بسته‌بندی؛ فراتر از نگهداری محصول

 

نقش بسته‌بندی در بازاریابی محصولات از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از راه‌های جذب مشتری برای توجه به محصول است.

هدف از بسته‌بندی

در یک سوپرمارکت معمولی، یک خریدار در معرض حدود 600 کالا در دقیقه است؛ بنابراین، تنها راه برای جلب‌توجه برخی از مصرف‌کنندگان به محصول از طریق نمایشگرها، آویزهای قفسه وسایر فعالیت‌های بازاریابی در محل خرید است و آخرین اما نه کم‌اهمیت‌ترین، بسته‌بندی جذاب است.

فواید بسته‌بندی

محافظت فیزیکی: محصولات قرار گرفته در بسته‌بندی ممکن است نیاز به محافظت در برابر شوک مکانیکی، لرزش، تخلیه الکترواستاتیک، فشرده‌سازی، دما و غیره داشته باشند.

انتقال اطلاعات محصول: بسته‌بندی‌ها و برچسب‌ها نحوه استفاده، حمل‌ونقل، بازیافت، یا دور انداختن بسته یا محصول را بیان می‌کنند و در مواردی برای اهداف ردیابی استفاده می‌شوند.

بازاریابی: بسته‌بندی و برچسب‌ها می‌توانند توسط بازاریابان برای تشویق خریداران بالقوه برای خرید محصول استفاده شوند.

راحتی: بسته‌بندی محصولات می‌توانند دارای ویژگی‌هایی باشند که در توزیع، جابجایی، انبارش، نمایش، فروش، باز کردن، بسته شدن مجدد، استفاده، بازیافت و سهولت دفع آسان‌تر باشد.

محافظت همانند یک مانع: نفوذ، یک عامل مهم در طراحی است. برخی از بسته‌ها حاوی مواد خشک‌کننده با قابلیت جذب اکسیژن برای کمک به افزایش عمر مفید محصول هستند. اتمسفرهای اصلاح‌شده یا کنترل‌شده نیز در برخی از بسته‌بندی‌های مواد غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

ایمنی: بسته‌بندی می‌تواند نقش مهمی در کاهش خطرات امنیتی حمل‌ونقل داشته باشد. بسته‌ها را می‌توان با مقاومت در برابر دست‌کاری ساخت و برای کمک به کاهش خطرات سرقت بسته، مهندسی کرد.

ملاحظات بسته‌بندی

در مراحل طراحی بسته‌بندی یک محصول، طراحی ساختاری، اهداف بازاریابی و مسئولیت زیست‌محیطی باید در نظر گرفته شود.

محققان مواد غذایی باید تأیید کنند که مواد بسته‌بندی طبق مقررات قابل‌اجرا مجاز هستند. مهندسان بسته‌بندی باید بررسی کنند که بسته‌بندی تکمیل‌شده، محصول را برای ماندگاری در نظر گرفته‌شده با استفاده معمولی ایمن نگه می‌دارد. در برخی کشورها، بسیاری از محصولات، ازجمله مواد غذایی و دارویی، طبق قانون ملزم به داشتن برچسب‌های خاصی مانند مواد تشکیل‌دهنده، اطلاعات تغذیه‌ای، یا اطلاعات هشدار مصرف هستند.

 

ملاحظات زیست‌محیطی

پیشگیری از تولید زباله یک هدف اولیه است. بسته‌بندی باید فقط در صورت نیاز استفاده شود. زیرا معمولاً ارزش محتوای انرژی و محصول داخل بسته‌بندی بسیار بیشتر از خود بسته‌بندی است.

دفع زباله: سوزاندن و قرار دادن در محل دفن بهداشتی برای برخی از مواد موردنیاز است. برای محتویات سمی که پتانسیل آلودگی حاصل از انتشار گازهای گلخانه‌ای و خاکستر ناشی از سوزاندن و شیرابه‌های ناشی از دفن زباله را دارند، بسته‌بندی‌ها نباید دور ریخته شوند.

کاهش جرم و حجم بسته‌بندی (به ازای هر واحد محتویات) را می‌توان به‌عنوان یکی از معیارهای به حداقل رساندن هزینه در طول فرآیند طراحی بسته‌بندی اندازه‌گیری کرد.

استراتژی‌های بسته‌بندی

بسته‌بندی از منظر استراتژیک یک موضوع مهم است، اولین برداشتی که مصرف‌کنندگان باید داشته باشند تا سیاست‌های زیست‌محیطی و کاهش هزینه‌ها؛ بنابراین اینکه چگونه یک شرکت محصولی را بسته‌بندی می‌کند، یک موضوع کلیدی در رشته‌های مختلف است.

 

هرم ضایعات: با کاهش بسته‌بندی و استفاده از مواد قابل بازیافت، هزینه‌ها کاهش می یابند و این در حالی است که مصرف‌کننده ارزش کاهش ضایعات و اثرگذاری کمتر بر روی محیط‌زیست را دریافت می‌کند.

 

بسته‌بندی چه چیزهایی را مطرح می‌کند:

پیشنهاد ارزش

هدف اصلی بسته‌بندی از دیدگاه بازاریابی این است که تأکید کند چرا مصرف‌کننده بایستی یک محصول خاص را خریداری ‌کند. این امر می‌تواند بسیار ساده انجام شود، مثلاً با توصیف محصول و یا می‌تواند احساسی باشد و بیان کند که دلیل حضور محصول چیست.

شناخت برند

یکی دیگر از اهداف مهم بسته‌بندی برای بازاریابان، ایجاد ظرفیت برای شناخت برند است. وقتی یک قوطی نوشابه قرمز با خط شکسته می‌بینید، تقریباً بلافاصله آن را با کوکاکولا مرتبط می‌کنید. این از طرف شرکت استراتژیک است. شناختی ایجاد می‌کند که می‌تواند به وفاداری منجر شود.

آگاهی از برند

ایجاد آگاهی از برند، کمی متفاوت از شناخت بوده و فرصتی برای به‌یادماندنی بودن است. ایجاد بسته‌بندی که توجه مصرف‌کننده را به خود جلب کند، توانایی آن برند را برای تبدیل مشتری به خریدار در این فرصت و هم در فرصت‌های بعدی افزایش می‌دهد.

انتظارات

یکی از مؤلفه‌های کلیدی بازاریابی مؤثر این است که اطمینان حاصل شود مصرف‌کننده آنچه را که انتظار دارد (و ترجیحاً کمی بیشتر) دریافت می‌کند.

سمبل‌ها و نمادها

بسته‌بندی یک نمایش بصری از یک محصول است و می‌تواند از نشانه‌گذاری‌های ثابت و قابل‌اعتماد ویژگی‌های خاص بهره‌مند شود. به‌عنوان‌مثال، یک نماد 100٪ ارگانیک روی جعبه غلات به کاربر نشان می‌دهد که یک شخص ثالث خارجی فرآیند تولید سازنده غلات را تأیید کرده است. استفاده از نمادهای قابل‌تشخیص می‌تواند بین سازمان و مصرف‌کننده اعتماد ایجاد کند. بسیاری از نمادهای ملی و بین‌المللی بر روی لیبل محصولات درج می‌شوند. برخی از آن‌ها بیانگر مجوزهای اخذشده، برخی بیانگر ایمنی محصول، تجدید پذیر بودن محصول و … می‌باشند.در میکروسکوپ بخوانیم :

 

لیبل محصول

برچسب‌ها برای جلب‌توجه خریداران و همچنین ارائه اطلاعات لازم و مفید در مورد محصول به کار می‌روند.  برچسب احتمالاً اولین چیزی است که مشتریان جدید می‌بینند و بنابراین اولین برداشت خود را از محصول است تا به تصمیم خرید آن‌ها یا بهبود تجربه استفاده از محصول کمک کند. برچسب‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند: مراقبت و چگونگی استفاده از محصول، دستورالعمل‌ها یا پیشنهادات، مواد تشکیل‌دهنده یا اطلاعات تغذیه‌ای، تأییدیه‌های اخذشده، گارانتی محصول، نام و آدرس سازنده، وزن، فروش بر اساس تاریخ و تاریخ انقضا و هشدارها

مشکلات رایج در بسته‌بندی

بسته‌بندی یک المان حیاتی در بازاریابی محصول است بعد از همه تبلیغات و پروموشن‌هایی که بر روی محصول انجام می‌شود، وقتی مشتریان به فروشگاه می‌روند و محصول را برمی‌دارند، بسته‌بندی را می‌بینند، بو و لمس می‌کنند؛ بنابراین برای بازاریاب بسیار مهم است که اطمینان حاصل کند مشتریان بالقوه آنچه را که می‌بینند دوست دارند. بیشترین مشکلات در بسته‌بندی عبارت‌اند از:

مشکل در اطلاعات روی لیبل محصول

گاهی اوقات بازاریابان با ارائه اطلاعات نادرست و اغراق در ویژگی‌های محصول مصرف‌کنندگان خود را گمراه می‌کنند. برچسب‌هایی که اطلاعات تغذیه‌ای مانند کم‌چرب، بدون چربی، بدون کلسترول و آبمیوه 100 درصد خالص را نشان می‌دهند، نمونه‌هایی از این قبیل هستند.

مشکل در گرافیک بسته‌بندی

موارد زیادی وجود دارد که در آن بازاریابان از تصاویری در بسته‌بندی استفاده می‌کنند که نشان‌دهنده محصول واقعی نیست. به‌عنوان‌مثال، بسته‌بندی ممکن است یک محصول را زیبا و جذاب جلوه دهد، اما محصول واقعی پس از باز شدن به‌خوبی روی لیبل نباشد. علاوه بر این، برخی از برندهای فروشگاهی یا سایر برندهای کوچک سعی می‌کنند از شیوه بسته‌بندی برندهای بزرگ تقلید کنند که باعث سردرگمی مصرف‌کنندگان می‌شود.

مشکل با ایمنی بسته‌بندی

ایمنی بسته‌بندی خصوصاً برای محصولات ویژه کودکان اهمیت بالایی دارد. باید از موادی در بسته‌بندی استفاده شود که سلامت مصرف‌کنندگان را به مخاطره نیندازد.

مشکل با موارد زیست‌محیطی

برخی از بازاریابان تمایل دارند محصولات خود را به‌عنوان دوستدار محیط‌زیست برچسب‌گذاری کنند. درحالی‌که ممکن است ویژگی‌های سازگار با محیط‌زیست نداشته باشند. به‌عنوان‌مثال، کیسه‌های زباله تجزیه‌پذیر برای چندین دهه در محل دفن زباله دست‌نخورده باقی می‌مانند. بسته‌بندی و لیبل گذاری خود ضایعات زیادی تولید می‌کند که پس از خرید محصول و تمام کاری که برای آن انجام شده دور ریخته می‌شود و هدر می‌رود.

 

شما میتوانید مطلب بسته بندی هایی که منقرض شدند   را مرتبط با این موضوع مطالعه کنید .

با کلیک در لینک مطلب بسته بندی های خوردنی را مطالعه کنید .

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 پادکست میکروسکوپمیکروسکوپ دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *