بازار کنسانتره سیب اروپا تحت تأثیر چین

به گزارش Juice Market، در نوامبر 2022، کاهش میزان تولید کنسانتره سیب در چین، بر عرضه از اروپا به‌ویژه لهستان فشار وارد خواهد کرد و خریداران اصلی کنسانتره سیب چین یعنی ایالات متحده آمریکا و آفریقای جنوبی برای جبران کمبود و قیمت بالای کنسانتره چین، به بازار اروپا روی خواهند آورد.sulmaz naseri

 

احتمال کمبود سیب با اسیدیته بالا در لهستان

شرایط رشد و برداشت سیب در لهستان هم‌چنان مساعد است، گرچه آب و هوای اخیر کمی بیش از اندازه برای سیب‌های دپو شده گرم است. انجمن جهانی سیب و گلابی  (World Apple and Pear Association) WAPA محصول سیب لهستان را برای فصل 2022/2023، 4.5 میلیون تن پیش‌بینی می‌کند، درحالی‌که سال گذشته 4.3 میلیون تن بود. به گفته منابع خبری مزتبط با این صنعت، مقدار محصول در این فصل می‌تواند به 4.7 میلیون تن برسد. قیمت‌ میوه تقریباً PLN/kg 0.4-0.43  (Eur 84.92-91.29/ton) است، درحالی‌که ماه گذشته که (Eur 87.05-106.15/ton)=0.41-0.50 PLN/kg بود. بریکس نرمال و حدود 11 است. تولیدکنندگان در حال حاضر سیب با اسیدیته 2.5-2.7% را فرایند می‌کنند که با توجه به تابستان طولانی و گرم، بالاتر از حد انتظار است. با این وجود، هنوز هم احتمال کمبود محصول با اسیدیته بالا در این فصل زیاد است.

 

قیمت کنسانتره لهستان هنوز بالا است

تعیین دقیق قیمت پیشنهادی کنسانتره از لهستان به دلیل شرایط نامشخص در چین بسیار دشوار است، اما به‌گفته تحلیل‌گران قیمت‌های لحظه‌ای کنسانتره با بریکس 70، اسیدیته 2.5-3% و تحویل درب کارخانه در لهستان، برای تحویل تا پایان سال 2022، 1500-1400 EUR/t است.

در قراردادهای سالانه (برداشت تا برداشت) قیمت حدود 1600-1500 EUR/t دیده می‌شود که بالا است، اما تولیدکنندگان در لهستان در حال حاضر علاقه‌ای به قیمت دادن برای قراردادهای بلندمدت ندارند. ماه گذشته قیمت‌های پیشنهادی 1400-1350 EUR/t بود.

طی ماه گذشته داد و ستد زیادی صورت نگرفته، گرچه گزارش شده است برخی خریداران که منتظر پایین آمدن قیمت‌ها به‌دلیل محصول خوب سیب لهستان بودند، به تغییر استراتژی خود فکر می‌کنند.

 

افزایش قیمت کنسانتره سیب در ترکیه

هزینه مواد اولیه و انرژی در ترکیه بالاست که منجر به قیمت تورمی حدود 1800-1700 EUR/t برای کنسانتره با اسیدیته پایین، بریکس 70 و تحویل درب کارخانه ترکیه شده است. این قیمت ماه گذشته 1700-1600 EUR/t بود.

 

کاهش تولید کنسانتره سیب در چین

انتظار می‌رود تولیدگنندگان چینی در این فصل تنها 300,000 تن کنسانتره سیب تولید کنند، درحالی‌که معمولاً 500,000 تن تولید می‌کردند. این به دلیل کمبود سیب صنعتی و در نتیجه قیمت بالای آن؛ در حدود  200USD/t، یعنی دو برابر قیمت فصل قبل است. تحلیل‌گران می‌گویند که چین تا کنون 160,000 تن کنسانتره سیب تولید کرده و بیشتر از نصف مسیر را پیموده است، بنابراین تولید نهایی این فصل ممکن است کم‌تر از 300,000 تن باشد.

قیمت‌های پیشنهادی از چین در حال حاضر حدود 2000-1850 USD/t برای کنسانتره با بریکس 70، اسیدیته پایین و FOB چین است. این قیمت ماه گذشته 1800USD/t بود.

 

فشار بر عرضه کنسانتره سیب لهستان

قیمت‌گذاری بالا در چین احتمالاً بر عرضه از لهستان در فصل حاضر فشار می‌آورد. بازار های اصلی چین مانند ایالات متحده آمریکا و آفریقای جنوبی برای جبران حجم کم و قیمت بالای کنسانتره چین، هر جا که بتوانند اروپا را مد نظر قرار خواهند داد.

خریداران در ایالات متحده آمریکا مشغول انعقاد قراردادها برای محصول اروپا هستند و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که سطح قیمت کنسانتره لهستان به دلیل تقاضای اضافی می‌تواند به روند افزایشی خود ادامه دهد.

 

آب سیب

افزایش قیمت کنسانتره سیب اکراین

قیمت‌های پیشنهادی از اکراین روی 1350-1300 EUR/t برای کنسانتره بریکس 70، اسیدیته 3% و تحویل درب کارخانه اکراین ثابت شده است. در حالی‌که در شروع ماه اکتبر 1250EUR/t بود.

 

قیمت‌ها در ایتالیا و صربستان

تولیدکنندگان ایتالیایی قیمت 1650-1600 EUR/t را برای کنسانتره با بریکس 70، اسیدیته 2% و تحویل ایتالیا پیشنهاد می‌کنند.

قیمت‌های پیشنهادی از صربستان برای کنسانتره با بریکس 70، اسیدیته 2-2.5% و FCA اروپا، 1500-1450 EUR/t گزارش می‌شود.

 

اتمام کنسانتره سیب در بازار شیلی

تولیدکنندگان در شیلی دیگر محصول سیب فصل 2022 را فرایند نمی‌کنند و به نظر می‌رسد تمام موجودی کنسانتره سیب بازار به اتمام رسیده و مثل همیشه بخش عمده تولید به ایالات متحده آمریکا صادر شده است. اگر خریداران قادر بودند در این بازار کنسانتره پیدا کنند باید انتظار قیمت 2000-1900 EUR/t برای بریکس 70، اسیدیته 1.6-1.8% و FOB شیلی می‌داشتند.

 

گزارش ماه اکتبر را اینجا بخوانید

افزایش قیمت آب‌پرتقال به دنبال طوفان فلوریدا

قیمت بازار آتی کنسانتره آب پرتقال منجمد (FCOJ Futures Market) به دنبال طوفان ویرانگر که کمربند مرکبات فلوریدا را درنوردیده است، افزایش می‌یابد.

FCOJ معیار قراردادهای جهانی در بازار کنسانتره آب پرتقال منجمد است.

 

خسارت به محصول گریپ‌فروت در فلوریدا

منابع محلی در فلوریدا اشاره می‌کنند شدت خسارت ناشی از گردباد Ian به گریپ فروت به اندازه خسارت وارد شده به محصول پرتقال جدی نبوده است.

 

یخ‌زدگی در تاکستان‌های آرژانتین

تاکستان‌های آرژانتین در اوایل اکتبر تحت شرایط یخ‌زدگی بوده‌ا‌ند اما منابع محلی می‌گویند که جای نگرانی نیست.

 

توقف تولید آب‌لیمو در آرژانتین

برداشت محصول لیمو 2022 در آرژانتین اکنون به پایان رسیده است و کارخانه‌ها فرایند کردن میوه را متوقف کرده‌اند.

 

پیک فصل تولید آناناس در تایلند

برداشت محصول زمستانه 2022 تایلند به خوبی پیش می‌رود و پیک فصل تولید در این ماه اتفاق خواهد افتاد.

 

باران ممتد در کلمبیا پیش از برداشت انبه

برداشت محصول زمستانه کلمبیا اواخر این ماه شروع می‌شود اما بارش ممتد باران تولیدکنندگان را نگران کرده است.

 

بهبود تولید پشن‌فروت در اکوادور

میزان تولید پشن‌فروت انتظار می‌رود از اواسط نوامبر در اکوادور بهبود یابد.

 

برای جزئیات بیشتر گزارش زیر را مطالعه کنید

Juice Market November 2022

 

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *