افت تولیدات صنایع غذایی در نیمه اول سال 1401

 

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران  فعالیت صنایع غذایی با افت 4.6 درصدی تولیدات در شش ماهه اول سال 1401 در مقایسه با نیمه اول سال قبل مواجه بوده است.

 

بر اساس شاخص تولید صنعتی که یکی از شاخصهای مهم برای ارزیابی وضعیت فعالیت‌های صنعت ساخت در کشور است، سه گروه فعالیت صنعتی با افت تولیدات در نیمه اول سال 1401 در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مواجه شدند که بیش‌ترین افت متعلق به صنایع دارویی و حدود 8 درصد بود که پس از آن صنایع غذایی و صنایع تولید چرم با ارقام رشد منفی 4.6 درصد و منفی 0.7 درصد قرار می‌گیرند.

 

 

 

 

بر اساس طبقه‌بندی سازمان ملل متحد در رابطه با فعالیت‌های اقتصادی تحت عنوان آیسیک 4، تعداد 24 فعالیت صنعتی زیر مجموعه حوزه صنعت ساخت وجود دارند. ترکیب ارزش افزوده فعالیت‌های 24 گانه مزبور در ارزش افزوده کل کارگاه‌های صنعتی 100 نفر کارکن و بیشتر، حاکی از تمرکز بالای برخی فعالیت‌های صنعتی در ایران است. شش گروه فعالیت صنعتی شامل صنایع تولید محصولات شیمیایی، صنایع تولید فلزات اساسی، صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری، صنایع تولید مواد غذایی، صنایع تولید محصولات کانی و غیرفلزی و صنایع تولید دارو در مجموع 80 درصد از ارزش افزوده صنعت ساخت را تشکیل می‌دهند. سهم مابقی 18 گروه فعالیت از ارزش افزوده کل صنعت ساخت، 20 درصد است.

 

به لحاظ سهم در ارزش افزوده کل بخش صنعت؛ میزان مشارکت فعالیتها در افزایش یا کاهش شاخص کل تولید صنعتی، متفاوت است. طی نیمیه نخسیت 1401 ، سه گروه فعالیت بیشترین مشارکت را در افزایش 6.6 درصدی شاخص تولید صنعتی دارا بودند که به ترتیب شامل؛ صنایع تولید فلزات اساسی با مشارکت 2.7 واحد درصد، صنایع تولید وسایل نقلیه با مشارکت 1.7 واحد درصد و صنایع شیمیایی با مشارکت 1.1 واحددرصد هستند. سه گروه فعالیت نیز شامل، صنای تولید مواد غذایی، صنای دارویی و صنای چرمی به دلیل افت تولید، مشارکت مثبتی در شاخص کل تولید صنعتی طی نیمه نخست سال جاری نداشتند.

طی دو فصل متوالی بهار و تابستان 1401 ، رشد شاخص تولید فعالیت صنای غذایی در مقایسه با فصول مشابه سال قبل، به ترتیب منفی 4.5 درصد و منفی 4.7 درصد بوده که به معنی بروز رکود در این گروه از صنایع است. این در حالی است که در گیروه فعالیت صنایع آشامیدنی، وضعیت رونق حاکم بوده و طی دو فصل متوالی نخست سال جاری، رشدهای 10 درصدی و 18 درصدی را تجربه کرده است. صنعت تولید چرم و محصولات چرمی نیز مشابه صنایع غذایی، طی دو فصل نخست سال جاری، رشد منفی را در شاخص تولید داشته که به ترتیب فصول برابر با منفی 0.5 درصد و منفی 0.9 درصد بوده است.

شاخص تولید صنعت دارو و مواد دارویی شیمیایی و گیاهی بعد از کسب رشد مثبت طی چند فصل متوالی، در فصل تابستان 1401 افت قابل توجه و حدود 14.5 درصدی را در مقایسه با فصل مشابه سال قبل تجربه کرد که در صورت استمرار این روند در فصول بعدی منجر به بروز رکود در این گروه از صنایع مهم و اساسی تولیدی کشور که مرتبط با سلامت جامعه نیز است، خواهد شد.

 

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 پادکست میکروسکوپمیکروسکوپ دیجیتال

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *