کاهش تقاضا چه بر سر تولیدکننده‌های مواد ضدعفونی آورد؟

با فروکش کردن تقاضا برای محصولات ضدعفونی‌کننده، بسیاری از شرکت‌هایی که برای راه‌اندازی خط تولید این محصولات سرمایه‌گذاری کرده بودند، با شکست و توقف تولید مواجه شده اما شرکت‌های بزرگ‌تر و دارای مجوزهای معتبر توانسته‌اند همچنان در بازار باقی بمانند.

با گذشت تقریباً دو سال از همه‌گیری کرونا، نیاز به ضدعفونی‌کننده‌ها در جوامع کاهش یافته است اما هنوز میزان نیاز بسیار بیش از زمان قبل از کرونا است. درواقع شرایط موجود فرهنگ استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها را در بین مردم افزایش داده و پیش‌بینی می‌شود عادت استفاده از این مواد تا سال‌ها پس از ناپدید شدن این بیماری باقی بماند.

با همه‌گیری کرونا در ایران همانند تمام دنیا، نیاز به شستشو و ضدعفونی بیش‌ازپیش افزایش یافت. به‌گونه‌ای که در ابتدای شیوع بیماری، شرکت‌های تولیدکننده موجود به‌سختی توانستند نیاز بازار را پاسخ دهند. شرکت‌هایی که پیش‌ازاین محصولات ضدعفونی‌کننده را در سبد کالایی خود داشتند، میزان تولید را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای حتی تا بیست برابر افزایش دادند و تولیدکننده‌های جدیدی نیز وارد این بازار شدند.
ازآنجاکه سال 1398، برای تولیدکننده‌های محصولات شوینده، سال خوبی نبود، شیوع کرونا و افزایش تقاضای بازار برای مواد شوینده بخصوص ضدعفونی‌کننده‌های دست و سطوح، گشایشی برای این تولیدکنندگان بود تا نفسی تازه کنند.

اما با افزایش تقاضا برای مواد ضدعفونی‌کننده، ظرفیت شرکت‌های تخصصی تولیدکننده در این زمینه کفاف بازار را نمی‌داد؛ به همین دلیل دولت اقدام به صدور مجوز و پروانه ساخت و بهره‌برداری موقت به شرکت‌های مختلفی کرد که ممکن بود حتی سابقه تولید این نوع محصولات را نداشته باشند. درنتیجه شرکت‌های بسیاری با مجوزهای موقت، بعضاً بدون استاندارد و نظارت، شروع به تولید محصولات ضدعفونی‌کننده با هر کیفیت و با قیمت بسیار پایین کردند و در کوتاه‌مدت توانستند سود قابل‌توجهی به دست آورند؛ زیرا شرکت‌های تخصصی‌تر به دلیل برخورداری از گروه‌های متخصص و فرایند تولید استاندارد و معتبر، عموماً متحمل هزینه‌های سربار بالاتری می‌شوند و بنابراین قیمت تمام‌شده محصولاتشان بالاتر است؛ اما اکثر مصرف‌کنندگان عمده و جزء به دلیل عدم اطلاع از نوع و برند محصولات ضدعفونی‌کننده، بیشتر به دنبال محصولات ارزان‌تر بودند.

بااین‌حال با فروکش کردن تقاضا برای محصولات ضدعفونی‌کننده بسیاری از این شرکت‌ها که سرمایه‌گذاری کرده و خط تولید این محصولات را راه اندازی کرده بودند، با شکست و توقف تولید مواجه شدند و در مقابل شرکت‌های دارای مجوزهای معتبر و استاندارد و تحت نظارت دقیق‌تر که گروه تخصصی‌تری داشتند، توانستند همچنان در بازار بمانند.

در این دوره، برخی شرکت‌ها اقدام به نوآوری در تولید محصولات ضدعفونی‌کننده دست و سطوح بر پایه الکل، آب‌اکسیژنه و غیره کرده و توانسته‌اند تحولاتی در این بازار ایجاد کنند؛ استفاده از مواد اولیه ملایم‌تر که آسیب کمتری به پوست دست یا سطوح می‌زنند و یا استفاده از رنگ و رایحه‌های مختلف، بسته‌بندی‌های نوآورانه و استفاده از میکروارگانیسم‌ها برای طراحی فرمولاسیون‌های ملایم‌تر و دوستدار محیط‌زیست بخشی از این نوآوری‌ها برای تولید محصولات ضدعفونی‌کننده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *