تفکیک زباله با مهربانی

اگرچه استفاده از دستگاه مهربانی برای تغذیه حیوانات،  با هدف تفکیک زباله، با استقبال مردم مواجه شده بود، اما به نظر می‌رسد بروز مشکلات باعث جمع‌آوری این دستگاه‌ها از برخی نقاط تهران شده است.

 

به گزارش خبرنگار میکروسکوپ، کاملیا ریاحی ، مدتی بود شاهد راه‌اندازی «دستگاه مهربانی» در هفت پارک شهر تهران بودیم. این دستگاه‌های مکانیزه که درواقع دستگاه‌های تفکیک زباله و غذا رسانی هم‌زمان به حیوانات هستند، برای اولین بار در ایران توسط شرکت پت‌واش و همکاری شهرداری تهران باهدف کمک به کاهش آلودگی محیطی و همچنین فرهنگ‌سازی و تغذیه حیوانات شهری مانند سگ و گربه‌ها راه‌اندازی شده بود.

این دستگاه به ازای دریافت هر بطری پلاستیکی، مقدار معینی غذای خشک در ظرف پایین دستگاه می‌ریزد. در حال حاضر برند تولیدکننده غذای حیوانات خانگی «فیدار» با این مجموعه همکاری می‌کند. همچنین فضایی مجزا جهت ریختن آب برای حیوانات توسط شهروندان در این دستگاه تعبیه شده است.

دستگاه مهربانی حدود 2 سال پیش در پارک قیطریه و بعدازآن در شش پارک نیاوران، جمشیدیه، لاله، شهر، ناصرخسرو و بام لند تعبیه و بسیار مورد استقبال شهروندان قرار گرفت. بااینکه این دستگاه از کشور ترکیه به ایران وارد می‌شود، اما دستگاه‌های مشابهی با قابلیت دریافت پسماند خشک به‌تازگی در ایران نیز تولید شده است.

نکته قابل تأمل ماجرا این است که با اینکه این پروژه از ابتدا با همکاری شهرداری تهران انجام‌شده، این روزها شاهد جمع شدن این دستگاه از پارک‌های تهران هستیم. به نظر می‌آید نگهداری این دستگاه در بخش خصوصی مانند بام لند هنوز با مشکل مواجه نشده است.

در حال حاضر تنها 4 دستگاه در پارک لاله، بام لند، باغ پرندگان و مروی باقی مانده است. امیداست شاهد حمایت‌های بیشتری در رابطه با تکنولوژی‌هایی این چنین در جهت فرهنگ‌سازی تفکیک زباله و مهربانی با حیوانات باشیم.

 

درباره راه‌های کاهش مصرف پلاستیک بیشتر بخوانید.

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *