شفافیت اطلاعات حق مصرف کننده است

شهریار دبیریان

چربی‌های گیاهی مفید در برخی محصولات لبنی امروزه مورد استفاده قرار می گیرند که از منظر کاهش قیمت، سلامت، تنوع محصول و ارزش غذایی دارای اهمیت است. در ایران نیز در محصولاتی چون بستنی، تاپینگ پیتزا و خامه قنادی استفاده از چربی‌های گیاهی مورد تائید اداره نظارت و مطابق با استانداردهای ملی تدوین‌شده برای بازار ایران مجاز است؛ اما شرط استفاده از این چربی‌های گیاهی، درج اطلاعات کافی و شفاف روی محصول است تا مصرف‌کننده بتواند با آگاهی کامل از محتویات محصول، آن را انتخاب کند.

برچسب محصولات لبنی با چربی های گیاهی نباید گمراه‌کننده باشد

دکتر شهریار دبیریان، عضو هیئت‌مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران و عضو کمیته‌های تخصصی فدراسیون بین‌المللی شیر (IDF) که از ابتدای صدور مجوز استفاده از چربی‌های گیاهی در محصولات لبنی حضور فعال داشته است، در خصوص تاریخچه مصرف این نوع چربی‌های گیاهی در محصولات لبنی به مجله میکروسکوپ گفت: جرقه استفاده از چربی‌های گیاهی در محصولات لبنی حدود 8 سال پیش و زمانی زده شد که امکان کاهش قیمت پنیر به‌ویژه برای حمایت از قشر آسیب‌پذیر موردبررسی قرار گرفت و ازآنجاکه ارزش غذایی پنیر و عمده اثر مفید آن به دلیل پروتئین و کلسیم است، استفاده از چربی‌های گیاهی مفید با ارزش غذایی مطلوب به‌عنوان راه‌حلی مؤثر برای کاهش قیمت و ایجاد تنوع و درعین‌حال سلامت و حفظ ارزش‌های غذایی، مطرح و اجرایی شد که در پی آن استانداردهای مرتبط تدوین و پروانه‌های ساخت صادر شدند با این شرط که استفاده از چربی‌های گیاهی روی برچسب این محصولات به‌طور کاملاً شفاف ذکر شود.

ابطال برخی پروانه های لبنی حاوی چربی های گیاهی

وی سپس در ادامه درباره دلیل ابطال برخی پروانه‌های محصولات لبنی حاوی چربی‌های گیاهی توضیح داد: از همان ابتدا استفاده از چربی‌های گیاهی در شیر و ماست ممنوع بود اما متأسفانه تعداد اندکی از تولیدکنندگان تخلف کرده و از چربی گیاهی در ماست استفاده کردند و البته روی برچسب محصول نیز ذکر نکردند و این تخلف منجر به ابطال برخی پروانه‌های ساخت محصولاتی چون پنیر تازه و خامه با چربی گیاهی و یا تبدیل آن‌ها به مجوزهای صادرات شد.

دبیریان سپس در مورد اسامی و برچسب کالاهای لبنی حاوی چربی گیاهی افزود: گرچه به‌عنوان‌مثال پنیر تازه با چربی گیاهی پیش از ابطال مجوزهای تولید آن‌ها به نام آنالوگ معروف بود، تولیدکننده‌ها باید استفاده از چربی گیاهی را به‌طور شفاف روی محصول ذکر می‌کردند. یا در مورد تاپینگ پیتزا که در حال حاضر نیز مجوز تولید دارد، تولیدکننده مجاز به استفاده از نام «پنیر» نیست زیرا مصرف‌کننده را گمراه می‌سازد، بلکه باید از تاپینگ پیتزا استفاده شود. این محصول درواقع پنیر پروسس با چربی گیاهی است.

عضو هیئت‌مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران که دارای پروانه کارشناسی استاندارد نیز هست با تأکید بر استفاده از چربی‌های گیاهی مورد تائید اداره نظارت و استاندارد در محصولات لبنی گفت: در حال حاضر بستنی، خامه قنادی و تاپینگ پیتزا برای تولید داخل و برخی دیگر محصولات برای صادرات دارای مجوز استفاده از چربی‌های گیاهی هستند و برای اطمینان از سلامت محصول، چربی‌های گیاهی مورداستفاده همگی تائید شده و مجاز هستند.

وی سپس تأکید نمود که غیر از بستنی، خامه قنادی و تاپینگ پیتزا، در حال حاضر استفاده از چربی‌های گیاهی در هیچ محصول دیگری برای بازار داخلی مجاز نیست، گرچه امکان تولید آن برای صادرات در صورت اخذ مجوز، با هماهنگی اتاق بازرگانی مربوطه و درج اطلاعات کامل روی برچسب محصولات امکان‌پذیر است.

 

لبنیات با چربی گیاهی

از زبان مدیر عامل یک شرکت لبنیاتی و کارشناس تدوین و نظارت بر اجرای استانداردهای لبنیات بخوانید:تابوی استفاده از چربی گیاهی در محصولات لبنی

 

دبیریان در پایان درباره لزوم درج اطلاعات درست و شفاف روی برچسب محصولات اضافه کرد: مصرف‌کننده حق دارد اطلاعات کامل محصول را روی برچسب آن مشاهده کند تا بتواند تصمیم بگیرد چه محصولی مصرف کند؛ بنابراین وظیفه تولیدکننده است که اطلاعات را کامل و شفاف درج کند و از اضافه کردن اطلاعاتی که ممکن است مصرف‌کننده را گمراه کند و به‌اشتباه بیندازد خودداری نماید.

میکروسکوپ را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *