تسهیلات و مزایای توافق‌نامه همكاری تأمین اجتماعی ایران و تركیه

نماینده «موسیاد» در ایران معتقد است که توافق‌نامه همکاری تأمین اجتماعی ترکیه و ایران، سطح مناسبات اقتصادی و تجاری را ارتقاء خواهد داد.

 به گزارش میکروسکوپ: توافق‌نامه همكاری تأمین اجتماعی ایران و تركیه در حالی مطابق قانون شماره 7306 و با حکم ریاست جمهوری در 16 مارس 2021 تصویب و سپس در شماره 31433 روزنامه رسمی ترکیه منتشر شد که به‌موجب آن سوابق پرداخت حق بیمه در کشور مقابل حساب و استفاده از امکانات درمانی میسر خواهد شد.

فاتح چایاباتماز، نماینده انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه «موسیاد» در ایران در تشریح این قانون و فواید اقتصادی آن گفت: این قانون موجب افزایش توجه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان ایرانی به آن کشور شده و همچنین سطح مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو کشور را افزایش خواهد داد.

وی ادامه داد: ایرانی‌ها در ماه‌های گذشته در زمینهٔ ثبت شرکت در بین اتباع خارجی در جایگاه نخست در این کشور قرار گرفتند و این قانون نیز به تحکیم و تقویت روابط بین دو کشور کمک خواهد کرد.

افزایش سرمایه‌گذاری در ترکیه

نماینده موسیاد در ایران درزمینهٔ جزئیات این قانون اظهار کرد: اگر هر کارآفرین ایرانی که در آن کشور شرکت ثبت کرده بتواند اسناد و مدارک لازم در مورد پرداخت بیمه پرسنل ایرانی در ایران را به اداره تأمین اجتماعی ترکیه ارائه کند، دیگر نیازی به پرداخت حق بیمه در آن کشور را نخواهد داشت. سوابق کاری و بیمه پردازی کارکنان و شاغلین ایرانی در ترکیه در کشورشان نیز حساب می‌شود که این امر موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری در آن کشور همسایه خواهد شد. این قانون برای کارآفرینان و پرسنل ترک در ایران نیز صدق می‌کند.

وی اضافه کرد: کارآفرینان و پرسنل ایرانی مقیم ترکیه بر اساس این قانون، حق استفاده از امکانات درمانی و بیمارستانی در چارچوب بیمه خود در ایران نیز خواهند داشت. بدین ترتیب اداره تأمین اجتماعی ترکیه نیز هزینه‌های درمانی ایجاد شده را از شرکت‌های بیمه ذی‌ربط ایران دریافت می‌کند و شهروندان ترکیه شاغل در ایران نیز از این امکانات استفاده خواهند کرد.

امکان دریافت حقوق بازنشستگی هم‌زمان از ایران و ترکیه

بنیامین اسن، کارشناس و بازرس سازمان تأمین اجتماعی این کشور هم در این زمینه گفت: با این قانون تمامی سوابق پرداخت حق بیمه برای شهروندان ترکیه و ایران در کشور مقابل حساب خواهد شد. به‌طور مثال اگر یک فرد ایرانی پس از 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه در کشور به کار خود در ترکیه ادامه دهد، تنها با 5 سال (مدت فعالیت در آن کشور برای بازنشستگی 25 سال است) فعالیت و پرداخت حق بیمه خود، بازنشسته شده و به ازای سوابق پرداختی‌هایش در این مدت در ترکیه حقوق بازنشستگی دریافت خواهد کرد. همچنین، این فرد می‌تواند در ایران نیز حق بیمه باقیمانده را پرداخت کرده و از آنجا نیز حقوق بازنشستگی را به‌طور هم‌زمان بگیرد.

گفتنی است ترکیه تاکنون با 35 کشور ازجمله ایران در این زمینه توافق انجام داده که به‌جز لهستان، 34 مورد توسط رئیس‌جمهور آن کشور تائید و در روزنامه رسمی منتشر شده است.

تمامی این توافق‌نامه‌ها به‌جز توافق‌نامه همکاری با کشور لیبی، شامل بیمه‌های بلندمدت و امور بازنشستگی در رابطه با احتساب سوابق کاری و مدت بیمه پردازی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *