توسعه لیبل پاک (تر) برای سلامت انسان

تهیه کننده: شرکت گلنان پوراتوس

Taste Tomorrow بزرگ‌ترین برنامه تحقیقات بازار گروه پوراتوس، برای درک رفتار مصرف‌کننده، در بخش‌های نانوایی، قنادی و شکلات است. این برنامه با توجه عمیق به رفتارها، گرایش‌ها و انتخاب‌های مصرف‌کننده در سطح جهانی و محلی و همچنین دنبال کردن سیر تحولات با رونمایی از ایده‌های جدید در آینده، مسیر راه آینده را نشان می‌دهد.

 

پوراتوس از طریق Taste Tomorrow و با ترکیب فن‌آوری‌های دیجیتال و تکنیک‌های هوش مصنوعی به‌طور مداوم روندهای موجود در بازار را زیر نظر دارد. در این نظرسنجی، دیدگاه‌های بیش از 17000 مصرف‌کننده در 40 کشور، ۸۰ متخصص صنعت غذا، مشتریان و متخصصان این صنعت ازجمله ایران مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند. این برنامه از سال 2011 آغاز و جشن 10 سالگی آن در اکثر کشورها مانند استرالیا، فیلیپین، برزیل، اسپانیا و غیره برگزار شد.

بر اساس آخرین نتایج این ارزیابی که در سال 2018 انجام شد، مشخص شد که 91% از مصرف‌کنندگان در سراسر جهان در زمان خرید محصولات غذایی به اطلاعات روی لیبل آن ماده غذایی توجه می‌کنند.

 

از 10 آیتم اصلی بر روی لیبل که مصرف‌کنندگان به آن‌ها توجه می‌کنند، 4 آیتم مرتبط به مفهوم لیبل پاک (تر) است:

  • GMO (ترکیبات اصلاح ژنتیکی شده)
  • افزودنی‌ها
  • عبارت «فاقد…»
  • امولسیفایرها

 

 

اما لیبل پاک (تر) واقعاً به چه معناست؟

برای بعضی افراد، این واژه به معنای پرهیز از مصرف رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی است، در حالی که برای گروهی دیگر، به معنای ممنوع کردن مصرف تمامی افزودنی‌ها و یا افزودنی‌هایی خاص ازجمله نگه‌دارنده‌هاست.
لیبل پاک (تر) همچنین می‌تواند شامل غذاهایی باشد که به حداقل میزان ممکن، فرایند شده و یا غذاهای 100% طبیعی باشند.

 

آنچه مشخص است این است که مفهوم لیبل پاک (تر)، بر اساس قوانین کشورهای مختلف و افراد مختلف، متفاوت است.
اگرچه هیچ تعریف واحدی در سراسر جهان برای مفهوم لیبل پاک (تر) وجود ندارد اما قوانین خاصی در این تعریف می‌گنجد:

  • کاهش یا حذف ترکیباتی نظیر طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌های مصنوعی
  • کاهش یا حذف ترکیباتی که درک نام آن‌ها برای مصرف‌کنندگان دشوار است
  • تولید محصولاتی با حداقل ترکیبات تشکیل‌دهنده

 

تردید مصرف‌کنندگان در مورد سلامت مواد غذایی از هر سو در حال افزایش است. از یکسو مطالب منفی و متناقض بی‌شماری در مورد افزودنی‌های غذایی در گوگل و همچنین در روزنامه‌ها و مجلات مختلف وجود دارد و از سویی دیگر، افراد تأثیرگذار در فضاهای مجازی بیش‌ازپیش، رژیم‌های غذایی طبیعی و عاری از هرگونه افزودنی‌های غذایی را تبلیغ می‌کنند.
بر اساس نتایج مطالعات صورت گرفته، نزدیک به 90% از افراد جوان، پاک (تر) بودن لیبل محصولات را به‌عنوان فاکتور تأثیرگذاری در تصمیم خریدشان لحاظ می‌کنند.

طبق نمودار بالا با کاهش گروه سنی، درصد افراد بیشتری تمایل به خرید محصولات با لیبل پاک (تر) دارند.

جالب‌تر این‌که اکثریت افراد به‌ویژه افراد جوان‌تر، حاضر هستند که برای خرید محصولات با لیبل پاک (تر)، پول بیشتری بپردازند.
بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، نیمی از محصولات معرفی شده به بازار قنادی از سال 2015 مربوط به محصولات با لیبل پاک (تر) هستند.

به همین دلیل است که ما در پوراتوس تلاش می‌کنیم تا با تمرکز بر بهینه کردن فرمولاسیون محصولات خود در بخش‌های مختلف ازجمله میکس‌های نانوایی، قنادی و مغزی‌ها و غیره محصولاتی با لیبل پاک (تر) به بازار ارائه کنیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *