیشینه میزان خود رسیده است و انتظار می‌رود کیفیت میوه، هم از نظر بازده آبگیری و هم نسبت بریکس به اسیدیته بهتر از فصل گذشته باشد.

 

افزایش تولید گریپ‌فروت در فلوریدا

پیش‌بینی میزان تولید محصول گریپ‌فروت فلوریدا در فصل 2021/2022 افزایش یافته و 3.33 میلیون جعبه تخمین زده می‌شود.

 

گزارش مطلوب از رشد و برداشت لیمو در آرژانتین

شرایط رشد و برداشت محصول لیمو در سال 2022 در آرژانتین تا به امروز مطلوب گزارش شده است.

 

پایان فصل انگور

محصول انگور سال 2022 در ماه آوریل به پایان رسید و تخمین حجم کنسانتره تولید شده روی 90،000 تن باقیمانده است.

 

اتمام فرایندکردن آناناس در تایلند

در حال حاضر بیشتر کارخانه‌های فرایند‌کننده آناناس در تایلند به فرایند‌کردن محصول تابستانه خاتمه داده اند.

 

عرضه محدود انبه در کلمبیا

محصول تابستانه 2022 در کلمبیا رو به اتمام و عرضه محدود است.

 

حجم تولید پایین آب پشن‌فروت

تولید در پرو به صورت ضعیفی ادامه دارد. حجم تولید بسیار پایین‌تر از سال گذشته است و تولیدکنندگان تلاش می‌کنند خود را به تولید سفارش‌هایی که اوایل امسال گرفته‌اند، برسانند.

 

گزارش آب‌میوهبرای جزئیات بیشتر لطفا به لینک زیر مراجعه کنید و یا با ما در تماس باشید.

Juice Market August 2022

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *